Hoe bewerken jullie RAW??

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Chris16
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik ga steeds meer overtuigd raken dat ik toch beter in RAW kan schieten...ben vanavond een beetje aan het stoeien met RawShooterEssentials. Wat ik me hierbij afvraag: gebruiken de RSE-gebruikers RSE als 'totaal' pakket voor het bewerken van de foto's of gebruiken jullie RSE in combi met PS.
En de 'sharpening' functie: stelt dat kwalitatief iets voor of is PS daar gewoon beter in?
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik bewerkt mijn raw bestanden uitsluitend in PS CS2. Bevalt mij prima.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Ik gebruik RSE voor de basis aanpassingen (kleur balans e.d.) maar niet voor verscherpen e.d.
Daarvoor heb ik in PS een plug in genaamd photokit sharpener.

Geeft veel meer controle en heeft als voordeel dat het verscherpen in aparte lagen gaat dus dat je eenvoudig de zaken kan aanpassen / ongedaan maken.
Het orgineel wordt niet aangetast.


Peter
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Ik gebruik Capture One Pro i.c.m. met Photoshop CS2. Basis (witbalans e.d) in COP en verder uitwerken in PS.
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Witbalans en 15% verscherping doe ik altijd in de rawconverter.
Indien nodig doe ik daar ook het rechtzetten en onthoeken, croppen en soms de belichting aanpassen.
Overige bewerking (indien nodig) doe ik verder in PS.
gr
Flash
toby
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 19:53
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

Ik gebruik sinds een paar dagen DxO optics pro. Werk goed naar mijn idee!
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Ik gebruik uitsluitend Photoshop CS2 met Bridge en Camera RAW. Ik doe in Camera RAW uitsluitend de ontwikkelingszaken (darkroom). Maar nog niets met verscherping. In Photoshop regel ik de rest inclusief verscherping (als laatste stap).
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Hythloday

Het eerste jaar dat ik digitaal fotografeerde, maakte ik de opnamen in JPG. Vorig jaar ben ik begonnen in RAW te fotograferen en gebruikte RSE. Ik was toen zo enthousiast over die versie dat ik RSP heb gekocht en daarna ook Color Engine. Color Engine is een behoorlijke verbetering omdat het kleurprofiel aanzienlijk beter is dan het standaard kleurprofiel van RSE/RSP. Maar soms heb je een serie foto's gemaakt die slecht worden geconverteerd door RSE/RSP. Bijvoorbeeld als de opnamen grote velden blauw en geel bevatten.

Photoshop Elements 4.0 (en ook 3.0) gaan beter met die kleuren om, maar ook niet perfect. Een combinatie van grote velden blauw, rood en groen gaat ooj fout heb ik vorige week ontdekt. Ook al heb je de juiste kleurtemperatuur gevonden met de juiste kleurtint, dan kunnen de automatische opties er nog een "puinhoop" van maken, zoals strakblauw weergeven als grijsblauw, diepgroen weergeven als geelgroen.

De laatste keren gebruik ik Photoshop Elements met alle automatische opties uitgeschakeld. Ik zoek de goede WB op d.m.v. het pipetje en converteer daarna het RAW bestand. Daarna bewerk ik de foto d.m.v. enkele plugins als Lightmachine, Colorwasher en Focalblade.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik doe eigenlijk hetzelfde als Cor maar dan met RawShooter essentials.
In RAW alleen de witbalans en indien nodig belichtingscorrectie.
De rest in Photoshop
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ik gebruik RawShooter premium 2006
Gewoon omdat ik er ooit mee begonnen ben.
En ik weet zeker dat Photshop het beter doet, maar ik kan het geduld niet opbrengen om weer een programma te leren.

Ik ben tevreden met RawShooter. Het voldoet aan mijn eisen

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
diganiet
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1524
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 16:44
WoonplaatsCOLON Nieuw Buinen
CONTACTCOLON

Ik gebruik capture one pro voor de witbalans, croppen, beetje belichting bijwerken indien over- of onderbelicht. De rest doe ik in photoshop.

gr. Anita
http://www.anitameezen.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

diganiet schreefCOLONIk gebruik capture one pro voor de witbalans, croppen, beetje belichting bijwerken indien over- of onderbelicht. De rest doe ik in photoshop.

gr. Anita
Anita, toevallig quote ik jou, maar het hadden ook een aantal andere kunnen zijn...

Ik kan me niet voorstellen dat mensen een paar honderd euro uitgeven aan software (photoshop) en dan vervolgends een ander gratis of goedkoop programmatje gebruiken. Komt mij een beetje over als: ik heb een dure camera maar gebruik toch liever een klik klak weg werp camera....Of was die software toch niet zo duur... :?

Ik gebruik alleen maar CS2 in combinatie met Bridge en Camera Raw. Ik vind het erg prettig werken dat je als Batch kunt werken, of als je een foto een aparte bewerking wil geven je dit ook tijdens batch kunt doen.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

bmvduin, dan heb je denk ik geen idee wat Capture One Pro kost ;)...

Ikzelf gebruik over het algemeen Photoshop CS2 voor de gehele workflow. Heb een keer gehad dat de RAW converter van CS2 niet het gewenste resultaat gaf, toen Digital Photo Professional (DPP) gebruikt, wordt meegeleverd met de cam. Toen wel het gewenste resultaat ;)...
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Ik gebruik Bibble om de RAW-bestanden te bewerken (o.a ICC-profiel instellen, witbalans, contrast, scherpte, verzadiging en exposure), de standaard dingen zeg maar. Daarna converteren als 16bit tiff.

Vervolgens in Photoshop de rest (o.a. levels, curves, saturation, rechtzetten, croppen, dodgen, burnen, etc....)
Sommige dingen zijn misschien een beetje dubbel en ik weet ook dat ik de RAW's direct in Photoshop kan converten, maar ik ben het zo gewend en de interface van Bibble spreekt me meer aan dat die van de PS RAW converter...
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

Ik ben een tevreden gebruiker van RawShooter Premium met Color Engine en doe daar alles mee. Photoshop Elements 3 gebruik alleen om ongerechtigheidjes te corrigeren.

Groet,
Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Even binnenvallen met bijna zelfde item.

Wat vinden jullie van PT lens : standalone of als plugin te verkrijgen?
toby
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 19:53
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

zebra schreefCOLONEven binnenvallen met bijna zelfde item.

Wat vinden jullie van PT lens : standalone of als plugin te verkrijgen?
Ik heb hem in iedergeval als plugin. Ik kan je er alleen niks over vertellen want ik heb er nog niet mee gewerkt :)
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

zebra schreefCOLONEven binnenvallen met bijna zelfde item.

Wat vinden jullie van PT lens : standalone of als plugin te verkrijgen?
Werkt naar behoren als je vertekening wilt wegwerken.
Iets anders doe ik er niet mee.
Erg makkelijk omdat veel objectieven al voorgedefinieerd zijn.
gr
Flash
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Ik heb ook PTLens als plugin, maar gebruik het amper. Vond het eerst wel ok, maar er spelen zoveel andere factoren mee, dat ik het nu liever gewoon handmatig doe via Lens Correction in PS...
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

redmar schreefCOLONIk heb ook PTLens als plugin, maar gebruik het amper. Vond het eerst wel ok, maar er spelen zoveel andere factoren mee, dat ik het nu liever gewoon handmatig doe via Lens Correction in PS...
Jullie gebruiken blijkbaar allemaal PS cs2, maar ik zit nog met de 7-versie en ik weet niet of lens correction hierin zit????
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar