schoffie op zoek naar bosvogels [UPDATE op blz. 2]

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@Zorgeleos: moet eerlijk bekennen dat dit ook de eerste keer was dat ik een paartje samen op de foto heb... was voor mij ook wel een gaaf moment!!!

Survival, jep dat gaat zo... maar voor ons heet dit survival, voor een Gaamse Vlaai is dit dagelijkse bezigheid...

@fokkedeboer: dank je wel... was ook wel erg blij met het moment, het is puur toeval dat je er dichtbij bent en dat je er ook redelijk dichtbij kan komen met fotograferen, dat hij/zij niet al te hoog zat, etc... it's all about luck en heel vaak in hetzelfde bos komen. Zoals Peet ook zegt, maak telkens hetzelfde rondje, dan leer je welke vogels waar zitten en wanneer je waar moet zijn... dergelijke momenten zijn dan je reward...

@kudo: dank...

@gardan: mooi kader hè? :wink: zal eerlijk bekennen dat ik je raad niet alleen heb opgevolgd maar sindsdien ook deze kaders gebruik... vind het idd wel mooier... je had gelijk...

vind zelf de spechten ook mooi zo, en ze zijn al ietsjes gecropt dus verder croppen vind ik ook niet echt mooi meer.

Hoe ik dit doe, sowieso moet ik elke dag eropuit met de honden. Soms met en soms zonder ons meisje (het is er nog maar eentje), en dan is het één hond via de lijn aan de fotorugzak, cam om de schouders, één hond los en de kinderwagen duwen. De honden zijn inmiddels redeljk gewend dat ze af en toe een beetje moeten wachten alleen snapt ons meisje nog niet zo goed dat je geen dadada moet zeggen in de buurt van een specht... :D :D :D bij al deze foto's waren de honden erbij (of lagen ergens verderop af te wachten), bij een aantal ook mijn dochtertje, en bij de Gaamse Vlaaien ook mijn partner...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Weer maar eens WOW.
Vooral die mus vind ik een prachtige compo met dat graan.
De spechten zien er heel leuk uit, hebben spijtig genoeg uitgebrand witte delen, maar ja hoort in 't laatste geval naar mijn mening wel een beetje bij de compo.
Een prachtige waarneming: die lijster en de vlaamse gaai tijdens hun maaltijd. Prachtig toch: de gruweldaden der natuur of hoe een dier eigenlijk niet echt veel verschilt van de mens.
Echt mooie reeks met update Johan!
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank je wel Jürgen...

v.w.b. de uitgebrande delen, ik heb er zelf nooit zo'n moeite mee als het functioneel bij de compo hoort en hier waren de delen niet echt uitgebrand doch door het trekken aan de levels gebeurde het. Heb nog gekeken hoe het was als ik die delen buiten beschouwing liet maar vond het er zelf niet fraaier op worden. Het is nou eenmaal hard licht zo door de bomen heen en ik hou er zelf wel van...

v.w.b. de gaai, ik zie het zelf niet als gruwel... dit is gewoon de natuur, beest moet ook eten... we (mijn partner en ik) hebben met veel interesse naar dit indrukwekkend schouwspel gekeken... zonder enige emotie want ook dit is leven.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Klopt, compleet mee eens, Johan
Daarom dat ik ook zei dat ik het in die compo wel goed vindt en idd is het niet altijd makkelijk het te vermijden die hardheid van het licht.
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Nummer 3 van je update ( de Gaai ) is erg mooi :!:

Mooie vogel en een echte rover. Lijkt me dat je een mooi stukje bos gevonden hebt !
Gebruikers-avatar
djorda 4
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 485
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 19:46
CONTACTCOLON

mooie update schoffie,vooral die gaai`s zijn bruut :)maar erg mooi.
http://www.markvanderwalle.nl
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Wow...Die flaamse gaai is echt mooi,die heb je mooi op de plaat kunnen schieten...Ze zijn nogal schuw...

Ja,en die 2 spechten he,die is ook mooi... :wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Je update is werkelijk schitterend Johan, dieren vastgelegd tijdens hun dagelijkse bezigheden. Compliment voor de foto's en compliment voor je benaderingstechnieken.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@SanderL: elk stukje bos is mooi maar je moet eigenlijk op zoek gaan naar scheidslijnen tussen verschillende ecosystemen voor de grootste dieren diversiteit, dit stukje bos grens aan het open korenveld en er is altijd vanalles te beleven... helaas meestal hoog in de bomen :cry:

@djorda 4: ach bruut... that's life... in onze ogen bruut maar voor hun is het gewoon eten...

@JoCa: ze zijn redelijk schuw maar er zijn nog veel schuwere vogels, iok zie ze de laatste tijd toch vrij regelmatig maar de foto's waren nooit echt meer dan registraties. Pas deze keer heb ik de foto's ook daadwerkelijk echt geprocessed. en spechten zijn altijd mooi... :wink:

@MartinPhili: dank je wel!!!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Zeer mooie serie en update ! Schitterend :P

Knap werk. Mijn favoriet ...:?:... uuuuh.....allemaal :lol:

Ik heb laatst ook geprobeerd wat vogeltjes er mooi op te zetten maar mis de mm's en de ervaring.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mooie serie weer Johan. Ik vind juist de laatste met de spechten het mooist/leukst. Hoewel klein kan ik er toch voldoende van maken.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Vergeef me mijn late reactie...

1. Erg mooi van kleur en compositie met de juiste DOF. Mij stoort de onscherpte op de kop juist niet.
2. Erg mooi, maar zonder mus lijkt ie me nog mooier. Wat een kleuren en mooie scherptediepte.
3. Hier vind ik de achtergrond wat minder waarbij de scherpe takken ook niet helpen om rust in de foto te krijgen.
4. De scherpte valt me mee. Erg goed compositie en hier is de achtergrond juist weer wel mooi. Ik weet dat je dat te ver vind gaan, maar ik zou denk ik het onscherpe takje nog weghalen (edit: net even geprobeerd en ik weet het nu zeker. ;)).
5. Mooi de specht in haar omgeving geplaatst.
6. Mooi, maar minder mooi dan 5.
7/8. Mooi vastgelegd. Waarbij ik 8 door het moment de beste vind.
9/10. Bijzonder! Mooi om te zien bij 10 dat alles op gaat. "Nog ff het pootje en dan als laatste de kop die ik nog even stevig onder mijn poot vast houd".

Kortom, puike serie!

mvg,
Frank

PS. Met je 300mm lens?
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Heb dit topic voor de eerste keer open gedaan.
ik vind je update het mooist, johan.

Denk dat jij een geduldig mens bent :lol:
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Mooie foto's schoffie, vooral de update. :wink:
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Zeer zeker mooie foto's. Ik vond de spechten al geweldig, wetende hoe nerveus die zich kunnen gedragen, maar je update mag er ook zeer zeker zijn. Gewoonweg geweldige momenten. De lijster bezig op z'n smidse; ik heb het al vaak gezien en nog vaker gehoord, maar zelf nog nooit vastgelegd.

Ook de gaai staat er keurig op. Je zegt daar zonder emotie naar te kunnen kijken, maar ik vind het toch maar een rot gezicht hoe ze zich tegoed doen aan andere vogeltjes.. hoewel ik wel het besef heb dat ze ook moeten eten. Ik heb zelf ooit éénmaal gezien hoe een vlaamse gaai een putter in de vlucht pakte na een achtervolging, de rest van het puttergroepje (5 stuks) vol in paniek achter de gaai aanvliegend. Hoewel dit al lang geleden is gebeurd ben ik dat moment nooit vergeten.

Zo zie je maar dat als je geduld hebt, je niet alleen de vogel(soort) op de gevoelige plaat kan vastleggen maar ook een deel van de gewoontes / het echte vogelleven kan vastleggen. Daarmee ontstijgt deze serie zeer zeker het gemiddelde BP gehalte, hoewel ze daar op BP wellicht wel weer anders over zullen denken.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@BartjeD: helaas moet ik toegeven dat je bij vogeltjes altijd mm's te kort komt. Het liefst zou je toch een 1200mm f/4 IS lens willen hebben die ook nog draagbaar en betaalbaar is. Ik schiet op 400 á 420mm (afhankelijk van de combi) en dat is nog steeds weinig... dus moet je altijd de stelregel hanteren dat het altijd loont om dichterbij te proberen te komen dan te investeren in meer mm's.

@Joop: tja, ze zaten ver weg en echt dichterbij kwam ik niet... het ging mij om de lichtstraal door het donkere bos. Foto is gemaakt met bijna 2 stops onderbelichting...

@sullivan: dank voor je altijd zeer uitgebreide commentaar... kan ik absoluut wat mee.
#1: is idd discutabel, ik heb er ook niet zo'n moeite mee maar kan mij voorstellen dat anderen het wel hebben. Het is omdat het beest zeer verwoed aan die bes aan het trekken is dat hij net onscherp is, maar vond het moment zo leuk.
#2: haha.... zonder mus zou ik ze idd ook kunnen maken, het veld ligt op 200 meter van ons huis en 's avonds heb je perfect de zon in de rug...
#3: klopt... het is een erg onrustige achtergrond maar het gaat mij te ver om alles weg te shoppen...
#4: Ach... zal vanavond een poging wagen en het resultaat wel posten (ik merk dat ik makkelijker wordt... en dat is eng ... :? )
#5: vond het zelf een soort oerbos / oerwoud foto... de specht is in deze voor mij niet meer dan het "konijntje"... wat wel leuk is dat het hier om een jonkie gaat
#7/8: dank je wel... ik had er nog meer maar het beestje was zó druk en het licht zo slecht dat er veel té bewogen zijn. Ik heb er nog één waarbij je de kop in enorme actie ziet, mss zal ik die ook nog plaatsen... bij deze twee is het een leuk aanvulling maar alleen is het een vreemde foto.
#9/10: beetje geluk helpt ook bij natuurfotografie :wink:

En idd... alles geschoten met de 300mm maar nog niet alles met ook 1.4x (want die heb ik een week later gekocht). #7 en 8 zijn zonder TC genomen, de rest met. Ik heb tests uitgevoerd maar kan geen scherpte afname door de TC ontdekken, zelfs niet wide-open... ik zeg het niet graag en niet vaak en heb dit verder ook niet in dit topic willen noemen (foto's zijn namelijk onafhankelijk van materiaal i.m.o.) maar ik merk voor het eerst wel de kracht van een L...

@Target: je zal het vast niet geloven dat ik niet echt geduldig ben... maar héél vaak eropuit trekken helpt ook :wink:

@Koekiemonster: dank je wel!!

@arsarlat: oei... je laatste opmerking is een enorm compliment!!! hoewel ik probeer ook op BP te posten vergaat mij meestal de lol wegens de enorme overvloed aan foto's daar en de weinige (en nog minder constructieve) reacties... Maar wat jij zegt is ook echt mijn doel. Ik wil niet een vogelregistratie maken (niets ten nadele van mensen die dat wel doen, die bijv. alle soorten van Nederland op de foto willen hebben, ook een legitiem foto doel hoor!!) maar ik wil verder, ik wil foto's maken waar een vogel het onderwerp van is (of ander dier...). Twee zaken die voor mij heel belangrijk zijn, zijn sfeer en actie. De spechten was ik zó blij, niet zozeer om de spechten (hoewel ik nog nooit een jonkie + mama op de foto heb kunnen zetten) maar vooral om die ene lichtstraal waar ze beiden zo mooi in gingen zitten... dat is de sfeer en licht wat ik zoek. Ook beide roodborstjes (tevens eerste keer dat ik een jonkie op de foto heb kunnen zetten...) was ik vooral content over de lichtval. De lijster en gaai was ik blij het gedrag (beide zeer specifiek eet-gedrag van deze dieren) te pakken te hebben, dat is iets extra's i.m.o., dieren in hun natuurlijk omgeving in hun eigen gedragingen...

En ik moet toch bekennen dat ik emotieloos naar de gaai heb staan kijken, het moment was indrukwekkend voor mij omdat ik het op de foto heb kunnen zetten maar ik heb totaal geen emotionele gevoelens met dergelijke natuurlijk gedragingen, ik heb reeds vele malen valkjes muizen zien vangen en eten, buizerds jonge konijntjes zien vangen, ook onze eigen husky vangt regelmatig muizen, brengt ze bij ons (ze leven meestal dan nog) en mag ze van ons altijd opeten... is dat cru? Ja, misschien... maar wel natuurlijk en daar heb ik diep respect voor maar het raakt mij niet emotioneel. That's just me...
www.johanvanderwielen.nl
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLON
@Target: je zal het vast niet geloven dat ik niet echt geduldig ben... maar héél vaak eropuit trekken helpt ook :wink:
:lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar