Sensor reinigen (chipclean)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Hoi mensen,

Ik weet dat dit al vaker ter sprake is gekomen, maar ik wil er toch nog even iets over zeggen.
Ook op mijn sensor zat stof, en ik blijf er liever zelf met de handjes af.
Via een plaatselijke fotograaf werd ik doorverwezen naar het bedrijf Chipclean in Nijmegen.
Normaal ben je de camera tussen de 6 en 8 weken kwijt als je 'm opstuurt, maar hier kun je een afspraak maken en erop wachten.
Nou, dat heb ik vandaag dus gedaan en naar volle tevredenheid! De camera is weer als nieuw! En voor mijn 10D koste het € 29,95.
Hieronder 2 foto's, één van vóór de reiniging, en één van erna.

Vóór de reiniging:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=46801[/img]

Ná de reiniging:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=46802[/img]

Voor mij was het dé oplossing!

Voor meer info, kijk ff op: http://www.chipclean.nl/

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

Met wat spulletjes van Konijn doe ik het zelf. Niet moeilijk hoor. Bij aanschaf van de spullen wordt het netjes voorgedaan. Eventueel met je eigen cam.

Groet, Jos
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

JostI schreefCOLONMet wat spulletjes van Konijn doe ik het zelf. Niet moeilijk hoor. Bij aanschaf van de spullen wordt het netjes voorgedaan. Eventueel met je eigen cam.

Groet, Jos
Dat kan best kloppen, maar heb jij thuis dan een stofvrije ruimte? Ik niet.
Want in iedere ruimte hangt stof, en die komt dan ook weer op je sensor.

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

mariussuiker schreefCOLON
JostI schreefCOLONMet wat spulletjes van Konijn doe ik het zelf. Niet moeilijk hoor. Bij aanschaf van de spullen wordt het netjes voorgedaan. Eventueel met je eigen cam.

Groet, Jos
Dat kan best kloppen, maar heb jij thuis dan een stofvrije ruimte? Ik niet.
Want in iedere ruimte hangt stof, en die komt dan ook weer op je sensor.

Groetjes, Marius
Dan zou ik maar nooit een lens wisselen als ik jou was. Of ga je dan eerst naar een cleanroom ? ;)
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

[quote="JostI]Dan zou ik maar nooit een lens wisselen als ik jou was. Of ga je dan eerst naar een cleanroom ? ;)[/quote]

Ergens heb je gelijk, maar dat kun je gewoon niet voorkomen, en juist omdat je de lenzen verwisseld krijg je die stof. Dus toch maar voor iedere lens een aparte body kopen?

En het kan best zijn dat jij het zelf goed kunt, maar dan zou ik van jou toch nooit een gebruikte camera willen kopen.

Kijk, ik zeg niet dat jouw manier niet goed is, maar wil je het écht goed doen moet je toch een stofvrije ruimte hebben. Lijkt me logisch :cry:

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Toch handig om te weten dat je daar terecht kunt als het TE erg wordt met de sensor.
En ik heb geluk :P Nijmegen is voor mij dicht bij :wink:

Vraagje: hoe heb je deze foto gemaakt ? Van een velletje grijs papier of zo, of gewoon buiten...van de lucht ? Het is nml. wel goed te zien op deze manier.

Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

mariussuiker schreefCOLON[quote="JostIDan zou ik maar nooit een lens wisselen als ik jou was. Of ga je dan eerst naar een cleanroom ? ;)
Ergens heb je gelijk, maar dat kun je gewoon niet voorkomen, en juist omdat je de lenzen verwisseld krijg je die stof. Dus toch maar voor iedere lens een aparte body kopen?

En het kan best zijn dat jij het zelf goed kunt, maar dan zou ik van jou toch nooit een gebruikte camera willen kopen.

Kijk, ik zeg niet dat jouw manier niet goed is, maar wil je het écht goed doen moet je toch een stofvrije ruimte hebben. Lijkt me logisch :cry:

Groetjes, Marius[/quote]

Beetje overdreven hoor. Dan moet je volgens jou ook na elke lenswissel dus in een stofvrije ruimte de sensor reinigen. Dan wordt dit wel een heel erg tijdrovende hobby. Gewoon een goede reinigingsset kopen is echt voldoende.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONToch handig om te weten dat je daar terecht kunt als het TE erg wordt met de sensor.
En ik heb geluk :P Nijmegen is voor mij dicht bij :wink:

Vraagje: hoe heb je deze foto gemaakt ? Van een velletje grijs papier of zo, of gewoon buiten...van de lucht ? Het is nml. wel goed te zien op deze manier.

Bart
hoi Bart, dat was ook de enige reden om het te posten! ik begin er zelf niet aan, en ik denk een hoop andere fotografen met mij. En dan heb ik er best het geld voor over.

Die foto's heeft hij gewoon van de lucht gemaakt. Op 100 ASA met diafragma 22 geloof ik.
Bij klein diafragma valt het het meest op. En als je die foto dan opent in PS, en je zet de niveaus (levels) op automatisch, dan weet je niet wat je ziet!

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Naast de schoonmaakkosten vergeet je voor het gemak even de reis van Venlo naar Nijmegen, toch zo'n kleine 130 km v.v. En de tijd die je daar aan kwijt bent natuurlijk.

Daarnaast zeggen die foto's me erg weinig. Er staat geen exif meer in. Het kan dus net zo goed omgekeerd zijn genomen (eerste foto na, tweede foto voor de reiniging). Of de één met een klein, en de ander met een groot diafragma. scheelt ook nogal wat.
Bovendien vind ik de prijs belachelijk hoog voor iets wat aan materiaal een euro kost en in tijd maximaal 5 minuten.
Eigenlijk is het gewoon jammer dat je het zelf niet durft. Als je de verkoopcijfers van schoonmaaksets bekijkt kun je niet anders concluderen dan dat wereldwijd honderduizenden mensen het gewoon zelf doen.
En ik heb nog nooit gehoord, ook niet op dit forum, dat iemand de boel verknald heeft. Jij wel?

Weet je zeker dat je geen aandelen hebt in dat bedrijf? :D
gr
Flash
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Flash Gordon schreefCOLONNaast de schoonmaakkosten vergeet je voor het gemak even de reis van Venlo naar Nijmegen, toch zo'n kleine 130 km v.v. En de tijd die je daar aan kwijt bent natuurlijk.

Daarnaast zeggen die foto's me erg weinig. Er staat geen exif meer in. Het kan dus net zo goed omgekeerd zijn genomen (eerste foto na, tweede foto voor de reiniging). Of de één met een klein, en de ander met een groot diafragma. scheelt ook nogal wat.
Bovendien vind ik de prijs belachelijk hoog voor iets wat aan materiaal een euro kost en in tijd maximaal 5 minuten.
Eigenlijk is het gewoon jammer dat je het zelf niet durft. Als je de verkoopcijfers van schoonmaaksets bekijkt kun je niet anders concluderen dan dat wereldwijd honderduizenden mensen het gewoon zelf doen.
En ik heb nog nooit gehoord, ook niet op dit forum, dat iemand de boel verknald heeft. Jij wel?

Weet je zeker dat je geen aandelen hebt in dat bedrijf? :D
gr
Flash
Ik vind dat je nu erg ver gaat hoor! Wat ben jij een pessimist zeg!
Het feit dat je twijfelt aan mijn oprechtheid zegt meer over jou dan over mij. Het spijt me, maar eigenlijk is het niet eens de moeite om op zo iemand als jou te reageren.

En ja, ik heb er toch wel een paar meegemaakt die op deze manier hun camera naar de filistijnen hebben geholpen! Vandaar dat ik dit niet doe. Niet voor jou hoor, jij weet het al allemaal zo goed!

En als je mijn vorige bericht leest weet je waarom ik het gepost heb.
En vanavond heb ik voor het eerst kennis gemaakt met dit bedrijf, en dan ga ik er niet zomaar zonder reden reclame voor ze maken!

Oh, en ff ter informatie: ik werk bij NS, dus heb vrij reizen.

Sorry, ik kan me over dergelijke opmerkingen écht pissig maken! en dat noemt zich Flash :evil:

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

mariussuiker schreefCOLONDie foto's heeft hij gewoon van de lucht gemaakt. Op 100 ASA met diafragma 22 geloof ik.
Bij klein diafragma valt het het meest op. En als je die foto dan opent in PS, en je zet de niveaus (levels) op automatisch, dan weet je niet wat je ziet!
Dank je Marius voor deze info :!:

Bart

ps: Och ja.....en of je het nu zelf doet of laat doen.....wat maakt dat toch uit.....moet een ieder voor zich weten...toch? :wink: :wink:
Als ie maar weer schoon is :P
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLON ps: Och ja.....en of je het nu zelf doet of laat doen.....wat maakt dat toch uit.....moet een ieder voor zich weten...toch? :wink: :wink:
Als ie maar weer schoon is :P
En zo is dat Bart!! :wink:

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

mariussuiker schreefCOLON
GROTE KNIP

Sorry, ik kan me over dergelijke opmerkingen écht pissig maken! en dat noemt zich Flash :evil:

Groetjes, Marius
Nou, jammer dat je er pissig om wordt. Was niet mijn bedoeling je te schofferen.
Het was alleen mijn bedoeling om kritisch te zijn en de betrekkelijkheid van de informatie aan te geven. Helaas heb je het niet zo opgevat. Jammer.
En dat ik het jammer vind dat jij het zelf niet durft, was ook oprecht gemeend. Helaas ga je daar aan voorbij.
Ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit meer kritisch op jouw berichten zal reageren.
gr
Flash
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Flash Gordon schreefCOLON Nou, jammer dat je er pissig om wordt. Was niet mijn bedoeling je te schofferen.
Het was alleen mijn bedoeling om kritisch te zijn en de betrekkelijkheid van de informatie aan te geven. Helaas heb je het niet zo opgevat. Jammer.
En dat ik het jammer vind dat jij het zelf niet durft, was ook oprecht gemeend. Helaas ga je daar aan voorbij.
Ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit meer kritisch op jouw berichten zal reageren.
gr
Flash
Flash (of hoe je ook mag heten?),

Ik maak mij puur pissig over het feit dat jij insinueert dat ik sta te liegen over hoe de foto's gemaakt zijn. Kan ik er wat aan doen dat op dit forum de exif-data niet bijgevoegd wordt? Dat heeft niets met kritisch zijn te maken, dat is gewoon iemand van leugens betichten!

En jij mag het best jammer vinden dat ik het niet zelf durf, maar daar zijn me de spullen gewoon te kostbaar voor.

En ik wil ook niet dat je niet meer kritisch reageert op mijn berichten, dat mag best. Sterker nog: Als ik foto's plaats vind ik dat juist goed als ik er iets aan heb. Maar dan hebben we het over opbouwende kritiek, en niet iemand de grond intrappen die je niet kent.

Kijk, ik meldt me aan met m'n eigen naam en woonplaats, plaats regelmatig foto's en geef me dus eigenlijk bloot op deze site, stel me kwetsbaar op. Maar als ik dan ergens kommentaar op geef sta ik daar ook achter, en kan men mij er persoonlijk op aanspreken.
Als ik jouw profiel bekijk zie ik je naam niet, je woonplaats niet, en de enige foto's die je geplaatst hebt is van je eigen studioapparatuur, daar kan niemand je op beoordelen. Dan krijg ik een beetje het MSN-gevoel, waar opa's zich uitgeven als jonge adonissen. Jammer dat mensen anoniem willen blijven, dat maakt de discussie in mijn ogen oneerlijk.

Laten we er nu maar over ophouden.

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

:o gaaaaaaap

Lekker gezellige boel hier! Vind het resultaat goed hoor! Ik wil mijn sensor ook eens laten reinigen. Durf er zelf niet echt aan te zitten. Heb een keer mijn spiegel proberen te poetsen met een brillendoekje... had ik beter ook niet kunnen doen. Liet een hoop vezeltjes achter. Zie nu bovenin mijn zoeker nog steeds iets zitten, niet echt storend, maar goed.

Hoe werkt zo'n sensor reinigkitje... Als het echt zo makkelijk is wil ik het wel eens overwegen. Vind 30 euro wel een smak geld voor een karweitje dat (schijnbaar) niet veel voorstelt.

Gr.
Konrad
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Konrad Zebracki schreefCOLON:o gaaaaaaap

Lekker gezellige boel hier! Vind het resultaat goed hoor! Ik wil mijn sensor ook eens laten reinigen. Durf er zelf niet echt aan te zitten. Heb een keer mijn spiegel proberen te poetsen met een brillendoekje... had ik beter ook niet kunnen doen. Liet een hoop vezeltjes achter. Zie nu bovenin mijn zoeker nog steeds iets zitten, niet echt storend, maar goed.

Hoe werkt zo'n sensor reinigkitje... Als het echt zo makkelijk is wil ik het wel eens overwegen. Vind 30 euro wel een smak geld voor een karweitje dat (schijnbaar) niet veel voorstelt.

Gr.
Konrad
Haha!! Valt wel mee hoor. Ik moest gewoon ff stoom afblazen, maar ik ben gelukkig niet haatdragend :wink:

tja, en dat bedoel ik nou met dat het fout kan gaan.
Maar misschien wil Flash het je wel uitleggen. Je hoort mij niet zeggen dat hij er geen verstand van heeft, maar ik neem het risiko niet. Dan maar betalen.

succes ermee!

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nooit geen problemen mee, met sensordweil (swab) en compressor kom je al heel ver. Ik heb het idee dat er op de CMOS een flinterdun glasplaatje ligt om het zooitje te beschermen. Lekker dweilen met sensorswab kan ook geen kwaad hoor. Stof komt overal, als je een keer zoomt met je lens dan komen er al stofdeeltjes vrij, zowel bij een 11-18 als een 100-400 ;)

Dat cleanroom en ioniserende lucht verhaal is momentopname en naar mening echt [censored]. Beetje promotie en marketing waar een ieder bedrijf recht op heeft.

Moet wel toegeven dat de prijs voor nederlands doen niet al te duur is, in USA bij aankoop van een CF kaart wordt je cam gratis gecleand wat service heet, maar we leven in Nederland en daar is het anders.

Ik zie deze behandeling als een mooie gat in de markt voor degene die dit zelf niet aandurven met de verzekering erbij als het niet goed gaat een prima optie.

Meningen verschillen hier aanmerkelijk. Mijn slogan is dan ook:

Schoon LATEN maken of zelf doen.
www.studio111.nl
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Prima slogan, Maarten ;-)
Ik heb er niet zo'n moeite (meer) mee om het zelf te doen. Maar, ik ga niet bezuinigen op schoonmaakmateriaal. Een stukje plakband (OK, duur plakband) ga ik echt niet op mijn sensor zetten! Wat wel veilig en goed werkt zijn de setjes van CopperHill. Is redelijk betaalbaar, en werkt prima. Niet moeilijk ook. Meer info over die methode op de link die ik aangaf.

Zelf heb ik de "Ultimate Euro Kit" gekocht. Probeer 2-3 medekopers te vinden, dan is er met de aanbieder vaak wat te regelen mbt de verzendkosten!
Het ontbrekende spul, de Eclipse schoonmaakvloeistof (feitelijk 100% pure methanol) mag niet in het vliegtuig vervoerd worden, maar is in Nederland goed te verkrijgen.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
cyberson
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2006 09:36

wat ik mij eigen afvraag is,als je nou geregeld lensen wisseld hoe vaak moet je dan wel niet je sensor laten reinigen dat word volgens mij een duur grapje,(daar kan je een nieuwe body voor kopen naar 5 jaar)
olympus e500
hoya hmc pro1 UV
14-45 f3.5-5.6
40-150 mm f/3,5-4,5
fl36
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Je hoeft pas schoon te (laten) maken, als je er last van krijgt. Schiet je meestal met een groot diafragma (zeg tot f/8 of zo) dan zul je er niet snel last van hebben, en als het dan ook nog niet zo veel is, is het (meestal) vrij gemakkelijk weg te poetsen in PhotoShop.
Schiet je veel macro of ander werk waarbij f/22 nodig is, dan zul je het vaker moeten doen. Voor mezelf sprekend: ik maak de sensor gemiddeld eens per 2-4 maanden schoon. Maar er zijn er ook, die het elke 2 weken doen...
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar