Beginner zoekt nieuwe camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
RichardM
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 15:06
WoonplaatsCOLON Varese,Italie

Hallo,

Na al een aantal dagen wat rond gekeken te hebben op dit forum heb ik me nu geregistreerd.
Ik zal me even voorstellen,mijn naam is Richard, ben op dit moment nog woonachtig in Noord Italie(Varese),eind van dit jaar verhuis ik weer naar Nederland.
Nu had ik een digitale compact camera,maar ik wil nu toch wat meer voor het grotere werk gaan,
Ik heb al zoveel topics gelezen over verschillende camera's ,maar 1 ding ben ik nu al uit,het wordt in ieder geval een Canon( 350D , 20D of 30D)
Mijn budget zal rond de €1800 gaan liggen , maar dan wil ik wel alles compleet hebben,lenzen,geheugenkaartjes,tas,etc etc.
Nu weet ik dus al wel dat het heel belangrijk is om wat meer te investeren in goede lenzen,maar ik ben dus nog een beginner op dit gebied,dus alle hulp is welkom.
Mijn doel: in het begin toch het huis,tuin en keuken fotografie,ik bedoel dat ik niet echt een gericht doel heb.
Nu is mijn vraag,zou iemand mij advies kunnen geven waar ik het beste mee kan beginnen.
Ook wil ik alles via internet kopen via een nederlandse site,ik dacht zelf aan Konijnenberg,ook hier is alle info van harte welkom.
Mochten jullie nog vragen hebben,brand maar los.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.

Gr
Richard
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Hoi Richard, welkom.
Je hebt al een paar dingen heel duidelijk gesteld: Canon, budget en doel.
Als huis-tuin-en-keuken fotografie je uitgangspunt is zou ik je voorstellen om 'gewoon' een Eos 350 te kopen met de bijbehorende kitlens. Je houdt dan nog ongeveer 1000 euro in je zak die je goed moet bewaren :wink:
Als je eenmaal je draai gevonden hebt in DSLR-land kun je altijd nog gaan kijken naar betere en/of andere(=brandpuntafstand) lenzen. Eerst maar eens zien wat voor soort fotografie je het meeste ligt.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Richard, welkom hier op het forum. Ik heb gekozen voor de 350D en een toplens de 24-70 2.8L. Ik heb hiervoor gekozen omdat het glaswerk jaren mee gaat en een body maar een paar jaar. Je hebt dus veel langer plezier van je investering in het glas.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Welkom op dit forum Richard !

Je maakt alvast een goede keus om een Canon aan te schaffen :P
Ik heb zelf de 350D en ben daar zeer tevreden over. Voor huis, tuin en keukenfotografie is dat een prima cam.
Maar wil je iets meer uitgeven, een iets grotere cam en waarschijnlijk een betere dan kun je beter voor de 30D gaan, denk ik :wink:

Wat betreft de lenzen zou ik niet al te vlug iets aanschaffen.
Er zijn zoveel verschillende en ze zijn niet goedkoop en omdat je nog niet exact weet wat je doel is, zou ik starten met de cam en de kitlens.
Dan kun je de cam leren kennen en kom je er vanzelf achter waar je interesse ligt. In bijv. natuur, portret of sport en daar kun je dan je lens op afstemmen.
Het is tenslotte zonde om veel geld uit te geven voor een lens, die het achteraf toch niet had moeten zijn.

Het is maar een idee :wink:

Succes met je keuze, aanschaf en de fotografie.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
lumbaa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 18:04
CONTACTCOLON

Hey Richard, ik zou er nog aan toe willen voegen dat het belangrijk is hoe de verschillende camera's in jouw hand aanvoelen. De 350d is een stuk kleiner dan de andere twee, voor mijn kleine (vrouwen) handen geen enkel probleem en met grip erbij al helemaal niet, maar wellicht heb jij andere voorkeur in dat opzicht.... Het formaat van de 350D heeft voor mij enkel voordelen maar heb daar ook andere meningen over gehoord...Groet!

Edit: BartjeD noemt ook de grote al...je was me net voor...:) Cheers
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Als dit je budget is en dit wordt je eerste DSLR dan zou ik niet twijfelen en voor de 350D gaan. Prima body waar de meesten op dit forum ook gebruik van maken. Je houd dan mooi wat centen over voor een paar lenzen. Inderdaad niet meteen kopen. Ga eerst eens een tijd werken met de kitlens. Je zult dan vanzelf zien waar je tegen aanloopt. Dat kun je dan aanvullen. En voor dat aanvullen kun je ondermeer genoeg terug vinden op dit forum.
Hou er verder rekening mee dat je binnen je budget waarschijnlijk al snel een UV-filter wilt hebben, extra batterij, goede tas, misschien externe flitser. Die 1800 is zo op :)
Laatst gewijzigd door 1 op Chow, in totaal 8 keer gewijzigd.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
RichardM
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 15:06
WoonplaatsCOLON Varese,Italie

Ten eerste hartelijk dank voor al jullie snelle reakties.
Hetgeen wat ik dacht wordt dus al bevestigd door jullie,ik denk dus inderdaad dat ik voor de 350D ga.
Scheelt toch een aanzienlijk bedrag ten opzichte van de 30D, en ik denk dat het voor mij toch weinig verschil maakt.
Nu ligt natuurlijk wel de 20D ertussen,maar ik vraag me af of ik er wijzer van ga worden als ik meer geld uit ga geven om de 20D te kopen.
Als ik nu op de volgende site kijk, http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=53 , zie ik diverse kits staan,kan iemand mij wat aanbevelen uit ervaring,met in het achterhoofd dat ik liever iets meer uitgeef zodat ik een mooi pakket heb om mee te gaan starten.
En ik neem aan dat de 350D ook goed is uit te breiden zodat ik er voorlopig me vooruit kan.

Alvast bedankt voor de reakties.

Gr
Richard
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

RichardM schreefCOLONTen eerste hartelijk dank voor al jullie snelle reakties.
Hetgeen wat ik dacht wordt dus al bevestigd door jullie,ik denk dus inderdaad dat ik voor de 350D ga.
Scheelt toch een aanzienlijk bedrag ten opzichte van de 30D, en ik denk dat het voor mij toch weinig verschil maakt.
Nu ligt natuurlijk wel de 20D ertussen,maar ik vraag me af of ik er wijzer van ga worden als ik meer geld uit ga geven om de 20D te kopen.
Als ik nu op de volgende site kijk, http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=53 , zie ik diverse kits staan,kan iemand mij wat aanbevelen uit ervaring,met in het achterhoofd dat ik liever iets meer uitgeef zodat ik een mooi pakket heb om mee te gaan starten.
En ik neem aan dat de 350D ook goed is uit te breiden zodat ik er voorlopig me vooruit kan.

Alvast bedankt voor de reakties.

Gr
Richard
De 350D is net zo makkelijk uit te breiden dan de 20D of de 30D. De lenzen die je nu koopt voor de 350D passen in de toekomst ook weer op duurdere bodies. Ik wil je geen advies geven op gebied van lensaanschaf omdat de kitlens een prima lens is om mee te beginnen en je zelf zult moeten ervaren welk bereik je het meest mist. De ene wil meer groothoek de andere meer zoom. Hangt dus echt van jezelf af. Leg het restant dus apart en ga eerst spelen met de camera.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Hoi Richard welkom,

Mocht je toch kiezen voor een andere lens, of een tweede dan is de onderstaande site een goede om wat info in te winnen.
Succes met het nemen van een beslissing.

Groeten Onyx.


http://www.the-digital-picture.com/Revi ... views.aspx
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Of http://www.digitallyactive.com/lenses/
Ook Sigma heeft bijvoorbeeld goede lenzen.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

- Koop de 350D body,

- Vanaf Marktplaats de kitlens eventueel met zonnekap e.d.

- Accu's kan je via dit forum bestellen (scheelt 35,- per stuk en gaan nog langer mee ook)
- Grip kan ik je ook aaanraden, ook via dit forum,
- Geheugenkaartjes zou je ook nog zelfs via dit forum bestellen,
- Over geheugen... Ga je op vakantie: Denk aan een imagetank. PD70x
wordt hier door de meesten aangeraden.

- Een lens komt sowieso ook altijd terug: Canon EF 50mm f1.8 a90,-
Deze lens kan je eigenlijk niet laten liggen, prima dingetje!
- Voor een tas: Wil je alles mee kunnen nemen? Koop dan gelijk wat groter,
zodat bij een uitbreding je tas nog steeds bruikbaar is. Rugtas of toch niet?
Kijk goed naar de diverse modellen. Weer kan zo omslaan in Nederland, mocht
je op vakantie/uitstapje onderweg zijn... Misschien een AW versie?
- Koop eventueel een degelijk statief/monopod, Konijnenberg kan je er genoeg over vertellen.

En dan gewoon foto's maken. Kijken wat jij het meeste aan mm gebruikt en
wat je te kort komt: Meer zoom of meer groothoek.
Zoals gezegd dan pas de rest uitgeven.

Mocht je dan twijfelen over nieuw glas, gooi het op dit forum.
Er zijn er genoeg die je willen helpen bij het uitbreiden. Succes ermee!
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
RichardM
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 15:06
WoonplaatsCOLON Varese,Italie

Ten eerste weer hartelijk dank allemaal voor het advies.
Ik heb de hele avond weer wat reviews en fora bekeken en het is best lastig om een keuze te maken.
Nu begin ik eigenlijk wel te twijfelen aan de 350D,de grootte spreekt me wat tegen,ik wil graag een camera wat ook een camera is en niet te compact is.
Waarschijnlijk komt de 20D en de 30D dan meer in de richting,maar heb al gezien dat de 30D vrij moeilijk te bestellen is online,er zijn maar weinig zaken met voorraad.
Ik wil toch graag alles bij 1 zaak online kopen,doordat ik het in Nederland bestel en naar hier in Italie moet laten versturen.
Het is niet handig om overal wat vandaan te halen.
Op dit moment denk ik toch dat ik voor de 30D wil gaan,ik zag al een kit met een lens op de site van Konijnenberg,maar zal eerst eens gaan informeren wanneer ze hem weer op voorraad hebben.
Mochten jullie toch zoiets hebben van,waarom maakt hij nu zo'n keuze,laat het me dan weten.
Misschien zie ik het ook wel verkeerd en moet ik toch anders gaan beginnen.

Bedankt alvast voor jullie meningen en advies.

Gr
Richard
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

RichardM schreefCOLONTen eerste weer hartelijk dank allemaal voor het advies.
Ik heb de hele avond weer wat reviews en fora bekeken en het is best lastig om een keuze te maken.
Nu begin ik eigenlijk wel te twijfelen aan de 350D,de grootte spreekt me wat tegen,ik wil graag een camera wat ook een camera is en niet te compact is.
Waarschijnlijk komt de 20D en de 30D dan meer in de richting,maar heb al gezien dat de 30D vrij moeilijk te bestellen is online,er zijn maar weinig zaken met voorraad.
Ik wil toch graag alles bij 1 zaak online kopen,doordat ik het in Nederland bestel en naar hier in Italie moet laten versturen.
Het is niet handig om overal wat vandaan te halen.
Op dit moment denk ik toch dat ik voor de 30D wil gaan,ik zag al een kit met een lens op de site van Konijnenberg,maar zal eerst eens gaan informeren wanneer ze hem weer op voorraad hebben.
Mochten jullie toch zoiets hebben van,waarom maakt hij nu zo'n keuze,laat het me dan weten.
Misschien zie ik het ook wel verkeerd en moet ik toch anders gaan beginnen.

Bedankt alvast voor jullie meningen en advies.

Gr
Richard
Ik mag toch niet hopen dat je voor de 30D kiest alleen vanwege het feit dat die wat groter is? En mocht je deze kopen ivm functionaliteit heb je jezelf dan afgevraagd of je die ook gebruikt? Als je goed zoekt op dit forum zul je terecht lezen dat de body het laatste is in het proces om goede foto's te maken. Ten eerste gaat het om jouw kunde, dan een hele tijd lens en pas dan de body. En dan moet je ook nog je foto's kunnen nabewerken. Als ik 10 mille zou hebben liggen dan zou ik ook meteen van alles de top kopen maar met 1800 euro budget zou ik 2 keer nadenken. Nogmaals, doe je ding maar denk nog even na over de adviezen waarom je hebt gevraagd en die je hier hebt gekregen.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

Dan kan ik alleen het advies geven: Hou ze gewoon eens vast.

1. 350D
2. 350D + grip
3. 30D

Zelf heb ik niet zulke grote handen, dus was de 350D prima voor mij.
Die grip geeft gewoon wat meer gewicht, uithoudingsvermogen met 2x accu en stabiliteit.

Als 2 net zo in de hand ligt als 3 (zie hierboven) zou ik het geld besparen
en dit investeren in een goed stukkie glas.
Qua opties in camera scheelt het niet zo veel, alleen het scherm op de 30D
ga je geweldig vinden als je het ziet.
De verschillen zie je sneller in het gebruikte glas dan in de body.

Denk nogmaals goed na, want uitgeven gaat sneller als sparen.
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Een 350 body te klein voor je handen?
Overweeg eens een battery grip, zo'n ding met extra accu's dat onderaan je camerabody past. Heb je meteen een heel stuk meer volume in je handen en tegelijkertijd electriciteit voor een week lang intensief fotograferen.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

Ander vraagje:
Het moet naar Italie verzonden worden...
Gaat daar dan niet een stukje van de prijs voor de douane overheen?
Een kado van 1800,- zal niemand geloven of heb je hier al een oplossing voor gevonden?
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
RichardM
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 15:06
WoonplaatsCOLON Varese,Italie

Die grip zou natuurlijk al een mooie oplossing zijn om het geheel toch wat meer volume te geven.
En ik moet Chow toch ook zeker gelijk geven betreft de keuze voor de 30D.
Ik denk inderdaad dat het niet echt slim is om een dure body te gaan kopen met misschien een aantal opties die ik als beginner toch niet gebruik.
Inderdaad is het Lcd scherm wat groter,maar uiteindelijk gaat het om het eindresultaat,zo'n lcd scherm is maar een vertekend beeld.
Ik ga me toch maar eens verdiepen in de aanschaf van een 350D met kitlens.
Jullie advies help me zeker wel in het wat overzichtelijker maken van mijn keuze.

Gr
Richard
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Dennis Vs79 schreefCOLONAnder vraagje:
Het moet naar Italie verzonden worden...
Gaat daar dan niet een stukje van de prijs voor de douane overheen?
Een kado van 1800,- zal niemand geloven of heb je hier al een oplossing voor gevonden?
De italianen zullen wel BTW heffen bij import, maar omdat je die al betaald hebt in NL moet je die terug kunnen krijgen. Om een hoop gedonder te besparen zou ik echter eerst kijken of in Italie de camera niet te krijgen is voor ongeveer dezelfde prijs. Garantie maakt niet uit want die is Europees bij Canon.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
RichardM
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 15:06
WoonplaatsCOLON Varese,Italie

Ik zou de camera ook hier kunnen kopen waarschijnlijk,maar dan zit ik ook met de handleiding in het Italiaans.
Mijn Italiaans is best aardig,dat is het probleem niet,maar bepaalde dingen betreft fotografie zijn voor mij al abracadabra in het Nederlands,laat staan in het Italiaans.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

RichardM schreefCOLONIk zou de camera ook hier kunnen kopen waarschijnlijk,maar dan zit ik ook met de handleiding in het Italiaans.
Mijn Italiaans is best aardig,dat is het probleem niet,maar bepaalde dingen betreft fotografie zijn voor mij al abracadabra in het Nederlands,laat staan in het Italiaans.
Moet je even uitzoeken dan. Ik kocht 2 jaar geleden een Sony camera in Luxembourg maar daar zat een handleiding bij in veel europese talen inclusief nederlands. Verder is er wellicht wel iemand op het forum die de NL handleiding heeft in pdf formaat. En hoe is je engels :) Die zit er namelijk sowieso wel bij..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar