Hoe de compositie maken bij bewegende objecten?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik ben na het verkennen van mijn camera en statief me nu steeds meer aan het bezighouden hoe ik de compositie van mijn foto's kan verbeteren. Bij stilstaande objecten gaat het al iets beter. Ik neem rustig de tijd waar ik het best kan gaan staan en druk daarna af.

Moeilijker vind ik het bij bewegende objecten zoals mensen en dieren. Hoe doe je dat? Ik denk dat het onvermijdelijk is om de foto's een stuk ruimer te maken en dat je daarna in de pc de compositie moet maken. Wanneer ik scherpstel met het middelste AF punt daarna de camera verplaats voor de compositie en afdruk is het bewegende beeld niet meer in focus lijkt me.

Geef even je mening en tip.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Ik gebruik dan zelf gewoon een ander focuspunt, de compositie een beetje inschatten, kijken op welk focuspunt het deel zit waar je op scherp wilt stellen (ogen bijv) en deze selecteren...
[size=75]*... ...*[/size]
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Dit is iets waar ik ook benieuwd naar ben in de praktijk. Om je vraag te beantwoorden: Scherpstellen en snel je compositie maken en afdrukken. Als je dit maar snel genoeg doet, gaat het wel goed (uitzondering snel bewegende objecten), maar hier ligt waarschijnlijk ook jouw probleem. Ik denk dat je het best inderdaad ruim moet kaderen en gebruik maken van je andere focuspunten [edit]Theo was me voor[/edit]. Ook dit zal alleen kunnen als je wat meer tijd hebt.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

THJKlos schreefCOLONIk gebruik dan zelf gewoon een ander focuspunt, de compositie een beetje inschatten, kijken op welk focuspunt het deel zit waar je op scherp wilt stellen (ogen bijv) en deze selecteren...
Je was me net voor :P

Ik doe dit op dezelfde manier.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Volgens mij heb je daar AiFocus voor.
Dan wordt je onderwerp gevolgd en blijft de cam continu scherpstellen.
gr
Flash
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Yep, ook voor mij een ander scherptselpuntje bij aktiemomenten.
deze bijvoorbeeld, is ook met het scherpstelpunt naast het middelste genomen.
Je zit dan bijna meteen goed. In het begin is het wel even wennen maar het werkt uiteindelijk fantastisch.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Wat je natuurlijk voor de compositie ook moet bepalen is of je het gevoel van een beweging wilt behouden. Je kan een beweging gewoon snel nemen. Het effect is dan wel dat de hele foto scherp zal zijn (beetje afhankelijk van de instellingen uiteraard). Wanneer je de snelheid in de foto terug wilt laten komen zijn de bovenstaande tips erg bruikbaar (denk ik, want zelf lukt het me ook nog niet)
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Flash Gordon schreefCOLONVolgens mij heb je daar AiFocus voor.
Dan wordt je onderwerp gevolgd en blijft de cam continu scherpstellen.
gr
Flash
Flash
dat gaat enkel goed, als je alle focus punten selecteerd om scherp te stellen
Als je dat met het middelste focus punt doet, gaat die scherp stellen op een ander gebied, zodra je je compositie maakt.

Daar ging de vraag over: hoe maak ik een compositie, nadat ik heb scherp gesteld?
Jou manier kan uiteraard wel als je ruim kadert, dan maak je de compositie op je PC.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar