Error 99 melding zomaar uit het niets.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
EsJee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 01 Sep 2005 07:35
WoonplaatsCOLON Sneek
CONTACTCOLON

Ik heb het ook meegemaakt. Toevallig een fotograaf (semi prof) in de buurt. Ook hij vertelde me dat het aan de lens lag. (Een sigmalens 55-200). Hij adviseerde gebruik te maken van de Canon lenzen. Tegelijkertijd mocht ik een lens (inderdaad Canon) van hem gebruiken. En geen problemen meer. Intussen had ik echter een Sigma 70-300 in de bestelling. Tot nu toe (nok,nok...) nog geen problemen weer gehad.

Overigens, achteraf had ik vaker problemen met de 55-200 lens. Bij meerdere afdrukken achterelkaar kreeg ik ook vaak de Err 99. Toestel aan/uit en het was weer opgelost. Tot bovengenoemd voorval. Toen hielp ook aan/uitzetten niet meer.
EOS 350D | EOS 40D | Sigma 18-50mm/F3,5-5,6 DC | sigma APO 70-300mm/F4-5.6 DG MACRO | Canon EF 50mm/F1.8 II | BG3 battrygrip | Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap
|Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI Canon 67mm
Nieuwe site: www.sjackjansmafotografie.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

EsJee schreefCOLONIk heb het ook meegemaakt. Toevallig een fotograaf (semi prof) in de buurt. Ook hij vertelde me dat het aan de lens lag. (Een sigmalens 55-200). Hij adviseerde gebruik te maken van de Canon lenzen. Tegelijkertijd mocht ik een lens (inderdaad Canon) van hem gebruiken. En geen problemen meer. Intussen had ik echter een Sigma 70-300 in de bestelling. Tot nu toe (nok,nok...) nog geen problemen weer gehad.

Overigens, achteraf had ik vaker problemen met de 55-200 lens. Bij meerdere afdrukken achterelkaar kreeg ik ook vaak de Err 99. Toestel aan/uit en het was weer opgelost. Tot bovengenoemd voorval. Toen hielp ook aan/uitzetten niet meer.
Ik heb zelf de sigma 55-200 en nooit problemen hoor. Ik denk dat ik wat dat betreft niet de enige ben. Er zijn nog een paar op het forum met deze lens die zeer tevreden zijn. Het advies alleen Canon lensen te gebruiken is nergens op gebaseerd. Lees her en der de reviews maar.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
sypie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2005 16:13

Nu, zonnesteekweken bij je EOS camera:D

Zou het een warmte probleem kunnen zijn?

En contacten schoonmaken: heel voorzichtig met een stukje schuursponsje/ ruw materiaal over je contacten gaan, dan gaat er een eventueel oxidatie laagje vanaf...
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

sypie schreefCOLONNu, zonnesteekweken bij je EOS camera:D

Zou het een warmte probleem kunnen zijn?

En contacten schoonmaken: heel voorzichtig met een stukje schuursponsje/ ruw materiaal over je contacten gaan, dan gaat er een eventueel oxidatie laagje vanaf...
En dan tevens de beschermlaag weg zeker. :cry: Gewoon met een ouderwets vlakgum.
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Dillweed
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 21:33
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

ik heb dit ook al een tijdje mey mijn Tamrom 70/300 lens als ik mijn diafragma verder dicht zet als 5,6 dan houdt hij er mee op , met de kitlens geen last en als ik de Tamrom op mijn analoge eos 300 doe heb ik hetzelfde bij mij is het dus puurt de lens, en ik ben al aan het sparen voor een 70/300 usm is lens

Ik denk dat de Tamron te oud is voor zo een modern toestel (lens is 6 jaar oud )

Dirk
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ook. Ik had een 28-200 Aspherical lens gekocht voor 75 euro nieuw maar dan wel met stof uit de winkel. Toppertje dacht ik, niet dus. Sigma zit bij mij om de hoek dus daar naar toe. Bleek inderdaad dat het om een oudere versie lens gaat die voor analoge kamera's geen probleem geeft maar voor digitale EOSen wel. En hij was te oud om voro 25 euro te rechippen zodat hij weer wel werkt. Nu dus af en toe te gebruiken in het donker en met handmatige focus, anders..... err 99. Dat van die contactjes is ook een bekend verschijnsel voor EOSen maar dan zou na reiniging alles weer moeten werken. Contact vloeistof of alcohol en inderdaad een ouderwetse vlakgum om de oxidatie te verwijderen. Dit zijn naast de batterij kwestie de enige twee voortkomende err 99's Anders > Canon :einde oefening of dure rep.

grtn

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Tijdens de vlootdagen heb ik van mijn zus een Tamron 70-300 uitgeprobeerd en ook ik kreeg bij die lens Error 99.
Daarna maar weer met Sigma en Canon verder geschoten. Toen bleef de error uit.
En tot op heden geen problemen dus.
Hoewel zij geen problemen had, had ik ze dus wel.


Zoals gezegd, maak de contakten eens goed schoon en probeer het dan nog eens.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
ArMi Photography
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 22:17
CONTACTCOLON

fluppie schreefCOLON
sypie schreefCOLONNu, zonnesteekweken bij je EOS camera:D

Zou het een warmte probleem kunnen zijn?

En contacten schoonmaken: heel voorzichtig met een stukje schuursponsje/ ruw materiaal over je contacten gaan, dan gaat er een eventueel oxidatie laagje vanaf...
En dan tevens de beschermlaag weg zeker. :cry: Gewoon met een ouderwets vlakgum.
Gewoon heel even de haakse slijper erover! Weet je in ieder geval wél zeker dat de oxidatie ervan af is... toch? :shock: :shock:
Pfffff..... tja, wat zet je nou in zo'n onderschrift?!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

ArMi Photography schreefCOLON
fluppie schreefCOLON
sypie schreefCOLONNu, zonnesteekweken bij je EOS camera:D

Zou het een warmte probleem kunnen zijn?

En contacten schoonmaken: heel voorzichtig met een stukje schuursponsje/ ruw materiaal over je contacten gaan, dan gaat er een eventueel oxidatie laagje vanaf...
En dan tevens de beschermlaag weg zeker. :cry: Gewoon met een ouderwets vlakgum.
Gewoon heel even de haakse slijper erover! Weet je in ieder geval wél zeker dat de oxidatie ervan af is... toch? :shock: :shock:
Laten we het wel een klein beetje on-topic houden a.u.b. ;)
(neem aan dat de haakse slijper niet echt een serieus antwoord was).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gerard99
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2006 21:16
WoonplaatsCOLON Op nivo

Dit is wat Canon zelf aangeeft wat er aan de hand is als je Error meldingen krijgt, misschien heb je er wat aan:

Foutcode
Oplossingen

Err 01
De communicatie tussen de camera en de lens is slecht.
Reinig de lenscontactpunten.

Err 02
Er is een probleem met de CF-kaart. Probeer het volgende:
- Verwijder de geheugenkaart en plaats deze opnieuw.
- Formatteer de CF-kaart.
- Gebruik een andere CF-kaart.

Err 04
De geheugenkaart is vol. Verwijder de overbodige opnamen van de kaart of vervang de CF-kaart.

Err 05
De automatische ingebouwde flitser zit vast.
Zet de camera in de stand < OFF> en vervolgens weer in de stand < ON>.

Err 99
Er heeft zich een andere fout dan de bovenstaande fouten voorgedaan.
Verwijder de batterij en plaats deze opnieuw.
Deze fout kan optreden als u een lens gebruikt van een ander merk dan Canon en de camera of lens niet correct werkt.

Fout CF-kaart
Door een probleem met de CF-kaart kunnen de afbeeldingsgegevens niet worden vastgelegd of gelezen.
Gebruik een andere CF-kaart.
Als het klikt maak ik de foto's (met de 30 D uiteraard).
ellyZ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2006 06:45
WoonplaatsCOLON broek op langedijk

Is het ook mogelijk dat een Tamron lens, geen oude dus, maar een nieuwe speciaal gemaakt voor de DSRL, de error 99 problemen geeft. Ik was zo blij met de lens, maar na een foto of 20 gemaakt te hebben ermee, error 99...... Batterij, contactjes, niets hielp, hij werkte ook niet meer met mijn Canon L 70-200 lens. Halve beelden, spiegel klapte niet meer goed. Volgens Camerland kan het niet aan de lens liggen omdat die speciaal voor de digitale camera's ontworpen is en zou het toeval zijn. Maar ik ben niet zo van het toeval, camera heeft altijd goed gefunctioneerd. Heeft iemand hier meer informatie over. De camera wordt nu opgestuurd naar Canon en ben ik een week of 6 kwijt en vervolgens natuurlijk een paar 100 euro armer. De lens heb ik hier nog maar hoe weet ik nu of ik die straks zonder problemen kan gebruiken, ik heb er niet echt een lekker gevoel bij :evil: :evil:
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

ellyZ schreefCOLONIs het ook mogelijk dat een Tamron lens, geen oude dus, maar een nieuwe speciaal gemaakt voor de DSRL, de error 99 problemen geeft. Ik was zo blij met de lens, maar na een foto of 20 gemaakt te hebben ermee, error 99...... Batterij, contactjes, niets hielp, hij werkte ook niet meer met mijn Canon L 70-200 lens. Halve beelden, spiegel klapte niet meer goed. Volgens Camerland kan het niet aan de lens liggen omdat die speciaal voor de digitale camera's ontworpen is en zou het toeval zijn. Maar ik ben niet zo van het toeval, camera heeft altijd goed gefunctioneerd. Heeft iemand hier meer informatie over. De camera wordt nu opgestuurd naar Canon en ben ik een week of 6 kwijt en vervolgens natuurlijk een paar 100 euro armer. De lens heb ik hier nog maar hoe weet ik nu of ik die straks zonder problemen kan gebruiken, ik heb er niet echt een lekker gevoel bij :evil: :evil:
Ja dat kan
Ik heb het zelf aan de hand gehad.
mijn broer heeft een Tamron 70-300 en die gaf op mijn toestel een error99 en bij hem werkte het gewoon. Hij heeft ook een 300D

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Ik heb daar met mijn lenzen geen last van, gelukkig.

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Error 99 is een verzamelcode voor allerlei problemen, volgens Canon inderdaad hoofdzakelijk lens gerelateerd.

Maar in dit geval zou ik zeggen dat het niet aan de lens heeft gelegen en het toch toeval was. Je geeft aan dat de spiegel niet behoorlijk meer opklapt en naar mijn idee zou dat niets te maken moeten hebben met de lens die op dat moment op de cam zit. Ik denk dat het safe is om de lens gewoon weer te gebruiken als de cam terug is van reparatie.
ellyZ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2006 06:45
WoonplaatsCOLON broek op langedijk

bedankt allemaal voor het meedenken, ik weet het ook niet, ben niet zo technisch :oops: Maar 6 weken zonder mijn camera......ik geloof niet dat ik dat volhoud :x Het is jammer dat ik hier niet kan kijken welke camera's er op de "marktplaats" staan. Als er nu eens een 20D stond voor een redelijk bedrag.....zucht..... :roll:
moosie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2006 19:35

Hallo allemaal, ...

Ik ben ook nieuw hier, sinds mn 300D het gisteren ook heeft laten afweten.
Het probleem echter, is, dat hij helemaal geen err foutmelding aangeeft.
Het probleem is dat elke foto die ik maak, 3/4 van onderin uit zwart is :cry: .

Alles is origineel, lees: geen andere lens oid.
Lens contacten gereinigd, andere CF card, batt in en uit, volgeladen etc...tst helemaal gereset, sluiter nagekeken maar die loopt soepeltjes dus loopt nergens aan, meer kan ik niet doen,..misschien de CMOS kaput? :cry: ...

Help,
Moosie
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Allereerst welkom. En goed dat je dit kicked en er niet een speciaal topic voor opent.

Zoals het er naar uit ziet heb je alles wat je moet doen al geprobeerd. Ik denk dat er niets anders op zit dan je camera weg te brengen/op te sturen naar Etbass of naar Rofa-repair. Ik neem tenminste aan dat 'ie uit de garantie is, dus via je leverancier de cam opsturen lijkt me overdreven. Dan moet je die ook nog betalen waarschijnlijk.

Succes
moosie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2006 19:35

Hallo Ytos,

Ja, daar was ik al bang voor, maar had eigenlijk stiekempjes gehoopt dat dit probleem misschien bij een andere forumlid bekend was/zou zijn.

Grtz,
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is een eerder topic over: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... sc&start=0
Ik ben bang dat het repareren wordt :cry:
Als je contact opneemt met Rofa-Repair in Den Haag (http://www.rofarepair.nl) dan krijg je meteen te horen wat de kosten zijn.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
moosie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2006 19:35

Hoi Jan,
Bedankt voor die link!...(dat ikkum nie eerder had gevonde :lol:
Klinkt idd als die klappende spiegel probleem.
Heb inmiddels een reply van Rofa binnen en zal hem deze week maar opsturen.

Bedankt allemaal!
Hoop weer een mooie tijd tegemoet te gaan..;)

Moosie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar