probeersels..

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Na je als eerste welkom geheten te hebben zal ik ook als eerste reageren op je post ;-)

foto 1: Goed van compositie en lekker kleurig. Mooi contrast. De scherpte ligt niet helemaal lekker

foto 2: Ook hiet is belichting, kleurverzadiging, contrast allemaal prima in orde. Alleen niet helemaal gestoken scherp.

Foto 3: Dit is niet zo'n lekker ogend plaatje er is te veel bloem t.o.v. de hommel. Daardoor verliest het spanning en wordt ie saai.

Foto 4: De bloem linksonder stoort echt in dit geheel. Die kun je makkelijk wegpoetsen. Ook zou ik mijn sensor even schoonmaken, óf even de healing brush hanteren ;-)
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

maced schreefCOLONNa je als eerste welkom geheten te hebben zal ik ook als eerste reageren op je post ;-)

foto 1: Goed van compositie en lekker kleurig. Mooi contrast. De scherpte ligt niet helemaal lekker

foto 2: Ook hiet is belichting, kleurverzadiging, contrast allemaal prima in orde. Alleen niet helemaal gestoken scherp.

Foto 3: Dit is niet zo'n lekker ogend plaatje er is te veel bloem t.o.v. de hommel. Daardoor verliest het spanning en wordt ie saai.

Foto 4: De bloem linksonder stoort echt in dit geheel. Die kun je makkelijk wegpoetsen. Ook zou ik mijn sensor even schoonmaken, óf even de healing brush hanteren ;-)

bedankt voor je reactie!

hoe zou ik die scherpte beter kunnen krijgen? bedoel je simpelweg beter scherp stellen? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

In foto 1, 2 en 3 zou ik een kleiner diafragma gebruiken zodat je meer scherptediepte krijgt. Het scherptevlak ligt nu redelijk aan de voorkant. Dat komt weer (denk ik) doordat de AF het dichtstbijzijnde deel van je onderwerp heeft gepakt. Ikzelf zou hier handmatig scherpstellen op het midden van de bloem (icm kleiner diafragma)

foto 4 is wat dat betrekt goed alhoewel de steel al uit de scherpte loopt...
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

maced schreefCOLONIn foto 1, 2 en 3 zou ik een kleiner diafragma gebruiken zodat je meer scherptediepte krijgt. Het scherptevlak ligt nu redelijk aan de voorkant. Dat komt weer (denk ik) doordat de AF het dichtstbijzijnde deel van je onderwerp heeft gepakt. Ikzelf zou hier handmatig scherpstellen op het midden van de bloem (icm kleiner diafragma)

foto 4 is wat dat betrekt goed alhoewel de steel al uit de scherpte loopt...
oké, bedankt voor de tip... ik ben nog maar een week bezig.. maar ben er wel al achter dat ik beter handmatig kan instellen.. tenminste, dat geeft tot nu toe iets beter reslutaat...
Dat heb je overigens goed gezien dat die steel al uit de scherpte loopt..

ik ga nog wat experimenteren met het diafragma..

overigens heb ik bij de:
1e foto F16 gebruikt...
2e foto F14 gebruikt...
3e foto F8 gebruikt...
4e foto F14 gebruikt...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar