Als aanvulling op wat Maced schrijft: ik lees steeds "studiowerk". Volgens mij heb je daar voldoende licht, dus die stop verschil tussen de 24-70 en de 24-105 maakt volgens mij in dit geval niet uit. Hoogstens voor het kunnen scherpstellen, maar daarvoor kun je voldoende licht maken met je instellampen. Dus lichtsterkte is geen issue.
Wat ik me wel bedenk is dat de 24-105 iets langzamer zou kunnen zijn dan de 24-70, omdat die eerste IS heeft. Ik merk zelf dat als je IS aan hebt staan, dat het even duurt voordat dat volledig werkt. Ik merk dit op, omdat TS ook aangeeft dat hij niet tevreden is over de focussnelheid van zijn Tamron. Aan de andere kant, je kunt IS op het genoemde objectief natuurlijk uitzetten.
Ik heb het genoegen gehad om beide L-objectieven kort te mogen gebruiken, maar eigenlijk te kort om gedegen advies te kunnen geven. Zou ik zelf voor deze keuze staan om de redenen die TS geeft, dan zou mijn voorkeur nu uitgaan naar de 24-105. Met name om het net even lekkerder bereik voor portretten.
Maar wil je echt een top-objectief, dan zou ik persoonlijk voor de prime 85mm F1.8 gaan. Die is snel en retescherp. M'n 50mm F1.4 heb ik net binnen en nog niet getest, maar wat ik daarvan gehoord heb, is dat ook een perfect alternatief. In dit geval beter dan de F1.8, omdat de F1.4 USM heeft en daardoor een lekkere snelle AF heeft. Nadeel van primes is echter dat je niet even snel in- of uitzoomt. Ik kan me dus voorstellen waarom TS liever voor een zoom-objectief gaat.
@TS: succes met je keuze.
En dan off-topic: ik vind het geweldig hoe TS zich opstelt tegenover de persoon die iets minder volwassen omgaat met je dyslectie. Ik zou hier normaal als moderator optreden met een modbreak en/of een pb naar genoemde persoon. Bij deze vraag ik deze echter om
stilletjes(!) tussen mijn regels door te lezen en te leren van de volwassenheid van TS
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
. Wellicht ten overvloede: ik schrijf dit dus op persoonlijke titel - niet als mod - en vanuit mijn ervaring als docent met leerlingen met dyslectie.