Gevraagd: Ik zoek een scherpe lens!!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON55mm aan de bovenkant is toch heel wat anders als 105mm. :lol:
Dat heb je juist geconstateerd :wink: 105 is idd een stukje verder tellen.

Maar de TS droeg in z'n startpost de 17-40 aan, die eigenlijk net iets te weinig bereik heeft voor portretten. De 17-55 heeft dan weer net ietsie meer bereik.

En uiteindelijk is het altijd een kwestie van concessies en het is maar net waar je die consessies wilt doen, in bereik, in scherpte of in je portomennee :wink:

Maargoed, ik dacht ik noem de optie even.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLON Maargoed, ik dacht ik noem de optie even.
Laat ik je nou heel eerlijk vertellen dat ik de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM ook heel graag in m'n tas zou willen hebben voor het groothoek-bereik. :wink:

Maar de prijs houdt me een beetje (veel) tegen. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Djeeezz wat een discussie. De bloem die met de tamron gemaakt is laat idd goed zien dat de Tamron een stuk detail weglaat. Alle f4 serie L lenzen uit het rijtje: 17-40, 24-105, 70-200 geven beduidend meer detail weer dan de Tamron. Ik denk niet dat je snel het verschil ziet tussen de 17-40 en 24-105. Zeker niet met een APS-C camera want de ellende zit aan de buitenkant. Wel vertekenen beide lenzen iets in het groothoekbereik en als ik me goed herinner doet de 17-40 dat meer dan de 24-105. Dat zie je eigenlij alleen als je een bakstenen muur recht van voren fotografeert. Het voordeel van de 24-105 is natuurlijk het grotere zoombereik. Met namde de voor jouw studiowerk vereiste brandpuntsafsanden zitten niet in de 17-40. Ik zou toch het liefst tussen de 50 en90 mm zitten voor portret. Je gaf al aan dat je dat in jouw studio niet redt maar 40 mm is al erg krap voor portretwerk en andere dicht(er)bij fotografie. Ook daarom zou de 24-105, die het bereik tussen 40 en 70 (van je 70-200) wel heeft, het meest in aanmerking komen. Of idd een prime 50...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Als aanvulling op wat Maced schrijft: ik lees steeds "studiowerk". Volgens mij heb je daar voldoende licht, dus die stop verschil tussen de 24-70 en de 24-105 maakt volgens mij in dit geval niet uit. Hoogstens voor het kunnen scherpstellen, maar daarvoor kun je voldoende licht maken met je instellampen. Dus lichtsterkte is geen issue.

Wat ik me wel bedenk is dat de 24-105 iets langzamer zou kunnen zijn dan de 24-70, omdat die eerste IS heeft. Ik merk zelf dat als je IS aan hebt staan, dat het even duurt voordat dat volledig werkt. Ik merk dit op, omdat TS ook aangeeft dat hij niet tevreden is over de focussnelheid van zijn Tamron. Aan de andere kant, je kunt IS op het genoemde objectief natuurlijk uitzetten.

Ik heb het genoegen gehad om beide L-objectieven kort te mogen gebruiken, maar eigenlijk te kort om gedegen advies te kunnen geven. Zou ik zelf voor deze keuze staan om de redenen die TS geeft, dan zou mijn voorkeur nu uitgaan naar de 24-105. Met name om het net even lekkerder bereik voor portretten.

Maar wil je echt een top-objectief, dan zou ik persoonlijk voor de prime 85mm F1.8 gaan. Die is snel en retescherp. M'n 50mm F1.4 heb ik net binnen en nog niet getest, maar wat ik daarvan gehoord heb, is dat ook een perfect alternatief. In dit geval beter dan de F1.8, omdat de F1.4 USM heeft en daardoor een lekkere snelle AF heeft. Nadeel van primes is echter dat je niet even snel in- of uitzoomt. Ik kan me dus voorstellen waarom TS liever voor een zoom-objectief gaat.

@TS: succes met je keuze.

En dan off-topic: ik vind het geweldig hoe TS zich opstelt tegenover de persoon die iets minder volwassen omgaat met je dyslectie. Ik zou hier normaal als moderator optreden met een modbreak en/of een pb naar genoemde persoon. Bij deze vraag ik deze echter om stilletjes(!) tussen mijn regels door te lezen en te leren van de volwassenheid van TS ;). Wellicht ten overvloede: ik schrijf dit dus op persoonlijke titel - niet als mod - en vanuit mijn ervaring als docent met leerlingen met dyslectie.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Goed opletten Ytos, dat moeten je leerlingen ook ;-)

TS heeft al 85 mm nl zijn 70-200 en is daar tevreden over. Hij zoekt iets korters...

De 50 mm f1.4 is ook prima. Ik heb hem voor mijn werk en hij maakt retescherpe foto's die goed gedetailleerd weergegeven worden. Het verschil met de 1.8 50 zie ik echter niet terug in de kwaliteit van de foto. Wel in de bouwkwaliteit...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONGoed opletten Ytos, dat moeten je leerlingen ook ;-)

TS heeft al 85 mm nl zijn 70-200 en is daar tevreden over. Hij zoekt iets korters...
Moet nog ff inkomen. Ben na bijna 11 weken (vakantie en andere lesvrije weken) :shock: afgelopen maandag weer begonnen en wat blijkt, alleen maar een beetje assisteren bij de introductiedagen... gelukkig mag ik vrijdag echt les geven (morgen uitrusten op m'n uitgeroosterde dag ;)).

Kortom: ik had er overheen gelezen :oops:
maced schreefCOLONDe 50 mm f1.4 is ook prima. Ik heb hem voor mijn werk en hij maakt retescherpe foto's die goed gedetailleerd weergegeven worden. Het verschil met de 1.8 50 zie ik echter niet terug in de kwaliteit van de foto. Wel in de bouwkwaliteit...
Blij dat je tevreden bent. Geeft de burger hoop :)
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Nog een duit in het zakje,

Heb geen ervaring met de Tamron maar wel de 17-40, 24-105 en de 70-200 2.8 en ik constateer dat ik heel vaak de 24-105 gebruik voor de portetten van m'n kinderen. Heeft hiervoor een ideaal bereik. de 17-40 is leuk voor groeps opnamen, hoewel ik dan toch vaak weer een paar stappen achteruit doe om de groep met de 24-105 te pakken.

Voor mij heeft het extra bereik, IS en het gewicht verschil, in de keuze tussen de 24-70 en de 24-105 de doorslag gegeven. Mede gezien diverse testen waaruit bleek dat het optisch verschil tussen de 24-70 en de 24-105 in dagelijks gebruik niet tot nauwelijks waarneembaar is. (uitgezonderd bij low light situaties met bewegende onderwerpen)

Gedurende de reparatie van de 24-105 (eerste serie) was ik aangewezen op de overgebleven lenzen en ik miste het bereik en de flexibiliteit.

Voor studio werk kan je m.i. ook voor een of meer primes gaan. Voor de €1000+ die je voor deze ene lens (24-70) uit denkt te geven kan je een leuke lichtsterke prime in het bereik 50 en of 85mm kopen (de 1.2 L serie daargelaten. :wink:)

Peter.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

PeterK schreefCOLONVoor studio werk kan je m.i. ook voor een of meer primes gaan. Voor de €1000+ die je voor deze ene lens (24-70) uit denkt te geven kan je een leuke lichtsterke prime in het bereik 50 en of 85mm kopen (de 1.2 L serie daargelaten. :wink:)

Peter.
En dan moet ik beter lezen... ;)
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON
PeterK schreefCOLONVoor studio werk kan je m.i. ook voor een of meer primes gaan. Voor de €1000+ die je voor deze ene lens (24-70) uit denkt te geven kan je een leuke lichtsterke prime in het bereik 50 en of 85mm kopen (de 1.2 L serie daargelaten. :wink:)

Peter.
En dan moet ik beter lezen... ;)
LOL !!! :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Robbin schreefCOLON 2 ) zoals ik al zei. heb nu een 70-200 L 2.8 en deze is veel scherper dan de tamron, vandaar dat ik deze scherpte zoek voor studio fotografie. de 70-200 is te groot voor in mijn studio
:D Inderdaad. er zijn een aantal mensen die beter moeten lezen :D :

Peter
Gebruikers-avatar
Robbin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2006 22:23

Ytos schreefCOLONEn dan off-topic: ik vind het geweldig hoe TS zich opstelt tegenover de persoon die iets minder volwassen omgaat met je dyslectie. Ik zou hier normaal als moderator optreden met een modbreak en/of een pb naar genoemde persoon. Bij deze vraag ik deze echter om stilletjes(!) tussen mijn regels door te lezen en te leren van de volwassenheid van TS ;). Wellicht ten overvloede: ik schrijf dit dus op persoonlijke titel - niet als mod - en vanuit mijn ervaring als docent met leerlingen met dyslectie.

Dank je wel voor je reactie. vroeger meet ik dus zelf dit soort forum''s van wegen me dyslectie. dit heeft mij veel tijd gekost om me er overheen te zetten. Wat moet je dan???? eerst een stukie tekts type met office?? spellings controlle er over heen. en dan kopie en plakken??? lijkt me geen optie!!!!!! Maar goed zoals ik ergens had gezegt, genoeg hier over maar wou je toch nog even bedanken voor je steun!!!! doet me goed!!!!

Wat de lensen betreft,!!!!! heb vandaag een canon 50mm F1.8 gekocht. daar zou ik even mee uit de voeten moeten kunnen.( Tot de ander lens er is ) En heb in de winkel ook even info gedaan over welke lens beter zou zijn voor mij.
volgens hun waar ik dus de lens voor wil gaan gebruiken ( Portret, Studio en 2 Bruiloften van vrienden hadden zijn het advies om de 24-70 2.8L te nemen ( Logies is duurder denk ik dan bij me zelf ) Sta zelf ook in een winkel. Maar her argument wat zij aangaven sprak mij wel aan. De 24-105 heeft dan wel is waar IS. Maar de mensen blijven bewegen!!!!!! dus al heb je een 60 1/sec zijn ze nog wazig. Kunnen jullie je hier ook in vinden of is dit Flauwekul?????
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik ben zelf ook niet vóór IS en heb dat in mijn argumenten ook niet meegenomen. Ik zou puur voor de flexibiliteit de 24-105 nemen...
Gebruikers-avatar
Robbin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2006 22:23

maar dan mis ik dus weer een stukje lichtsterkte, Owwwwhhhh
wat is het toch moeilijk.
kwa prijs zeg ik de 24-105, maar nu heb ik ook alleen maar F2.8 lensen. en ben bang dat ik dat ga missen in de 24-105.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Robbin schreefCOLONmaar dan mis ik dus weer een stukje lichtsterkte, Owwwwhhhh
wat is het toch moeilijk.
kwa prijs zeg ik de 24-105, maar nu heb ik ook alleen maar F2.8 lensen. en ben bang dat ik dat ga missen in de 24-105.
En ik ben bang van niet. :lol:

Je hebt een 20D en die kan heel goed met hogere ISO waarden omgaan.

Waar je normaal met je f/2.8 objectieven op ISO 100 schiet, gebruik dan ISO 400 met je f/4 objectief daar waar je denkt wat licht te kort te komen.

Probleem opgelost. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Robbin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2006 22:23

Daar zit ook wel weer wat in.
En heb je met F4.0 geen last in donkere omgevingen dat er te weinig licht binnen komt met de AV??????
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Robbin schreefCOLONDaar zit ook wel weer wat in.
En heb je met F4.0 geen last in donkere omgevingen dat er te weinig licht binnen komt met de AV??????
Heb ik nog nooit last van gehad. :)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan en heb gekozen voor de 24-105 lens en heb daar geen moment spijt van gehad. Wat een heerlijk lensje die eigenlijk 90% van de tijd op mijn camera zit. Ik ben met mijn trilhandjes dus wel voor IS en dat was dan ook een pre. Daarnaast vind ik de range erg veelzijdig...van redelijk groothoek tot behoorlijk tele. In de meeste situaties inzetbaar. Zeker voor studiowerk lijkt me deze lens goed te gebruiken al heb ik daar zelf (nog) geen ervaring mee.

Dat verhaal dat je geen goede lenzen kunt maken die van groothoek naar tele gaan lijkt me dan ook niet in alle gevallen opgaan. Wellicht in de goedkope klasse, maar het lijkt me niet dat Canon een lens een L predicaat geeft als het geen topper is. Dat kunnen ze zich niet veroorloven.
Laatst gewijzigd door 1 op Robin, in totaal 6 keer gewijzigd.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Erg verwarrend hoor... Robbin en Robin :? :shock: :P :wink:

Dacht even dat Robbin nu ineens toch een 24-105 gekocht had. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

musicjohn schreefCOLONErg verwarrend hoor... Robbin en Robin :? :shock: :P :wink:

Dacht even dat Robbin nu ineens toch een 24-105 gekocht had. :lol:
Ik was er het eerst ;-)
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar