[VERZAMELTOPIC] workshop natuurfotografie 28 oktober 2006

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
anitatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Scheveningen

hier mijn aandeel van de workshop.
Vond het echt een hele leuke en leersame dag.
Johan mijn complimenten.
gr. anitatje
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59009[/img]
de ochtend
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59015[/img]
de (regenachtige)middag

commentaar schoffie
dank je wel...

#1: heb je de 50mm al gekocht? :wink: mooi lensje hè? ik vind de kleine scherptediepte hier echt prachtig, maakt de foto echt ontzettend spannend, je blijft ernaar kijken... heel fraai. Helaas is het scherpe deel i.m.o. net niet helemaal scherp, dat is wat jammer. Ook vind ik de plaat wat flets en contrastloos, mbv levels kun je hier veel meer pit in brengen en nog spannender maken, probeer maar.

#2: heel fraai doorkijkje de beukenlaan in, mooi punt daar hè? weet je wat deze foto maakt? die boomstam in het pad, dat is je konijntje... ik zou hem de volgende keer wel in portrait stand maken, dan ga je met de richting van je foto met de lijnen van de bomen mee waardoor je nog meer het indrukwekkend effect krijgt. Ook hier weer even met levels aan de gang om nog meer pit erin te krijgen, dat is hij echt waard!!!
Gebruikers-avatar
peterh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Reeuwijk



#1: minder = meer, dat geldt hier zeker ook, heel mooi gespeeld met licht donker contrast, en hele mooie extreme plaatsing in de compositie. Jammer dat het onderwerp net niet lekker scherp is en dat het zwart volledig is dichtgelopen (PS?). Ik zou toch net ff wat meer tekening in het zwart hebben gezien, dat je nog net ff wat tekening van achtergrond kleuren had gezien, dat had ietsjes meer tekening gegeven, nu is het een doods zwart vlak geworden.
deze beter?
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59047[/img]

gr.

Peter

commentaar schoffie
jaaaa!!! je ziet nu kleur schakeringen in de achtergrond en dat maakt het geheel veel spannender, erg fraai, compliment!!!
Het leukste komt nog...
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik vind deze een betere achtergrond hebben, de zwarte achtergrond is een beetje "too-much"
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Pracer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 20:50
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik had eindelijk tijd om mijn foto's te bewerken.

Deze is van de ochtend sessie
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59062[/img]


En deze van de (helaas) druilerige middag
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59064[/img]


Greets Patrick

commentaar schoffie
#1: WOW!!! heel erg indrukwekkend... echt heel erg mooi. Die lamellen steken echt retescherp tegen het prachtige groen af. ontzettend mooi, compliment!!! wat ik hier zo mooi vind zijn die bokeh ringen, ik ben daar dolop, geeft een heel leuk speels gevoel... Mss had je een nog kleinere scherptediepte kunnen kiezen, dan had het scherp van de lamellen nog meer afgestoken en had je nog meer geïsoleerd, maar het doorschijnende is echt heel fraai...

#2: asgrauwe dag en het maakt de foto helaas niet fraaier. de voorgrond is erg abrubpt afgesneden en de achtergrond bevat weliswaar een konijntje maar deze valt geheel weg tegen de achtergrond. Je had deze plaat beter kunnen krijgen zdoor iets meer uit te zoomen en in het veld te gaan overbelichten met 1 hele stop. Dan had je weliswaar mss een overbelichte lucht gehad maar wel veel meer detail en textuur in toren en voorgrond.
[size=75]Canon 40D, BG-E2N, 18-55, 75-300, 50-500, 100mm Macro, Solligor Tussenringen en een 2x Converter
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLON
commentaar schoffie
Heel fraai, de onscherpte is hier ontzettend prachtig en net dat ene scherpe randje maakt de foto... prachtige kleur. Wel is de voorgrond i.m.o. té nadrukkelijk aanwezig, ik zou zeker nog ietsjes croppen.
Update paarse paddo:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59249[/img]

commentaar schoffie
WOEHA... wat heb je met de kleuren gedaan? Het is nu bijna een neon reclame van paars en groen. Compo is beter maar de kleur is i.m.o. té onnatuurlijk geworden...
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONcommentaar schoffie
#1: WOW, wat is'tie mooi...wat een prachtige doortekening, wat een verrassende compo (kijk wel uit voor té centrale plaatsing) en wat een prachtige boomtoppen erboven... plaat is wel wat koel (auto-witbalans?), als je in RAW egschoten hebt zou ik cloudy of zelfs shade overwegen voor ene nieuwe bewerking. scherpte is prima en de prachtige bokeh rondjes maken de foto. Net ff oplichten (geheel is erg donker) en je hebt er één voor boven de schouw!
Update van m'n Ufo:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59251[/img]

commentaar schoffie
heel erg fraai... compliment, kan niet anders zeggen... uitvergroten en boven de schouw... blijf er naar kijken!! Ik blijf er echter bij dat je nog iets meer zou mogen croppen, doorsnijdt hem rechts zodat het onderwerp uit het midden komt... probeer het gewoon eens,
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Mooie foto's allemaal. Leuke registratie van een fantastische dag.
Petje af voor degene die een goede 'middagfoto' hebben geplaatst. Ik heb lekker aangeklooid 's middags, maar heb daarvan eigenlijk niets behoorlijks. Dus ik hou het even op een paddo.
's ochtends genomen met een 70-200 tele plus tussenring.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59493[/img]

En van het landschap alleen een grapje, door een blad heen genomen:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59507[/img]

commentaar schoffie
#1: heel erg mooi, midner = meer, rustieke foto met prachtige scherpte. Je had hem van mij nog wel iets meer van onderen mogen nemen zodat je ngo meer van die lamellen zag en als achtergrond meer de groen boomtoppen had gezien. Maar ook deze is erg fraai, scherpte is prima, en lekker keine scherptediepte...

#2: leuk hè? doordat je een weinig doorschijnend blad hebt genomen wordt het effect een beetje té, als je een dunner blad neemt met een iets groter gaatje krijgt je nog meer het softfocus effect, experimenteer maar!!
Laatst gewijzigd door 1 op eos4all, in totaal 6 keer gewijzigd.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik heb weer een aantal foto besproken (ook updates)

de volgende personen heb ik gezien en hebben mij stijl achterover doen slaan met hun foto's want er zitten echt hele fraaie resultaten tussen!!!
  • Frodo
  • oso98
  • peterh
  • mrich
  • Tink
  • bluecupra
  • enternu
  • Hazee
  • Arwin
  • Zorgeleos
  • Pracer
  • EOS4ALL
  • Anitatje
we wachten nog met smart op de pracht en praal van:
  • ritsaert
  • muier
  • roonsmits
  • Wim
  • Rene
  • Jeffrey
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

schoffie schreefCOLONcommentaar schoffie
fraai, erg fraai... wat ik nu wel ineens zie is hetzij erge ruis, hetzij JPG artefacten.. kijk daar nog ff naar, zeker naast de stelen zieteht er minder fraai uit. Probeer ook nog ff met levels wat meer hooglichtjes eruit te halen want ik heb het gevoel dat het histogram niet helemaal tot rechts rijkt.
Johan,

De ruis valt mij nu pas op, volgens mij heeft er mee te maken dat ik de crop van de jpeg heb gemaakt en vervolgens de foto gekaderd heb, daar de ruis niet zo nadrukkelijk aanwezig is op de oorspronkelijk geplaatste foto, oftewel luiheid wordt afgestraft...

Daar ik bij sommige nog te bewerken foto's wel degelijk ruis geconstateerd heb, heb vorige week Noise Ninja aangeschaft.
Nu alleen nog de tijd vinden om het programma te doorgronden.

Het histogram, loopt helemaal door naar rechts, echter is het wat dunnetjes.

Edit, vraag, wat bedoel je visueel gezien met hooglichtjes/wat moet er in het histogram rechts gebeuren ?

Zal de RAW versie nog een keer door de workflow trekken en plaatsen.

Bedankt voor je tips,
Edit, je antwoord wat volgen gaat.

Groeten,

René
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@oso98:
met de hooglichtjes eruit halen bedoel ik dat ik hoge kleur/licht tonen mis in de foto wardoor het geheel wat donker wordt en het histogram voor het oog vooral gefocust is op links en midden en nauwelijks op rechts... dat mag wat mij betreft nog wel iets geaccentueerd worden.

v.w.b. de ruis, ik zou niet over de hele foto ruis verwijderen maar de delen selecteren die er het meeste alst van hebben (veelal donkere onscherpe delen in de foto) en die apart se;lecteren op de ruis uit te verwijderen. Vergeet niet na het maken van een selectie deze te featheren anders krijg je harde overgangen.

we wachten nog met smart op de pracht en praal van:
  • ritsaert
  • muier
  • roonsmits
  • Wim
  • Rene
  • Jeffrey
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Johan,

Bedankt maar weer.

Hierbij de meest recente versie.

Groeten,

René

Afbeelding
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Ondanks dat de workshop alweer een paar weken geleden is geweest wilkde ik toch m'n bijdrage hier plaatsen. Ik heb helaas twee weken niets kunnen doen door een ontsteking in m'n rug...

Als eerste m'n detail foto. Ik heb expres een detail foto gekozen MET setting omdat ik wilde proberen het hout je naar de paddestoel te laten leiden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=60176[/img]


Mijn wijdse foto. Ik vind dat deze een water'konijn' oid mist maar vond dit tele-landschap nou juist iets wat ik hiervoor niet snel als foto gemaakt zou hebben. Ik heb hier geprobeerd juist gebruik te maken van de mistige lucht.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=60180[/img]


Ik had een paar andere foto's gemaakt die ik in de overige verzamel topic en de eos@work topic zal plaatsen.

commentaar schoffie
#1: ik vind hem heel fraai, niet zo dichtbij gekropen als andere foto's maar bewust de omgeving meegenomen. Erg mooi gedaan en goed uitgepakt!! De boomstam vind ik zeker wat toevoegen, goed gezien!! Goede isolatie door licht/donker contrast. Wel nijgt het, door de grotere scherptediepte een beetje rommelig te worden, ook het feit dat het een klont paddo's is versterkt dat een beetje, was het een enkele paddo geweest dan was je setting beter uitgepakt.

#2: mooi beeld en erg leuk dat je eindelijk eens een telelandschap hebt geprobeerd!!! Ziet er goed uit maar je opmerking over het konijn onderschrijf ik. De mist is mooi aanwezig maar ik vind de ruimte boven de toren eigenlijk nog wel een beetje overbodig terwijl ik liever iets meer reflectie had willen zien, ietsjes naar beneden richten dus. Dan had de toren waarschijnlijk meer als konijntje dienst gedaan...
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

En weer hebben we van iemand de foto's kunnen bewonderen...

we wachten nog met smart op de pracht en praal van:
  • muier
  • roonsmits
  • Wim
  • Rene
  • Jeffrey
www.johanvanderwielen.nl
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Man man, ik zie de afgelopen weken bergen met natuur-workshop-topics met ontzetten veel mooie foto's. Volgens mij moet ik ook maar eens bij Schoffie in de leer :wink:

Overigens respect voor Schoffie dat ie elke foto uitgebreid van commentaar voorziet. Is nogal een karwei volgens mij.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLONOverigens respect voor Schoffie dat ie elke foto uitgebreid van commentaar voorziet. Is nogal een karwei volgens mij.
eehhh...

jep..
www.johanvanderwielen.nl
Aermacchi
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2006 16:25
WoonplaatsCOLON Nootdorp

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=60409[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=60410[/img]

commentaar schoffie
#1: heel erg fraai, mooie evenwichtige compositie waarbij de paddestoel duidelijk op de GS-lijn is geplaatst, goede scherpte!! Mooi die boom erachter, geeft een rustig beeld, erg fraai. Onscherpte op de vorogrond kijkt altijd lastiger dan op de achtergrond, toch vind ik de onscherpe eikenspruiten hier niet misstaan. Al met al een mooie compositie. Wel vind ik de kleur wat flets en koel, probeer wat te variëren met de witbalans, in dit geval had cloudy of zelfs shade een veel warmer beeld gegeven. en kijk ook even hoe je met levels het contrast wat verder kan oppeppen, kan deze plaat echt gebruiken en is hij ook waard!!!

#2: hele goede verdeling tussen voor- en achtergrond. de opening in de voorgrond geeft duidelijk houvast en zorgt ervoor dat je de diepte in gaat naar achteren. Ook de kleur verdeling door het groene t.o.v. het misitger in de achtergrond versterkt dat beeld. Wel is de vorogrond erg nadrukkelijk aanwezig waardoor het een betje het midden houdt tussen onderwerp van de foto (en dus meer detail) en een ondersteunende vorogrond bij een landschapsfoto, snap je? Ook hier weer de kleur en het contrast waarmee veel meer pit in de foto gestopt kan worden.
anitatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Scheveningen

anitatje schreefCOLONhier mijn aandeel van de workshop.
Vond het echt een hele leuke en leersame dag.
Johan mijn complimenten.
gr. anitatje

commentaar schoffie
dank je wel...

#1: heb je de 50mm al gekocht? :wink: mooi lensje hè? ik vind de kleine scherptediepte hier echt prachtig, maakt de foto echt ontzettend spannend, je blijft ernaar kijken... heel fraai. Helaas is het scherpe deel i.m.o. net niet helemaal scherp, dat is wat jammer. Ook vind ik de plaat wat flets en contrastloos, mbv levels kun je hier veel meer pit in brengen en nog spannender maken, probeer maar.

#2: heel fraai doorkijkje de beukenlaan in, mooi punt daar hè? weet je wat deze foto maakt? die boomstam in het pad, dat is je konijntje... ik zou hem de volgende keer wel in portrait stand maken, dan ga je met de richting van je foto met de lijnen van de bomen mee waardoor je nog meer het indrukwekkend effect krijgt. Ook hier weer even met levels aan de gang om nog meer pit erin te krijgen, dat is hij echt waard!!!
kan kloppen dat de kleuren nog niet helemaal goed zijn! Moet hem nog door fotoshop halen!
Maar bedankt voor de complimenten,heb dus erg veel geleerd op die dag.
En de lens is er nog niet maar komt er echt wel!
anitatje :lol:
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

En weer hebben we van iemand de foto's kunnen bewonderen...

we wachten nog met smart op de pracht en praal van:
  • muier
  • roonsmits
  • Rene
  • Jeffrey
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar