tft monitor en foto's bewerken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Conquista
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 20:24
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag een nieuwe monitor gekocht (tft) maar ben er op dit moment niet echt blij mee. Het scherm is echt veel maar dan ook veel te fel. Krijg er hoofdpijn van en heb vlekken voor mijn ogen.

Zo kan ik nog geen half uur achter die pc zitten.
Nu zei iemand.. dat ik dan het contrast enz omlaag moet zetten, maar dan kan ik zeker niet meer zien hoe ik mijn foto's bewerk? Of valt dit wel mee?
www.conquista-online.com
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik zou het zo doen:

Schrijf de instellingen op zoals ze nu zijn en probeer daarna gewoon iets uit met het contrast, brightness.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zorg er voor dat de achtergrond ook redelijk verlicht is.
Ook is het een kwestie van wennen omdat je het onrustige beeld van een CRT gewend bent.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Richeos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2006 17:10
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede

Probeer eens je monitor te calibreren. Die van mij stond eerst ook veel te fel. Ik gebruik de gratis software Monitor Calibration Wizard, te downloaden op http://www.hex2bit.com/products/product_mcw.asp
8)
Groet,
Richard
[size=75][color=blue] Canon EOS 30D | Canon BG-E2 | EF-S17-55mm f/2.8 IS USM | Canon EF 70-200mm f/4[/color][color=red]L[/color][color=blue] IS USM | Speedlite 580EX[/color] [/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Auw!

Mijn monitor CRT 19" begon het te begeven en ik moest dus ook wat anders. Ik heb me inmiddels flink ingelezen in TFT-land en zomaar een TFT kopen voor fotobewerking is niet heel verstandig. Zeker niet als je een calibreerbaar scherm wilt, omdat de bewerkte foto's ook afgedrukt moeten worden zoals je ze op het scherm ziet.

Er zit verschil in zowel de hardware - type panels - als de software. Voordat je dus iets aanschaft had, had je je beter even kunnen (laten) informeren en/of je kunnen inlezen.

Je kunt nu proberen je monitor te calibreren, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Niet elk scherm is te calibreren.

Wellicht kun je helderheid minder zetten, maar of dat de oplossing is.

Welk scherm heb je eigenlijk gekocht. En als het je niet bevalt, kun je het dan niet terugbrengen/ruilen?
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

ik werk ook op een tft (iiyama prolite E430) gecalibreerd en wel, 't werkt best prettig hoor, en dat calibreren is ideaal, vaak staat het scherm te fel en te rood ofzo, maar nu is het perfect.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hallo,

ik vind dat alle, maar dan ook alle tft schermen en Lcd tv's (ook) veel en veel te "fel" en/ of "hard" afgesteld zijn 8) .
Ik heb er reeds meerdere goed onder ogen gehad en begin het contrast en helderheid altijd terug te draaien naar normale proporties.
Als de fabrikanten en elektrozaken dat ook altijd gedaan hadden, was de vlucht naar tft en lcd techniek lang niet zo hard gegaan.
De "klantvriendelijke" harde, heldere verschillen tussen tft en crt vallen ná het afstellen wel mee :? .
Maar dat is "verkooptechnisch" niet zo'n goed plan om tft's aan de man te brengen.

PS ik heb ook 'n (best wel goed) tft scherm aan m'n Pc... :mrgreen:

Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Conquista
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 20:24
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONAuw!

Mijn monitor CRT 19" begon het te begeven en ik moest dus ook wat anders. Ik heb me inmiddels flink ingelezen in TFT-land en zomaar een TFT kopen voor fotobewerking is niet heel verstandig. Zeker niet als je een calibreerbaar scherm wilt, omdat de bewerkte foto's ook afgedrukt moeten worden zoals je ze op het scherm ziet.

Er zit verschil in zowel de hardware - type panels - als de software. Voordat je dus iets aanschaft had, had je je beter even kunnen (laten) informeren en/of je kunnen inlezen.

Je kunt nu proberen je monitor te calibreren, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Niet elk scherm is te calibreren.

Wellicht kun je helderheid minder zetten, maar of dat de oplossing is.

Welk scherm heb je eigenlijk gekocht. En als het je niet bevalt, kun je het dan niet terugbrengen/ruilen?

Ik heb niet zomaar een nieuwe scherm gekocht voor fotobewerking. Ik wilde ruimte besparen omdat ik een klein kamertje heb en die toeter van m'n oude pc stond helemaal tegen de muur gedrukt etc. Was gewoon niet handig dus daarom heb ik een tft aangeschaft. Die wilde ik overigens al langer dus was niet echt een impulsaankoop. In de winkel vond ik het mooi, maar toen heb ik er natuurlijk maar heel even naar gekeken.

Ik wilde vandaag fotograferen, maar voordat ik dat ging doen nog ff iets doen op de computer en heb net 4 uur op bed gelegen met migraine. NHu was de migraine over./. zit er nu 10 minuten achter de de blinde vlekken beginnen weer terwijl ik mijn instellingen al lager gezet heb.


Ik heb een philips 170v
www.conquista-online.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kan je de monitor nog ruilen?
Als dat kan, dan zou ik je willen aanraden een monitor met DVI uitgang te nemen.
Dan heb je een rotsvast beeld en de best mogelijke kwaliteit.

Wel zou dan de videokaart van je PC ook voor DVI geschikt moeten zijn.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Alleen DVI is de oplossing niet.

Ik kom net bij m'n zwager vandaan en daar moest ik even wat dingen doen op een 17" TFT van Dell, aangesloten op D-Sub (15 pins). Ik heb direct maar even de instellingen veranderd naar de hoogst mogelijke resolutie (1280x1024 geloof ik) en dat was haarscherp en helemaal stil. Maar ook op zijn instelling, 1024x768 was het beeld prima. Dus dat lukt ook met D-Sub.

Als het gaat om fotobewerken, waarbij je wat je op je scherm ziet ook afgedrukt wil hebben, dan is er meer nodig dan die DVI-aansluiting. MVA of PVA panels bijvoorbeeld, in plaats van de goedkope TN. En software, die echt 16,7miljoen kleuren aankan en niet via een trucje van 262144 naar 16,2 kleuren wordt omgezet. Het gaat zelfs zover, dat hetzelfde panel in de ene monitor minder goed presteert dan in de andere, voornamelijk door de software en eventueel de backlights die in de monitor gebruikt zijn.

Kortom, het is een studie op zich.
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik heb zelf de Dell 20" breedbeeld TFT gekocht (is relatief niet zo heel duur) en ook gelijk een Eye-one display 2 calibratieset gekocht.

De monitor is heel natuur getrouw van zich zelf en is goed instelbaar. Krijg hem met calibratie ook precies zoals Eye-one hem wil hebben.

Ben met de combi erg tevreden, maar als jouw monitor goed instelbaar is, is er veel mogelijk.

Normaal gesproken bied ik mensen aan om hun monitor te calibreren voor €25 (1e keer) maar voor jou doe ik het gratis als ik je mag fotograferen (is bij de model workshop enkele maanden geleden helaas niet gelukt :wink: )
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
Conquista
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 20:24
CONTACTCOLON

HaZee schreefCOLONIk heb zelf de Dell 20" breedbeeld TFT gekocht (is relatief niet zo heel duur) en ook gelijk een Eye-one display 2 calibratieset gekocht.

De monitor is heel natuur getrouw van zich zelf en is goed instelbaar. Krijg hem met calibratie ook precies zoals Eye-one hem wil hebben.

Ben met de combi erg tevreden, maar als jouw monitor goed instelbaar is, is er veel mogelijk.

Normaal gesproken bied ik mensen aan om hun monitor te calibreren voor €25 (1e keer) maar voor jou doe ik het gratis als ik je mag fotograferen (is bij de model workshop enkele maanden geleden helaas niet gelukt :wink: )

Haha.. je woont niet echt naast de deur he ;) Heb het nu veel drukker dan toen dus fotograferen gaat momenteel ff voor modellenwerk.
Maar goed... het gaat denk ik bij dit scherm niet echt om de calibratie.. maar het is gewoon de scherpte van de letters... de tekst is een stuk kleiner dan ik gewend ben.. en ik heb nogal gevoelige ogen. Ik kijk het ff aan en anders verkoop ik 'm weer. Kan 'm met deze reden waarschijnlijk toch niet terugbrengen
www.conquista-online.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Conquista schreefCOLON.. de tekst is een stuk kleiner dan ik gewend ben.. en ik heb nogal gevoelige ogen.
Het moet toch mogelijk zijn om de tekstgrootte aan te passen?
Als je onder Windows draait:
met rechtermuisknop klikken op bureaublad, Eigenschappen, Vormgeving, Tekengrootte.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Sommige mensen kunnen domweg niet tegen TFT's. Ik heb een collega die al heel veel TFT's heeft geprobeerd en nu nog altijd met een CRT werkt (voor kantoorwerk dan). Geef hem een TFT en hij krijgt ook binnen 10 minuten zware hoofdpijn. Een TFT die niet op het lichtnet werkt (bijvoorbeel die van zijn Argos) heeft het probleem niet, hetgeen doet vermoeden dat het een interferentie probleem is tussen de backlighting en de normale verlichting. Ergo, raus het TFT eruit en koop een fatsoenlijke CRT...
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Conquista schreefCOLONHaha.. je woont niet echt naast de deur he ;) ...
Geen idee 8)
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

ik wil nu niet lullig overkomen hoor..maar eh ..heb je wel eens geprobeert je schermindeling aan te passen....zet gewoonde kleuren anders de letters iets groter of in een ander type....ook kun je op die manier de "felheid van je scherm "wat terug dringen..en zorg ervoor dat de de stand van het scherm ten opzichte van je ogen goed is ...als je onder de verkeerde hoek kijkt ..ga je vanzelf "turen"waardoor je dus je spieren in nek en ogen verkeerd spant ..wat weer hoofdpijn met zich mee brengt...nee ik ben geen doctor....
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Toen ik mijn eerste tft scherm kocht (een jaar of 5 geleden) was ik er ook absoluut niet blij mee. Ik ervaarde precies hetzelfde als topic-starter.

Echter, na verloop van tijd begon het te "wennen". Je ogen die altijd een CRT gewend zijn moeten volgens mij omschakelen naar deze nieuwere manier van kijken.

Nij mij duurde het bijna 6 weken voordat ik aan het scherm gewend was en geen last meer had van hoofdpijnen e.d.

Oja, ik besteed ca. 15 uur per dag aan m'n PC

Succes. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Uit ervaring weet ik dat sommige TFT's heel veel resoluties en verversingssnelheden kan weergeven, maar dat dat bijna allemaal software truukjes zijn, die het beeld echt niet beter maken.

Stel daarom het beeld eerst eens in op de maximale resolutie (bij 17" meestal 1280x1024) en zet de verversingssnelheid (refreshrate) op 60Hz.

Op 72Hz of 75Hz (niet hoger zetten!!) kunnen de letters heel scherp worden en dat is moeilijk te lezen! Of het scherm schakeld uit, met de melding dat de refreshrate te hoog is.

Zet daarnaast eerst de helderheid en contrast op 50% en ga daarna kijken wat omhoog moet. Start een wit scherm op, bijvoorbeeld notepad gemaximaliseerd en kijk wat je kan instellen aan kleuren. Custom kleuren of een kleurwaarde zoals 6500K of 9300K. Stel deze kleuren zo in dat notepad echt wit is en niet een rode, gele of blauwe gloed heeft.

Zorg er ook voor dat je genoeg licht op de kamer hebt, bijvoorkeur een lamp die de muur achter het TFT scherm verlicht. Dat maakt het kijken een stuk rustiger.

Op http://www.dutchphotozone.com staat onderaan nog een grijstintenbalk waar je het contrast/helderheid nog een beetje op aan kan passen.

Op deze manier kan je je scherm enigsinds goed instellen, zonder een calibratieapparaat. Echter, zo'n apparaat is eigenlijk wel een must. Staat bij mij nog op mijn verlanglijstje...

Succes!

[edit]Als je de letters dan te groot vind, kan je die vergroten zoals Jan (boels069) dat al aangaf middels de lettergrootte.[/edit]
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar