Camera en objectieven in vliegtuig

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Met trainingskamp van voetbal gaan wij altijd met het vliegtuig.
Ik neem als handbagage een fotokoffer vol lenzen en een laptop mee. Het past altijd maar net in de bagageruimte.
Heeft iemand enig id hoe het tegenwoordig met die nieuwe regelgeving zit om dit weer mee te nemen??
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

He goede, ik ben er ook benieuwd naar. Heb gehoord dat de vluchten naar het land der dwazen (america) geen handbagage toelaat waar een camera onderdeel van is.

Ikzelf ga naar spanje de 24ste. En ben dus benieuwd hoe alles zit..

Is er btw niets te vinden op sites van organisaties?
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

zover ik weet is er nog steed geen verandering in de hand bagege regels (wil niet zeggen dat die niet gaan komen maar) tot op heden zijn aleen de regels voor vloeistofen verscherpt ...
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
gruz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 14:37
WoonplaatsCOLON Santpoort
CONTACTCOLON

Het is helaas niet meer mogelijk alles mee te nemen zag ik op http://www.schiphol.nl onder het kopje nieuws. :cry:
Canon 60D - EF 70-300mm - EF 17-85mm

Flickr
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Op Schiphol.nl staat helemaal niets. Vorig jaar was het 12 kilo maar had 15 kilo en daar werd niet moeilijk over gedaan. (fotokoffer met inhoud en laptop) Bovendien zijn de bagagevakken niet bij alle vliegtuigen even groot. Heb toen nog speciaal gebeld.
Maar ga pas 5 januari..
Al doende leert men.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Binnen 30 seconden op de site gezocht te hebben is alles toch wel snel zeer duidelijk:

http://www.schiphol.nl/media/portal/_in ... 631333.PDF

Een camera-tas met inhoud komt dus niet op deze lijst voor en mag dus meegenomen worden als handbagage in de cabine.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Had ik ook gezien maar gaat me om maten en gewicht. Maar bedankt.
Al doende leert men.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

2,5 week geleden was het in ieder geval geen probleem om met een volle fotorugzak te vertrekken. Op de terugweg in Bangkok moest ie wel 3x door de scanner voor ie door had wat het was, maar toen was het ook geen probleem.
Zolang je maar aan de nieuwe formaten voor handbagage en vloeistoffen voldoet is er denk ik geen maatschappij die je zal willen verplichten camera's etc in de ruimbagage te doen.

goede reis,
Sarpa
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ben drie weken geleden met een normale dagrugzak door de douane gegaan zonder problemen. De maten zijn (ff uit mijn hoofd, daarbij moet je mbij de maatschappij zijn en niet bij schiphol) ca 50x30x25. In mijn rugzak zat een laptop, PD70x, 350D, EOS30, Sigma 70-200 f/2.8, TC2x, Sigma 20mmf/1.8, kitlens, en nog een hele berg losse zooi... gewicht... enorm... maar dat meten ze niet als jij die losjes en argeloos over je schouder hebt hangen...
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Grote elctronica moet je bij de controle uit je handbagage halen en apart laten controleren. De nieuwste regels gaan vooral over het verbod op vloeistoffen en pasta's in de handbagage.

Staks mogen we zelf ook niet meer mee :-(
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

schoffie schreefCOLONgewicht... enorm... maar dat meten ze niet als jij die losjes en argeloos over je schouder hebt hangen...
Kijk, afmetingen... daar heb je alleen jezelf mee. Als het niet past, past het niet. Zolang het maar niet zo asociaal groot is dat een ander zijn/haar spulletjes niet mee krijgt. Maar gewicht...

Ik heb het nu twee maal meegemaakt dat er bagagebakken open vielen tijdens de vlucht (nu ja, eenmaal nog tijdens het taxieen). De eerste keer ging alles (op het nippertje) goed, de tweede keer kreeg een passagier een zwaar pakket uit zo'n vak op z'n knar. Die man is even flink van de wereld geweest en heeft een flinke jaap op z'n hoofd opgelopen. Daarom zijn er maxima aan gewicht! Sindsdien vind ik dat soort handelen - hoe zal ik het zeggen? - nou ja, op z'n minst tamelijk ondoordacht dus.

Overigens: de regels verschillen van maatschappij tot maatschappij, van toestel tot toestel en zelfs van route tot route. En tegenwoordig moet je daar dan nog aan toevoegen: van dag tot dag. Als die malloten het weer eens op hun heupen krijgen mag er opeens niets meer mee de cabine in. Gaat het op de heenreis allemaal gladjes, dan kan het nog zo zijn dat je op de terugreis de boel alsnog in moet checken. En geloof me, dat wil je dus echt niet...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als ik van twee meter hoogte een 30D op m'n kop krijg heb ik ook een forse jaap, en die valt toch ruim binnen de gewichtsgrenzen. Die kleppen moeten gewoon dicht blijven en anders deugd er echt iets niet.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mooi, dan kan ik me 350D dus meenemen en luchtfotos maken... Thnx for the info
www.martijndebie.nl
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONmaar dat meten ze niet als jij die losjes en argeloos over je schouder hebt hangen...
Precies! Dat deed ik dus ook met mijn complete uitrusting incl.laptop en 'frotto monopod in mijn Lowepro computrekker. Alleen de röntgen moest heel goed kijken of ie nou lenzen of dynamietstaven zag.

In ieder geval no way in hell dat ik mijn cameratas afgeef om in het bagageruim te worden gesmeten.

[slightly offtopic]
Ik hoorde vorige week Walter Trout (bluesgitarist) zeggen dat ie voor het Europese deel van zijn tour een nieuwe gitaar heeft laten maken. Hij heeft namelijk een oude Fender Stratocaster waar ie al ruim 30 jaar op speelt en nu mag ie dat niet meer meenemen het vliegtuig in. Een vriend van 'm heeft zijn '58 Les Paul afgegeven en kreeg 'm terug met een gebroken hals. Gitaartje is een klassieker en is ruim $200.000 waard... Tough [censored], pal...
[/slightly offtopic]
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
dccm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 10:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

NieuwZuid schreefCOLONHad ik ook gezien maar gaat me om maten en gewicht. Maar bedankt.
Afmetingen en gewichten verschillen per luchtvaartmaatschappij, per bestemming en per klasse.

Bijvoorbeeld bij KLM is het bij de economy class:
-een stuk handbagage (max. 55 x 35 x 25 cm, 10 kg/22 lbs)
-een jas/deken, paraplu/wandelstok, handtas, cameratas en een redelijke hoeveelheid leesmateriaal

Zie:
http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_ ... ndex.htm#2

Kijk op de betreffende site van de maatschappij wat je mee mag nemen.
Canon EOS 50D | Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 | Canon EOS 500N | Canon EF28-80/3.5-5.6 | Tamron AF 28-300/3.5-6.3 | Tamron AF 100-300/5-6.3 | Canon EF 50/1.8 | BP511 lookalike | Vosonic VP3310
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

eos4all schreefCOLONAls ik van twee meter hoogte een 30D op m'n kop krijg heb ik ook een forse jaap, en die valt toch ruim binnen de gewichtsgrenzen. Die kleppen moeten gewoon dicht blijven en anders deugd er echt iets niet.
Een 30D in normale tas is goed beschermd en zal niet zo maar veel schade veroorzaken. Dat is wel even wat anders dan een fototas van 15 kilo. Feit is nu eenmaal dat die bagagebakken niet gemaakt zijn om veel gewicht te dragen en dat er altijd mensen zijn die die dingen niet goed dicht doen (zeker 's nachts niet!). Daarbij kan het soms flink tekeer gaan in de lucht. Je kunt hoog of laag springen, het is en blijft asociaal als je daar geen rekening mee houdt.
Mike Philippens schreefCOLONIn ieder geval no way in hell dat ik mijn cameratas afgeef om in het bagageruim te worden gesmeten.
Helaas pindakaas, als je de verkeerde treft is het gewoon een kwestie van kiezen of delen: handbagage afgeven voor vervoer in het ruim of niet vliegen. Luchtvaartmaatschappijen hebben tegenwoordig echt geen boodschap meer aan individuele uitzonderingen. Overigens dekt de verzekering het meestal niet en zijn luchtvaartmaatschappijen maar tot een zeer beperkt bedrag aansprakelijk voor "verloren gegane" bagage. Het probleem wordt overigens aangezwengeld door de PPA en er liggen voorstellen voor een kluisjes systeem aan boord (niet in de bagagevakken dus maar bijvoorbeeld op de plek waar nu vaak kapstokken zitten).
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Toen ik naar toscane ging, ging het amteriaal wat ik beschreef mee maar ik had nog een extra body (ging met drie body's op pad) en nog wat goedkopie lensmateriaal mee. Dat past niet meer in mijn handbagage en heb ik toch maar in het ruim gedaan. Mijn minitrekker zat in mijn plunjebaal in het ruim en de extra body + lensjes in de minitrekker, ingewikkeld in handdoeken... alles is er zonder kleerscheuren weer uitgekomen...

maar ik zou het met mijn EOS30 of 350D toch niet zo snel doen
www.johanvanderwielen.nl
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONHelaas pindakaas, als je de verkeerde treft is het gewoon een kwestie van kiezen of delen: handbagage afgeven voor vervoer in het ruim of niet vliegen. Luchtvaartmaatschappijen hebben tegenwoordig echt geen boodschap meer aan individuele uitzonderingen. Overigens dekt de verzekering het meestal niet en zijn luchtvaartmaatschappijen maar tot een zeer beperkt bedrag aansprakelijk voor "verloren gegane" bagage.
Precies. Dan maar niet vliegen. Ik ga echt niet mijn spullen twv enkele duizenden €'s aan een stel jongleurs afgeven. Ik kan het makkelijk zeggen, want ik vlieg niet zo vaak...

Het zou wel leuk zijn als ze eenduidig worden over dit soort dingen. Ik ken meer fotografen en ik zie een pro die op reportage gaat zijn spullen ook niet afgeven. Straks staat ie daar zonder of met kapotte camera's. Laat ze iets beters bedenken. Die waanzin onder het mom van terrorismebestrijding moet een keer afgelopen zijn. Dit gaat echt nergens meer over. Maak dan inderdaad iets met kluisjes, maar ga het zogenaamde risico nu niet afwentelen op reizigers als je niet kunt garanderen dat je goed op hun spullen past. Ze moeten maar een klein beetje moeite doen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Vlak na het terreuralarm afgelopen augustus ben ik in Amerika zonder problemen in het vliegtuig gekomen met een Computrekker stampensvol met camera, lenzen, laptop, laders, externe HD, veelteveel kabels en noem maar op. Tas was ook enkele kilo's over de limiet. En dat terwijl men daar sowieso al niet altijd even soepel is.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONDat is wel even wat anders dan een fototas van 15 kilo. Feit is nu eenmaal dat die bagagebakken niet gemaakt zijn om veel gewicht te dragen en dat er altijd mensen zijn die die dingen niet goed dicht doen (zeker 's nachts niet!). Daarbij kan het soms flink tekeer gaan in de lucht. Je kunt hoog of laag springen, het is en blijft asociaal als je daar geen rekening mee houdt.
Heel eenvoudige oplossing voor: voor je voeten onder de stoel voor je of gewoon tussen je benen in houden. Doe ik zowieso altijd want als je ziet hoe mensen stouwen om hun tasje er nog in te krijgen, dan hou ik liever m'n spulletjes bij me.

En m'n tas inchecken als ruimbagage, no way dus! (als het niet is om het risico dat er wat kwijt raakt, dan is het wel omdat ik elk jaar met de vakantie weer toe kan kijken hoe de bagage geladen wordt en daar wil ik mijn tas met dure spulletjes echt niet tussen hebben)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar