div.natuur foto's

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Eduard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2006 19:30
WoonplaatsCOLON rijswijk (zh)
CONTACTCOLON

Dit zijn mijn eerste foto's graag jullie mening ben een prille beginner

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Eduard, in totaal 10 keer gewijzigd.
Canon 550 D canon 75-300 - Canon 10-22 mm. canon 28-135 IS usm. Canon 55-250 Canon 24-105 Canon 580EX II
marcelkoedijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 22:30
WoonplaatsCOLON heemskerk
CONTACTCOLON

Leuke fotos zien er goed uit. Moet toch wat te zeuren hebben natuurlijk.
Ik vind de fotos zeker niet slecht maar ik (ook als beginner) valt paar dingetjes op.

1. Mooie foto, jammer van overbelichte hoek rechts boven, hoe je dit had kunnen voor komen :S geen idee? iemand?

2.Ook een nette foto ik zou hem alleen iets meer uitzoomen zodat boom mooi in het midden en geheel erop staat.

3. Foto 3 lijkt scherpgesteld op de achtergrond, helaas wat onscherp wel leuke compositie.

Verder keep shooting. Wellicht mag je mijn fotos ook afkraken :P Ik begin ook nog maar net. Maar vind een leuk forum om meningen en verschillen te vinden:)

Succes:) Marcel
Canon 350D + Kitlens 18-55mm + Canon 50mm F1.8 II + Canon 70-300mm IS USM + Canon 17-85 IS USM + 1gB extremeIII + Lowepro EX180 + Manfrotto 055DB/804RC2

http://duiken.ath.cx
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

Tsja... De belichting en focus heb je nog niet onder de knie... Niet vervelend bedoeld hoor ;)

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/index.html is een super goede start voor iedere beginnende fotograaf...
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Alle drie leuk gezien. Alle foto's zijn een beetje onscherp. Waarschijnlijk moet je de foto's nog wat verscherpen na het verkleinen. Dan zal dan al een stuk duidelijker overkomen. Ook komen de foto's een beetje flets over. Toevallig de kleurruimte nog op AdobeRGB ipv Srgb staan ?

Foto 1 heeft een looi lijnenspel. Ik vraag me alleen af of dit spel niet beter uitkomt als je hier de diagonaal gebruikt ipv van onder naar boven.

Foto 2. Mooi kleur contrast, alleen vind ik de boomerg in het midden, en dat terwijl de rest van de compositie noiet echt de symetrie heeft.

Foto 3 Bij paddestoeltjes kan je beter op "ooghoogte" gaan kijken... in dit geval dus bijna op de grond. Dan komen de paddestoeltjes een stuk leuker over. De plats in beeld vinds ik wel goed gekozen, Misschien kun je bij zo'n foto wat spelen met je scherpte diepte, dat je minder van de omgeving ook scherp hebt.
s_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2006 23:46

Deze kunnen wat mij betreft veel beter.
De onderwerpen zijn mooi, dat heb je al mee. Zien van dingen is al heel wat, ze dan nog goed op de plaat krijgen is voor een groot deel een kwestie van oefening
1.: De foto is bovenin zwaar overbelicht, waardoor alle bomen hun details verliezen. Verder vind ik hem voor een bosfoto onderin opvallend licht. Heb je geflitst? Niet doen!

2. Mooi van kleur, maar in z'n geheel iets te licht. Rechts ook weer ernstig overbelicht. De boom is zowel links als rechts afgekapt en da's natuurlijk puur zonde. De kleuren op de achtergrond zijn mooi in contrast met de rode bladeren van de boom. Vind het geheel echter wat flets en blauw.

3. Wat mij betreft is dit een 'snapshot'. Hij is onscherp, de achtergrond/omgeving is niet interessant, de paddenstoelen staan niet op een mooie plek in de compositie en je hebt geflitst, voegt hier niets toe.

Vier tips die wellicht zinvol zijn.
1. Flits alleen als dat ècht nodig is. Maak een foto liever níét, als er geflitst moet worden. Soms kan een invulflits iets meer laten zien, maar meestal wordt het gewoon een lelijke foto.

2. Gebruik liefst geen autofocus, deze zit er nogal eens naast. Focussen met de hand werkt vaak gewoon beter, zeker als je alle tijd hebt om een foto te maken.

3. Let erop dat alles dat je wil laten zien op de foto staat maar, belangrijker nog, alles dat je níét wil laten zien er niet op staat. Fotografie is soms een beetje de kunst van het 'weglaten'.

4. Het randje om de foto maakt hem niet mooier, misschien slim om eens te zoeken naar Photoshop of desnoods, simpeler, het gratis Photofiltre (photofiltre.com). Bordermaker is zo te zien niet geweldig.

5. Gebruik niet de 'auto' stand van je camera, die M-stand werkt veel beter en vaak net zo snel als auto, als je weet hoe ermee om te gaan. Ik gebruik de auto stand alleen als iemand anders een foto met mijn camera wil maken ;-)
Audio/Video/Foto, joehoe! Wat een hobbies!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik vind de reeks ook niet zo, nabwerkingen zijn nogal flets en weinig contrastloos en door de grote scherptedieptes worden de foto's erg rommelig. DE eerste vind ik nog de fraaiste maar door dichter bij de boom te kruipen had je nog meer de lijn erin kunnen zetten. Volgens mij hier ook geflits
#2 is wel leuk maar imo ook niet meer dan dat, zit geen spanning in, centrale compo
#3 is een snappie, veel ruimte, weinig paddo, centraal, van boven gefotografeerd, met flits... nee, deze zou ik echt weggelaten hebben. Probeer dichterbij paddo's te komen en nooit van boven maar van opzij.

v.w.b de tips van s_k, ik ga daar toch op reageren omdat er imo toch nog wat zaken in staan die of niet waar zijn of niet handig zijn:

tip1: helemaal mee eens, niets aan toe te voegen...

tip2: vreemde tip, de AF werkt prima als je weet hoe je er mee om kan gaan, pas in echt lastige omstandigheden kan het handig zijn over te gaan op MF, zie de noodzaak van moeilijker doen dan strikt noodzakelijk niet echt. Wel zou ik de AF modus op one-shot zetten waarmee de AF vast blijft staan als je je ontspanknop half ingedrukt houdt. Op de andere modussen blijft hij door focussen en dan kun je nog wel eens de verkeerder foucs krijgen.

tip3: mee eens, niets aan toe te voegen

tip4: om nou bordermaker af te kraken op welgeteld 1 foto is natuurlijk kort door de bocht en ongegrond (doe eerst ff wat research voor je dergelijke beweringen doet). Bordermaker heeft geen standaard kader, die ontwerp je zelf. Dus als je het kader niet mooi vind ligt dat niet aan bordermaker maar aan de fotograaf. Verder is bordermaker een geweldig progje, gratis, wat ik iedereen aan kan raden.

tip5: stand M is natuurlijk leuk maar ook niet echt logisch. Je hebt 3 parameters waar je rekening mee hebt te houden: de belichtingsmeter, het diafragma en de sluitertijd. Op stand M zijn ze allemaal los en dat is onder lastige omstandigheden prettig maar in minimaal 75% van de gevallen maak je het je daarmee onnodig lastig. Door één van deze drie vast te zetten, hoef jij de tweede in te stellen en doet de cam de derde, effectief hetzelfde maar veel sneller. Daarom schiet iedereen hier bijna op stand AV: de belichtingsmeter staat vast (op 0 of een beetje onderbelichting), het diafragma stel jij in (en daarmee je scherptediepte, een wezenlijk onderdeel van de compositie) en de cam bepaalt de sluitertijd...

dit moest me ff van 't hart
www.johanvanderwielen.nl
s_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2006 23:46

schoffie schreefCOLON v.w.b de tips van s_k, ik ga daar toch op reageren omdat er imo toch nog wat zaken in staan die of niet waar zijn of niet handig zijn:

tip1: helemaal mee eens, niets aan toe te voegen...
Waarvoor dank :)
tip2: vreemde tip, de AF werkt prima als je weet hoe je er mee om kan gaan, pas in echt lastige omstandigheden kan het handig zijn over te gaan op MF, zie de noodzaak van moeilijker doen dan strikt noodzakelijk niet echt. Wel zou ik de AF modus op one-shot zetten waarmee de AF vast blijft staan als je je ontspanknop half ingedrukt houdt. Op de andere modussen blijft hij door focussen en dan kun je nog wel eens de verkeerder foucs krijgen.
Het probleem met AF is dat je er een beetje 'feeling' voor moet hebben. De camera focust het best als je níét inzoomed, waardoor je niet goed kunt zien waarop hij focust (of ligt dat aan mijn ogen?). Ik focus altijd helemaal ingezoomed en zoom dan uit. Werkt prima voor mij :). Helemaal ingezoomed autofocus werkt niet. En als hij dan nèt op het verkeerde paddenstoeltje focust, zie je dat niet. Of, zoals hier, op de achtergrond. Met manual focus heb je gewoon wat meer controle, het is misschien iets van mij hoor :).
Dat door blijven focussen doet de 300D alleen op sportstand. Ik weet niet welke cam eduard heeft?
tip3: mee eens, niets aan toe te voegen
Woei :)
tip4: om nou bordermaker af te kraken op welgeteld 1 foto is natuurlijk kort door de bocht en ongegrond (doe eerst ff wat research voor je dergelijke beweringen doet). Bordermaker heeft geen standaard kader, die ontwerp je zelf. Dus als je het kader niet mooi vind ligt dat niet aan bordermaker maar aan de fotograaf. Verder is bordermaker een geweldig progje, gratis, wat ik iedereen aan kan raden.
Oh sorry, dat was inderdaad wat kort door de bocht. Ook niet helemaal serieus.
Ik ken bordermaker inderdaad niet, maar vond het zo lelijk dat ik dacht dat het ding het op zichzelf deed, maar oei... Eduard! Volgende keer meer je best doen op de randjes :).
tip5: stand M is natuurlijk leuk maar ook niet echt logisch. Je hebt 3 parameters waar je rekening mee hebt te houden: de belichtingsmeter, het diafragma en de sluitertijd. Op stand M zijn ze allemaal los en dat is onder lastige omstandigheden prettig maar in minimaal 75% van de gevallen maak je het je daarmee onnodig lastig. Door één van deze drie vast te zetten, hoef jij de tweede in te stellen en doet de cam de derde, effectief hetzelfde maar veel sneller. Daarom schiet iedereen hier bijna op stand AV: de belichtingsmeter staat vast (op 0 of een beetje onderbelichting), het diafragma stel jij in (en daarmee je scherptediepte, een wezenlijk onderdeel van de compositie) en de cam bepaalt de sluitertijd...

dit moest me ff van 't hart
Mjah... Uiteindelijk bepaalt hij dan toch nog de belichting voor je, en ook dat wil ik zelf doen. Ik belicht vrijwel nooit op 0, omdat je vaak genoeg een foto maakt met één overheersende lichtbron, waardoor hij een 'midden' neemt. Ergo: Òf de achtergrond is overbelicht, òf de voorgrond onderbelicht. M.i. nooit goed. Maar als jullie er zulke mooie resultaten mee behalen zal ik me ook eens ermee uitleven. Mij lukt't meestal niet :)
Audio/Video/Foto, joehoe! Wat een hobbies!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar