17-40 "L" ipv sigma 17-70.. een aanradertje?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
bvsteyn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 13:15

marx schreefCOLONVolgens mij beide.

Kan me er persoonlijk wel in vinden, mensen kopen vaak een 17-40L want een rood randje lonkt.
Terwijl je aan de sigma misschien wel meer hebt als je het bereik en de lichtsterkte belangrijk vind.
Klopt...het was een vraag.. :wink:
Maar goed, voor mij is de vraag wat nu verstandig is; de 17-40L of de Sigma. Ben nog niet zo heel lang bezig met een digitale spiegelreflex, maar als ik iets koop dan wil ik wel dat het goed is. Eigenlijk ga je er al snel vanuit dat iets met zo'n rood randje gelijk goed is. Voor mij persoonlijk vraag ik me nu af of ik het verschil nu al ga merken/zien bij mijn fotografie. Misschien op langere termijn ga ik dat pas merken..
Ik ga nog maar eens wat testfoto's bekijken!
30D | BG-E2 | EF 18-55/3,5-5.6 | EF 70-300/4-5.6 IS USM | EF 50/1.8 II | 580EX
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Onyx,

Ik zie eigenlijk niet in waar ik iets onjuist geschreven heb. Ik ben totaal niet anti L of pro L.
Ik merk alleen in mijn omgeving en op het forum dat mensen zich in de aankoop laten leiden door het feit dat de L het neusje van de zalm is.

Mede hierdoor ontstaat soms de gedachte dat je met een L lens een betere foto zou maken. Terwijl dit in mijn optiek niet juist is, 70 procent van de foto maak je zelf, en pas de laatste 30 procent is te wijten aan je gear en photoshoptalenten (bron: schoffie's natuur workshop).

Als je een L hebt hoef je je van mij niet te schamen, sterker nog, ik zou er juist trots op zijn. Enige dat ik probeer te vertellen is dat een L lens niet garant staat voor betere foto's.
Een rood randje is nu eenmaal een bekend symbool, en als ik de keuze had tussen de 17-70 en de 17-40 zou ik voor de 17-40 L gaan, omdat ik de bouw prettig vind en het contrast mooier vind.

Feit is dat de sigma lichtsterker is, een bereik heeft dat beter aansluit bij de telelenzen en de sigma goedkoper is. In scherpte doet de lens niet onder.

Tel hierbij op dat mensen ook vaker een L lens geadviseerd krijgen in de winkel omdat ie beter is en het plaatje is compleet.
Uit de lucht gegrepen zou ik dan ook niet kunnen zeggen :)

Gebrek aan respect is het ook zeer zeker niet, ik durf te zeggen dat mijn uitspraken meestal aangenaam verpakt worden uit respect naar de andere gebruikers op het forum.

Ik sta overigens open voor PB van jouw kant, want dit soort dingen kunnen we beter middels PB doen dan een andermans topic vervuilen.
Alhoewel het wellicht wel interessant is voor de rest.

Het is niet mijn bedoeling om een ja/nee spelletje te houden, en misschien heb je mijn reactie verkeerd opgevat, ik begrijp dan ook echt niet waar je felle reactie vandaan komt.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

@ Bvsteyn,

Zonder een L lens te willen afkraken of ophemelen, maar de 17-40 L is een goede lens, de sigma echter ook.
De scherpte zijn ze lenzen vrijwel identiek, de lichtsterkte van de sigma is bater (start al op F2.8)
en het bereik naar een eventuele telelens is makkelijk omdat je waarschijnlijk geen of een kleiner gat zult hebben.

Verder is het contrast van de 17-40 beter, de bouw kwaliteit is beter en heeft de lens weather sealing (als je een body hebt of gaat kopen die dit ook heeft, is dit nuttig in de regen etc).

Verder is de 17-40 wel op een fullframe body te gebruiken en een 17-70 niet.
Budgetair gezien zit de 17-70 op 329 meen ik en de 17-40 L op 559 met cashback die nog geldig is tot einde van het jaar.

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt, wat je uit wilt geven, welke lens je nu hebt, waarvoro je hem gaat gebruiken en wat je verwacht van de lens.

Succes met je keuze!
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Je hebt helemaal gelijk dat ik fel reageerde en dat is precies wat ik wil misschien dat de boodschap nu dan eens overkomt op dit forum.

Ik heb mijn zegje gedaan en wil hier verder ook geen discussie voeren in dit topic. Basta Ya!!!
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ben ook zeer tevreden met mijn 17-40, maar kan me voorstellen dat het stukje extra naar de 70mm vaak wat toe kan voegen.

Ik moet dan mijn lens verwisselen :?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Onyx schreefCOLONJe 17-70 doet inderdaad niet echt VEEL onder de 17-40...
BasZ, Heeft Konrad een goede keuze gemaakt door zich niet onder te laten sneeuwen door L lenzen?
JA! Hij heeft zeer zeker een goede keuze gemaakt!
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 13 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heeft iemand zich ooit afgevraagt/onderzocht of er verschillen zijn in de snelheid van AF van Sigma en Canon?
Lijkt me van belang als je gebruik wilt maken van AI focus.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

boels069 schreefCOLONHeeft iemand zich ooit afgevraagt/onderzocht of er verschillen zijn in de snelheid van AF van Sigma en Canon?
Lijkt me van belang als je gebruik wilt maken van AI focus.

Jan
Ik NEEM AAN (dus niet zelf kunnen testen) dat de AF van de 17-40 toch een wel een tandje sneller zijn...
Mede omdat de 17-70mm van Sigma geen HSM heeft en den 17-40 wel (en ook nog eens een L-klasse lens is).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

kan ik beamen, heb beide lenzen in mijn handen gehad en de 17-40 is wel meer dan een tandje sneller ;)

Sigma is desondanks het gebrek aan HSM toch best vlot, vergelijkbaar met de kitlens zonder usm.

17-40 zit meer a la 70-200 F4 L qua AF.
Bijzonder snel dus.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En het geluid? Ik neem aan dat de 17-40 ook stiller is.

Misschien dat het niet zo belangrijkt "klinkt", maar soms toch wel prettig als iemand in gedachten verzonken is en je wil er een foto van maken. Anders zijn ze direct wakker nog voordat je hebt afgedrukt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

AIservo op groothoek? waar gebruik je dat voor? Pannen van olietankers? :lol:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

schoffie schreefCOLONAIservo op groothoek? waar gebruik je dat voor? Pannen van olietankers? :lol:
Wilde stier die met 40km op je af komt :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

dejong1racing schreefCOLONEn het geluid? Ik neem aan dat de 17-40 ook stiller is.

Misschien dat het niet zo belangrijkt "klinkt", maar soms toch wel prettig als iemand in gedachten verzonken is en je wil er een foto van maken. Anders zijn ze direct wakker nog voordat je hebt afgedrukt.
daar koop je toch geen 17-40mmL voor???.
maar hij is stil hoor, heb hem ook.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe stil de 17-40 is weet ik ook wel, maar vroeg het me af van de Sigma.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mijn 17-40 is echt super scherp. Het enige nadeel aan deze lens vind ik de grootte van de zonnekap. Ik heb ergens gelezen dat deze kap berekend is zonder cropfactor en dat je op een non-fullframe dSLR niks aan de kap hebt. Je kunt dan beter de EW-83BII kopen lees ik op diverse buitenlandse fora, maar om nu 58 euro te betalen voor een zonnekap :shock:
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

de sigma is ook vrij stil, maakt in decibellen niet meer geluid dan de kitlens.
In een stille omgeving zal het je opvallen.
Sigma heeft een kenmerkend geluid (iets hoger) dan de kitlens.

Niet als hinderlijk ervaren in ieder geval door mij.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Spike schreefCOLON... maar om nu 58 euro te betalen voor een zonnekap...
39,- bij Crown... heb het wel gedaan en is wel lekker hoor, een beetje meer normaal formaat.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Spike schreefCOLONMijn 17-40 is echt super scherp. Het enige nadeel aan deze lens vind ik de grootte van de zonnekap. Ik heb ergens gelezen dat deze kap berekend is zonder cropfactor en dat je op een non-fullframe dSLR niks aan de kap hebt. Je kunt dan beter de EW-83BII kopen lees ik op diverse buitenlandse fora, maar om nu 58 euro te betalen voor een zonnekap :shock:
Je kunt dit ook anders oplossen hoor, koop je gewoon een 24-205L IS , die zonnekap voldoet op 1.6crops perfect :lol:
1D3/5D2
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Spike schreefCOLON....Ik heb ergens gelezen dat deze kap berekend is zonder cropfactor en dat je op een non-fullframe dSLR niks aan de kap hebt. Je kunt dan beter de EW-83BII kopen lees ik op diverse buitenlandse fora, maar om nu 58 euro te betalen voor een zonnekap :shock:
Tja, op dit binnenlandse forum kun je lezen dat het niets te maken heeft met full-frame. :twisted:
Doe maar een proefje door een stukje zwart papier voor het objectief te houden met een uitgesneden cirkel van verschillende diameters.

Een zonnekap is echt wel goed doorberekend door de fabrikant.

De vraag is wel of de effecten iedereen opvallen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
bvsteyn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 13:15

Goed het besluit is genomen... :wink:
Ik ga voor de Sigma. Ga 'm morgen halen! Heb nog wel ff getwijfeld maar het feit dat ie kwa scherpte vrijwel gelijk is aan de 17-40L, mooi aansluit op mijn EF 70-300 IS USM en uiteraard de gunstige prijs..maakte het besluit nemen makkelijker.
Vind het zelf nu nog te vroeg voor mij om de aanschaf van "L" lenzen te rechtvaardigen. Neemt niet weg dat ik wellicht op langeren termijn er toch naar ga kijken. Maar denk dat ik met de Sigma dan wel een leuk setje bijeen heb!
30D | BG-E2 | EF 18-55/3,5-5.6 | EF 70-300/4-5.6 IS USM | EF 50/1.8 II | 580EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar