Welke lens < 24 mm?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Ik ben blij met de 24-105 IS L en met de 70-300 IS DO (ja, ik ben een bofkont) :D . Meer glaswerk heb ik niet.

Voor in de stad mis ik toch een korter bereik.

Een echte fisheye is niks voor mij, ik hou niet van de bolle vertekening (behalve het korte lolletje van een vertekend gezicht, maar dat zoek ik dus niet).

Heb ik aan de 17-40L dan voldoende kort bereik of zou ik toch nog lager moeten (zonder te veel vertekening)?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb de 17-40 en 24-105 en dat vind ik een heerlijke combinatie.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Tokina 12-24 :D :D :D 8) :wink:
30D en spul...
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Inderdaad zou de Tokina 12-24 goed aansluiten tenzij je een full frame hebt of binnenkort overweegt.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inderdaad een overweging die je moet maken. Ga je op redelijk korte termijn over naar full frame. zo niet dan kun je ook met de extreme groothoeken als de Tokina of Canon EF-s 10-22 uit de voeten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
joris
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Sigma EX 10-20.

Let wel op, deze lens is alleen voor digitaal met cropfactor (400d e.d.)

Kwaliteit is goed en de vertekening weinig, zeker dus geen fisheye effect, maar een ruim perspectief.

Heb eventueel wel voorbeeldfoto's, via PB
http://www.jorisdekkers.nl - 50D - sigma 10-20 EX - sigma 17-70 2.8-4 IS usm - canon 70-200 F4
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tokina 12-24 (sluit perfect aan bij jouw huidige objectieven) of de Canon EF-S 10-22mm

Deze laatste presteert het best van alle 10-20 / 10-22 / 12-22 / 12-24 objectieven, maar heeft dan ook meteen het hoogste prijskaartje.

Overigens zijn ze allemaal niet geschikt voor full-frame.

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
D'n enige echte Senior!
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 307
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 12:09

Sigma EX 10-20mm 1:4-5.6 DC HSM
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

D'n enige echte Senior! schreefCOLONSigma EX 10-20mm 1:4-5.6 DC HSM
Waarom? Dan heeft hij een "gat" van 4mm in z'n collectie... :?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
darks0l
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2006 05:16
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik heb zelf de 10 - 22 van Canon en ik vind hem prachtig. Ook ik heb de 24 - 105 en die 2 zijn echt een top duo. Ook mensen die zo eens een foto maken vinden hem helemaal geweldig.

Ik zou het zo weer doen.
canon 400D met 24 -105 L en de 70 - 200 l4 en 1.4 converter en altijd een goed humeur!
Flitser de canon430
Nieuwste aanwinst de 10 - 22 van canon.
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Keuze is niet zo eenvoudig, of toch wel...
Heb zelf de 17-40 en 24-105 combinatie en dit werkt naar volle tevredenheid. ook voor binnenshuis, in de stad en in het landschap.
Je schrijft dat je in de stad tekort komt, bedoel je architectuur? Tijdens een architectuur shoot in Rotterdam heb ik niet zoveel op 17mm gedaan als dat ik vooraf verwacht had.
Indien Architectuur je ding is, zou je ook een Tilt Shift kunnen overwegen hoewel die ook niet verder gaan dan 24mm.
De 17-40 heeft een duidelijke vertekening op 17mm, welke bij gebouwen op zal vallen. Gebruik van DXO (of gelijk aardig) is nodig om een en ander weer recht te trekken.

Mijn voornaamste reden om geen EF-S (zoals de 10-22) te kopen is dat deze niet op Full frame kamera's passen. Volgende body wordt voor mij waarschijnlijk een 5D of beter en om dan met lenzen te zitten die alleen op m'n huidige crop cam (20D) passen....

Peter
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Dat gaat hard! Dank jullie wel allemaal!

Ja, deze lens zoek ik met name voor architectuur en wijdere landschappen (maar ook voor de onvermijdelijke familiefoto's binnen: de verjaardagsfoto's).

Ik heb de 350D. Ben nog niet van plan hem weg te doen, maar sluit voor later een full frame niet uit. En mijn lenzen probeer ik 'voor het leven' uit te zoeken...

Het is dus niet zo'n eenvoudige keuze als ik dacht!
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
rvledden
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2005 08:58
WoonplaatsCOLON Lienden

Zijn er ergens voorbeeldfoto's van de Tokina 12-24 of heeft iemand deze??

Ik ben namelijk erg geïntresseerd in dit objectief.
# Canon 30D # Canon EF 50 MKII # Canon EF-S 17-85 # Sigma 70-300 APO DG Macro # Canon EF 100 Macro # Speedlite 430Ex # MR14-EX Ringlite
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik heb de lens net gekocht en ben er vorige week mee naar Berlijn geweest. De lens bevalt erg goed, maar ik heb het razend druk met mijn werk waardoor ik nog geen tijd heb gehad de foto's te verwerken. Ik hoop binnenkort wel de foto's hier te plaatsen.
30D en spul...
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

beetje vreemde tips allemaal :?

Als we niet weten hoever TS onder de 24mm wil en wat hij zoekt in een grotohoek kunnen we allemaal wel in den blinde gaan roepen maar daar heeft TS niets aan, sterker nog, alle genoemde lenzen had hij zelf ook wel kunnen opzoeken op internet. Waar het om gaat is welke lens bij welk gebruiksdoel.

@TS: heb je een kitlens? zo nee, koop die dan van MP (ca 40 euries), puur om te kijken of dat bereik (18mm) voor jou voldoende is. Zo ja, dan zou ik zeker voor de 17-40 gaan, zo nee, dan kun je kijken of je nog groter wil, en zo ja, hoe groot...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

schoffie schreefCOLONbeetje vreemde tips allemaal :?

Als we niet weten hoever TS onder de 24mm wil en wat hij zoekt in een grotohoek kunnen we allemaal wel in den blinde gaan roepen maar daar heeft TS niets aan, sterker nog, alle genoemde lenzen had hij zelf ook wel kunnen opzoeken op internet. Waar het om gaat is welke lens bij welk gebruiksdoel.

@TS: heb je een kitlens? zo nee, koop die dan van MP (ca 40 euries), puur om te kijken of dat bereik (18mm) voor jou voldoende is. Zo ja, dan zou ik zeker voor de 17-40 gaan, zo nee, dan kun je kijken of je nog groter wil, en zo ja, hoe groot...
We raken hier steeds vaker gewend dat iemand die een topic opent met een lenzendilemma vaak (niet in dit geval!) niet meer reageerd. Daarom maken we er een eigen topic van ipv een speciaal advies. In plaats van te adviseren gaan we nu verder met welke UWA leuk presteert terwijl we niet eens weten of TS wel een UWA wil. Maar mocht TS niet meer gereageerd hebben, dan hadden we wel een leuk topic. :D
Maar het beste advies aan deze TS is; koop een kitlens of leen een lens met 17/18mm bereik. Kijk of dit voldoende is en dan praten we verder. :wink:
30D en spul...
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

musicjohn schreefCOLONTokina 12-24 (sluit perfect aan bij jouw huidige objectieven) of de Canon EF-S 10-22mm

Deze laatste presteert het best van alle 10-20 / 10-22 / 12-22 / 12-24 objectieven, maar heeft dan ook meteen het hoogste prijskaartje.

Overigens zijn ze allemaal niet geschikt voor full-frame.

Gr. John
John,

Waarom zijn ze allemaal niet geschikt voor full-frame (ik dacht namelijk alleen de EF-S lenzen (zoals bijvoorbeeld de EF-S 10-20)?

Ikzelf heb namelijk een EOS 350D en dacht dat een 10-22; 12-24 of 11-18 (in geval van Tamron) wel op zowel cropfactor als full-frame toestellen past.

Hoe zit dit nu?


Groetjes,

Pieter
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

NEE! we gaan nu niet expres offtopic... vraag is prima, maar stel die graag in een nieuw topic...
www.johanvanderwielen.nl
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

schoffie schreefCOLONNEE! we gaan nu niet expres offtopic... vraag is prima, maar stel die graag in een nieuw topic...
sorry, ik lanceer wel een nieuwe topic hierover.
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Nogmaals dank allemaal.
Ik krijg een 17-40 te leen! Het resultaat zal ik melden. Ben heel benieuwd 8) .
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar