Probleem met scherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Hallo,

Hier even een vraagje van mijn kant, vandaag een workshop paardenfotografie gehad, heel leuk en leerzaam allemaal natuurlijk!
Nu het probleem, op het lcd scherm lijken de foto's goed scherp, maar hier op mijn laptop valt dat dus echt tegen, en dan zakt de moed me echt in de schoenen, ook stelt de camera volgens mij wel goed scherp toch vind ik ze niet scherp genoeg, ligt dit nu aan het weer? Zomers heb ik bij mijn weten veel minder last van???
Graag tips.
Gebruikers-avatar
grotenhuijs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2006 12:11
WoonplaatsCOLON Toldijk
CONTACTCOLON

zou je misschien wat foto's kunnen plaatsen met bijbehorende exif? het is dan makkelijker er iets over te zeggen.

groet, Jarno
EOS 30D | EOS 300D | Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM | Canon EF-S 28-105 | Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM | Canon EF 50/1.8 II | Canon 430EX Speedlite | Sandisk Ultra II CF 1Gb | te weinig vrije tijd...
Gebruikers-avatar
Zeeuw54
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 327
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Naast de buren
CONTACTCOLON

Misschien effe een plaatje plaatsen, kunnen we zien wat er precies mis is.

Edit: Oke, er was al iemand voor mij. :wink:

Gr. Hans
[i][color=darkred][size=100]Canon 30d en 350d, met wat glas, wat licht, 2 steuntjes tegen wiebelen en rugplunje [/i][/color][/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Hier een foto van vandaag:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64267[/img]
sluitertijd:1/125
iso:800
diafragma:5


en van de zomer:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64265[/img]
Hier heb ik geen gegevens meer van (ben daar ook niet handig in)
Beide foto's zijn zo genomen niks bewerkt, tweede is fototechnisch niet zo goed maar het gaat nu even om de scherpte.
anitatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Scheveningen

nou ik ben ook nog niet zo'n ster met fotograferen,maar het lijkt mij dat je iso wel erg hoog staat voor buiten.Gewoon op 100 iso en eventueel met 1 stop onder of overbelichten.Hoop dat je er wat aan hebt.
gr.Anitatje :D
Gebruikers-avatar
Zeeuw54
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 327
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Naast de buren
CONTACTCOLON

Mijn eerste indruk:

Te hoge iso waarde
snellere sluitertijd hanteren zeker bij 150mm
evt hoger diafragma ivm scherpte diepte
tip: Statief gebruiken om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

Foto in RAW schieten en altijd bewerken. Ook als je JPG hanteert.
Minimaal onscherp masker gebruiken (USM) bij de bewerking.

Maar er zijn meer mensen op dit forum, die nog meer hiervan afweten en je zeker beter kunnen adviseren dan ik.

Ik probeer je enkel aan het denken te zetten hoe je het kunt verbeteren.

Gr. Hans
Laatst gewijzigd door 1 op Zeeuw54, in totaal 7 keer gewijzigd.
[i][color=darkred][size=100]Canon 30d en 350d, met wat glas, wat licht, 2 steuntjes tegen wiebelen en rugplunje [/i][/color][/size]
anitatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Scheveningen

Ben zelf ook nog niet zo ver met fotograferen ,maar volgens mij staat de iso wel erg hoog.(doe het maar even zo want ik kreeg een foutmelding toen ik het anders wilde doen).gr.Anitatje
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Dat meisje (prof hypo focus) zei dus dat de iso omhoog moest, omdat de sluitertijden te langzaam werden en het donker weer was, dus gedaan.
Misschien kan ik beter in de zomer foto's maken :D en bewerken is niet mijn sterkste punt, heb arc soft photo studio 5.5 allemaal engels en dan in die termen word ik er niet wijs van, verder photophiltre maar als ik verscherp zie ik er niks van???
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Bij foto 1 heb ik het idee dat de borst/buik van het paard scherper is dan het hoofd.
Misschien dat het AF-punt niet juist stond of dat op de verkeerde plaats is scherpgesteld.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Klopt die indruk had ik ook.
ISO waarde was niet te hoog, want met dit donkere weer zit je snel op 400/800 als je snelle sluitertijden wil houden (en dat wil je bij paarden).
Statief heb je niets aan, omdat de paarden niet stil blijven staan. Wellicht dat een monopod wat helpt om je eigen bewegingsonscherpte te compenseren.
Beter is om even te wachten. Je hebt nu de theorie geleerd, maar je kan beter wachten op beter weer (onbewolkt voor veel licht) om het uit te proberen. Kans op betere resultaten is dan beter en met die ervaring worden de foto's bij moeilijke omstandigheden ook beter. Succes!

PS: Gegevens 2e foto: ISO400, 75mm, f7.1, 1/250ste
30D en spul...
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

BartjeD schreefCOLONBij foto 1 heb ik het idee dat de borst/buik van het paard scherper is dan het hoofd.
Misschien dat het AF-punt niet juist stond of dat op de verkeerde plaats is scherpgesteld.

gr. Bart
Kan goed dat je gelijk hebt hoor maar al de foto's zijn niet je van het, al zal dat bij sommige ook bewegingsonscherpte zijn omdat mijn sluitertijd te laag was.
Kan ik ook nakijken op mijn camera op welk af punt hij is scherpgesteld? Zo ja hoe?
Is het misschien makkelijker om dan handmatig een af punt uit te zoeken?
Gebruikers-avatar
D'n enige echte Senior!
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 307
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 12:09

kwanon schreefCOLONKlopt die indruk had ik ook.
ISO waarde was niet te hoog, want met dit donkere weer zit je snel op 400/800 als je snelle sluitertijden wil houden (en dat wil je bij paarden).
Statief heb je niets aan, omdat de paarden niet stil blijven staan. Wellicht dat een monopod wat helpt om je eigen bewegingsonscherpte te compenseren.
Beter is om even te wachten. Je hebt nu de theorie geleerd, maar je kan beter wachten op beter weer (onbewolkt voor veel licht) om het uit te proberen. Kans op betere resultaten is dan beter en met die ervaring worden de foto's bij moeilijke omstandigheden ook beter. Succes!

PS: Gegevens 2e foto: ISO400, 75mm, f7.1, 1/250ste
Hierbij sluit ik me helemaal aan.
Hoewel ik ook tot de groep mensen behoor die vind dat er haast bij elk weertype buiten wel te fotograferen valt is het natuurlijk wel zo dat de omstandigheden om dat te doen bij dit grijze sombere weer niet de eenvoudigste zijn. En slechts door het vele werken onder allerlei omstandigheden ga je daar wat meer feeling voor krijgen. En dat moet op zijn beurt allemaal weer groeien, dus ....................... geef het de tijd en blijf vooral proberen.
En van fouten en mislukkingen leer je echt! Als je tenminste de motivatie hebt!
Enne, ............ want je moet soms extra duidelijk zijn zo heb ik op de site ook onlangs weer mogen ervaren (!!! :cry: ) ik vind je foto dus bepaald geen mislukte opname. Maar dat je hem beter wilt kunnen maken, da's alleen maar te prijzen. :!:
Laatst gewijzigd door 1 op D'n enige echte Senior!, in totaal 7 keer gewijzigd.
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Nou ik zal iedere wek braaf oefenen op mijn eigen vee :wink:
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ook geheel met kwanon eens, iso is wel goed want anders had je niet uit de hand kunnen fotograferen. Alleen bij de eerste was het focuspunt inderdaad niet goed, en de witbalans erg koel wellicht waardoor de foto nog eens extra grauw wordt. In dat soort situaties kun je de WB ook op wolkje zetten beter. Maar die 2e foto lijkt me toch goed?
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

mavlo77 schreefCOLONOok geheel met kwanon eens, iso is wel goed want anders had je niet uit de hand kunnen fotograferen. Alleen bij de eerste was het focuspunt inderdaad niet goed, en de witbalans erg koel wellicht waardoor de foto nog eens extra grauw wordt. In dat soort situaties kun je de WB ook op wolkje zetten beter. Maar die 2e foto lijkt me toch goed?
Ja tweede foto is wel oke maar was om het verschil even te laten zien, vandaar.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

may schreefCOLONKan ik ook nakijken op mijn camera op welk af punt hij is scherpgesteld? Zo ja hoe? Is het misschien makkelijker om dan handmatig een af punt uit te zoeken?
Ja, dat kan. Het knopje zit op de 350D in de rechterbovenhoek. Het rechter knopje van de twee.
Als je hierop drukt zie je in het schermpje welk AF-punt is ingesteld en d.m.v. het scrolwieletje of de pijltjestoetsen kun je dit aanpassen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

BartjeD schreefCOLON
may schreefCOLONKan ik ook nakijken op mijn camera op welk af punt hij is scherpgesteld? Zo ja hoe? Is het misschien makkelijker om dan handmatig een af punt uit te zoeken?
Ja, dat kan. Het knopje zit op de 350D in de rechterbovenhoek. Het rechter knopje van de twee.
Als je hierop drukt zie je in het schermpje welk AF-punt is ingesteld en d.m.v. het scrolwieletje of de pijltjestoetsen kun je dit aanpassen.

gr. Bart
Ja dat wist ik, maar ik bedoel bij een gemaakte foto?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Kun je in de canon-software doen, in mijn versie zit rechtsboven een knopje waar je de selectiepunten mee kunt bekijken.

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

may schreefCOLON...Kan ik ook nakijken op mijn camera op welk af punt hij is scherpgesteld? Zo ja hoe?
Dan gaat het makkelijkst met de ZoomBrowser van de Canon-software op de CD die bij de camera geleverd is.
Dan kan je van de opnamen heel wat meer te weten komen :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Sarpa schreefCOLONKun je in de canon-software doen, in mijn versie zit rechtsboven een knopje waar je de selectiepunten mee kunt bekijken.

groeten Sarpa
Gut ik weet niet eens of ik dat heb (of wel heb en niet heb geïnstalleerd) hoe heet dat programma?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar