[VERZAMELTOPIC] De maan en andere hemelobjecten

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Leuk he ! Dat programma'tje !!! Ik denk dat ik mijn foto's van eerder vooral verpest heb door de TM te grof uit te voeren.... (Sh!t happens)

Ik was net in de tuin bezig en na 14 foto's van het zelfde gebied als eerder, komt de bewolking ineens opzetten.... :-(

Maar hopen dat het binnenkort nog een keer lukt :-)

Jan, wat betreft de belichtingstijd heb ik altijd alleen maar een grove benadering genomen van standaard lesn is 25 seconden groothoek meer, tele minder :roll: En in het anologe tijdperk, als het echt mooi moet worden, een volgopstelling gebruiken...

BTW voor de liefhebbers:
http://puimichel.obs.free.fr

Die telescoop met een spiegel van 106 cm is het grootste wat ik ooit als objectief heb kunnen gebruiken :)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Oei dit is toch leuk... Wordt het ook weer veel te laat, maar wel een onverwacht resultaat eigenlijk. Via sterrenkaart de Orion-nevel opgezocht.

25x RAW, iso1600, F7.1, 1 sec/afbeelding, 500mm. Gewoon huis/tuin/keuken statief zonder volgsysteem.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65008[/img]

Ik denk dat 1 sec toch iets te lang is nog op 500mm. Heb focus vastgezet op lantaarns op ongeveer 2 a 3 km. Dat zit op het randje volgens DOF-calculator bij F7.1 op 500mm.

Maar dit is een eerste poging, en ik schatte dat het hier toch het beste is om de hoogste iso-stand te nemen omdat je toch zoveel mogelijk fotonen uiteindelijk versterkt uit je sensor wil krijgen. Zeker omdat mijn objectief niet lichtgevoelig is. Maar ondanks dit alles valt het me eigenlijk 100% mee, met slechts 25 opnamen!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Mijn eerste reactie was WAUW ! 1 seconde is inderdaad iets te lang, maar ik vind dit best wel als eerste poging. De contouren van het heldere gedeelte van de orionnevel zijn duidelijk te herkennen ! Er zit zolfs wat kleur in !

(voor vergelijking zie ook deze Hubble foto)

Heb je verder nog iets gedaan bewerkt aan deze foto ?

Ik hoop dat het vanavond gelder is dan ga ik ook nog eens een poging wagen :-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En ik baal er zo van dat ik mijn statief kwijt ben :x
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Heb je een rijstzak ? Die kun je ook goed gebruiken....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nope, maar zat er zojuist wel aan te denken om mijn monopod ergens aan vast te binden, dan kan de camera ook omhoog

--

Edit.

Om dit topic schoon te houden, zullen we onze stackingpogingen voortezetten in een ander topic. Dan kunnen we hier mooi de beste resultaten neerzetten en ook daar verder praten over stacking.
Degene die iets heeft mag het eerste topic aanmaken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Goed idee om een ander topic verder te gaan. Overigens als je echt met je tele aan de gang wil, dan moet ie wel stevig staan. Elke trilling is funest. Ik had dat giseren ook al, ongeveer 10 van de 35 kon ik de prullenbak in gooien omdat er net een zuchtje wind langskwam.

@Peije: dank voor je reactie! Ik was ook aangenaam verrast, maar ja als je de Hubble-plaatjes ziet dan sta je ineens letterlijk (!) weer met beide benen op de grond ;)... Ik denk dat het nog wel beter kan want gisteravond waren de omstandigheden niet optimaal:
- Er stond wind
- Volgens mij ook redelijke atmosferische verstoring door de afkoeling
- Het was niet echt super helder, waardoor toch wat lichtvervuiling
- Iets te lange sluitertijd gebruikt
- Te weinig plaatjes

Om je vraag over de bewerking te beantwoorden:
Ik heb de 32 bit tiff ingeladen in PS. In PS kun je alleen de gamma en exposure en offset bij stellen in 32 bits mode. Dus heb ik de exposure zo opgekrikt dat de nevel een redelijke intensiteit kreeg, zonder dat de ster een wit vlak werd of de achtergrond grijs. Ook een beetje aan de gamma gesleuteld. Toen naar 16 bit tiff en nog fine-tune met levels, klein beetje verzadiging en een verscherping erover en klaar. Oja, als laatste terug naar 8 bit. Dus vrij standaard allemaal! Ik ga ook eens opnieuw proberen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

[offtopic]
Peije schreefCOLONBTW voor de liefhebbers:
http://puimichel.obs.free.fr

Die telescoop met een spiegel van 106 cm is het grootste wat ik ooit als objectief heb kunnen gebruiken :)
Ah... je bent bij Dany Cardoen geweest?
Een jaar of 20 geleden maakt hij al schiterende foto's (ik las toen dat blad "Zenit") .... hij sprong er altijd bovenuit met z'n werk.. 8)
[/offtopic]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

<offtopic>Met de JWG, Jongeren Werkgroep voor Sterrenkunde van de NVWS, ben ik in '93, 94 en '95 geweest en later nog in '98 en 2000....

Ik denk dat het 95 was dat ik spierwit van 2 weken Provence ben terug gekomen... 's nachts op het waarneemveld of bij een van de telescopen (toen een 52 cm, een 45 cm en die 1 meter) en overdag slapen of in de DOKA... Niemand die geloofde dat ik in in Frankrijk op vakantie was geweest. :roll:

Kon het altijd wel goed vinden met Danny. Apart figuur geniaal in het slijpen van spiegels. (Hij heeft ook de spiegeltjes geslepen die gebruikt worden door de ESO in Chili om de golflengten van de telescopen op elkaar of te stremmen, in dat wagentje dat er onder de grond rijdt.). De foto's die hij uit die aparatuur kon halen waren echt heel erg bijzonder. Ik vind het leuk om te lezen dat die 1 meter dus weer beschikbaar is om door te kijken :-) (als mijn frans goed genoeg was om de site te begrijpen :oops: )

</offtopic>
Gebruikers-avatar
Astroquicky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 22:26
WoonplaatsCOLON Leiden (NL) + Kortrijk (B)
CONTACTCOLON

Ik zag dat een aantal mensen zich afvroeg hoe lang je sterren kon belichten zonder strepen te krijgen. Hieronder een tabelletje aan de hand van de volgende formule: belichtingstijd = 1000 / (focal length * cos(declinatie))

Als je niet weet waar je op aan het richten bent, gebruik dan de waardes voor 30º (meest kans dat je juist gokt ;)). Als je wel weet waar je op aan het richten bent (declinaties van sterrenbeelden kan je op Wikipedia vinden bijv.), gebruik dan de waardes die daarmee overeenkomen.

Afbeelding

Hieruit zie je dat als je op 500mm werkt (zoals mavlo77 hierboven) en scherpe sterren en een scherpe Orion nevel wil (Orion ligt op 5º declinatie) je eigenlijk maar 1.3/3 = ca. 1/2 seconde mag belichten.

Als je met een 50-mm cassiopeia wil fotograferen (ca. 60º declinatie) dan kan je ca. 25 á 30 seconden belichten voor normale scherpte.
[size=75][color=red]Groeten, Tijl[/color] - [url=http://thequicky.net]My Blog (thequicky.net)[/url]
[i][color=green][b]Canon:[/b] 30D • EF-S 17-50mm f/2.8 • 550EX[/color][/i][/size]
Gebruikers-avatar
Astroquicky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 22:26
WoonplaatsCOLON Leiden (NL) + Kortrijk (B)
CONTACTCOLON

En voor zij die graag een keer de maan willen fotograferen, heb ik wat tabelletjes gefotografeerd met mijn webcam (sorry, ik heb nog geen digitale camera) uit "Astrophotography for the Amateur" van Michael A. Covington (aanrader!). Geen fantastische kwaliteit, maar het zou leesbaar moeten zijn. En ja, ik was te lui om het over te typen ;).

Dit zal wellicht vooral handig zijn voor mensen zonder spotmeting en voor mensen die analoog willen fotograferen.

Hoe gebruik je dit? Allereerst kijk je wat voor maan het is... De tabelletjes zijn respectievelijk voor een dunne sikkel ('thin crescent'), een brede sikkel ('wide crescent'), halve maan ('quarter moon'), een bijna volle maan('gibbous moon'), en een volle maan ('full moon'). Links in elke tabel zie je het diafragma waar je op wil werken, en boven in elke tabel zie je de ISO waarde waar je op wil werken. Dus stel dat je een dunne maansikkel wil fotograferen op ISO 100 en diafragma f/8, dan kan je het beste 1/8ste seconde belichten.

Dunne sikkel:
Afbeelding

Brede sikkel:
Afbeelding

Eerste of laatste kwartier:
Afbeelding

Bijna volle maan:
Afbeelding

Volle maan:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Astroquicky, in totaal 15 keer gewijzigd.
[size=75][color=red]Groeten, Tijl[/color] - [url=http://thequicky.net]My Blog (thequicky.net)[/url]
[i][color=green][b]Canon:[/b] 30D • EF-S 17-50mm f/2.8 • 550EX[/color][/i][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Astroquicky schreefCOLON....een tabelletje aan de hand van de volgende formule: belichtingstijd = 1000 / (focal length * cos(declinatie))
Dit geldt voor een CoC van 0,030 (een standaard 35 mm camera)?

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zou dus 3,1 sec mogen belichten op 200mm. Delen door drie voor de scherpte en dan een plaatje of 50 voor een leuke stack?

Morgen even een donker plekje opzoeken en een leuk sterrenbeeld. Als het weer maar meewerkt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Astroquicky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 22:26
WoonplaatsCOLON Leiden (NL) + Kortrijk (B)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Astroquicky schreefCOLON....een tabelletje aan de hand van de volgende formule: belichtingstijd = 1000 / (focal length * cos(declinatie))
Dit geldt voor een CoC van 0,030 (een standaard 35 mm camera)?
Ik weet niet wat je met 'CoC' of 0.030 bedoelt, maar deze formule gebruikt de effective focal length inderdaad. Voor een crop camera moet je dus eerst je focal length maal 1.6 doen.
dejong1racing schreefCOLONZou dus 3,1 sec mogen belichten op 200mm. Delen door drie voor de scherpte en dan een plaatje of 50 voor een leuke stack?
Ik denk dat je hier vergeet dat als je stackt, je exposures wel meer dan 3.1 seconden van elkaar af liggen. Dus tenzij je bij het stacken ook goed alligned (misschien dat dat kan met je software, ik heb geen idee :P), ga je toch weer strepen krijgen. Maar anders klopt het inderdaad. Voor Orion zou je 1 seconde kunnen belichten voor echt scherpe plaatjes.
[size=75][color=red]Groeten, Tijl[/color] - [url=http://thequicky.net]My Blog (thequicky.net)[/url]
[i][color=green][b]Canon:[/b] 30D • EF-S 17-50mm f/2.8 • 550EX[/color][/i][/size]
Gebruikers-avatar
rjoemman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 08:56
WoonplaatsCOLON Maarssen bij Utrecht

Wauw geweldige tabellen zeg.
Ik heb de maan al eens geprobeerd maar dat werd een rommeltje.
Ga het nu adhv de tabellen nog eens proberen.
Zie helaas nu even geen maan in de buurt.

Raoul
Nikon D200 + Nikon AF-D 85mm f/1.4 + AF 50mm f/1.8
Gebruikers-avatar
Astroquicky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 22:26
WoonplaatsCOLON Leiden (NL) + Kortrijk (B)
CONTACTCOLON

rjoemman schreefCOLONWauw geweldige tabellen zeg.
Ik heb de maan al eens geprobeerd maar dat werd een rommeltje.
Ga het nu adhv de tabellen nog eens proberen.
Zie helaas nu even geen maan in de buurt.
Raoul
Hij gaat op dit moment onder voor de zon onder gaat en komt vrijwel gelijktijdig op 's ochtends. Niet zo handig dus. Het is op dit moment een dunne sikkel.

Over een weekje is hij terug zichtbaar na zonsondergang.
[size=75][color=red]Groeten, Tijl[/color] - [url=http://thequicky.net]My Blog (thequicky.net)[/url]
[i][color=green][b]Canon:[/b] 30D • EF-S 17-50mm f/2.8 • 550EX[/color][/i][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Bedankt voor de tabellen Astroquicky ! Ik schoot altijd meerdere opnames van de maan met verschillende belichtingstijden in de hoop dat er een goede bij zat, dit scheelt een hoop gedoe.


@rjoemman: De maan is pas weer te zien vanaf zaterdag 20 januari, dan staat een dun maansikkeltje laag bij de horizon om 18:30. (Overigens staat hij dan net naast venus wat een mooi plaatje kan opleveren). Maar je kan beter nog even wachten tot maandag 22 januari of later dan staat de maan wat hoger aan de horizon. Op 26 januari is hij half vol en op 2 februari is hij helemaal vol, maar dan staat hij weer erg laag aan de horizon. (Bron: computerprogramma Starry Night Pro).
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 901#376901 ;)
dejong1racing schreefCOLONNope, maar zat er zojuist wel aan te denken om mijn monopod ergens aan vast te binden, dan kan de camera ook omhoog

--

Edit.

Om dit topic schoon te houden, zullen we onze stackingpogingen voortezetten in een ander topic. Dan kunnen we hier mooi de beste resultaten neerzetten en ook daar verder praten over stacking.
Degene die iets heeft mag het eerste topic aanmaken.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Astroquicky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2006 22:26
WoonplaatsCOLON Leiden (NL) + Kortrijk (B)
CONTACTCOLON

Skywatcher schreefCOLONBedankt voor de tabellen Astroquicky ! Ik schoot altijd meerdere opnames van de maan met verschillende belichtingstijden in de hoop dat er een goede bij zat, dit scheelt een hoop gedoe.
Ik denk dat je nog steeds best een aantal opnamen maakt met 1 stop verschil of zo. De belichting hangt toch ook een beetje af van eventuele nevel of bewolking en andere atmosferische omstandigheden. Maar met deze tabellen moet je in ieder geval een beter idee hebben.

Ik heb een beetje gekeken naar de EXIF van de maanfoto's in dit object en vrijwel alle foto's kwamen ongeveer overeen met de tabel (een donkere maan had dan een kortere sluitertijd en een overbelichte maan had een langere sluitertijd), maar er zat er wel eentje bij die er perfect uitzag en toch wat langer (of korter, ben het al vergeten :P) belicht was.

Dus als je de waardes in de tabel gebruikt zou je er erg dichtbij moeten zitten. Met 2/3-stop of 1-stop exposure bracketing zou je zeker een goede belichting moeten hebben.


Hier nog een fotootje die ik een paar jaar geleden maakte met een analoge Olympus OM-1 en een 50mm lens (denk ik) op Kodak Ektachrome E200 film. Naar het schijnt één van de beste films om de kleuren van sterren op vast te leggen. Je ziet duidelijk de oranje Betelgeuze bovenaan en de rode orion nevel. Helaas wel kleine streepjes omdat ik te lang belicht heb. Overigens zie je hier ook de 'skyfog' (lichtvervuiling) opkomen door de lange belichting. Probeer dus bij het fotograferen van sterren zo ver mogelijk van de horizon te blijven om dit te vermijden.

Afbeelding
[size=75][color=red]Groeten, Tijl[/color] - [url=http://thequicky.net]My Blog (thequicky.net)[/url]
[i][color=green][b]Canon:[/b] 30D • EF-S 17-50mm f/2.8 • 550EX[/color][/i][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar