Nieuw beeldscherm

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

hallo,

Ik loop te denken over twee nieuwe schermen voor mijn muziek PC. Ik heb nu 2 kleine 15" TFT-scherm en dat is te klein. Maar 1 zo'n scherm kan ik natuurlijk ook met een switch gebruiken om mijn foto's op te bewerken.
Ik zou het niet erg vinden om voor deze reden terug te gaan naar een monitor en van TFT af te stappen. Ik wil namelijk 2 dezelfde en ik zwem niet in het geld.

Weet iemand een goede (Ik zoek iets qua groote van +/- 19") En is TFT voor foto's veel slechter dan een CRT-monitor?

Groeten,

Jeroen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Bij TFT hangt het van de kwaliteit af of het scherm geschikt is voor foto's. Ik heb thuis een 101751 van Belinea (17 inch 1280 bij 1024) en daar ben ik erg tevreden over. Vooral als ik hem op DVI aansluit.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
Digireflex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 22:12
WoonplaatsCOLON H. I. Ambacht
CONTACTCOLON

Ik als professioneel reklamemaker wil niets anders dan normale monitoren. (Lacie, Sony, ilyama) Flatscreens zijn niet kleur echt en veel te fel. Collega heeft er 1 en die zegt 2 uur en ik heb knallende koppijn.

Wij als dtp-ers zitten er gauw gemiddeld 6 uur achter. 8)
[size=92][b]
www.digireflex.nl[/size]

Canon EOS [color=red]20D[/color]
Canon grip BG-E2 / Canon EX 550
Canon EF 17-40 f4[color=red]L[/color]
Canon EF 24-70 f2.8[color=red]L[/color]
Canon EF 70-200 f2.8[color=red]L[/color][/b]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Digireflex schreefCOLONIk als professioneel reklamemaker wil niets anders dan normale monitoren. (Lacie, Sony, ilyama) Flatscreens zijn niet kleur echt en veel te fel. Collega heeft er 1 en die zegt 2 uur en ik heb knallende koppijn.

Wij als dtp-ers zitten er gauw gemiddeld 6 uur achter. 8)
Dat je wel of niet hoofdpijn krijgt ligt toch meer aan de refreshrate van je monitor?
Als die lager dan 75 hertz (volgens mij) kan je op lange termijn, hoofdpijn krijgen.
Daarom staat mijn 19" Philips 109P20 CRT monitor altijd op 100 hertz (1280x1024).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Ik krijg juist minder last als ik achter een heerlijk rustig TFT scherm zit. En die zijn er ook wel kleurecht te vinden (de 24 bits versies ipv de de oude dithering TFT's waar je hoofdpijn van krijgt). Net zoals er genoeg CRT's niet kleurecht zijn.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

TFT heeft een hele andere technologie dan CRT (qua refreshrates had ik het over CRT-tjes :))
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik zit voor mijn werk (reklame) ook de hele dag achter een beeldscherm. Dit is wel een TFT of eigenlijk een LCD. Namelijk een Apple Studio Display. (Ik werk dan ook met Apple computers) Een CRT haalt het niet bij dit scherm. Hoofdpijn krijg ik niet want het beeld staat stil en is scherp. Antialiassing wordt perfect weergegeven.

@Digireflex: uit welke tijd stamt jouw vooroordeel? Een flatscreen te fel? Zit een knopje op om 'm minder fel te maken. Ik denk aan je reactie te merken dat je zelf nooit achter een goede flatscreen hebt gezeten.
Ze maken ook calibratie apparaatjes speciaal voor flatscreens zodat de de kristalletjes niet beschadigt. Daarbij heeft LaCie een heeeeeel mooie flatscreen. Kleurecht (voor zover een beeldscherm kleurecht kan zijn)

Voor mij geen CRT meer
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

maced schreefCOLONIk zit voor mijn werk (reklame) ook de hele dag achter een beeldscherm. Dit is wel een TFT of eigenlijk een LCD. Namelijk een Apple Studio Display. (Ik werk dan ook met Apple computers) Een CRT haalt het niet bij dit scherm. Hoofdpijn krijg ik niet want het beeld staat stil en is scherp. Antialiassing wordt perfect weergegeven.

@Digireflex: uit welke tijd stamt jouw vooroordeel? Een flatscreen te fel? Zit een knopje op om 'm minder fel te maken. Ik denk aan je reactie te merken dat je zelf nooit achter een goede flatscreen hebt gezeten.
Ze maken ook calibratie apparaatjes speciaal voor flatscreens zodat de de kristalletjes niet beschadigt. Daarbij heeft LaCie een heeeeeel mooie flatscreen. Kleurecht (voor zover een beeldscherm kleurecht kan zijn)

Voor mij geen CRT meer
De Apple Studio Display... dan praat je ook over een LEUK schermpje :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, mooi allemaal.
Maar ik ben op zoek naar 2 beeldschermen en het moet wel betaalbaar blijven. Liever 2 goede CRT-bakken dan 2 TFT's waar ik niks aan heb.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

wat mijn punt is is dat je best goede en betaalbare 17" flatscreens kunt kopen.
Kijk eens bij de mediamarkt.
Ik zag laatst ergens een Acer 17" lcd voor 219.-
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien wel handig om te weten wat je budget is...
(of heb ik daar overheen gelezen?)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk aan ongever 300 max 350 euro per scherm
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digireflex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 22:12
WoonplaatsCOLON H. I. Ambacht
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONIk zit voor mijn werk (reklame) ook de hele dag achter een beeldscherm. Dit is wel een TFT of eigenlijk een LCD. Namelijk een Apple Studio Display. (Ik werk dan ook met Apple computers) Een CRT haalt het niet bij dit scherm. Hoofdpijn krijg ik niet want het beeld staat stil en is scherp. Antialiassing wordt perfect weergegeven.

@Digireflex: uit welke tijd stamt jouw vooroordeel? Een flatscreen te fel? Zit een knopje op om 'm minder fel te maken. Ik denk aan je reactie te merken dat je zelf nooit achter een goede flatscreen hebt gezeten.
Ze maken ook calibratie apparaatjes speciaal voor flatscreens zodat de de kristalletjes niet beschadigt. Daarbij heeft LaCie een heeeeeel mooie flatscreen. Kleurecht (voor zover een beeldscherm kleurecht kan zijn)

Voor mij geen CRT meer
Weet jij zeker dat de PMS die je op je scherm hebt ook daadwerkelijk ook zo is in je drukwerk. Ik zit hier achter een 22 inch Lacie Elecron blue IV. Jij zegt als je hem te fel vind zet je hem minder fel. Mhhh en dan kloppen je kleuren niet meer. Ken een drukkerij die heeft 2 lcd schermen gekocht en hebben er super veel spijt van. Beide mensen die er achter werken klagen over hoofdpijn. Ik zelf heb er geen ervaring mee. Dus ik ben op ervaring uit de omgeving afgegaan. Ben met je eens dat het er heel mooi uitziet. Maar misschien moet ik me mening bijstellen. :D
[size=92][b]
www.digireflex.nl[/size]

Canon EOS [color=red]20D[/color]
Canon grip BG-E2 / Canon EX 550
Canon EF 17-40 f4[color=red]L[/color]
Canon EF 24-70 f2.8[color=red]L[/color]
Canon EF 70-200 f2.8[color=red]L[/color][/b]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Je kan geen enkele PMS ( voor de meelezers: Pantone Matching System; een in de drukwerkwereld gebruikt kleursysteem) op je beeldscherm beoordelen. Geen enkele kleur trouwens als je echt correct wil zijn. Een beeldscherm heeft een veel groter kleurbereik dan wat in een afdruk mogelijk is.

In Photoshop ziet een (PMS) kleur er anders uit dan in Xpress, Indesign of Illustrator. Dat alleen al maakt het geen optie om kleuren op het beeldscherm te beoordelen. Dat zijn nog maar de postscript proggies. Laat staan wat andere (niet professionele applicaties) laten zien.

Ik heb gemerkt dat heel veel meningen van mensen gebaseerd zijn op vooroordelen. Met name lithografen zitten nog wel eens vastgeroest in de bestaande middelen en gaan maar moeizaam mee in iets nieuws.

Net zoals een CRT is een LCD scherm in staat 16.7 miljoen kleuren weer te geven. Omdat de afzonderlijke kristallen in een LCD makkelijker aan te sturen zijn is het theoretisch zelfs zo dat een LCD beter af te regelen zou moeten zijn. Er zijn echter maar weinig mensen die het vak Colormanagement echt verstaan. Is er trouwens voor de PC al een Colormanagement systeem zoals Colorsync?

Omdat wij als hobbyfotografen waarschijnlijk geen Gretag Macbeth calibratie apparatuur in huis hebben (koop je een 1ds mkII met een paar knappe lenzen voor) heeft deze discussie eigenlijk weinig zin. Waarschijnlijk zal een perfecte foto van een grijze muis bij jou een beetje roder zijn en bij mij een beetje geler etc. Er is zonder die calibratieapparatuur geen zinnig woord te zeggen over de afregeling van je beeldscherm. Daarbij komt dat de huidige generatie flatscreens voor onder de 400 euri bij de mediamarkt standaard al zeer goede prestaties leveren. Het scheelt ook een hoop ruimte op je bureau.

Groetjes,
Ed
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Mijn betaalbare TFT (Belinea 101751) is veel beter dan de Sony Trinitron die ik ervoor had staan. In alles, contrast kleurechtheid, licht, maar vooral rust aan je ogen. Een tft trilt niet en heeft geen hoofdpijnopwekkende straling.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Albert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 19:55
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik denk dat je budget van ong. € 350,-- wat aan de lage kant zal zijn voor 19" en zlefs voor een fatsoenlijk 17" TFT. Je moet voor 19" al gauw denk aan € 800 tot € 950 (kijk eens naar NEC).

Wat wel belangrijk is bij TFT dat je het scherm gebruikt in de resolutie waarvoor hij ontworpen is en dat je de laatste, door de fabrikant te leveren drivers van je graphische kaart gebruikt. Gebruik je zo'n scherm in een afwijkende resolutie (als dat al lukt) dan zul je zien dat hij wat onscherp gaat worden.

Verder spelen persoonlijke smaak in dit soort afweging t.o.v. CRT een heel grote rol. Ga gewoon kijken en neem zelf wat plaatjes mee. Neem je tijd. Succes.
Laatst gewijzigd door 1 op Albert, in totaal 22 keer gewijzigd.
[size=75]300D+kitlens, EF 75-300mm USMIII, EF 50 f/1,8II, Canon Speedlite 580 EX[/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Fotobewerking op een TFT daar ga je spijt van krijgen. Een TFT geeft minder kleuren weer dan een CRT al word er beweerd door sommige van niet. Contrast en scherpte is veel te hard waardoor een foto niet te beoordelen is en zeker niet te bewerken. Een hele goede consumer CRT is momenteel de Philips 109P40, ligt zo rond de 375 dacht ik en voor de echte pro's natuurlijk een Lacie.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

joboris schreefCOLONFotobewerking op een TFT daar ga je spijt van krijgen. Een TFT geeft minder kleuren weer dan een CRT al word er beweerd door sommige van niet. Contrast en scherpte is veel te hard waardoor een foto niet te beoordelen is en zeker niet te bewerken. Een hele goede consumer CRT is momenteel de Philips 109P40, ligt zo rond de 375 dacht ik en voor de echte pro's natuurlijk een Lacie.
Zowel een crt, als tft, als lcd scherm zijn in staat 16.7 miljoen kleuren weer te geven. De wetenschap is het het nog niet over eens, maar de meeste schattingen komen er op uit dat het menselijk oog ongeveer 10 miljoen kleuren kan onderscheiden. Neem daarbij dat alleen een hele ervaren vakman de eventuele verschilletjes in kleur kan waarnemen op basis van ervaring en dat waarschijnlijk geen van ons allen een calibratie systeem in huis heeft moeten we maar niet zo moeilijk doen. Koop spullen die bij het gebruik passen vind ik.
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Mijn mening is dat als je serieus met fotobewerking bezig bent, een TFT niet voldoet, al is het een TFT van 600Euro als je het naast een goed CRT zet zie je echt het verschil. Zeker qua contrast scherpte en kleurtjes.
Zorwb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2005 21:45
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik kom erachter dat mijn TFT van mijn laptop (DELL Inspiron 800) niet voldoet voor fotobewerking. De kontrast range is te weinig. Donkere gedeelten worden helemaal zwart. Mijn oude CRT doet het wat kontrast betreft beter.

Maar dat er verschillen zijn was al wel duidelijk. Mijn konkrete vraag is nu hoe een eerste selectie te maken. Bij TFT's zag ik bij de mediamarkt een kengetal voor kontrast staan. De eenheid waarin dit werd uitgedrukt ben ik vergeten. Is het zinvol dit zo hoog mogelijk te kiezen?

Groet'n, Bart.
[size=75]Beauty is the reflection of the appearance of truth.
Better to seek truth than the reflection of its appearance.
But better to seek beauty than nothing.
[color=green] Canon EOS300d (Digital Rebel), kitlens, handgrip, 1GB 80x CF.
Sony DSC F505V[/color][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar