[VERZAMELTOPIC] De maan en andere hemelobjecten

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is inderdaad schitterend weer s'avonds. Ik zou dolgraag met mijn 200mm prime op pad willen. Maar heb twee weken terug mijn statief op school laten staan :cry:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONMaar heb twee weken terug mijn statief op school laten staan :cry:
De maan kan je toch uit het handje schieten (F/8 1/125s) ?

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar wil geen maanfoto's (en dan is 200mm tekort, die doe ik ook op 400/500mm). Ik wil foto's zoals hierboven, van de sterren!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONIk wil foto's zoals hierboven, van de sterren!
Je snelste objectief, grootste lensopening, 1/25s, "continuous shooting".
Werkt dat niet?

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@Mavlo, Mooie resultaten ! Orion nevel is inderdaad een heel stuk duidelijk zo ! Als je naar de gordel van Orion kijkt, zie links daarvan ook nog een klein vlekje, de paardekop nevel ! Heel mooi gedaan ! Ik hoop dat het hier binnenkort ook weer goed is... Gisteren was het hier redelijk heiig (veel vocht in de lucht) Dus niet zo mooi :-(
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Wat ook een rol speelt bij het maken van scherpe foto's van de maan en andere hemellichamen is wat astronomen de seeing noemen. Hiermee wordt de turbulentie in de atmosfeer bedoeld. Met name die, die door de straalstroom wordt veroorzaakt. Je ziet dit vaak ook al door de zoeker, het beeld trilt dan een beetje. Een slechte seeing resulteert in onscherpe foto's, soms ziet het er door de zoeker nog regelijk uit, maar als je dan een of meerdere seconden belicht resulteert dit in een onscherpe foto. De afgelopen dagen was de seeing uitgesproken beroerd, met name gisteren scheen een absoluut dieptepunt geweest te zijn. Je kunt de seeing controleren op deze site: http://pages.unibas.ch/geo/mcr/3d/meteo/ De seeing wordt aangegeven met een getal van 1-5 waarbij 5 goed is en 1 slecht. Momenteel (24 jan 2007) staat hij op 1, slecht dus geen goed moment om foto's te maken. Nu is het vandaag ook erg mistig dus daar missen we niets aan. :wink:
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Interessant verhaal. Hoe kan het dan dat ik die orion er zo goed op kreeg t.o.v. de vorige keer? Kan het nog beter denk je?
Skywatcher schreefCOLONWat ook een rol speelt bij het maken van scherpe foto's van de maan en andere hemellichamen is wat astronomen de seeing noemen. Hiermee wordt de turbulentie in de atmosfeer bedoeld. Met name die, die door de straalstroom wordt veroorzaakt. Je ziet dit vaak ook al door de zoeker, het beeld trilt dan een beetje. Een slechte seeing resulteert in onscherpe foto's, soms ziet het er door de zoeker nog regelijk uit, maar als je dan een of meerdere seconden belicht resulteert dit in een onscherpe foto. De afgelopen dagen was de seeing uitgesproken beroerd, met name gisteren scheen een absoluut dieptepunt geweest te zijn. Je kunt de seeing controleren op deze site: http://pages.unibas.ch/geo/mcr/3d/meteo/ De seeing wordt aangegeven met een getal van 1-5 waarbij 5 goed is en 1 slecht. Momenteel (24 jan 2007) staat hij op 1, slecht dus geen goed moment om foto's te maken. Nu is het vandaag ook erg mistig dus daar missen we niets aan. :wink:
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

Blijkbaar kan het scherper :P
Vond hem erg mooi en goed gelukt. 8)

Ik wilde het vanavond nog eens pro beren maar zag de maan niet eens meer :P
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nee inderdaad, index -10 vannavond :)....
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Het zijn zeker mooie foto's die jullie gemaakt hebben. De scherpte van een astrofoto hangt ook af van de vergroting die je gebruikt hebt, op 200 mm zal je minder snel de effecten van een selchte seeing zien dan bij bijvoorbeeld 1000 mm.

Ik zie overigens net dat als je mijn link gebruikt je niet meteen de gewenste informatie over de seeing krijgt. Klik op op het woordje Astronomy midden bovenaan (in het rijtje Disclaimer, Experimental, Astronomy) vervolgens op "European Seeing Prediction (NMM22)". Je krijgt dan een kaart van Europa. Als je vervolgens op een plek op de kaart klikt, krijg je de voorspelde seeing voor die plek. Seeing is overigens niet hetzelfde als transparantie van de atmosfeer, die wordt bepaald door o.a. de luchtvochtigheid. Als de lucht vochtig is, is er sprake van een slechte transparantie, maar dan kan de seeing best uitstekend zijn (al heb je daar dan natuurlijk op dat moment niet veel aan). Een aanwijzing voor een goede transparantie is een heldere dag met een donkerblauwe hemel. De seeing wordt met name bepaald door de activiteit van de straalstroom boven Nederland en die is meestal erg turbulent. Als je de sterren ziet twinkelen is de seeing slecht. De beste tijd is vaak in het begin van de herfst net voor de depressies weer op komen. De straalstroom is dan niet erg actief, de transparantie goed door de lage luchtvochtigheid en bovendien is er weinig uitstraling van warmte van het aardopppervlak (wat ook voor turbulentie zorgt) hetgeen zomers wel vaak het geval is. Daarentegen gaan vorstige winterdagen vaak gepaard met een slechte seeing.

Maar goed laat je hierdoor niet weerhouden om op andere momenten astrofoto's te maken, je kan soms ook geluk hebben dat de seeing voor korte tijd even verbeterd.
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

bedankt voor de info! :) Hier kan ik wat mee en zal ik zeker ook gaan experimenteren!

En zal de volgende keer ook even de IS uitzetten :P Was dus een foutje en krijg je minder scherpte op statief.
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Goede info, Skywatcher, bedankt!
Inderdaad kon ik hem niet direct vinden op die link. Inmiddels bekeken. Twee vandaag... Hmm. Maar ik zie ook een halo rond de maan, dus geen goed weer.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mooie info. Weer wat geleerd.

Maar als je het dus echt donker wil hebben, waar kun je dan in een straal van 200 km rondom brussel terecht bijvoorbeeld.
Nederland en België zelf moet je denk ik wel buiten beschouwing laten.
Ik woon vlak bij een duingebied en dat zou één van de donkerste plaatsen van Brabant zijn. Nou als je snachts daar staat dan kun je iemand op 20 meter zien staan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Er zijn ook in Nederland wel plaatsen waar het redelijk donker is zoals op de Veluwe of delen van de Waddeneilanden, ook de dijk Enkhuizen-Leystad en de afsluitdijk zijn relatief donker. Al moet je wel wat meer moeite doen om daar te komen natuurlijk. :wink:
Gebruikers-avatar
rjoemman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 08:56
WoonplaatsCOLON Maarssen bij Utrecht

zo ook eens een poging gewaagd.
met dit resultaat.
Wel 100% gecropt, anders is het maar een klein stipje.

Ik heb maximaal 85mm tot m'n beschikking.


Afbeelding


85 mm
ISO 100
1/60"
F16
Los uit de hand, dus geen statief
Nikon D200 + Nikon AF-D 85mm f/1.4 + AF 50mm f/1.8
Gebruikers-avatar
morkman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 476
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:35
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Zag hem gisteravond ook staan gelijk ook een poging gedaan.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=66991[/img]


Tv( Shutter Speed ) 1/60
Av( Aperture Value ) 22.0
ISO Speed 100
Focal Length 300.0 mm
Gebruikers-avatar
Stephan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 274
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 17:15
WoonplaatsCOLON Woudenberg
CONTACTCOLON

Ik weer niet of deze er ook tussen hoort maar dit is mijn aanwinst van Volle Maan 2-2-07

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=66986[/img]
Portfolio en blog: www.woodmountain.nl

5D mk2 / 40D / 580EX / 430EX / 50mm 1.8 / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / 70-300 IS USM / 17-85 IS USM / Strobist spulletjes
Everpix
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2007 13:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Ook maar eens een poging gedaan gisteren :wink:

Afbeelding
Een foto is een bewaard stukje lichtinval.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is eenkeer helder en we hebben gelijk een overkill aan manen :lol:

@Rjoemman; beetje kleine foto en een beetje grauw. Probeer met levels alles nog wat op te trekken

@Morkman; beetje über-sharpened bij de randjes

@Stephan; lekker sfeervol, maar voor de compositie had ik het maantje nog iets verder naar boven gezet. Ook zou ik nog even gewacht hebben totdat demist wat opgetrokken was, of, wanneer je deze sfeer wil vasthouden, een iets kortere sluitertijd gebruikt zodat het maantje iets minder wit was

@Everpix; Lijkt alsof deze een beetje bewogen is. Ik mis wat scherpte
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Morkman, probeer de volgende keer F11 ofzo, en gebruik de rest voor het verhogen van je sluitertijd (1/160e schat ik). Want op F22 is je lens niet op zijn scherpst en bij 1/60e heb je toch wat beweging van de maan gehad. Het resultaat zal dan beter worden, en je hoeft minder na te processen om scherpte te krijgen. Nu is er wat weinig doortekening.

Bij everpix is het goed te zien dat je met een full frame natuurlijk een kleinere vergroting krijgt met een 300mm objectief, maar dankzij de enorme hoeveelheid pixel toch een bepaalde detaillering te zien is (dankzij het cropen). Hij oogt minder scherp, maar bevat meer details dan die van Morkman. Maar uiteindelijk draait het toch om de vergroting. Dus everpix, dit zou een mooie aanvulling zijn op de 5D :lol: :lol: :lol: :
Afbeelding
(1200mm, F5.6)

(ook op mij 350D trouwens ;) )...

Oja, probeer over paar dagen nog eens de maan te fotograferen, dat geeft een veel mooier beeld omdat de kraters van de zijkant worden beschenen. Daarnaast krijg je door die gedeeltelijke beschijning ook veel meer het beeld van een bol.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar