Shetlander

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Vandaag even wat foto's gemaakt onder andere deze twee, graag commentaar over de verbeterpunten. Vindt het nog steeds moeilijk om de goede punten scherp te krijgen en als ik handmatig een af punt selecteer moet ik elke keer toch weer net een andere hebben, moet een beetje sneller worden dus.
Nou hier zijn ze.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=67217[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=67218[/img]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Gezien het feit dat je een sluiter had van 1/400ste had je iso best naar 200 gekund. Dat ten eerste. Verder vind ik persoonlijk de scherptediepte niet zo fraai bij deze foto's. Ik had het diafragma zelf 1 of 2 stops geknepen. Dan had je een wazige achtergrond gehouden maar dan was het paardje ook scherp op het lijf geweest.. Probeer verder ook het onderwerp wat uit het midden te houden..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Chow schreefCOLONGezien het feit dat je een sluiter had van 1/400ste had je iso best naar 200 gekund. Dat ten eerste. Verder vind ik persoonlijk de scherptediepte niet zo fraai bij deze foto's. Ik had het diafragma zelf 1 of 2 stops geknepen. Dan had je een wazige achtergrond gehouden maar dan was het paardje ook scherp op het lijf geweest.. Probeer verder ook het onderwerp wat uit het midden te houden..
Zou je het dikgedrukte even uit kunnen leggen? Ben nog niet zo erg thuis op dit gebied :oops: Over de iso ben ik het met je eens, maar ik was eerst foto's aan t maken van een rennende hond en toen heb ik er geen erg in gehad hem terug te zetten.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Op foto 1 zie je goed wat ik bedoel. Er is maar een deel scherp. Kijk maar op het gras. Hoe kleiner je diafragme des te meer scherptediepte. Nu heb je gekozen voor een diafragma van 5 meen ik. Als je nu 6.3 of 7.1 had gekozen dan was je sluitertijd weliswaar korter geworden maar die ruimte had je best en was het scherpe gebied dieper geworden en had het hele paard er in gepast.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Oké bedankt, normaal heb ik ook wel wat meer scherpdiepte, maarop een workshop hadden ze gezegd dat je een zo groot mogelijke scherpdiepte moest hebben voor paarden, maar ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip.
Overigens is de tweede foto gecropt dus niet helemaal origineel.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zo groot mogelijk is ook wat ik bedoel in m'n uitleg. Diafragma kleiner is getal omhoog. Bij 5.6 is het diafragma namelijk groter dan bij 6.3 bijvoorbeeld. Zo groot mogelijke scherptediepte bereik je met een klein diafragma..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Nou zij bedoelde het juist andersom een grote diafragma opening, ben niet zo goed in het onder woorden brengen van fotografische termen :oops: Hoop dat het er nu wel goed staat.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Hoe groter de diafragma opening hoe kleiner het getal en hoe kleiner de scherptediepte. Het getal lijkt raar maar zet er een 1/ voor. Bijvoorbeeld 1/5.6ste deel van een volledige opening is groter dan 1/22ste deel van de volledige opening. Dus f5.6 is een grotere opening dan f22. Hoe kleiner de opening hoe minder licht er naar binnen komt en hoe korter je sluiter wordt. Je zult zien in bijvoorbeeld AV stand dat naarmate je je diafragma kleiner gaat maken je sluitertijd korter wordt. Wil je dus veel scherptediepte dan gaat het diafragma getal dus omhoog en maak je daarmee de opening dus kleiner.. Ik hoop dat m'n verhaaltje een beetje duidelijk is :oops:
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

may schreefCOLONmaar op een workshop hadden ze gezegd dat je een zo groot mogelijke scherpdiepte moest hebben voor paarden
Dat ligt helemaal aan de omstandigheden en hoe ver je je bevindt van de paarden. Een grote scherptediepte bij paarden vind ik niet mooi (dat is persoonlijke smaak) Ik probeer de afstand zo groot mogelijk te houden en zoom dan in. Dan kan ik het F-getal laag houden en krijg een mooie onscherpe achtergrond, zoals op deze foto.

Van de AF-punten heb ik hem standaard op de middelste staan. Daar stel ik mee scherp en verplaats dan de camera iets om een mooie compositie te krijgen en druk dan af. Door het vaak te doen krijg je er handigheid in. Je kunt ook iets minder ver inzoomen en de foto achteraf bijsnijden.
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zitha schreefCOLON Dan kan ik het F-getal laag houden en krijg een mooie onscherpe achtergrond, zoals op deze foto.
Bij dit voorbeeld zie je dus een scherp paard op een onscherpe achtergrond. Da's dus wat ik bedoel..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Digigraaf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2006 21:08

Chow schreef: f5.6 is een grotere opening dan f22. Hoe kleiner de opening hoe minder licht er naar binnen komt en hoe korter je sluiter wordt.

Is het dan niet zo dat doordat het diafragma kleiner wordt,
de sluitertijd langer wordt om voldoende licht binnen te laten?
Ik blijf het lastig vinden diafragma versus sluitertijd.
Canon 350D + kitlens, Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Klopt. Was een typo in m'n enthousiasme.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Bedankt voor de informatie allmaal!

Zitha t'is jammer dat je ver weg woont anders kon ik mooi bij jou in de leer :wink:
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

may schreefCOLONZitha t'is jammer dat je ver weg woont anders kon ik mooi bij jou in de leer :wink:
Tanx voor het compliment :D :D

Ook ik ben nog maar een beginner hoor :lol: Maar dankzij de cursus van de LOI, workshop van Schoffie, een abo op en het lezen van fototijdschrijften met interessante onderwerpen en het maken van héél véél foto's krijg je het een beetje onder de knie :wink:
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar