Op vakantie..... en laat thuis?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

Aloha.. Afbeelding

Net de zoekfunktie bebruut.... en weer een paar uur verder (je komt altijd meer interessante dingen tegen dan je eigenlijk wil :lol: )
Maar niet echt een goede oplossing kunnen vinden (wel wat tips..)

Dus bij deze:

Ik ga over 2 weken op vakantie.....(malediven Afbeelding ) en aangezien ik een sterke neiging heb om altijd zo licht mogelijk bepakt te gaan altijd extreem gesnoeid in de spullen die ik in de rugzak stop....
Dit gaat de 1e vakantie worden waarbij ik de 350D+appendages meeneem.. maar als ik realistisch ben.. dat is onderhand een beste berg spullen :?

De body+grip ... 17-85 IS USM, 50mm F/1.8 , 70-300 IS USM, 580EX+bracket, PD70X, statief*, oplader(s), kabels, diverse gadgets als draad- en IR-AB, Giotto blaasbalg, filters, zonnekappen, accu's, Cf-kaarten ... ect, etc, etc..
*ik heb een extra klein lichtgewicht statief erbij gekocht.. die gaat dus mee..

Los hiervan gaat er nog een Ixus V2 mee.... met een WP-DC600 onderwater behuizing..

Nu zit ik er stevig over na te denken om de 70-300 en de 580EX thuis te laten...(en eventueel de grip)

Ga ik daar spijt van krijgen? ... en zijn en nog ervaringsdeskundgen die me kunnen aanraden (liefst incl. argument :wink: ) wat ik nog meer thuis zou kunnen laten?


Ben benieuwd naar de input... (bvd)
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Niks thuis laten. Alles mee en zorgen dat je een kluisje hebt zodat je per dag kunt bepalen waar je mee aan de wandel gaat...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

Die grip is wel handig, maar ik dit geval zou ik hem zeker thuislaten, je cam word er een stuk kleiner door, en die accu's kan je altijd wel ergens tussen frotten ;)
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Vooral als je dagelijks op één en dezelfde plek logeert zou ik veel meenemen.
Ga je trekken, en wissel je regelmatig van slaapplek, dan toch wel wat minder.

Tip;
Denk je aan een goede reisverzekering. Vaak hebben ze een maximum aan "apparatuurwaarde" maar is dit wel bij te verzekeren.

Goede reis, Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

@Caspar, doorlopende reisverzekering met €5000,- dekking voor fotospullen ... heb extra gebeld.. zit wel snor.. :wink:

Het eiland waar ik heen ga is ~400x200 meter "groot" ... dus wat dat betreft ben ik snel uitgewandeld :lol:

@Chow, .. ik heb ook stilgestaan bij "alles meenemen" ... fototas vol als handbagage.. non-essentials in de normale tas..
(blij een medestander te hebben ... zal je bericht even laten lezen door m'n meissie :lol: )
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

arlo schreefCOLON
Het eiland waar ik heen ga is ~400x200 meter "groot" ... dus wat dat betreft ben ik snel uitgewandeld :lol:
Dan zou ik het wel weten.
Ik zou dan ook voor alles meenemen zijn
Je moet bedenken dat je alleen van huis naar waarschijnlijk Schiphol (v.v.) echt moet sjouwen met alle bagage, en de rest van de vakantie ligt het voor het grootste deel, in jouw huisje/hotel.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Nee. je stopt alles in je handbagage. Dus daarvoor neem je een ruime tas (Naneu pro???). In je koffer stop je een kleinere tas (Slingshot????).
Als je dan op je hotel bent neem je gewoon mee wat je nodig hebt in de kleinere tas... De rest laat je achter in de kluis op je kamer of bij de receptie..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

Ik heb een Lowa Nova 4 AW ... niet groot.. maar met een beetje "proppen" kan er toch nagenoeg alles in..

Het 100% meenemen staat me steeds meer aan.... (ik zou balen als ik zou misgrijpen)..

Sjouwen is het probleem niet.. jarenlang aan bergsport gedaan (eigenlijk nog steeds) , dus erg goede tassen en lichtgewicht spullen..

Hmmm ... van de week maar eens gaan passen en meten :wink:
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Als ik heel eerlijk ben heb ik mijn telelens op de Malediven echt nog nooit nodig gehad. Enige wild wat je daar tegenkomt op een eiland zijn hagedissen en gekkos. En als er bananenbomen zijn de fruitvleermuis. Je zult veel meer groothoek doen met strand en palmen en blauwe zee.

Voor de uitstapjes naar de bewoonde eilanden zijn de 17-85 prima te doen. Je zult verbaasd zijn hoe vriendelijk en graag de kinderen daar op de foto willen.
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
opp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2006 10:34
WoonplaatsCOLON middelburg (dauwendale)

ik denk dat het idd een moeilijke keuze is, maar je zal zien dat wat je thuis laat,DAT nou juist nodig had.
Ik zou ook idd kiezen om ze veel mogenlijk mee te nemen, mits er wel een goede plek is om de spullen veilig achter te laten.
[ Canon EOS 40D ][ Canon EOS 400D ][ Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro ][ Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM ][ Canon Speedlight 430 EX ii][ Canon EF 50mm f/1.8ii]
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

Lekker alles meenemen als je mis grijpt krijg je later spijt. En het is geen amsterdam dat je de volgende dag ff terug gaat. :wink:
Maar 400x200 :? lijkt me tuin wel :lol:

Prettige vakantie.
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Het klinkt leuk, alles meenemen, maar ik zou het niet doen. Handbagage is ook gebonden aan een maximum gewicht en da's niet voor niks. Verder kan een reisverzekering wel alles dekken, maar in de praktijk werkt dat vaak niet (en al helemaal niet tegen nieuwwaarde).

Ergo, wat zou ik thuislaten: grip, 50mm/1.8, bracket van de 580EX, overbodige troep als afstandsbedieningen enzo. Als je genoeg CF hebt, zou ik zelfs die PD70X thuislaten.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

arlo schreefCOLON
Het 100% meenemen staat me steeds meer aan.... (ik zou balen als ik zou misgrijpen)..

Sjouwen is het probleem niet.. jarenlang aan bergsport gedaan (eigenlijk nog steeds) , dus erg goede tassen en lichtgewicht spullen..
Is er dan nog twijfel?......doen :wink:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
V-max
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 16:26
WoonplaatsCOLON Enter

Gewoon lekker alles meenemen
Kom net terug uit Dom.Rep. met 7,5 kg foto apperatuur.
Geen seconde spijd van gehad!!
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONHandbagage is ook gebonden aan een maximum gewicht en da's niet voor niks.
Daarom kun je een paar euro bij betalen als het te zwaar is. Zijn luchtvaartmaatschappijen op ingesteld..
jeveos schreefCOLONErgo, wat zou ik thuislaten: grip, 50mm/1.8, bracket van de 580EX, overbodige troep als afstandsbedieningen enzo. Als je genoeg CF hebt, zou ik zelfs die PD70X thuislaten.
De 50mm 1.8 laat je natuurlijk nooit thuis. Is de perfecte lens voor s'avonds. En de imagetank thuislaten??? Koop je die nou juist niet met name voor als je een paar dagen van huis bent??
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Chow schreefCOLON
jeveos schreefCOLONHandbagage is ook gebonden aan een maximum gewicht en da's niet voor niks.
Daarom kun je een paar euro bij betalen als het te zwaar is. Zijn luchtvaartmaatschappijen op ingesteld..
Niet als het om handbagage gaat; of ga jij je dure apparatuur in het kofferruim laten vervoeren? De gewichtsbeperking aan handbagage is in eerste instantie een veiligheidsmaatregel; ik heb de gevolgen gezien van iemand die te zware bagage uit het bagagerek op z'n knar kreeg tijdens een vlucht, dat wil je echt niet meemaken.
De 50mm 1.8 laat je natuurlijk nooit thuis. Is de perfecte lens voor s'avonds.
Wat is het voordaal van een 50/1.8 t.o.v. een 17-85 met IS als het gaat om nachtopnames? Dat diafragma is leuk voor korte scherptediepte, maar als het gaat om lichtsterkte in donkere omstandigheden is IS echt in het voordeel. Oke, het scherpstellen gaat wat moeilijker worden, maar dat is dan ook alles.
En de imagetank thuislaten??? Koop je die nou juist niet met name voor als je een paar dagen van huis bent??
Ik niet i.i.g., maar dat is een persoonlijke keuze. Voor de prijs van een goede imagetank heb je tegenwoordig zo veel ruimte in CF dat je echt wel genoeg zult hebben (tenzij je je vakantie alleen door de zoeker wilt beleven misschien). Mijn 5D maakt RAW's van zo'n 11 MByte per stuk - daar gaan er ruim 350 van op een 4 GByte kaartje. Ik weet niet hoe veel fotos jij neemt op je vakantie, maar ik kom na een week echt niet met 400 fotos thuis - eerder de helft (als het om een heel bijzondere vakantie gaat!). En dan hebben we het hier dus over de RAW output van een 5D, grotere bestanden zul je niet snel krijgen. In JPEG kunnen er zo maar 2,5 x zo veel op een kaartje. Ik kocht net van de week 2 4 GByte kaartjes - 2 Extreme III's voor nog geen €60,- per stuk. Daar ga je toch niet voor sukkelen met een imagetank met accu's en opladers en weet ik wat nog meer voor rommel?

Maar goed, nogmaals: een en ander is een persoonlijke keuze. Daarom schreef ik ook: ik zou thuislaten...
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Chow schreefCOLONNee. je stopt alles in je handbagage. Dus daarvoor neem je een ruime tas (Naneu pro???). In je koffer stop je een kleinere tas (Slingshot????).
Als je dan op je hotel bent neem je gewoon mee wat je nodig hebt in de kleinere tas... De rest laat je achter in de kluis op je kamer of bij de receptie..
Precies mijn oplossing: alles in de MiniTrekker AW proppen en die mee in de handbagage. Niet op letten of het er wel makkelijk in en uit kan, gewoon inpakken die zaak. Dit onder het motto: doe eens wat anders met je voorvak ;-) En NOOIT apparatuur in je koffer stoppen, je wilt niet weten hoe er met die dingen gesmeten wordt :shock:
In de koffer die het bagageruim in wordt gesmeten stop ik een MicroTrekker 200, die ik van binnen opvul met wandelsokken, t-shirts, dat soort propbaar spul. Zo kost het je vrijwel geen extra kofferruimte. Aangekomen in het hotel bekijk je per dag wat je mee wilt nemen voor die specifieke locatie die je gaat bezoeken. Er is altijd wel een kluisje waar je de losse onderdelen die je niet die dag meeneemt in kwijt kan (flitser, tank, oplader, helft van je glaswerk). Zo kun je relatief licht reizen, terwijl je toch iedere dag weer de volledige keuze uit je gear hebt. Werkt ideaal!
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

jeveos schreefCOLONWat is het voordaal van een 50/1.8 t.o.v. een 17-85 met IS als het gaat om nachtopnames? Dat diafragma is leuk voor korte scherptediepte, maar als het gaat om lichtsterkte in donkere omstandigheden is IS echt in het voordeel.
Totdat je onderwerp gaat bewegen... ;-)
Zoals al zo vaak is gezegd: IS is geen alternatief voor grote diafragma's. En andersom ook niet. Beide hebben hun eigen toepassingsgebied. De ene keer heb je meer aan IS, de andere keer meer aan F/1.8.
jeveos schreefCOLONVoor de prijs van een goede imagetank heb je tegenwoordig zo veel ruimte in CF dat je echt wel genoeg zult hebben (tenzij je je vakantie alleen door de zoeker wilt beleven misschien). Mijn 5D maakt RAW's van zo'n 11 MByte per stuk - daar gaan er ruim 350 van op een 4 GByte kaartje. Ik weet niet hoe veel fotos jij neemt op je vakantie, maar ik kom na een week echt niet met 400 fotos thuis - eerder de helft (als het om een heel bijzondere vakantie gaat!).
12 dagen Tenerife (waarvan slechts 6 dagen doorgebracht met camera) resulteerde bij mij anderhalve week geleden in 909 RAW opnames. Dat zijn toch best veel kaartjes. Bijkomend voordeel van "my little tank" is dat ik me naarmate de vakantie vordert niet hoef te gaan inhouden uit angst dat mijn kaartjes vol raken.
jeveos schreefCOLONMaar goed, nogmaals: een en ander is een persoonlijke keuze. Daarom schreef ik ook: ik zou thuislaten...
En daar zijn we het gelukkig helemaal over eens :D
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Jamie is mij voor ;) Zou ook mijn antwoord zijn geweest. Ik schiet in RAW en als ik 3 weken in Suriname ben schiet ik echt wel meer dan 400 foto's :)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Leuk, welk eiland ga je ? Ik had op Kuramathi een heerlijke waterbungelow :lol:

On topic, niets thuis laten ! Er rennen daar op het strand ook krabben, er vliegen vleermuizen etc, die 70-300 zou ik echt meenemen. Spullen idd. als handbagage meenemen, volgens mij mag een Computrekker AW nog net mee, daar prop ik toch echt een 20D+grip in met 6 objectieven :wink: Je mag toch geen alcohol en niet islamitsche zaken invoeren :)

Veel plezier !
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar