Afdrukken na bijsnijden

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Frankieboy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2004 16:36
WoonplaatsCOLON Heesch

Als ik een foto heb bewerkt in fotoshop en daarna bijgesneden, dan is de normale verhouding van de foto weg.
Is het dan nog mogelijk om die foto af te laten drukken, of is dit alleen maar mogelijk met normale verhoudingen.
Of doe ik iets fout, moet je bijsnijden en de normale verhouding van de foto in de gaten houden.

Frank,
De foto heeft ons beeld van de wereld veranderd.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Het lijkt mij dat je als beste gewoon de verhoudingen moet aanhoude waarin je wilt afdrukken...
Dus 10x15 of zo...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

11,5 x 15 is tegenwoordig ook mogelijk
Takki

het onderstaande stukje heb ik van Appie gehaald:

Om de goede afdrukgrootte te krijgen die u gewend bent van de klassieke 'analoge' fotografie, moeten uw digitale (foto)bestanden aan de volgende voorwaarde voldoen. Uw fotobestand dient een breedte-hoogte verhouding of een hoogte-breedte verhouding van 2:3 te hebben bij de formaten 10x15, 13x18 en 20x30 cm. Bij het formaat 15x20 cm dient de verhouding 3:4 te zijn. De hoogte van uw foto bepaalt u zelf en de breedte volgt dan automatisch uit het bestand.
Rekenvoorbeeld: Als u bestand niet de verhouding heeft 2:3 dan zal het afdrukformaat anders zijn. Als u een fotobestand aanlevert van bijvoorbeeld 960 bij 1280 pixels (verhouding 3:4) dan wordt dit afgedrukt als 10x13,3 cm. Om dit bestand in het formaat 10x15 cm af te drukken dient het dus een pixelafmeting te hebben van 853 x 1280. (1280 x2 :3 = 853)
Let op! Er is altijd kans op enkele millimeters beeldverlies.
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

carpcatcher schreefCOLON11,5 x 15 is tegenwoordig ook mogelijk
/edit van de hema, en betere fotozaak in haarlem (de leeuw) weet ik dit zeker..
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je kunt bij sommige centrales ook instellen dat je foto fit-inn gedrukt wordt, waarbij je dus eventuele witte randen meekrijgt. Die kun je later zelf afsnijden.

Maar persoonlijk houd ik altijd de verhouding 2:3 aan, of vierkant. Vind ik ook leuk.

Bij Prifo, waar ik m'n foto's laat afdrukken kan ik op heel veel formaten afdrukken. Meer dan wat ze op de site aangeven. Is ook heel fijn.
Takki

jup, fit-in, dit doen ze bij dixons automatisch.
ik heb liever witte balken aan mijn foto dan een incomplete foto.

fit-in gebruikte ik vroeger, nu hou ik zoveel mogelijk aan de verhouding 2:3
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Wat ik doe is een groter standaard formaat maken in PS. Daar plak ik m'n uitegsneden foto is en laat hem dus afdrukken met een witte rand. Zelf bijsnijden dus.
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Sommige centrales doen het wel, anderen niet. Die van Kodak (o.a. Dixons) heeft een formaat waar alleen de hoogte van de foto (10, 13, etc) wordt gespecificeerd, en de breedte variabel is. Daarmee kun je dus flink afwijkende foto's maken, vooral als ze net iets langer zijn, of met twee vierkante foto's naast elkaar op 1 foto (zelf in photoshop 1 bestand van maken).

Bij Albert Hein kan het meen ik ook, en bij veel fotocentrales kun je in ieder geval wel aangeven of de foto moet worden opgeblazen en dus aan twee kanten moet worden bijgesneden, of dat ie moet worden gepropt in een kleiner formaat (en dus 1 of 2 witte randen op de afdruk).

Als je foto's erg afwijkend zijn, kun je ook overwegen zelf in photoshop een fotovel te maken, waarbij je horizontaal en vertikaal zoveel mogelijk op het vel propt. Daarna kun je dan bijvoorbeeld een 20x30 of 30x40 fotovel laten afdrukken. Over het algemeen zal dit duurder worden, alleen bij vierkante fo'to's of veel afdrukken, kan het de moeite lonen (denk aan vierkante kerstkaarten of zo).

Ik maak op die manier wel eens pasfotootjes, voor niet officiele doeleinden (vriendenboekjes op school en zo) op een 13x18 vel. Je koopt een keer zo'n fotosnijder van hooguit 25 euro en werkt geweldig.

Ik druk voor de kinderen ook wel eens twee foto's af op een 10x15, vooral als ik een serie geschoten heb, de leukste op 10x15, 4 andere voor de sfeer op 10x7,5. Anders bezwijken mijn kasten onder de fotoboeken.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar