Zin om te fotograferen maar geen inspiratie..

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Wie heeft daar ook wel eens last van en hoe pakken jullie dat aan???
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat we dat allemaal wel hebben.

Wat doe ik in zo'n geval. Weet ik eigenlijk niet.

Ik ga dan de andere kant op, zoek dan andere dingen uit om te fotograferen. Totaal andere dingen en probeer me daar dan ook toe te zetten.

Of last even een zgn. rustperiode in. Ga dan lekker avonden zitten photoshoppen en lekker extreme dingen zitten doen. Is ook nog een keer goed voor die vaardigheden.

Ook internetten op zoek naar inspiratie gebeurd dan wat vaker.

Het is dus helemaal nog niet zo erg om geen inspiratie te hebben. Als je maar bezig kunt blijven met dingen en daar dan vervolgens weer de inspiratie in vinden.

En daarbij vinden mijn vrienden het ook wel eens leuk als ik geen inspiratie hebt :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ben_91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 20:39

IK, en dan is het probleem dat ik geen auto heb en dus vastzit aan de plekken waar ik zal zo vaak ben geweest :(
Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 | 50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM |
Lowepro mini trekker | Manfrotto 679B + 234RC
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

Ben_91 schreefCOLONIK, en dan is het probleem dat ik geen auto heb en dus vastzit aan de plekken waar ik zal zo vaak ben geweest :(
heb hetzelfde probleem maar ngo erger, ook geen rijbewijs :P, maar bij mij is behoorlijkv eel te beleven in ijmuiden., maar vaak weinig zin, heb een drukke opleiding :oops:
en bij ons 2dehuisje in zuid limburg, heb ik althans vaker zin om te fotograferen. :)
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Volgens mijn heeft iedereen hier wel eens last van.

Als ik een dip(je) heb probeer ik vaan een 180 graden draai te maken. Dus niet linksaf aan het einde van de weg maar rechtsaf. Even denken wat je normaal doet en dan het tegenovergestelde doen.

Zo ben ik laatst eens in de avond naar het bos gegaan ipv overdag. Statief mee en kijk maar wat het wordt.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

T'is natuurlijk makkelijk om naar een fotogenieke plek te gaan. Maar in principe moet je overal mooie platen kunnen maken. Juist dat is wat ik wil maar het ontbreekt dus aan inspiratie op de een of andere manier :cry:
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

Toen ik geen inspiratie meer had kocht ik een flitssetje, nu kan
ik weer een tijdje vooruit :D

Anders? lekeker de camera aan de wilgen hangen en genieten van de extra vrij tijd. Ga je in deze vrije tijd wat leuks doen dan neem je stiekem je camera mee.....wie weet.
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Herkenbaar. Vandaag liep ik al ontzettend vroeg rond in de waterleidingduinen. Maar weinig lukte. Na een uur liep ik al rond met de gedachte om maar snel naar huis terug te gaan. Toch maar volgehouden.
Bij thuiskomst meteen de kaart op de pc geladen. En die inhoud zit dus nu ergens in de prullenbak :cry:
Totaal ongeinspireerde foto's.
Mijn advies: niet tegen je zin gaan fotograferen. Dan wordt het toch niets.
En als je wel zin hebt, lukt het altijd wel. Als je even geen geschikte locatie kunt vinden moet je gewoon de minst onaangename plek maar kiezen. Wat dacht je trouwens van het treinstation van Nieuw Vennep in de avonduren? Statief mee, kun je leuke avondfoto's maken. Die lampen bij het parkeerterrein, het perron, vast wel iets om een foto van te maken :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Waterleidingduinen zijn waanzinnig mooi. Vooral s'ochtends. Maar als je in een dip zit dan is het opeens een zandbak met wat struiken.. In principe kan alles mooi zijn als het licht goed is. Zelfs een stapel stenen.. Ik weet dat maar toch lukt het niet.. Weer zo'n fase, pfffff....
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb hier vaak last van, dan wil ik foto's maken maar weet niet wat of hoe dan ga ik dordrecht in en weet ik een paar gerenoveerde panden marja dan zit er weer een plaat op te huur of te koop e.d. er is altijd wel iets dat niet wil soms dan. :x
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

He hallo

Ja soms is het erg vervelend om geen inspiratie te hebben. Ik ken het soms ff lekker niets doen of ff achter PS. Vaak heb ik het tegenovergestelde bordevol ideeen alleen geen tijd :? Maar ik heb een inspiratie schrift waar ik voorbeeld foto's uit magazines e.d. inplak of ff snel een beschrijving van het idee. Helpt enorm als je ff geen inspiratie meer hebt en wel tijd!

succes!!!
Arjan B
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Chow schreefCOLONT'is natuurlijk makkelijk om naar een fotogenieke plek te gaan. Maar in principe moet je overal mooie platen kunnen maken. Juist dat is wat ik wil maar het ontbreekt dus aan inspiratie op de een of andere manier :cry:
Ga je eigen stad of dorp in en doe alsof je een toerist bent, fotografeer dat wat je op vakantie in een vreemde stad ook zou fotograferen. Geeft je een andere kijk op je eigen woonplaats en het levert vaak geweldig leuke foto's op.

Iets wat mij ook vaak weer uit een dip haalt is het op stap gaan met slechts 1 objectief, en dan het liefst een prime. Ik neem dan ook echt niks anders mee, mis je daardoor een mooie foto is het jammer, maar het leid je niet af van wat je aan het doen bent. Ga bijvoorbeeld eens met alleen je telelens op stap, of juist alleen die (extreme) groothoek. Het zal je verrassen wat je nog zult zien.
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Misschien wordt je ook steeds kritischer. Is het licht wel zoals je wilt. Zijn er net die wolkenpartijen die het zo goed doen. Vind je wel het spannende element in de foto. Maar ook hoe zit je in je vel. De ene dag maakt het je niks uit als mensen staan te kijken wat je doet en de andere dag heb je er meer last van..
In Amsterdam merk ik bijvoorbeeld dat ik gehinderd wordt door het feit dat ik steeds het gevoel heb dat ik moet opletten dat iemand er niet met m'n spullen vandoor wil. Terecht of niet maar daardoor kan ik niet onbevangen bezig zijn..
Op deze manier sluit je natuurlijk wel de mogelijkheden uit..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Chow schreefCOLON In Amsterdam merk ik bijvoorbeeld dat ik gehinderd wordt door het feit dat ik steeds het gevoel heb dat ik moet opletten dat iemand er niet met m'n spullen vandoor wil. Terecht of niet maar daardoor kan ik niet onbevangen bezig zijn..
Op deze manier sluit je natuurlijk wel de mogelijkheden uit..
Dit heb ik altijd wel als ik in een stad bezig ben. Vooral ook in Leeuwarden (Amsterdam van het Noorden). Zo had ik van het winter wel ideeen om de grachten van Leeuwarden te gaan schieten savonds (die zijn mooi paars verlicht), maar ik durf dan niet alleen op pad te gaan. En dan ga je maar weer wat anders doen.

Een inspiratieboek wat al genoemd word is een goede tool. Alleen ben ik dus weer te lui om dat bij te houden of te gaan knippen en plakken of ik heb gewoon geen tijd.

Tijd is voor ook voornamelijk de beperkte factor. Grootste tijd en energie wordt nu opgevreten door stage en school.

Voor de zomer wil ik gewoon een lijstje aanmaken met allerlei plaatsen, takken, technieken, onderwerpen enz.. die ik dan wil uitvoeren. Misschien dan ook leuk om dan bepaalde dingen met een groepje te doen. Gewoon opschrijven die handel... als ik dat niet doe ben ik de volgende dag weer vergeten.

Maar het is wel irritant inderdaad. Heb je tas voor dure spullen en dan heb je geen tijd of inspiratie om er wat mee te doen. Daarom heb ik besloten om ook niks meer nieuws aan te schaffen, maar eerst maar eens op de foto's te gaan richten........... ok, misschien nog een setje tussenringen dan........ en wat filters.... :oops:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inspiratieboek is zeker een goed hulpmiddel. Heb zelf bijna altijd een klein schetsblokje bij me. Makkelijk en kan zo in mijn jas. Vulpotloodje erbij en geen probleem om ooit zonder schrijfmateriaal te zitten.

Heb je een leuk idee, even erbij pakken en uittekenen of opschrijven.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLON
Chow schreefCOLON In Amsterdam merk ik bijvoorbeeld dat ik gehinderd wordt door het feit dat ik steeds het gevoel heb dat ik moet opletten dat iemand er niet met m'n spullen vandoor wil. Terecht of niet maar daardoor kan ik niet onbevangen bezig zijn..
Op deze manier sluit je natuurlijk wel de mogelijkheden uit..
Dit heb ik altijd wel als ik in een stad bezig ben. Vooral ook in Leeuwarden (Amsterdam van het Noorden). Zo had ik van het winter wel ideeen om de grachten van Leeuwarden te gaan schieten savonds (die zijn mooi paars verlicht), maar ik durf dan niet alleen op pad te gaan. En dan ga je maar weer wat anders doen.
Mja, ik kan jullie angsten opzich wel voorstellen. Anderzijds is het een gebruiksvoorwerp. Ik zou rustig gaan, alleen kan ik daar nooit zo mijn inspiratie vinden. ;) Ik ben ook wel eens 's nachts gaan fotograferen midden in het centrum van Utrecht. (niet dat de foto's wat waren maar dat terzijde ;) )

Ga je mensen op straat fotograferen, en ze verzoeken je om de foto te verwijderen. Gewoon doen. Komen ze vragen stellen, wees zeker van je zaak en zeg ook dat dit voor je hobby is. Wees open en eerlijk. Leer de straattaal een beetje kennen en gedraag je vooral rustig en ga niet schichter om je heen kijken :)

En hou je statief of monopod bij de hand mocht het nodig zijn :lol:

Het is maar een advies ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar