Foto's sorteren, hoe ?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Nu ik vakantie heb, ben ik begonnen om mijn foto's te sorteren en aparte mapjes aan te maken van elk soort. Bijv. bloemen, vogels enz.
Maar nu is mijn probleem (uitdaging) om de foto's in het juiste mapje te plaatsen. Nu heb ik bijvoorbeeld foto's van dierentuin-dieren (vogels en andere dieren) en ook vogels en dieren die ik in het wild tegenkom.
Hoe doen jullie dat, maken jullie ook zulke mapjes en welke?
Of gooien jullie alles in een map? Ik weet niet goed welke mapjes ik allemaal moet maken. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik hoop dat ik wat ideeën krijg om een goeie verzameling te maken.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
fireblade

Hallo Ruud

Ik maak indeling in tijd.
Eerst jaar bv. 2007
dan submappen per maand 01 januari, 02 februari,03 maart
En vakanties maak ik aparte mappen bv. 07a juli vakantie.
Waarom 01 en 02 ervoor? Dan staan de mappen op volgorde in mijn verkenner vind ik handig. Anders begin je met april.
Zo hou ik al jaren mijn foto's in mappen maar het is dus niet per onderwerp.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Check toch een keer Lightroom.. Werkt echt prettig. Maakt zelf mapjes aan met de datum van de foto's. Je kunt aparte collecties aanmaken. Bij het importeren kun je gelijk trefwoorden meegegeven wat het makkelijker maakt later foto's terug te vinden. Ik moest enorm aan het pakket wennen in het begin maar zou nu niet zonder meer willen...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

^^ Ik ben ook bijzonder teverden over Lightroom als fotobeheer en fotobewerkings software
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Niet iedereen begrijp me volgens mij. :cry: Alleen Chris begrijpt me wel. :lol: Ik begrijp wel dat er verschillende programma's zijn voor het beheren van foto's maar dat is niet wat ik vraag.
Mijn vraag is eigenlijk: WELKE NAMEN jullie geven aan de mapjes die gemaakt worden of zelf maakt in Lightroom. Bijv. dierentuin, vogels, insekten, landschappen enz. enz. Of maken jullie allemaal mapjes met datums, zoals Chris doet.
Ik hoop dat ik wat duidelijker ben nu.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hallo Ruud,

Ik begrijp je wel denk ik. Ik werk dubbelop namelijk: Ik plaats de foto's via verkenner in de juiste map (eerst jaar, dan maand, dan shootingdate= 2007> 04 April> 2007_04_## )

Dan open ik Lighroom en importeer ik de foto's en geef ik ze de juiste trefwoorden, bewerk ik ze, geef ik ze het juiste aantal punten dat ze verdienen etc. De trefwoorden die ik gebruik zijn: Het onderwerp, de naam van de perso(o)n(nen) op de foto's, de juiste categorie (Macro, landschap, portret, etc), locatie.

Vervolgens exporteer ik een paar (echt weinig) favorieten naar een speciale map (die heet dan ook Favorieten) waar ze weer gesorteerd staan per onderwerp:
  • Familie
    Landschap
    IJsland
    Matthías (mijn zoon)
    Verstuurbaar (hierin vind je foto's die verkleind zijn en gekadeerd en betiteld zijn die je makkelijk kan vinden om te versturen per e-mail ed)
    Enzovoorts
Vervolgens maak ik mijn back-up up-to-date

Ik weet dat mijn manier van werken een beetje omslachtig is maar voor mij werkt het fijn en ik kan alles makkelijk vinden op beide manieren!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

bmvduin schreefCOLONHallo Ruud,

Ik begrijp je wel denk ik. Ik werk dubbelop namelijk: Ik plaats de foto's via verkenner in de juiste map (eerst jaar, dan maand, dan shootingdate= 2007> 04 April> 2007_04_## )

Dan open ik Lighroom en importeer ik de foto's en geef ik ze de juiste trefwoorden, bewerk ik ze, geef ik ze het juiste aantal punten dat ze verdienen etc.

Vervolgens exporteer ik een paar (echt weinig) favorieten naar een speciale map (die heet dan ook Favorieten) waar ze weer gesorteerd staan per onderwerp:
  • Familie
    Landschap
    IJsland
    Matthías (mijn zoon)
    Verstuurbaar (hierin vind je foto's die verkleind zijn en gekadeerd en betiteld zijn die je makkelijk kan vinden om te versturen per e-mail ed)
    Enzovoorts
Vervolgens maak ik mijn back-up up-to-date

Ik weet dat mijn manier van werken een beetje omslachtig is maar voor mij werkt het fijn en ik kan alles makkelijk vinden op beide manieren!

Bob
Yes, Bob jij begrijpt me ook ! Alleen zit ik nog een beetje welke namen ik moet maken voor die mapjes. Als ik een foto maak van een giraffe in de dierentuin, weet ik niet of die in het mapje DIERENTUIN of bij DIEREN moet neerzetten. Maak je ook onderscheidt tussen dieren/vogels in de dierentuin en dieren/vogels in het wild.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik maak mijn mapjes eigenlijk altijd naar aanleiding van opdrachtgever (of, bij vrij werk, een semie-opdrachtgever), gekoppeld aan een bepaalde gebeurtenis. Dus, als ik met de familie naar de dierentuin zou gaan, dan staan die fotos in "familie\dierentuin\" en eventueel nog een jaartal of datum. Dat werkt goed omdat ik meestal nog wel weet tijdens welke gelegenheid ik iets geschoten heb. Voor een buitenstaander is het misschien wel een rommeltje, maar zo werkt mijn geheugen nu eenmaal het best ;). Overigens zijn alle foto's voor commerciele doeleinden ook nog eens in idimager ondergebracht.
Gebruikers-avatar
stuiter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 16:13
WoonplaatsCOLON Tilburg

Zoek evt. het programma 'Picasa' (versie 2) daar kun je ook trefwoorden aangeven, zodat je foto's in meerdere categorieen kan onderverdelen... Denk dat je daar misschien ook wel wat aan hebt!

Groetjes, Fanny
*It's a free world we're living in, so what I say is my opinion, not necessarily yours*
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

:) ik ben niet echt een dierentuinganger maar ik denk dat ik deze foto's gewoon in de juiste maand map zou plaatsen en in Lightroom twee trefwoorden zou geven namelijk Dierentuin en wat voor dier het is.
In mijn favorietenmap zou ik dan een mapje "Dieren" maken

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Dank jullie wel voor jullie spontane reakties.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik weet niet goed welke mapjes ik allemaal moet maken
Ik heb dezelfde mappen aangemaakt als hier op het forum gebruikt worden.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik doe het per shooting zoals hier onder als voorbeeld.

0001 Hogeveluwe 01-01-2007
0002 Fietsen drenthe 03-01-2007
0003 Eosmeeting Almere 06-01-2007

enz enz

Met daarbij een Exel bestand waar ik dus kan opzoeken op onderwerp of data.


En backup alles dubbel.
1x op externe HD
1x op DvD's

Mocht er 1 vande 2 dus kapot zijn heb ik altijd nog een backup.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Leuk hè....ieder heeft zo zijn eigen manier. :P
Ik maak een map aan per dierentuin met daarin mappen op datum van de shoot.......
En voor algemene natuurfoto's heb ik de map natuur2007 met daarin mappen op datum en achter de datum staat in het kort vermeld waar het van is, bijv. macro tuin of de naam van het bos of iets dergelijks.

Het is een kwestie van uitproberen wat je zelf het handigst vind, denk ik......en anders verander je het toch gewoon weer ff. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Ik gebruik Photoshop Elements. Daarin sorteer ik. Ik gebruik Tags en Collections binnen Elements.

Ik heb veel mensen op de foto's. Als er meerdere mensen op staan weet ik niet meer in welk mapje dat moet. Vandaar dat ik Tags aan de foto hang. Deze worden dan met IPTC in de jpg gestopt zodat ik deze tags ook weer terugzie op mijn website als ik ze daar importeer in Gallery2. Elk persoon heeft een eigen Tag met zijn/haar naam.

De files zelf staan allemaal in map per jaar en dan per maand.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

MartinPhili schreefCOLON
Ik weet niet goed welke mapjes ik allemaal moet maken
Ik heb dezelfde mappen aangemaakt als hier op het forum gebruikt worden.
Martin
Hee, Martin.... da's un goeie! Die moet ik onthouden.
Thanks.

De rest ook allemaal bedankt, zo zie je maar weer dat er veel mogelijkheden zijn hoe je de foto's kunt opslaan.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar