Autofocuspunten Canon 30d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Hallo

Als ik fotografeer met alleen het center focus punt zijn mijn foto's goed scherp. Zodra ik focus met een van de punten rondom de center focus zijn mijn foto's niet zo scherp als met het center focus punt gemaakte foto's.

Wat zelfs beter werkt is scherpstellen met het center focus punt en dan de camera een beetje draaien totdat je in beeld hebt wat je uiteindelijk wilt fotograferen (bijv een persoon, focussen op de ogen en dan de camera een stukje naar beneden draaien zodat je een groter deel van de persoon in beeld hebt)

Ik heb dit gemerkt bij mijn 30d alsmede bij een 30d van iemand anders,

Is dit een algemeen probleem (als het al een probleem is)?

Ik hoop wat te horen en wat adviezen te krijgen (indien dit een camera defect is)

Alvast bedankt!
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ik heb hier nog geen last van. Maar hou dit draadje wel in de gaten. Ben benieuwd.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi Jack

Bedankt voor je antwoord,

Ff voor de zekerheid, als jij dus bijvoorbeeld met het meest rechtse of linkse focuspunt een onderwerp fotografeert is hij even scherp als dat je hetzelfde onderwerp met het middelste focuspunt fotografeert?

thanks!
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

ik stel eigenlijk altijd scherp met de middelste omdat deze het meest accuraat is.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het middelste is inderdaad het meest accuraat. Dit is volgens mij ook het enige focuspunt wat geoptimaliseerd is voor F/2.8 lenzen.

Als je camera niet op One-Shot staat en je stelt scherp met het middelste punt, bestaat de kans dat de focus verschuift als je dan de camera wegdraait van het focusobject.

Praktijkvoorbeeld. Alles in de foto staat stil.
Ik stel scherp op een auto in het midden van de foto. Vervolgens draai ik de camera weg om de compositie spannender te maken. Door gebruik van AI-Focus en alleen het middelste focuspunt gaat de camera opnieuw scherpstellen en als ik voorbij de auto kom, kan de focus van de auto volledig verdwijnen.

--

Zelf gebruik ik hoofdzakelijk de middelste, simpelweg omdat er voor mij vaak niet genoeg tijd is om over mooie composities na te denken. Dat doen we wel met de crop-tool op de computer thuis
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Normaliter stel ik ook scherp met het middelste focus punt.
In sommige situaties is het handiger een ander punt te pakken en dan gebruik ik een ander punt.

Dus eigenlijk moet ik voor stilstaande objecten "One Shot" gebruiken?
Ik dacht dat AI Servo gebruikt werd om telkens opnieuw scherp te stellen als het onderwerp of de camera beweegt?

Hoe zorg ik er dan voor dat ik met het middelste focus punt op een onderwerp scherpstel, de camera draaien en de foto te maken zonder dat het onderwerp minder scherp wordt? (Als dit al mogelijk is?)

Bedankt voor de waardevolle antwoorden!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

- Cam op oneshot zetten
- middelste focuspunt selecteren
- focussen en ontspanknop half ingedrukt houden
- compositie bepalen met onspanknop half ingedrukt!
- afdrukken en klaar!


ps: staat ook gewoon in de handleiding ;-)
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONHet middelste is inderdaad het meest accuraat. Dit is volgens mij ook het enige focuspunt wat geoptimaliseerd is voor F/2.8 lenzen.
Hoe zit het dan bijv met de Canon 50mm 1.8 lens? Ik zou het middelste focus punt daar toch ook voor moeten kunnen gebruiken? (Ervanuitgaande dat je bedoeld lenzen vanaf F2.8 en hoger (bv F4)

Misschien een domme vraag maar ben zelf nog redelijk nieuw in de wereld van reflexen

bedankt!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk eerder dat hij bedoeld F2.8 of lagere F... (dus F1.8 ook).
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 1 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inderdaad van F/2.8 en grotere diafragma openingen / lagere F-getallen. Dus ook de 50mm f/1.8
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

top! bedankt!

Toch jammar van die andere focuspunten! Ze zouden eigenlijk even scherp moeten zijn als de middelste!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zijn ze op mijn 30D wel hoor!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

mhh das toch vreemd dan,

eigenlijk moet ik dan dus een lens pakken met een kleinere diafragma dan F2.8 en eens gaan testen?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ritesh schreefCOLONToch jammar van die andere focuspunten! Ze zouden eigenlijk even scherp moeten zijn als de middelste!
:? eh... we waren toch net tot de conclusie gekomen, dat jou foute gebruik van AIServo er voor zorgde dat de foto's niet scherp waren?

Bij goed gebruik van het AF systeem, kun je ook de andere focuspunten goed gebruiken.
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Hmm nee hoor

Ik gebruik AI Focus met t middelste focuspunt op een stilstaand voorwerp>>Gaat goed!

Ik gebruik AI Focus met een ander focuspunt op een stilstaand voorwerp>>Minder scherp

Ik gebruik AI Focus met t middelste focuspunt op een stilstaand voorwerp en draai dan de camera voor een spannendere compositie>>Minder scherp maar scherper dan een ander focuspunt selecteren. Deze is nu opgelost.

Wellicht moet ik een lens met een kleinere diafragma dan F1.8 pakken en daarmee een van de andere focuspunten proberen en kijken hoe dat uitpakt. Gezien de onscherpte met de F1.8 lens betwijfel ik of dit het gaat oplossen. Ik ga het iig wel proberen.
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

en gebruik nu een s one shot dan zal het ook al beter gaan ;)
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

zal ik zeker doen!

Jack:

Gebruik jij ook One Shot?

thanks!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het middelste AF punt is een crossfocus punt.
Het is even gevoelig voor horizontale als verticale lijnen.
De overige AF punten zijn maar in een richting gevoelig.
In welke richting staat in de handleiding (ik dacht verticaal).
Hierdoor kan je met het middelste AF sneller scherpstellen dan met de overige.
Voor alle punten geldt, scherpgesteld is scherpgesteld.
Wanneer je alle AF punt gebruikt, zal de camera die AF punten nemen die het dichtste bij zijn.
Ook alleen die AF punten waarop scherp gesteld is zullen oplichten.
Het kan dus zijn dat het middelste punt niet scherp is.
Dat zal dan ook niet oplichten.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Afgezien van de techniek van de autofocuspunten: AI Focus zuigt. Als hij op AI Focus staat kiest hij zelf of hij werkt als One Shot of als AI Servo. Redelijk onvoorspelbaar, dus. En daar hou ik niet van. Hier staat hij op One Shot, behalve als ik erg bewegelijke onderwerpen ga fotograferen. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Waar ik echt een hekel aan heb is als de focus onverwacht verschuift, net als je een foto maakt.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

HdB schreefCOLONHet middelste AF punt is een crossfocus punt.
Het is even gevoelig voor horizontale als verticale lijnen.
De overige AF punten zijn maar in een richting gevoelig.
In welke richting staat in de handleiding (ik dacht verticaal).
Het middelste fucuspunt is het nauwkeurigst omdat (zoals hierboven al staat) hij gevoelig is voor zowel horizontale als verticale lijnen. De bovenste en de onderste zijn gevoelig voor verticale lijnen en de rest voor horizontale lijnen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar