Verschil sluitertijd AV en Automatisch stand

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ChielH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2007 18:28
WoonplaatsCOLON Achterhoek

Mijn vraag gaat over het verschil tussen de sluitertijd in de Automatische stand en de AV stand bij weinig licht.
De Automatische stand hanteert bij de voorbeeld foto een diafragma van 4, ISO 400 en een sluitertijd van 1/60 sec.
In de AV stand kies ik voor een diafragma van 4 en ISO 400. De sluitertijd die de camera kiest is dan 1/3 sec. Allebei
de keren is de interne flitser gebruikt.

Het verschil in sluitertijd laat zich duidelijk zien, door overbelichting en bewegingsonscherpte.
Mijn vraag is nu, hoe kan het verschil zo groot zijn in sluitertijd?

Voor de duidelijkheid twee voorbeeld foto’s. Deze zijn puur voor het voorbeeld genomen.

Groeten,
Chiel

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=79348[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=79349[/img]
[size=75]Fotograferen is niet moeilijk, zolang je er maar niets van begrijpt.[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Heb je misschien je belichtingscompensatie anders ingesteld?
In de automatische stand wordt die niet meegenomen in de berekeningen, in de Av stand wel.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
ChielH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2007 18:28
WoonplaatsCOLON Achterhoek

De belichtingscompensatie is ongewijzigd gebleven, standaard op 0.
[size=75]Fotograferen is niet moeilijk, zolang je er maar niets van begrijpt.[/size]
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

in de automatische stand wordt de flits gebruikt als "gewone" flitser

in de av stand als invulflits... Dat is de reden waarom de sluitertijd zo laag blijft.

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
Wingie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

oegemeister schreefCOLONin de automatische stand wordt de flits gebruikt als "gewone" flitser

in de av stand als invulflits... Dat is de reden waarom de sluitertijd zo laag blijft.

gr Sjoerd
Thanks ook weer wat geleerd maar uhm hoe zorg je er dan voor dat hij in AV stand de flits ook als "gewoon" beschouwt.
I'm new in this line of business, so spare me ;-)
Canon 7D / 15-85 / 70-200 IS / 10-22 / Sigma 150-500 / 50 F1.8, Grip en andere hulpmiddelen
Gebruikers-avatar
ChielH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2007 18:28
WoonplaatsCOLON Achterhoek

Oke, heel duidelijk, bedankt voor het antwoord! Dit betekent op zoek gaan naar een externe flitser :lol:
[size=75]Fotograferen is niet moeilijk, zolang je er maar niets van begrijpt.[/size]
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

Wingie schreefCOLON
oegemeister schreefCOLONmijn quote
Thanks ook weer wat geleerd maar uhm hoe zorg je er dan voor dat hij in AV stand de flits ook als "gewoon" beschouwt.
Dat kan niet. Voor gewoon flitsen kun je auto-stand gebruiken of de M stand.
Bij de M stand regelt de flitser automatisch de sterkte van de flits.

m. vr. gr.
Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

en hoe zit dat dan met de P stand? Heeft deze een "gewone" flits of net als in AV (en waarschijnlijk dan ook TV) een invulflits?

alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt in AV de sluitertijd vast zetten op 200 ste via het Persoonlijke Menu, daar zijn 2 standen automatisch en vast, bij automatisch gebruikt hij de flits als invulflits en in de vaste stand als "normaal " .
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

tevens heb je bij bepaalde camera's (In ieder geval mijn 30D) nog een functie Veiligheids-shift bij de custom functies zitten. Deze gaat dan toch in stand AV het diafragma aanpassen om een acceptabele sluitertijd erbij te krijgen. Een sluitertijd van 1/3 sec is dan niet echt mogelijk meer.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

ChielH schreefCOLONOke, heel duidelijk, bedankt voor het antwoord! Dit betekent op zoek gaan naar een externe flitser :lol:
Dat gaat niet helpen, want een externe flitser doet precies hetzelfde. Het is namelijk de camera die bepaalt of de flitser invult of niet, afhankelijk van de gekozen stand (Av, P, Tv etc)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=30665

misschien is het tutje over flitsen ook wel eens leuk om door te lezen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

mischien nog een voorbeeldje om het te verduidelijken wat er gebeurd :

bij deze foto genomen in de P stand met de flist op automatisch, dwz vaste sluitertijd (+/-) en de flister bepaald tesamen met een gekozen daifragma voor de juiste belichting
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78685[/img]

bij deze stand AV, hier fungeerd de flister als invulflist en de camera meet het omgevingslicht en stelt daar de sluitertijd op af, nadeel lange sluitertijd, voordeel mooie uitlichting van donkere ruimte's.
In het custumsmenu staat de functie AV automatich.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78684[/img]
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONEen sluitertijd van 1/3 sec is dan niet echt mogelijk meer.
Weet je dat zeker? Volgens mij werkt de safety shift namelijk alleen op de technische grenzen: pas als de sluitertijd niet meer te realiseren is door de camera gaat'ie je diafragma wijzigen. Dwz: als de sluitertijd korter dan 1/8000 zou uitkomen bij het ingestelde diafragma of, in geval van flits, korter dan 1/250. Echter, 1/3 seconde sluitertijd is gewoon te doen.

Wat is de maximale sluitertijd van een 30D, 30 seconden ofzo? Dan zou'ie pas het diafragma verder open gaan gooien als de sluitertijd de 30 sec zou overschrijden.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Wanneer f4.0 the maximale lensopening is, is het met shift niet mogelijk om een kortere sluitertijd in te stellen, omdat het diafragma niet verder open kan.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Closeshooter schreefCOLONje kunt in AV de sluitertijd vast zetten op 200 ste via het Persoonlijke Menu, daar zijn 2 standen automatisch en vast, bij automatisch gebruikt hij de flits als invulflits en in de vaste stand als "normaal " .
Daar snap ik het nut niet van. Dat komt toch neer op de M stand met een onhandig in te stellen sluitertijd?
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

Closeshooter schreefCOLONmischien nog een voorbeeldje om het te verduidelijken wat er gebeurd :

bij deze foto genomen in de P stand met de flist op automatisch, dwz vaste sluitertijd (+/-) en de flister bepaald tesamen met een gekozen daifragma voor de juiste belichting

bij deze stand AV, hier fungeerd de flister als invulflist en de camera meet het omgevingslicht en stelt daar de sluitertijd op af, nadeel lange sluitertijd, voordeel mooie uitlichting van donkere ruimte's.
In het custumsmenu staat de functie AV automatich.
staat die man er vreemd op foto2 beetje spooky

[modbreak:eos4all]gelieve geen foto's te quoten[/modbreak]
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

dejong1racing schreefCOLONtevens heb je bij bepaalde camera's (In ieder geval mijn 30D) nog een functie Veiligheids-shift bij de custom functies zitten. Deze gaat dan toch in stand AV het diafragma aanpassen om een acceptabele sluitertijd erbij te krijgen.
Je kiest voor Av om je scherpte diepte te bepalen die wil je dus behouden. In het geval van onhaalbare sluitertijden zou ik eerst de iso bijdraaien. Pas wanneer dat niet meer gaat kies je voor een groter diafragma.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar