De ideale set objectieven?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik werkte eerst ook met de Tokina 12-24 icm de canon 24-70 en ook ik wisselde me helemaal suf. Al 1,5 maand na de aankoop van de tokina heb ik de 17-40 gekocht, puur voor "erbij" als overlap. Voor dat geld een prachtige walk-around op een cropcam. Ik gebruik hem nu het meeste van al mijn lenzen maar zou de lenzen geen van drieën meer kunnen missen.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Sarpa schreefCOLONHe leuk, weer eens een "we trappen tegen L-lenzen aan" topic :wink:
En dat is precies waarmee en aantal mensen op dit forum deze topics verpesten. Laat mensen in hun waarde ook of ze nu wel of geen L objectieven kunnen of willen kopen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Onyx schreefCOLON
Sarpa schreefCOLONHe leuk, weer eens een "we trappen tegen L-lenzen aan" topic :wink:
En dat is precies waarmee en aantal mensen op dit forum deze topics verpesten. Laat mensen in hun waarde ook of ze nu wel of geen L objectieven kunnen of willen kopen.
Precies, mijn idee.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Onyx schreefCOLON
Sarpa schreefCOLONHe leuk, weer eens een "we trappen tegen L-lenzen aan" topic :wink:
En dat is precies waarmee en aantal mensen op dit forum deze topics verpesten. Laat mensen in hun waarde ook of ze nu wel of geen L objectieven kunnen of willen kopen.
Aangezien ik toch lichtelijk 't gevoel krijg in bovenstaande reply tot een 'aantal mensen' gerekend te worden n.a.v. een eerdere reply van mij (excuseer mij indien ik 't mis heb):

Wat mij nogal opviel:
TS vraagt advies over lenzen, en geeft aan zich bij de L-serie aan 't orienteren te zijn.
TS krijgt complete inventarisaties van andermans tassen, met de nadruk op de hoeveelheid L-lenzen. Echter zonder enige specifieke toelichting.

Ik zie hierin het verband vraag-antwoord niet. Dus laten we TS in zijn waarde laten en antwoord proberen te geven op zijn vraag. Dit heeft m.i. niks met tegen L-lenzen aantrappen te maken...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Precies :!:
Vanaf hier gaarne on-topic
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik heb volledige voorgaande niet gevolgd en ga wellicht allerlei dingen herhalen...
peejee schreefCOLONIk denk er over om (langzaam aan) wat gaan te vervangen met L-objectieven. Hebben jullie suggesties hoe de ideale set er uit zou zien?
Tja, eerste vraag die bij mij dan opkomt is ... waarom?
Tweede vraag is dan meestal... wat mis je in je huidige arsenaal?
Derde vraag die dan komt.... hoe bevallen de huidige brandpuntsafstanden / IS

Er is namelijk zo vreselijk veel mogelijk... en jij weet het beste wat je zoekt in lenzen.

Eerste wat in mij opkomst is dat je in het bereik van je tokina niets heb op L-formaat... het dichtsbijzijnde is de de 17-40 (of 16-35) maar dat is een enorme stap terug in groothoek. Dus komt de vraag of je dat wilt. Ben je ook van plan om je cam te gaan vervangen? zo ja, dan kan dat ook een overweging zijn.

Verder je 28-135 is niet zo lichtsterk maar heeft wel IS. wil je dat houden dan lijkt de 24-105 f/4 IS een mooie vervanger... maar als je meer lichtsterkte wil moet je toch naar de 24-70 f/2.8, meer opties zijn er niet.

Echter, de 17-55 f/2.8 IS is weliswaar geen L maar heeft hele goede recenties en heeft IS èn lichtsterkte!!

Je ziet... je zult iets specifieker moeten zijn
www.johanvanderwielen.nl
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

Patrick_S schreefCOLON
Onyx schreefCOLON
Sarpa schreefCOLONHe leuk, weer eens een "we trappen tegen L-lenzen aan" topic :wink:
En dat is precies waarmee en aantal mensen op dit forum deze topics verpesten. Laat mensen in hun waarde ook of ze nu wel of geen L objectieven kunnen of willen kopen.
Aangezien ik toch lichtelijk 't gevoel krijg in bovenstaande reply tot een 'aantal mensen' gerekend te worden n.a.v. een eerdere reply van mij (excuseer mij indien ik 't mis heb):

Wat mij nogal opviel:
TS vraagt advies over lenzen, en geeft aan zich bij de L-serie aan 't orienteren te zijn.
TS krijgt complete inventarisaties van andermans tassen, met de nadruk op de hoeveelheid L-lenzen. Echter zonder enige specifieke toelichting.

Ik zie hierin het verband vraag-antwoord niet. Dus laten we TS in zijn waarde laten en antwoord proberen te geven op zijn vraag. Dit heeft m.i. niks met tegen L-lenzen aantrappen te maken...

Patrick
TS vraagt om de IDEALE set, dat dat voor mensen L glas is, is dan dus goed mogelijk.
ik vind dat je het een beetje moet nuanceren, dat er dan lijstjes gegeven worden van men zelf heeft is niet meer dan logisch, omdat dit voor iedereen de ideale set is.
ik proef een beetje een calimero effect, zij hebben wel L en ik niet...
trouwens bij zit in de ideale set ook nog eens de kitlens, kan je nagaan, die is ontzettend vergruisd!
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

ik vind dat je het een beetje moet nuanceren, dat er dan lijstjes gegeven worden van men zelf heeft is niet meer dan logisch, omdat dit voor iedereen de ideale set is.
Klopt, juist daarom heeft het totaal geen zin om je eigen keuze te laten zien. TS zal al doende ( dus door te fotograferen ) er achter komen wat hij/zij zoekt in een objectief. Op basis van die ervaring kun je een juiste keuze maken. Daarom is iedere `ideale` set ook anders.
ik proef een beetje een calimero effect, zij hebben wel L en ik niet...
Dat proef je verkeerd, van de mensen in dit topic die niet direct hun hebben en houden posten hebben diverse 1 of meerdere L objectieven... Het bezit van een L objectief moet geen streven opzich zijn ( hoe mooi sommige exemplaren ook zijn :wink: ). Een objectief blijft een stuk gereedschap, of er nu: L, EX, SP of een willekeurig andere marketing kreet op staat...





PS, de L in mijn nickname staat niet voor L objectieven, maar voor de eerste letter van mijn achternaam :? :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 7 keer gewijzigd.
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

SanderL schreefCOLON
ik vind dat je het een beetje moet nuanceren, dat er dan lijstjes gegeven worden van men zelf heeft is niet meer dan logisch, omdat dit voor iedereen de ideale set is.
Klopt, juist daarom heeft het totaal geen zin om je eigen keuze te laten zien. TS zal al doende ( dus door te fotograferen ) er achter komen wat hij/zij zoekt in een objectief. Op basis van die ervaring kun je een juiste keuze maken. Daarom is iedere `ideale` set ook anders.
em daarom vind ik leukom te lezen waarom mensen tot die set zijn gekomen! wat is hun achtergrond.
sanderL schreefCOLON
ik proef een beetje een calimero effect, zij hebben wel L en ik niet...
Dat proef je verkeerd, van de mensen in dit topic die niet direct hun hebben en houden posten hebben diverse 1 of meerdere L objectieven... Het bezit van een L objectief moet geen streven opzich zijn ( hoe mooi sommige exemplaren ook zijn :wink: ). Een objectief blijft een stuk gereedschap, of er nu: L, EX, SP of een willekeurig andere marketing kreet op staat...
juist dat bedoel ik! mij zal het een zorg zijn of het L is of niet, maar ik wel weten waarom je voor een lens koos!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Jay schreefCOLON.... ook nog eens de kitlens, kan je nagaan, die is ontzettend vergruisd!
Levert zo'n vergruisde lens nog scherpe platen??? :wink:

@TS; geschrokken door alle opmerkingen?

Groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

juist dat bedoel ik! mij zal het een zorg zijn of het L is of niet, maar ik wel weten waarom je voor een lens koos!
Dat kan opzich interessant zijn, maar ik mis die onderbouwing bij de meeste lijstjes :wink: En dan nog blijft ook budget mede bepalend.

Ik denk dat TS daarom beter de vraag anders kan stellen, bijvoorbeeld, ik fotografeer graag... ( evt. verwijzend naar zijn persoonlijke album ), mijn huidige objectief, de ... voldoet wel aardig, maar ik erger me aan ... Daarom ga ik een ander objectief kopen, mijn budget is +/- ....

Dan is mijns inzien een gericht advies mogelijk.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

zie mijn post...
www.johanvanderwielen.nl
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

Sarpa schreefCOLON
Jay schreefCOLON.... ook nog eens de kitlens, kan je nagaan, die is ontzettend vergruisd!
Levert zo'n vergruisde lens nog scherpe platen??? :wink:

@TS; geschrokken door alle opmerkingen?

Groeten Sarpa
ja toevallig vind ik dat ik er leuke fotootjes mee kan maken
hij bevalt mij nog uitstekend!
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

SanderL schreefCOLONDat kan opzich interessant zijn, maar ik mis die onderbouwing bij de meeste lijstjes :wink: En dan nog blijft ook budget mede bepalend.
apart topic van maken dan :p
SanderL schreefCOLONIk denk dat TS daarom beter de vraag anders kan stellen, bijvoorbeeld, ik fotografeer graag... ( evt. verwijzend naar zijn persoonlijke album ), mijn huidige objectief, de ... voldoet wel aardig, maar ik erger me aan ... Daarom ga ik een ander objectief kopen, mijn budget is +/- ....

Dan is mijns inzien een gericht advies mogelijk.
das ook weer zo ja
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Zolang je nog iets te wensen hebt zit je nog niet op je ideale setje.

Ik werk het liefst met mijn primes.
Als ik de flexibiliteit van een zoom nodig heb gaat standaard mijn 24-105 erop.

Wat betreft lenzen staat nu bij mij een 2.8 70-200 op de lijst.

Een mens moet iets te wensen over hebben toch?
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Ideale combi, is natuurlijk zoals eerder gezegd heel persoonlijk, wat wil je ermee fotograferen, hoe groot is je budget, etc. Voor mij is budget een belangrijke factor. Als ik het voor het zeggen had dan had ik ook L glas.

Maar mijn setje staat in m'n signature. hier nog een goede flitser bij en wellicht een 50-500mm aan de bovenkant en een 10-20 aan de onderkant.

De laatste tijd heb ik een aantal lenzen gewisseld maar nu ben ik er voorlopig wel klaar mee, potje is leeg...
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

peejee schreefCOLONNiet iedereen schaft een complete set aan, althans ik niet, maar zo'n set ontstaat vaak gedurende een aantal jaar.
Ik heb mijn set niet direct aangeschaft, maar het is wél een set die ik vooraf bedacht had door mezelf door kilometers aan forumpostings te worstelen. Dus toen ik een dSLR kocht, wist ik al redelijk wat voor lenzen ik wilde.

Mijn eerste was een 50mm 1.8. Inmiddels is dat plastic prul gesneuveld en heb ik een MkI op de kop kunnen tikken. Verder geef ik de voorkeur aan lichtsterke lenzen. Ik heb dus verder:

Sigma EX15-30 F3.5-4.5
Sigma EX28-70 F2.8
Canon 70-200 F2.8L IS

Ik denk dat ik hiermee een redelijk allround setje heb. Ik pieker nog over een 400L maar ik denk dat ik die niet zo gek vaak zal gebruiken. Dus heb ik een 1.4x converter gekocht. Niet helemaal hetzelfde, maar allicht goedkoper dan een 400L die niets ligt te doen.
Voor de spielerei heb ik nog een 8mm Peleng en een set tussenringen. Denk niet dat ik voorlopig nog lenzen bijkoop. Als het schip binnenkomt, zal de 15-30 misschien vervangen worden door een 16-35 F2.8L II. Verder ben ik dik tevreden met deze setup. De lenzen zijn wél zwaar, maar goed...het is het een of het ander. Ik kies voor lichtsterkte dus dan is het niet zo makkelijk kiezen. Aan een F4 heb ik gewoon niets bij een concert.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Okee, ik was even op het verkeerde been gezet aan het begin van 't topic.

M'n 18-50 gebruik ik als wandel-lens. de 30mm wordt vooral gebruikt om binnen te fotograferen, deze is lichtsterk (f/1.4)
de 50-150 gebruik ik om te spotten, treinen wel te verstaan geen vliegtuigen. Ik wil ook zien hoe het gaat met dit objectief bij F1.

Bovestaande zijn alle (vrij) lichtsterk.

Een eventuele 10-20(22) zou ik gebruiken voor landschappen, lichtsterkte speelt hier minder. Als klap op de vuurpijl zou een 50-500 voor mij een set compleet maken, als een goede 'natuurlens' of om ook vliegtuigen te kunnen spotten.

Macro fotografie vindt ik (nog) niet zo interessant. Allen zijn Sigma, mede door prijs kwaliteitverhouding. De 18-50 en 50-150 zijn via Marktplaats aangeschaft voor beduidend minder dan de nieuwprijs, dit omdat de vorige eigenaren het bekende 'L' virus hebben gekregen, ik ben benieuwd wanneer ik aan de beurt ben :D

O ja ik heb ook eens een 50mm f/1.8 mk I gehad om binnen te fotograferen, prachtig objectief maar 50mm op 1.6 crop vond ik 'm te 'lang'. En ik kon 'm met winst verkopen.

Das ook wel een voordeel van Canon glas, net als met Volkswagens, je krijgt er bijne nieuwprijs voor terug.
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar