EF lens met zonnekap op cropcam

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ter info: zelfs de "toeter" zonnekap van de 24-70 f/2.8 past op mijn 17-40.... En die van mijn 17-40 op de tokina 12-24 (andersom niet).
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
mumin-troll
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 13:06
WoonplaatsCOLON zweden

G. Heeres schreefCOLONTer info: zelfs de "toeter" zonnekap van de 24-70 f/2.8 past op mijn 17-40.... En die van mijn 17-40 op de tokina 12-24 (andersom niet).
Die toeter van de 24-70 zal ook passen op 24-105 neem ik aan?
Canon 20D. 10-22. 24-105 L IS USM. 580 EX
mumin-troll
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 13:06
WoonplaatsCOLON zweden

schoffie schreefCOLONdat is heel maf want dat is dezelfde als die ik destijds voor mijn 17-40 heb gekocht en nu op mijn 16-35 gebruik. In het begin ging hij ook vrij stroef maar inmiddels gaat hij prima soepel. Mss met een schuurpapiertje een klein beetje van de binnenkant afschuren?
Heb er ook last van gehad. Beetje siliconenspray op een doekje gespoten en daarmee de rand van de zonnekap mee ingewreven. Ging daarna als gesmeerd :P
Canon 20D. 10-22. 24-105 L IS USM. 580 EX
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

mumin-troll schreefCOLONDie toeter van de 24-70 zal ook passen op 24-105 neem ik aan?
Waarom zou je dan doen?
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk dat er sprake is van verkeerde zuinigheid en/of wat overdreven gebruiksgemak.

Het feit dat een cropcamera een kleinere beeldcirkel gebruikt dan een objectief kan aanleveren staat niet ter discussie.

Wel dat je daarom, in optische zin, ongestraft de openingshoek kunt verkleinen.

Als je het niet merkt, dan wel gewoon doen :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONIk denk dat er sprake is van verkeerde zuinigheid en/of wat overdreven gebruiksgemak.
vind ik niet... wanneer je de openingshoek ongestraft kunt verkleinen omdat de cam een kleinere beeldhoek gebruikt is de kans op inval zonlicht natuurlijk kleiner. Het is juist andersom zonde om niet het maximale zonwerende effect te gebruiken...

daarnaast is de zonnekap van de 17-40/16-35 ook gewoon een blachelijk ogend en belachelijk groot stuk plastic :mrgreen:
www.johanvanderwielen.nl
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

schoffie schreefCOLONis de zonnekap van de 17-40/16-35 ook gewoon een blachelijk ogend en belachelijk groot stuk plastic :mrgreen:
Daarom zou ik ook voor een andere kap kiezen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

schoffie schreefCOLON..vind ik niet... wanneer je de openingshoek ongestraft kunt verkleinen omdat de cam een kleinere beeldhoek gebruikt is de kans op inval zonlicht natuurlijk kleiner.
Een verschil van opvatting over ongestraft!
Moet kunnen :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik nie snap nie :oops:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

schoffie schreefCOLONik nie snap nie :oops:
Door de zonnekap te verlengen wordt de effectieve openingshoek van het objectief kleiner.
Ik denk dat daarmee het hele optische gebeuren wat geweld wordt aangedaan, met name vermoed ik dat het invloed heeft op de vignettering.

Staat op m'n to-do-list om dat eens uit te zoeken.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ok, dat zou natuurlijk kunnen als je op het scherpst van de snede gaat zitten ja. Dus als je echt precies op de rand van de openingshoek gaat zitten met de zonnekap. Ik zat het ook eens goed testen (heb zowel de vervangende kap als de org. kap)
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar