Kleurensynesthesie en fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Kleurensynesthesie is het zien/ervaren van kleuren bij cijfers, letters, dagen van de week en/of muzieknoten. Het is een verschijnsel wat de wetenschappers al jaren bezighoudt en waar op dit moment door mevrouw Rouw van de Universiteit Amsterdam weer onderzoek naar gedaan wordt. In een interview met haar afgelopen dinsdag op Radio 1, vroeg zij zich af of kleurensynestheten ook een creatief beroep of hobby hebben. Zij noemde o.a. schilderen en fotografie. Ben dus benieuwd of er hier meer zijn die dit hebben.

Ik heb zelf ook kleurensynesthesie en heb al aan verschillende onderzoeken meegewerkt. Het is niet lastig of vervelend, soms wel handig bij het onthouden van cijfercombinaties. (behalve als je zoon op de groene dag (hij zit in groep 2) zijn gymspullen mee moet nemen en ik ze dus op donderdag meegeef en niet op maandag)

Voor geintereseerden: http://www.synesthesie.nl/nlsynpag.htm

Gr. Madelon
Laatst gewijzigd door 1 op Madelon, in totaal 6 keer gewijzigd.
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Hoe moet ik dat voorstellen. Dat je echt een groene vlek voor je ogen ziet als je het getal "5" ziet ofzo?

Zelf heb ik dat niet.

Of is het meer een associatie met een met een kleur? Dat zou al een hele ander verhaal zijn.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die kleuren echt voor zich zag bij verschillende smaken. Hij stelde zijn maaltijd dan ook niet samen op basis van smaak, maar op de kleuren die hij voor zich zag. Hij at daarom wel eens hele apparte en vreemde combinaties van voedsel, maar die waren voor hem meer dan logisch.. en ook nog wel best lekker. :)
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Het is moeilijk uit te leggen, maar in mijn geval "zie" ik een beeld van woord en kleur. Altijd een combinatie en altijd hetzelfde. Ik kan dat ook niet loskoppelen. Donderdag is bijv. groen, maandag geel....

Er is ook een verhaal van een smaaksynestheet die echt misselijk werd bij het zien van een bepaalde stof (weet niet meer of katoen of zijde was ofzo) en dus een echt probleem had in een kledingzaak of op een drukke markt bijv. Dit is wel een extreme vorm, hoor. Er is ook een dirigent geweest die zijn orkest maande met wat meer paars te spelen. Onbegrijpelijk voor een niet-synestheet. Als kleurensynestheet ondervind je er eigenlijk geen hinder van. Behalve dan soms wat misverstanden.

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

.... dan komt het toch blijkbaar minder voor dan ik dacht gezien de reacties en ben ik een van de weinige die hiermee behebt is.

Hier staat nog wat info en een testje http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/33778938/

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ik vind het anders wel erg interessant. Echter zie ik niet fysiek een kleur voor me bij bepaalde termen. Is me in ieder geval nooit opgevallen.
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Ok dan!
Is best heftig als je het dus hebt, dat begrijp ik er dus uit.

Heb de test gedaan maar ik zag het niet. De oplossing gelezen en dan zie je het uiteraard wel omdat je gericht kan kijken naar wat je probeerd te vinden.

Wel boeiend om dit te weten. Sta open voor dingen waarvan ik het bestaan nog niet weet.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Nou... heftig..... Het is geen ziekte en ik heb er geen last van. Ik vind het wel interessant en ik had eigenlijk wel verwacht dat er hier meer zouden zijn die het hebben. Ik ken in mijn omgeving verder niemand.


Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Wat ik me eigenlijk een beetje afvraag.... zou je verwachten dat fotografen of mensen die met beeld bezig zijn dit hebben? Ik heb namelijk dezelfde vraag ook op andere fora voorbij zien komen, waar men een link wou leggen met het onderwerp van het forum.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Welk forum is dat Soron? Ben ik wel benieuwd naar.

Er wordt op dit moment nog geen link gelegd, maar ze zijn dit wel aan het onderzoeken of mensen met kleurensynesthesie ook creatievel mensen zijn en meer met kleur bezig zijn. Er is van een aantal bekende kleurensyn. wel bekend dat ze bijv. een fotografisch geheugen hebben en een hogere intelligentie.

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De fotogerelateerdheid van dit topic is (anders dan de titel aangeeft) NUL. Zou iemand aan kunnen geven wat dit met fotografie te maken heeft?
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Madelon schreefCOLON In een interview met haar afgelopen dinsdag op Radio 1, vroeg zij zich af of kleurensynestheten ook een creatief beroep of hobby hebben. Zij noemde o.a. schilderen en fotografie. Ben dus benieuwd of er hier meer zijn die dit hebben.
En als dit topic minder foto-gerelateerd is dan "waar ga jij heen op vakantie?" dan verwijderen jullie hem maar!
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONDe fotogerelateerdheid van dit topic is (anders dan de titel aangeeft) NUL. Zou iemand aan kunnen geven wat dit met fotografie te maken heeft?
Daarom staat het bij mijn weten ook in het off topic deel toch?

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Offtopics moeten ook fotografie-gerelateerd zijn, vandaar dat ik probeer de reacties in dit topic wat meer die kant op te laten gaan. Graag vanaf nu weer ontopic reageren.

Nog 1 offtopic reactie en ik moet dit topic helaas sluiten.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

Bron: Wikipedia
Beelddenken en Synesthesie Een beelddenker maakt ook vaak gebruik van een één-of-andere vorm van synesthesie. Bijvoorbeeld kan een combinatie van gehoor en zicht naar waarnemingen speuren, om bepaalde denkbeelden te bevestigen. Mensen met deze 'hyper-sensorische ingesteldheid' nemen vaak meer waar dan mensen zonder deze 'afwijking'. De wisselwerking van duidelijk waarnemen en efficiënte verwerking ervan, is veelal de basis voor beelddenkers.
Met alleen goede bedoelingen dacht ik dat er hier wel meer zouden zijn met dit verschijnsel en omdat Mevr. Romke Rouw van het AMC (waar ik nu meewerk aan een onderzoek), hierin geinteresseerd is, heb ik dit hier geplaatst.
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ik vind het moeilijk om te zeggen...., want bepaalde dingen in die qoute van je herken ik dan weer wel. Maar ik zie geen kleuren voor mij als ik iets waarneem ofzo... (behalve de kleuren zelf die er zijn, zoals het rood en oranje van dit forum)
paulvandijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Nijmegen
CONTACTCOLON

tjah, om op je titel (en de daarmee opgeworpen vraag/kwestie) in te gaan, ik heb geen idee.

het volgende artikeltje is misschien wel te achterhalen:

Mulvenna et al., 2004 C. Mulvenna, E.M. Hubbard, V.S. Ramachandran and F. Pollick, The relationship between synaesthesia and creativity, J. Cogn. Neurosci. 16 (2004) (Suppl), p. 188.

verder weet ik er niet zoveel van. via google-scholar al wel een boel wetenschappelijke artikelen gevonden, maar die concluderen vaak toch vooral dat er zoveel nog niet duidelijk is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar