De toekomst is morgen

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

En we blijven maar door fantaseren want een lens lijkt mij in de toekomst niet nodig want dan is het oog gewoon de camera.
Lijkt me alleen een beetje lastig als je camera last heeft van -5 of +5. :mrgreen:
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor het kunstzinnige werk maak ik me inderdaad ook geen zorgen. Maar voor het journalistieke gebeuren wel.

Je ziet nu al dat redacties werken met beelden die door toevallige voorbijgangers met een telefoon zijn gemaakt.

De rampfotograaf (fotografen van ongelukken e.d.) zijn volgens mij de eerste die op de schop gaan omdat de kwaliteit door verbeterende techniek en snelheid waarmee die beelden aangeleverd worden het zullen winnen van iemand die s'nachts zijn bed nog uit moet en een kwartier moet rijden om op de plaats des onheils te komen.
Ik heb de foto gezien van de desbetreffende fotograaf, ik kan hem helaas niet vinden op de internetpagina van de krant. Van wat ik in de krant zag, hoeven de door mij gemaakte foto's echt niet onder te doen. Maar ik was een drie kwartier bezig; hij was na 10 minuten al weer pleite.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik hoef alleen de naam "James Nachtwey" te noemen om dat doemscenario te ontkrachten denk ik. Serieuze persburo's doen niks met de youtube filmpjes. Dat is en blijft SBS6 niveau en vormt geen bedreiging voor echte vakmensen..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Jongens, maak je maar geen illusies, die apparaten komen er gewoon.
In de 19e eeuw riepen kunstschilders dat fotografie nooit de plaats in zou kunnen nemen van geschilderde portretten
Je weet wat er gebeurd is.
In de 20e eeuw riepen analoge fotografen dat digitale fotografie nooit de film en dokatechnieken zou kunnen vervangen
Je weet wat er gebeurd is
Nu roepen we dat zo'n combi video-fotocamera nooit de 'echte' fotografie zal kunnen vervangen.
Maar dat gaat gewoon gebeuren.
In feite zijn de technische ontwikkelingen al op zo'n niveau dat deze duivelse machines al gemaakt kunnen worden. Het is slechts een kwestie van wachten tot de markt er rijp voor is.
Ga maar vast bedenken wat jij met zo'n apparaat kunt doen. Als je ook maar 1 ding hebt kunnen bedenken weet je dat er dus een markt voor is en dat die apparaten er dus zullen komen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nu nog niet, maar zoals de fotograaf waarover gesproken wordt zegt: "over tien jaar...."
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONmea culpa oh soron major...
Sorry?.. Ik versta geen Fries... :lol:
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Chow schreefCOLONIk hoef alleen de naam "James Nachtwey" te noemen om dat doemscenario te ontkrachten denk ik. Serieuze persburo's doen niks met de youtube filmpjes. Dat is en blijft SBS6 niveau en vormt geen bedreiging voor echte vakmensen..
Daarom ook dat er op "The Digital Journalist" al tijden wordt geschreven over video als "the next thing". Bijvoorbeeld (The Digital Journalist, Editorial 2007-4 getiteld "The Coming Earthquake in Photography"):
Dirck Halstead schreefCOLONHowever, it is video that will undoubtedly become the main means of acquisition in photography
<snip>
The Dallas Morning News is now equipping their still photographers with Sony Z1U video cameras, and they have created an algorithm that allows those frame grabs to be boosted to 16 megapixels, which only two years ago was the maximum you could get out of a professional 35mm camera. The Dallas Morning News is regularly running 4- and 5-column front-page pictures from these video grabs. Then, they put the streaming video on their Web site.

The financial imperative to newspapers is clear. Their salvation, in a time of plummeting ad revenues on their broadsheets, lies with their online versions. Online demands video. For this reason, we can comfortably say that in 10 years photojournalists will only be carrying video cameras.
Ook serieuze persbureaus hebben uiteindelijk een platform nodig om hun persberichten aan te verkopen en die klanten schuiven meer en meer op van papieren naar on-line edities met, jawel, videos. Kijk ook bijvoorbeeld maar naar nu.nl, nieuws.nl en soortgelijke bronnen - dat zijn de kranten van de toekomst...
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLON
schoffie schreefCOLONmea culpa oh soron major...
Sorry?.. Ik versta geen Fries... :lol:
Soron schreefCOLONWoonplaats: Leeuwarden / Klazienaveen
wat spreek je dan?
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Nederlands :)
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON Online demands video. For this reason, we can comfortably say that in 10 years photojournalists will only be carrying video cameras.
Ik ontken niet dat de hoeveelheid videomateriaal zal toenemen. Ik geloof er echter niets van dat video de fotografie zal vervangen. Want waarom is dat dan allang al niet gebeurd?? De kracht van fotografie zit hem juist in dat ene beeld..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Ik denk ook niet dat het de fotografie die we als aandenken, kunst of voor aan de muur maken zal worden vervangen door zulke apparaten.
Maar voor de verbruiks/gebruiksfotografie (pers/internet) zal het natuurlijk wel een behoorlijke kostenbesparing betekenen.
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar