Nog een paar nieuwe onderwerpen voor het forum

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Misschien zijn ze wel eens langs gekomen, en dan bij voorbaad mijn excuses.

In bijna ieder onderwerp zit een sticky of iets dergelijks. Daarin of daarnaar wordt vaak verwezen in vragen van nieuwe gebruikers of mensen die lui zijn of niet goed kunnen lezen.

Toch is er nog een categorie die best wel eens iets zoekt maar dan niet direct de sticky's met threads wil doorworstelen.

Is het daarom niet handig om of een onderwerp links aan te maken zodat je altijd via het forum websites kan vinden, of mag dat niet ivm datatraffic en/of reclame voor bepaalde sites. Als het wel kan is natuurlik de vraag of je alles rubriceert onder een onderwerp of bij diverse onderwerpen, zoals 'objectieven', of leveranciers.

Als je bijvoorbeeld het adres van Crown zoekt moet je altijd de naam intypen via zoeken en dan door threads heen worstelen. zonde.

Het andere onderwerp heeft hiermee te maken.

Vaak vragen mensen om een menig over een lens, flitser of tas. Vaak zijn er mensen die wel een menig hebben maar die niet posten. Anderen reageren wel en weer anderen verwijzen altijd naar search, sticky's ed.

Maar waarom niet de bovenstaande linkjes of een eigen referentielijst?

Ik zelf heb bijvoorbeeld diverse Lowepro tassen gehad, doordat ik kocht voor zaken wat ik had ipv meteen zinvol investeren. Ik bedoel dus niet een Nova1AW hebben en dan een Naturetrekker kopen maar bijvoorbeeld direct een Lowepro Minitrekker AW ipv een Mintrekker Classic.

Of een bekende Sigma 70-300 maar dan wel die met het rode randje de APO. Ik denk dat er zat mensen zijn die met hun miskopen marktplaats in de lucht houden met onverkoopbare 55-200's, kleine tasjes en analoge flitsers (EZ ipv EX) enz. enz.

Niet dat we alle zaken meenemen, maar het huidige model wordt dan met een aantal goede en een paar pasop onderdelen neer gezet.

Ik denk dat de vragen moet ik Exteme III, IV of Ultra kaarten hebben, wat is de beste lens voor sport tot 300mm.

Aangezien het een EOS forum is blijft het behalve de Sigma, Tamrons en Tokina's ed redelijk binnen de grenzen, en als een model wordt vervangen door een nieuw model dan vervangen dus niet toevoegen. Mocht dit model echt geen verbetering zijn dan blijft de vorige referentie staan.

Schiet u maar.

mvg

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

We kunnen misschien wel links aanmaken, maar is de kracht van een forum niet dat we extra info kunnen geven, die op een gelinkte site van een fabrikant ontbreekt. Het forum bestaat uit gebruikers die elkaar helpen. Daar hoor je de echte verhalen. Als ik de site van sommige fabrikanten mag geloven, dan bieden ze goud voor de prijs van ijzer. Dat is niet echt objectief. Ik vraag me dus af wat de toegevoegde waarde van die links is.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een pagina met linkjes naar fotozaken en een linkje naar een goed samengevat topicoverzicht (resultaat van de search-functie) zou volgens mij zeker wat toevoegen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Aardige suggesties. Ik vind het jammer dat je in het begin van de posts kwalificaties als 'lui' en 'niet goed' lezen gebruikt. Vind dat wat minder constructief en wat afbreuk doen aan je boodschap.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONIk vind het jammer dat je in het begin van de posts kwalificaties als 'lui' en 'niet goed' lezen gebruikt. Vind dat wat minder constructief en wat afbreuk doen aan je boodschap.
Tsja...de waarheid is nu eenmaal hard. Er zijn zat mensen die te beroerd zijn om zelf enig denk- en zoekwerk te doen en een forum als een soort helpdesk gebruiken. Zelf reageer ik nauwelijks op dat soort vragen. Ik wil best iemand helpen, maar als ie het zelf vertikt om er ook maar één seconde moeite aan te besteden, mag ie het lekker zelf uitzoeken.

Dus ja...worden als lui mogen best. We zitten hier niet in een opvanghuis voor fotografen met tere zieltjes... :wink:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Als dat soort termen gebruikt wordt, dan moet de verzameling ook volledig zijn vind ik en ook de categorie mensen genoemd worden die wel zoekt en die er gewoon niet uitkomt. Aan ieder vervolgens om te reageren of niet.

Maar ik vind het zo gemakkelijk om zo labeltjes op mensen te plakken alsof het de waarheid is. Dat iemand een ander als lui ervaart en dergelijke zegt eigenlijk meer iets over degene die het zo ervaart.

Zoals ik al zei vind ik de tweede zin al gelijk voorbij gaan aan de boodschap verderop. En dat vind ik jammer.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

@digilike sorry.

Ik was eigenlijk alleen bezig met een constatering niet met een beoordeling, want ik zei (of bedoelde te zeggen) dat veel mensen die wel reageren, vaak reageren in de trend van gebruik search etc. Dus dat is een constatering.

Maar waar het om gaat is dat er best veel sites zijn met reviews van lenzen, en ik ga ze niet iedere keer toevoegen aan mijn favorieten, laat staan dat je die niet altijd kunt toevoegen bv op je werk ivm Citrix en of rechten.

En het tweede punt waar het mij ook om ging is dat er in sticky's alleen verwezen wordt naar threads over bijvoorbeeld ene bepaalde lens en als je die dan doorleest gaa thet alleen maar over welles nietes om een sigma of canon te kopen en dus zijn vele theads die in de sticky's staan niet veel duidelijker voro mensen die op zoek zijn naar een antwoord. en als je dan een antwoord krijgt gebrui search etc. dan schiet het niet echt op.

Deze mensen gaan dan misscien ergens anders kijken. Ik vind dus de functie van helpdesk niet erg met mij zijn er ook mensen die dit best leuk vinden. En anderen zitten weer meer in de diepe techniek, en dat vind ik weer leuk om te lezen.

Maar in veel bladen en dan niet alleen fotografie of op sites zijn ene soort referentie klassen, dit doe je dan voor een paar onderwerpen bijvoorbeeld

wide angle lenzen tot 250 euro van 250-500 euro etc. daar plaats je te top vijf en die worden dan af en toe gewijzigd.

Als bepaald lenzen een dicussie zijn altijd of steeds weer dan geef je ze dezelfde hoeveelheid punten of zo iets dergelijks.

In andere klasse is dat makkelijker. bijvoorbeeld dat de Sigma 70-300 DG APO de referentie is in de klasse tot 250 euro voor instap zoom lenzen.


Disclaimer:
Graag op de inhoud regeren en niet reageren als je een Sigma DG APO hebt en vindt dat je GEEN instap lens hebt. :roll: :oops:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ik kan me de reactie van jvanarkel goed voorstellen, als er al 5 topics voor een budget telelens op dezelfde pagina staan kan ik me niet voorstellen dat je klakkeloos eenzelfde topic opent met bijna of precies dezelfde vraag als in de topics daarvoor.

"Kijk verder dan je lens lang is" is toch een mooie slogan voor ons forum...

Het is leuk als je informatie haalt uit een forum en als je jezelf kunt verbeteren, maar je moet er soms wel wat moeite voor doen hoor. Geven en nemen he.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Misschien bedoel je het soort informatieve postings zoals ze die op Photography on the Net hebben in elke rubriek: check de stickies
Zoiets zou hier ook heel erg nuttig zijn.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Zoiets,

Maar ik zat meer in de richting te denken zoals Duitse audio bladen.

Dus bijvoorbeeld (let op dit is geen eerste inrichting of waardeoordeel):

Referenz klasse

Absolute Spitzenklasse

Spitzenklasse

Einsteigklasse

Dus in het Nederlands voor bijvoorbeeld Groothoeklenzen.

Referentieklasse
Canon EF16-35 F2.8 II L USM

Absolute Topklasse
Canon EF17-40 F4 L USM
Sigma 15-30 mm F3,5-4,5 EX DG Asferical

Topklasse
Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

Instapklasse
Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6 USM II

En je zou hierin ook nog een onderscheid kunnen maken in bedragen tot 500, van 500-1000 en boven de 1000 euro

En mijn idee is dan

Camera bodies
Lenzen in een aantal klassen als ultragroothoek, groothoek standaard, tele, super tele
Statieven+bal/Drieweg Hoofden
Tassen, in een aantal klassen als, rugzakken, schoudertassen, daypacks

Enz.

Vrijwel over al deze zaken is gesproken en voor sommige zaken zijn threads toegevoegd aan een sticky, juist om de gebruiker eerst te laten zoeken voordat hij of zij direct zonder onderzoek vragen stelt.

Maar bijvoorbeeld een site als Cambags.com is er een die super handig is maar eerst gevonden moet worden. En als je gaat zoeken moet je wel de juiste omschrijving meegeven anders kom je daar niet uit of je moet 50 of meer threads doorzoeken en dan maar hopen.

Verder worden er regelmatig dezelfde vragen gesteld, sommigen reageren al niet meer en die zouden dat op inhoudelijkheid eigenlijk wel moeten doen. Juist door en de zoek functie te leveren en de vrije vraag te beantwoorden en daarnaast een referentielijst die dynamisch is en eventueel aangevuld met handige links, lijkt mij echt bijna 100% dekkend. Ik vind het jammer dat we sommige informatie zelf niet plaatsen en refereren aan externe sites, terwijl we die kennis zelf ook hebben, en als we die niet hebben en dus een externe site nodig hebben, dan vergeet je er altijd wel een te noemen die misschien essentieel is voor de vraag steller.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Met de strekking ben ik het verder op zich wel eens hoor :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Jeroen,

Bied jij je bij deze ook aan om deze nobele missie op te zetten ?
Want dat zal het manko kunnen worden het opzetten en daarna nog belangrijker het bijhouden.
Hoe zie je dat ? (of lees ik eroverheen en staat je dachte er al)
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik wil graag hieraan werken, maar input zou goed zijn ivm het van ons zijn gevoel in deze. Daarbij heb ik qua inhoud niet alle kennis in pacht. Laat staan wat onze moderator/administrator groep daarvan vindt.

Maar ja een framework en basis daar wil ik wel aan werken, en met constructieve input wordt dat wel wat.

Vervangings interval zal niet zo hoog liggen aangezien er niet iedere week een nieuwe variant van een bestaande lens uitkomt, wat voor tassen ed ook geldt. :roll:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONMaar ik zat meer in de richting te denken zoals Duitse audio bladen.

Dus bijvoorbeeld (let op dit is geen eerste inrichting of waardeoordeel):

Referenz klasse

Absolute Spitzenklasse

Spitzenklasse

Einsteigklasse
Hmmm...ik snap de opzet, maar dat betekent dat je eerst alles moet testen. Je gaat immers spullen indelen in een categorie waar een waardeoordeel uit blijkt. Je gaat dan (op basis waarvan) een lens indelen in 'Spitzenklasse' (geweldig woord!), maar ik denk niet dat veel mensen daarop zitten te wachten. Testsites zijn er genoeg. Iemand die een lens zoekt, zou meer hebben aan iets als dit. Als je een aantal FAQ's/guides maakt zoals op POTN:
Sectie 1 - Informatie
-Een nieuwe lens kopen? Lees dit eerst
-Zeven overwegingen voor het kopen van nieuw glas
-Teleconverters uitgelegd
-Meningen - de beste lens in een bepaalde prijscategorie
-LINKS - Canon EF lens links
-Het kiezen van een Macro lens

Sectie 2 - Aanbevelingen
-Top 10 aanbevolen beginnerslenzen
-Top 10 aanbevolen walk-around lenzen
-Top 10 aanbevolen portretlenzen
-Top 10 aanbevolen natuurlenzen (primes)
-Top 10 aanbevolen natuurlenzen (zooms)
-Top 10 aanbevolen indoor sport/evenement lenzen
-Top 10 aanbevolen outdoor sport/evenement lenzen
-Top 10 meest gebruikte macro lenzen

Ik heb zomaar even een stukje van POTN gekaapt en vertaald. Zo zijn er voor elke afdeling FAQ's en guides verzameld in stickies. Dit betekent geenszins dat niemand er de vraag stelt 'welke lens moet ik hebben voor dat torretje in mijn plantenbak?'. Dat soort dingen blijf je houden. Maar je hebt een zeer waardevolle informatiebank die zeker een toegevoegde waarde voor het forum heeft. Alleen moet ie wél gevuld worden... :wink:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Even een reactie vanuit de crew:
Er bestaat al heel lang de wens om een database voor hardware. Een lenzendatabase oid. Een voorstel ligt ook al een poosje op tafel.
Technisch is het allemaal redelijk goed uitvoerbaar, het grootste struikelpunt is wel dat iemand dit moet opzetten. Aangezien de technische admins al hun handen vol hebben aan de nieuwe opbouw van het forum verwacht ik niet dat dit op korte termijn gerealiseerd zal gaan worden.
Geeft ook niet, we hebben vernieuwing genoeg binnenkort :wink:
Het voorstel van TS is dus niet geheel nieuw. Een framework etc opzetten is ook het punt niet, waarschijnlijk schudden die technische admins dit zo uit hun mouw. De tijd ontbreekt alleen een beetje :cry:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Plus denk ik ook nog een "struikelpunt" is het bijhouden ervan...
Moet constant naar gekeken worden namelijk!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ik kan niets met termen als "meest gebruikte". Ik zoek altijd iets wat voor MIJN doeleinde (en spaarvarkentje ;-) ) het beste past.

het probleem is ook niet het vinden van informatie. Er zijn sites zat waar je de beste lens kunt vinden. Maar voor veel mensen is het ontzettend veel geld, en die zoeken bevestiging voor hun keuze. een ruggesteuntje. In een eigen topic. Zelfs al zijn er al 100 van die topics geweest. Begrijpelijk toch, als je een jaar niet op vakantie kunt, omdat je iets achtelijk duurs wil kopen? Dus die topics zullen blijven, hoe prachtig je een database ook inricht. En hoe prachtig je de lijstjes ook maakt. En gelukkig zijn er nog steeds mensen, die iemand daarin willen helpen.

Maar een database of wiki zou natuurlijk prachtig zijn. Wie gaat het doen? (de vorige twee keren, dat deze discussie voorbij kwam, bleef het na deze vraag ijselijk stil :) )
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONMaar voor veel mensen is het ontzettend veel geld, en die zoeken bevestiging voor hun keuze. een ruggesteuntje. In een eigen topic. Zelfs al zijn er al 100 van die topics geweest. Begrijpelijk toch, als je een jaar niet op vakantie kunt, omdat je iets achtelijk duurs wil kopen? Dus die topics zullen blijven, hoe prachtig je een database ook inricht. En hoe prachtig je de lijstjes ook maakt. En gelukkig zijn er nog steeds mensen, die iemand daarin willen helpen.
Klopt, dat zal ook altijd blijven. Maar gelukkig zijn alle mensen weer anders. Ik doe altijd liever zelf wat onderzoek en probeer daarbij zoveel mogelijk (zinvolle) bronnen aan te boren. Het probleem met vragen in een topic is dat je afhankelijk bent van wie er antwoord. Net als kijken op Kieskeurig. Dat is een bron die wel erg vermakelijk is, maar concreet heb je er geen bal aan omdat je niet weet wat het referentiekader is van de mensen die commentaar geven. Op een forum is dat soms anders, omdat je bepaalde mensen kent en hun werk hebt gezien. Je kunt dan inschatten dat ze er wel eea van weten.
Wat ik echter belangrijker vind (maar dat is mijn persoonlijke opvatting) is dat je snapt waar je mee bezig bent. Veel van de FAQ's die ik aangaf gaan meer over kennis opbouwen dan over de beste lens aanwijzen. Want dat laatste is in mijn ogen belangrijker. Als je weet wat belangrijk is bij het uitzoeken van een lens, waar je op moet letten bij een lens voor een bepaald doet enzo, is het allemaal niet zo moeilijk meer. Als je die dingen weet, kun je zelf al een shortlist maken en dan kunnen er nooit meer dan 3 lenzen overblijven. Ga dan vervolgens op zoek naar reviews ed. Als je dan nog een steuntje in de rug nodig hebt, kun je vragen aan 'iedereen' of ze de een of de ander zouden aanbevelen. Maar het blijft altijd subjectief en afhankelijk van de 'helpers'. Vandaar mijn methode van zelf maar gaan graven en zelf de beslissing nemen.
Maar een database of wiki zou natuurlijk prachtig zijn. Wie gaat het doen? (de vorige twee keren, dat deze discussie voorbij kwam, bleef het na deze vraag ijselijk stil :) )
Dat is het grootste probleem. Bij POTN zie je dat het in de vorm van gewone threads is uitgevoerd, dus bepaalde topics kunnen door iedereen worden gevuld/aangevuld. Toch zul je een soort redacteur nodig hebben die het eea 'schoon' houdt.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar