Moeite met het bewerken van onderbelichte details

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Ondanks dat ik het Grafisch Lyceum Rotterdam succesvol hebt afgerond (mede de reden dat ik redelijk gevorderd ben met Photoshop), heb ik problemen de onderbelichte gedeelten van deze foto te verbeteren.

Dit is trouwens de onbewerkte jpeg....omdat dit toch de beste bron is om te het eea uit te proberen. Daar komt bij dat het formaat van mijn reeds bewerkte exemplaar te zwaar is om te uploaden.

Ik hoop dat jullie een poging willen wagen. Het gaat echt puur om de onderbelichte delen lichter te maken met uiteraard zoveel mogelijk details hierin.
Kleur, scherpte en dergelijke hoeven jullie geen tijd in te steken.

Wellicht ten overvloede; de foto is door een raam geschoten.

Succes en alvast bedankt! 8)
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

hmm. de oplossing moet je denk ik zoeken in de optie shadow highlights.
helaas een onderdeel dat ik onvoldoende beheers.

heb een poging gedaan maar gek genoeg knapt de linker helft nog wel aardig op, de rechterhelft komt nu een rare waas over. wou je toch op de optie wijzen. wellicht kan je een tutorial over shadow highlights vinden.

succes

Afbeelding
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Ik had die optie gevonden ja, maar wanneer ik trachtte het lichter te maken verloor ik ook detail. Maar jij hebt al een betere resultaat behaald dan ik hiermee. ;)

De witte waas aan de rechterzijde is reflectie van het raam, maar dat komt goed.
In ieder geval bedankt voor je poging!
Laatst gewijzigd door 1 op Sonny, in totaal 11 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

ja ik heb de mogelijkheden nog niet onder de knie van die optie. vandaar ook geen uitgebreide beschrijving. ik heb eerst een klein beetje met curves gespeeld. normaal doe ik bij foto's een lichte S curve. nu juist niet om de donkere stukken op te lichten. vervolgens sadow highlight. maar daar moet je nog maar eens op googlen. die kan je foto redden want er zit detail genoeg in de donkere delen.
succes
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Eerst beetje curves schuiven en dan shadows/highlights.. Probeerde mijn versie te plaatsen maar dat lukte niet.. Advies is in deze om toch in dat "enge" RAW te gaan schieten. Dan haal je met dit soort bewerkingen een optimaal resultaat..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Etienne Jong
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
CONTACTCOLON

Ik heb het volgende gedaan:

Lightroom: Fill Light +45
Photoshop: unsharpmask 10% 72px (kleurzweem verminderen)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83934[/img]
http://www.airliners.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Even, voordat ik weer aan het werk ga, dit klusje geklaard.
Ik gebruik PSPX
Ik heb eerst met het histogram gespeeld.
Toen eenstaps fotocorrectie gedaan en de lichte kleuren verminderd en de donkere kleuren verlicht.
Daarna iets verscherpt

Mart
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83936[/img]
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Dupliceer de laag
zet het duplicaat in "screen" mode en verminder de opacity naar wens.
krijg je ongeveer hetzelfde als wat mijn voorganger in lightroom bekomt.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik ben ook even bezig geweest. Via een (betaalde) workshop Retoucheren bij Guy Gowan heb ik een methode geleerd, die Shadow en Highlights nadoet, maar dan subtieler, zonder de soms rare kleurschiftingen. Het komt neer op Levels-aanpassingen, apart voor highlights en voor shadows, door een masker heen. Te ingewikkeld om hier uit te leggen, maar die (engelstalige) workshop kan ik iedereen zeker aanraden!

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83937[/img]
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

die is wat mij betreft, verreweg de beste fokke. complimenten.
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Allemaal dank voor jullie aandeel!

Een feit is helaas dat mijn HP Photosmart C6180 de foto nét iets donkerder maakt. Alsof de foto behoorlijk 'vet' wordt geprint.
Uiteraard laat ik uiteindelijk de mooiste foto's belichten bij een fotowinkel!


Ik ga nog even eens stoeien met jullie tips.
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
*Roel*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 11:19
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ook ik ben met Levels en de Shadow/highlights aan de slag gegaan, maar dan met hulp van de history brush alleen de donkere delen aangestipt. De rest van de foto blijft dan normaal.
Daarnaast toch ff snel de kleuren aangepast.

offtopic: afgelopen weekend de spyder2 monitor calibratiekit gekocht, ik sta echt versteld van de beeld kwaliteit nu! Ik zou er iedereen een kunnen aanraden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83997[/img]
Canon 550D + kitlens, Canon 17-40 f/4.0 L USM, Canon 50mm 1.8 II, Canon 70-200 f/4.0 L, Speedlite 430EX
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Ik vind het er geslaagd uitzien Roel! Zeker de donkere delen van de kop heeft nu genoeg detail. Dit is nog beter te zien in Photoshop.

Eerlijk gezegd maak ik vrij weinig gebruik van de historybrush. Deze wordt toch gebruikt om bepaalde delen van de bewerkte afbeelding terug te brengen naar het origineel? Ik begrijp dan alleen jouw werkwijze niet als je zegt dat je de donkere delen aantipt....deze delen zijn t.o.v. het origineel juist voor verbetering vatbaar. Correct me if I'm wrong.

Anyway,ik ga nu even 'pielen' om te kijken of ik hetzelfde resultaat kan krijgen.
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
*Roel*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 11:19
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Sonny,

Het is ook mogelijk om eerst op de hele foto een bewerking te doen, dan weer terug te gaan naar de originele situatie en dan met de historybrush de delen te verven waar de bewerking wél zichtbaar moet zijn.
Dit is bijvoorbeeld handig met de shadow/highlights effect omdat die de hele foto beinvloed. Terwijl jij misschien maar een klein deel van de foto wilt aanpassen. Je kan nu deze kleine delen wat extremer aanpassen wat je eerst niet zou doen omdat de hele foto er dan niet meer uit zou zien.

Aan de rechterkant zie je een lijstje met acties die jij op de foto hebt uitgevoerd, met de laatst uitgevoerde actie onderaan de lijst.
Je kan nu voor de laatste actie in het lege vakje klikken zodat daar een icoontje van de history brush staat. Wanneer je nu links in je toolset op de historybrush klikt (onder de normale brush) dan kun je de history op de foto verven.
Ik ben geen ster in het goed uitleggen van acties ;)

Naast de shadow/highlights heb ik ook gewerkt met levels en exposure, maar dat zijn maar kleine aanpassingen. Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen.
Canon 550D + kitlens, Canon 17-40 f/4.0 L USM, Canon 50mm 1.8 II, Canon 70-200 f/4.0 L, Speedlite 430EX
chuya
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 09:09
WoonplaatsCOLON Vaals

Met de Kodak SHO plugin krijg je ook een redelijk resultaat.....

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=84050[/img]
Gebruikers-avatar
jax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2006 23:13
WoonplaatsCOLON Spanbroek
CONTACTCOLON

Ook maar met de belichting gestoeid !
Lijkt het een beetje op wat je bedoeld?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=84235[/img]
Canon Eos 5D mark II
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

@Jax
Hartelijk dank voor je poging! :D

Maar mijn probleem gebieden op de foto is in jouw bewerking nog steeds zwart. Zie de kop van de tijger.
Daarentegen hebben de highlights (zoals de buik) wel weer detail.


@chuya
De tijger springt er qua detail aardig uit....toppie!

Kodak SHO plugin --> voor Photoshop?
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar