Op vakantie foto's maken: RAW of JPEG?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Hoe slaan jullie de foto's op: RAW op JPEG?

Over anderhalf maand ga ik op vakantie naar China. En ik weet dus niet goed of ik nu het beste de foto's kan maken in JPEG of RAW.

Hier in Nederland schiet ik de meeste foto's in JPEG. Alleen wanneer ik weet dat ik finaal naast de WB kan zitten of over de belichting twijfel schiet ik in RAW.

Maar nu: een nieuw land, ver weg en andere foto omstandigheden (qua licht? / kleur?).

Hoe gaan jullie op vakantie?
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Is de 2Gig kingston je enige kaartje? Zo ja dan zou ik mooi een paar kaartjes van 4Gig erbij halen en lekker in RAW schieten.
Met 10Gig aan kaartjes kun je om en nabij de 1000 foto's maken dus dat moet denk ik wel uitkomen.

Een optie is ook om een imagetank te gebruiken dan kun je helemaal onbeperkt doorknallen.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Hangt er vanaf hoeveel geheugen je mee hebt?!
Als je voldoende hebt zou ik in RAW gaan schieten.
En anders gewoon in JPEG.

Misschien kun je nog wat extra geheugen bijkopen, kost tegen woordig ook geen ruk meer die kaartjes :)
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Kaartjes bijkopen was ik inderdaad van plan.
Of 2x2gb extra of 2x4gb extra.
Maar dat hangt dus ook af van de beantwoording van deze vraag.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik zou 4x 2Gb erbij kopen... als een kaartje kaduuk gaat en hij zit bijna vol ben je alles kwijt. Ik schiet zelf op max 2Gb kaartjes, passen er ca 250RAW foto's op en weet ik zeker dat ik dus max 250 foto's kwijt kan zijn...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik zou sowieso altijd in RAW schieten. Ongeacht waar ik ben.. Koop voor een appel en een ei wat extra kaartjes.. Imagetank is ook een optie maar als die stuk gaat zit je met de gebakken peren.. Heb je meerdere CF kaartjes dan heb je als een kaartje stuk gaat nog altijd de foto's op de andere kaartjes..
Verder geen idee waar in China je rondhangt maar volgens mij koop je daar voor een habbekrats extra kaartjes als het nodig is..
Ikzelf heb altijd een imagetank in m'n tas en m'n laptop in een kluis in het hotel.. Geen idee of je ook een laptop meezeult???
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

@schoffie; gezien prijsverschil is 4x2 idd beter dan 2x4gb.

Even een stelling droppen.

Waarom jpeg:
Snel thuis je foto's kunnen zien. Evt ook onderweg zonder raw lezer.
Geen ingewikkelde raw naar jpeg omzettingen.

Maar is het ook mogelijk om:
* Met zeg 500 RAW foto's (op AWB, of (ja ik heb goed opgelet schoffie op daylight/flash) en die in één keer om te zetten naar JPEG. En waar nodig de RAW te herzien en dan pas om te zetten?

Waarom RAW:
WB achteraf instelbaar zonder kwaliteitsverlies;
Hoger dynamisch bereik (bruikbaar voor HDR).

Indien de RAW --> jpeg omzetting snel kan gebeuren (bv geautomatiseerd op instellingen die de camera ook zo gebruiken als ik op jpeg zou schieten) dan lijkt mij alles op RAW aantrekkelijker. Maar dan mag ik nog wel even oefenen op het omzetten......
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Raw is helemaal niet ingewikkeld. Dat idee leeft blijkbaar nog enorm maar je bent met een raw bewerking eigenlijk net zolang bezig als met een jpg bewerking.. En wil je tijdens je reis in een internet cafe wat mailen dan schiet je toch op raw+jpg?? Moet je alleen wel nog wat extra kaartjes meenemen..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
jeroen_B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2007 21:40

een simpele digimate met 40 gb opslag betaal je 70 euro voor. Thuis kun je dan alles uitzoeken. Ik zou lekker in raw schieten dan.
canon 300D kit
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jivecar schreefCOLON...Maar is het ook mogelijk om:
* Met zeg 500 RAW foto's (op AWB, of (ja ik heb goed opgelet schoffie op daylight/flash) en die in één keer om te zetten naar JPEG. En waar nodig de RAW te herzien en dan pas om te zetten?
Geen problleem met DPP, PS, ..., ...

De RAW-bestanden blijven onaangetast, dus later nog bewerken kan.
Er zijn ook nog RAW-viewers, zoals ZoomBrowser :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Altijd RAW schieten. Doordat op andere plekken (lees andere landen) het licht soms heel anders is dan bij ons, is het moeilijk ter plekke de juiste instellingen te vinden.
Maak je een fout bij fotograferen in je eigen dorp, dan doe je het nog een keer over. Maar als je een verkeerde instelling gebruikt in China dan ontdek je dat pas thuis en ben je te laat. Altijd RAW dus!
Bovendien denk ik dat je in China voor een appel en een ei extra CF-kaartjes kan kopen. Had ik al gezegd dat je altijd in RAW moet schieten?
30D en spul...
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Ik zou alles op RAW schieten. Overweeg een zooi CF kaarten, een labtop of koop een imagetank. Kies je voor de kaarten dan geldt wat mij betreft hetzelfde advies als Schoffie, 2GB kaarten ivm gering verlies bij defecte kaarten. Laat even weten op welke mannier je tewerk gaat, ik ben erg benieuwd.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

kwanon schreefCOLON... Bovendien denk ik dat je in China voor een appel en een ei extra CF-kaartjes kan kopen. ...
NIET in China CF-kaartjes kopen. De kans is extreem groot dat je nepperds koopt. En deze willen nog wel eens data verliezen, wat ik door schade en schande heb moeten leren. Tenminste bij een SD-kaartje; ik zou op vakantie met m'n navigatie, één keer mijn pocketpc gereset en alle kaarten op de SD weg en dus geen navigatie meer. Stel als dat zou gebeuren met je foto's.

Factoryprices.nl heb ik laatst nog CF-kaartjes weg gehaald, als ik het me goed herinner. Prima prijs.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Ik zou, zeker op vakantie, RAW schieten. Je bent er maar één keer en kunt de foto's niet zo makkelijk over doen. Met RAW kun je belichtingsfouten en verkeerde witbalans nog behoorlijk corrigeren.
schoffie schreefCOLONik zou 4x 2Gb erbij kopen... als een kaartje kaduuk gaat en hij zit bijna vol ben je alles kwijt. Ik schiet zelf op max 2Gb kaartjes, passen er ca 250RAW foto's op en weet ik zeker dat ik dus max 250 foto's kwijt kan zijn...
Dat is altijd een interessant punt om over te filosoferen. Áls er een kaartje kapot gaat ben je inderdaad minder foto's kwijt dan bij een 2 keer zo groot kaartje, maar de kans dát er een kaartje kapot gaat (en dus de kans dát je foto's kwijt bent) is wel 2 keer zo groot. Het dilemma is dus: verklein je het aantal foto's dat je bij een kapot kaartje kwijt raakt of verklein je de kans op het stukgaan van een kaartje.

Ik denk dat het sowieso verstandig is om minimaal 2 kaartjes mee te nemen, want mocht er onverhoopt één kapot gaan, kun je toch (zij het wat selectiever) door blijven schieten.

De tip om geheugenkaartjes in China te kopen zou ik terzijde schuiven, er wordt daar ontzettend veel nagemaakt, ook CF kaarten. Ze zijn goedkoper, maar hebben vaak minder geheugen dan aangegeven en gaan veel vaker stuk op.
Laatst gewijzigd door 1 op Dirk Hofstede, in totaal 16 keer gewijzigd.
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Ik zou ook altijd in RAW schieten, en ik zou nooit kijken op de prijs van een paar extra geheugenkaartjes. Betaal gewoon een paar knaken meer voor een goed merk!
4X 2gb lijkt me net als wat Schoffie zegt een goede zaak om mee te nemen, maar aan de andere kant ligt het er ook aan de tijd dat je in china doorbrengt. :wink:

oja denk ook aan eens aan extra accu capaciteit :wink:

groeten en een fijne vakantie toegewenst.

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

jivecar schreefCOLONHoe slaan jullie de foto's op: RAW op JPEG?

Over anderhalf maand ga ik op vakantie naar China. En ik weet dus niet goed of ik nu het beste de foto's kan maken in JPEG of RAW.

Hier in Nederland schiet ik de meeste foto's in JPEG. Alleen wanneer ik weet dat ik finaal naast de WB kan zitten of over de belichting twijfel schiet ik in RAW.

Maar nu: een nieuw land, ver weg en andere foto omstandigheden (qua licht? / kleur?).

Hoe gaan jullie op vakantie?

ik wist tot een tijdje terug de voordelen van fotograferen in RAW nog niet, maar dit doe ik nu haast ook alleen maar... vreet wat meer geheugen, maar gaat prima .
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

OK, OK....
Ik ben overtuigd, het wordt dus RAW!

Ik ga eens kijken naar een paar extra geheugenkaartjes, al klinkt een imagetank ook wel goed. Eens beter verdiepen. 1 extra kaartje wil ik zowieso omdat je anders echt een probleem hebt als het ene oude kaartje het niet meer doet.

Ik hou jullie over deze laatste beslissing nog op de hoogte.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Laat ik eens lekker eigenwijs zijn... ik schiet nooit in RAW.

Ik vind de nabewerking omslachtig, traag en ingewikkeld. (ja, nu al een aantal keren serieuze pogingen ondernomen, met 3 of 4 verschillende software-paketten).

Dus ik hou het lekker bij JPG bestanden. Op een 50 x 75 afdruk zie je het verschil echt niet. En met de juiste bewerkings-software kun je met een JPG vrijwel net zoveel als met een RAW

Oja... ik gebruik ACDsee pro. Heb momenteel de PRO-2 Beta draaien met "light Equaliser". Dat is 1000x nauwkeuriger dan "Schaduw / Hooglichten" en "Niveaus" in (bijv.) fotosoep en geeft echt totale controle over de helderheids-niveau's over het gehele spectrum.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Jemig de pemig John.. Wat ben ik het nu oneens met je ;) Achteraf witbalans corrigeren is in jpg echt not done.. Exposures aanpassen achteraf in jpg geeft enorm kwaliteitsverlies. En RAW bewerken omslachtig?? Dat is echt een misvatting hoor.. In Lightroom doe je dat in batch zonder problemen.. Ik waardeer je enorme kennis van gear maar je moet voor de lol toch nog een keer met RAW in de weer ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mijn mening RAW! RAW rules, ik schiet alles in RAW. Het kost je misschien wat meer tijd in de nabewerking, maar het eindresultaat is zo veel beter! Dus RAW.
Kaartjes kopen in een ander land?? NOOIT DOEN!!!! Ik heb een kaartje gekocht op Lanzarote 2 Gb CF en het ding werkt prima maar is stront-traag! Als dat op Lanzarote al geldt, dan geldt dat zeker in China, of erger! Je moet dan alleen een afweging maken tussen een imagetank of een bak CF-kaartjes, geloof mij, opslag kom je bijna altijd tekort! Ik Zou gaan voor de imagetank!

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar