Welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mikkie2002 schreefCOLON Zou dolgraag een vaste 500mm willen hebben al dan niet in combinatie met een 1.4 teleconverter.
Sigma heeft een hele mooie 500mm f4.5 voor een in die klasse redelijke prijs. Canon heeft de 500mm F4.0 IS maar die is 2400 euro duurder.
Welke zouden jullie aanraden?
Hihi... da's nogal simpel. Dat hangt er vanaf hoeveel water en mest jij je boompje hebt gegeven. Hangen er genoeg briefjes aan, dan blind de Canon versie. Je ziet langs de lijnen van de (pro) sportvelden niets anders.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Budget is (ook) in dit vraagstuk van belang.
Zooms van ~17-~50 heb je in zeer uiteenlopende prijsklasses (€60 tot €1000) Zie http://www.photozone.de/8Reviews/index.html#canon voor reviews van verschillende Canonmount objectieven.

De genoemde primes ken ik beide niet, maar een lens die €2400 duurder is dan een €3700 kostende lens moet toch wel een paar forse stappen beter zijn om het verschil te rechtvaardigen. Wellicht voor jou helemaal geen optie, maar de Canon 400mm F5.6 (afh. van je camera geen AF met 1.4x TC) is met zn €1150 een stuk goedkoper... of voor een zelfde prijs als de Sigma: de Canon 300mm F/2.8 IS?
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Mikkie, 4 Aug as gaan we naar Schiphol. Daar is ook een goede bekende van dit forum die een Canon 500 F4 heeft. Als je mee gaat dan weet ik zeker dat je dat objectiefje wel even mag vasthouden.

Verder ben ik wel heel erg benieuwd hoe dit topic gaat aflopen 8)
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Welke body wil je gaan gebruiken ?

Want met de Sigma + 1.4TC kom je boven de 5.6 ( 6,3 ) en op de pro bodies na ( EOS 1D etc. of een enkele analoog body ) gaat dat de werking van de AF beinvloeden.
Verder heeft de Canon een image stabilizer, wat bij een forse tele natuurlijk een voordeel kan zijn. Het is afhankelijk of je veel vanaf een degelijk statief wilt gaan werken.
Qua optische verschillen durf ik niets te zeggen.
Indien je veel statische foto`s wilt maken van vogels ( en met een 500+1.4 lijkt het daar wel op) dan zou ik zeker de Sigma 300-800 overwegen. Kijk voor de grap eens op www.birdforcus.nl

Ik heb zelf naar volle tevredenheid de EF400/5.6L. Afgelopen weekend heeft een vriend van mij ( ook in het bezit van de 400/5.6L en o.a de 100-400 ) de Canon EF 500/4L IS gehuurd ( bij Kamera Express, zeker een aanrader als je deze lens wilt kopen ). Optisch (scherpte)zit er nauwelijks verschil tussen de 400 en de 500 ( zijn woorden, ik heb de resultaten niet onbewerkt en op 100% bekeken ) maar de 500 is wel 3x zo zwaar !
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Dat is opzich een erg gewilde lens bij oa vliegtuig spotters. Worden niet vaak aangeboden. Optisch erg goed, maar ik zou wel bij Canon verifieren of hier nog delen voor te krijgen zijn...

Er zijn meer mooie oudere Canon lenzen ( EF80-200/2.8L bijvoorbeeld ) waar helaas geen delen meer beschikbaar voor zijn.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Alles kan kapot gaan ! Met een tweedehands lens neem je een risco, maar het is extra zuur als de lens kapot gaat, en uberhaupt niet meer te repareren is vanwege het feit dat delen niet meer leverbaar zijn.

Laat ik het anders zeggen, daar zou de prijs dan naar moeten zijn, en 2500 euro is toch niet niets...

Vandaar dat een belletje naar Canon dan uitsluitsel kan geven.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLON...en uberhaupt niet meer te repareren is vanwege het feit dat delen niet meer leverbaar zijn.
Hier staat een lijst van niet-meer-te-repareren Canon spullen: https://www.etbass.nl/crp/frmMainInformation.aspx
(klik op PRIJZEN)

jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mooie link,

en de EF500/4.5L staat er tussen... Voor ruim 2500,- euro... ik zou het niet durven.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mikkie2002 schreefCOLON...Maar dan zou dit betekenen dat zo'n beetje iedere lens op gegeven moment niet meer te repareren is?
Het hangt denk ik af bij wie je terecht komt.
Ik kan me voorstellen dat Rofarepair in Den Haag dan wat meer moeite neemt en meer mogelijkheden heeft dan een officiële reparatiedienst van Canon.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar