vraagje overbelichting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Rien.H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 16:38
WoonplaatsCOLON Rotterdam

deze foto,s zijn in de avond genomen de zon was laag links achter mij
waarom zijn ze overbelicht en wat kan ik of moet ik doen
ioverdag en vooral in de ochtend heb ik geen last
de camera staat bijna altijd op AV stand

ExposureTime : 1/50Sec
FNumber : F9,0
ExposureProgram : Aperture Priority
ISOSpeedRatings : 400
Afbeelding

En Deze
ExposureTime : 1/100Sec
FNumber : F6,3
ExposureProgram : Aperture Priority
ISOSpeedRatings : 400


Afbeelding
Canon 40D . en 400D
grt Rien
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

- Kies het middelste focuspunt
- zoom in op het onderwerp
- leg de belichting vast met '*'
- zoom eventueel uit, maak de compositie en druk af.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ik zou gewoon een beetje onderbelichten net zolang tot je histogram aangeeft dat er niet meer geclipt wordt.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

De camera heeft licht op het riet gemeten daardoor is de reiger overbelicht.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Rien.H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 16:38
WoonplaatsCOLON Rotterdam

boels069 schreefCOLON- Kies het middelste focuspunt
- zoom in op het onderwerp
- leg de belichting vast met '*'
- zoom eventueel uit, maak de compositie en druk af.

Succes,

Jan
Sory ben een leek zeg maar of ik het wel snap wat je zegt.
1 Rechts boven aan de achterkant zit dus '*' daar naast de focus insteller

moet ik eerst de focus punt in het middeen zetten met het draaien van het wieltje .
en daarna de '*' om de belichting vast de zetten .
moet ik de focus dan weer ook terug op zijn 9 punten zetten

de ander heeft het over de historgram maar die zie je toch niet in de zoeker maar pas als je de foto terug kijk :oops:
Canon 40D . en 400D
grt Rien
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Helemaal juist!
Zie ook blz 84 van de handleiding (en blz 57 voor het kiezen van het AF punt).

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Ik kies niet snel voor alle focus punten. Jij wilt toch bepalen wat er scherp op de foto komt, dat laat je dus niet over aan de camera.

Ik gebruik meestal het middelste focuspunt omdat die het meest nauwkeurig is.

In veel gevallen kan je focussen op het gedeelte dat je scherp wilt hebben (ontspanner half indrukken) vervolgens de compositie bepalen (en de ontspanner door te drukken) en zo gebruik maken van alleen het middelste focuspunt.

Wat betreft het histogram, dat is inderdaad een achteraf middel om het resultaat te beoordelen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Rien.H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 16:38
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Onyx schreefCOLONIk kies niet snel voor alle focus punten. Jij wilt toch bepalen wat er scherp op de foto komt, dat laat je dus niet over aan de camera.

Ik gebruik meestal het middelste focuspunt omdat die het meest nauwkeurig is.

In veel gevallen kan je focussen op het gedeelte dat je scherp wilt hebben (ontspanner half indrukken) vervolgens de compositie bepalen (en de ontspanner door te drukken) en zo gebruik maken van alleen het middelste focuspunt.
Wat betreft het histogram, dat is inderdaad een achteraf middel om het resultaat te beoordelen.
met enkel de middelste focuspunt wordt dan de hele onderwerp scherp
zoals een Reiger .of aleen maar een gedeelde ervan. :?:
Canon 40D . en 400D
grt Rien
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Het focuspunt is alleen maar een punt waarop de camera scherp zal stellen. Je moet dat punt dus richten op het punt dat jij scherp wilt hebben.

De scherpte/diepte (wat wel, en wat niet scherp is) bepaal je door middel van je diafragma. Hoe groter het diafragma getal is, de groter je scherpte/diepte zal zijn.

(niet vervelend bedoeld, heb ik ook gedaan) Ik raad je aan om een dagcusus te volgen om de basis van het fotograferen te leren kennen. Een goed voorbeeld zijn de cusrussen van Schoffie (hier van het forum)
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

In dit soort gevallen moet je het histogram van de foto controleren.
Wanneer het histogram tegen de rechterkant staat, betekend dat er overbelichte delen in de foto zitten.
In de afbeelding bij het histogram knipperen de overbelichte delen.

Met de belichtingscompensatie moet je dan zover gaan onderbelichten (negatieve waarde) dat histogram naar links verschuift en net los komt van de rechterkant.
De achtergrond zal dan mogelijk te donker worden, maar dat kan je achteraf in de nabewerking corrigeren.
Correctie van overbelichte delen gaat niet omdat daar geen kleur informatie meer inzit.

Succes,
Hans.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Zelf doe ik tegenwoordig vaker 1 à 2 stops onderbelichten (tip gekregen van medeforumlid) en zorg dat je in RAW fotografeert, zodat je de belichting later nog kunt aanpassen en andere zaken in de foto.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 1 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

petuut schreefCOLONZelf doe ik tegenwoordig vaker 1 à 2 stops onderbelichten (tip gekregen van medeforumlid) en zorg dat je in RAW fotografeert, zodat je de belichting later nog kunt aanpassen en andere zaken in de foto.

Groet, Ruud
In RAW wordt er juist geadvieseerd om zo "rechts mogelijk" te fotograferen. Dat wil zeggen dat je net niet moet overbelichten om zo het breedst mogelijke dynamische te bereiken. Lichte partijen donken maken is makkelijker dan andersom. Donkere partijen oplichten leverd vaak ruis op.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Toen ik nog in JPEG fotografeerde hadden ze (ik weet niet meer wie) mij geadviseerd om 1 à 2 stops onder te belichten.
Maar sinds kort ga ik meer in RAW fotograferen, maar dan moet je inderdaad zo 'rechts' mogelijk fotograferen.
Misschien niet goed uitgelegd door mij. :oops:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

boels069 schreefCOLON- Kies het middelste focuspunt
- zoom in op het onderwerp
- leg de belichting vast met '*'
- zoom eventueel uit, maak de compositie en druk af.

Succes,

Jan
:? Lekker advies, hij heeft al tot 300mm ingezoomt, volgens z´n sig tevens z´n maximale zoom. Deze methode is hier niet werkbaar sterker nog deze methode is eigenlijk nooit echt makkelijk werkbaar. Spotmeting is hier het toverwoord, maar helaas heeft de 400D geen spotmeting. Canon heeft volgens mij wel een 9% meting (ben de naam even kwijt) welke in dit geval waarschijnlijk al een goed resultaat zou geven. Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog iets onderbelichten.
petuut schreefCOLONToen ik nog in JPEG fotografeerde hadden ze (ik weet niet meer wie) mij geadviseerd om 1 à 2 stops onder te belichten.
Maar sinds kort ga ik meer in RAW fotograferen, maar dan moet je inderdaad zo 'rechts' mogelijk fotograferen.
Misschien niet goed uitgelegd door mij. :oops:

Groet, Ruud
Slecht advies dan, ook in JPEG kun je het beste normaal belichten (expose to the right is nog iets beter), zeker niet standaard 1 of 2 stops onderbelichten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar