Hulp gevraagd bij keuze monopod

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Kan iemand mij helpen bij mijn keuze. Ik ben op zoek naar een monopod. Merkte afgelopen week in de vlindertuin van Artis dat ik wel wat steun kan gebruiken bij mijn macrolens (en 30D + grip). Wie heeft voor mij een goede tip, wat zou voor mij de beste keuze zijn (nog een bepaald merk/type aan te bevelen?) en wat is dan jullie ervaring met een monopod?

Hoor graag van jullie.

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Ik gebruik de Manfrotto 681B icm 486RC2.
De monopod is (ingeschoven) aan de lange kant maar daarintegen wel geschikt voor wat zwaardere combinaties. Ik heb voor het balhoofd gekozen omdat ik geen statiefgondel heb. Heb je wel een gondel dan zou ik voor een tilt-shift gaan.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
pierke
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 595
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 09:01
WoonplaatsCOLON goeree overflakkee

Ik gebruik de manfrotto 680B met de 234RC kop. Niet echt de lichtste combinatie maar werk voormij perfect.
this lyric is under construction !!!!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Manfrotto 676 DigiB met 234RC2 kantelkop, ik vind bal hoofden een beetje duur tov een kantelkop en het feit dat je de monopod naar voren en naar achteren kunt kantelen en draaien is met een monopod natuurlijk helemaal geen moeite.

Mijn monopod is erg ligt een volledig uit geschoven aan de lichte kant maar voor die paar keer voldoende en het dunste onderste stuk is vrijwel nooit volledig uit geschoven, vanmiddag bij McD Schiphol zo nog gebruikt, en voor sport ga ik altijd zittende fotograferen doen de jongens met grote witte toeters ook altijd, tenminste bij voetbal en hockey :roll:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik gebruik de Manfrotto 679b met een 234rc kop en die bevalt met prima.

Manfrotto heeft geloof ik 4 verschillende monopods en deze verschillen van elkaar qua gewicht en in lengte in- of uitgeschoven en daarbij zijn ze 3 of 4 delig.
Welke je kiest is denk ik meer een persoonlijke voorkeur, aan de kwaliteit hoef je niet te twijfelen. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
petra66
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2005 12:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik gebruik de Walimex WT-1013 pro met een FT-011H action grip. Walimex is wat goedkoper dan Manfrotto maar van prima, degelijke kwaliteit.

gr. Petra
[size=75][color=bleu]Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt.[/color][/size]
http://foto.petraderuiter.nl
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Wat reageren jullie lekker snel, dank je wel. Maar heb je op een monopod een balhoofd of kantelkop nodig? Een monopod is toch veel flexibeler dan een statief-driepoot?

Henk
Laatst gewijzigd door 2 op hippo, in totaal 27 keer gewijzigd.
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Had een vrij zware Walimex monopod (1,6 kg).
Nu een Manfrotto 334B + 234RC, stuk lichter en makkelijker op hoogte in te stellen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Een balhoofd kan, als je hem ook voor je statief gebruikt dan reduceer je je kosten weer, maar een 234RC2 is handig zodat je je camera ook in portrait stand kan plaatsen, dat overigens met een balhoofd ook kan. Ik zelf heb een statief gondel bij mijn 70-200 F/4 gekocht omdat hij dan beter in balans is op mijn manfrotto tripod, dus ik zou hem voor die lens niet nodig hebben, echter heb je meer lenzen dan kan het geen kwaad. Verder is mijn 676 wat zwieberig door het laatste onderste stukje en door die 234RC2 staat hij weer hoger waardoor dat laatste stukje n vrijwel nooit naar buiten komt en dus en goedkope oplossing is voor bepaalde omstandigheden. Ik gebruik hem dus in geschoven zittend bij sport en uitgeschoven met 234RC2 voor marcro in vlinder tuinen/dierentuinen etc. en voor vliegtuig spotten. Dat RC2 gedeelte is een meer prijs maar daar mee kan de quickrelease plate op de stief gondel dan wal camera blijven. Dat is ook de reden dat ik zowel mijn statief als mijn monopod dat ik voor manfrotto RC2's gekozen heb, een ander merk kan goedkoper zijn en dus goedkoper lijken voor die paar keer maar als je al een stief hebt van een merk zou ik daar bij blijven. Ik heb dus binnen de dure manfrotto lijn compatibiliteit en lage kosten en uitwisselbaarheid gevonden. Daarbij, misschien snobistisch, maar manfrotto kan ik overal ter wereld in een serieuze fotowinkel krijgen en dus reserve onderdelen of extra's krijgen, Wat natuurlijk ook voor Gitzmo en de andere top merken geldt, dat wil bij een tussen merk nog wel eens een probleem zijn en dan ben je al snel genoodzaakt om toch een ander merk te kopen op vakantie. Dat is trouwens dezelfde reden dat ik Quinny/Maxicosi heb als ik in frankrijk of duitsland ed sta dan kan ik daar in iedere babyzaak onderdelen voor krijgen. Neem dat ook even mee in je keuze voor een merk. Daarbij blijven bij deze merken modellen heel lang bestaan met kleine wijzigingen waardoor onderdelen heel lang verkrijgbaar zijn.

Suc6 met je keuze

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ik zou voor een stevige gaan. En wanneer je al een tripod hebt, let dan even op de klip die onder je toestel komt. Probeer een zelfde te krijgen als er op je tripod zit.
Dat scheelt weer extra schroef werk en tijd.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

hippo schreefCOLONWat reageren jullie lekker snel, dank je wel. Maar heb je op een monopod een balhoofd of kantelkop nodig? Een monopod is toch veel flexibeler dan een statief-driepoot?
Ik gebruik ook een ballhoofd op mijn monopod en kan alleen maar zeggen: ja, absoluut noodzakelijk. Om iets omhoog of omlaag te richten als het objectief direct op de monopod gemonteerd is, is een crime. De hele combinatie moet dan mee en dat werkt gewoon niet handig. Ik heb voor een ballhoofd gekozen omdat je zo'n ding ook eenvoudig "half" kunt fixeren. Zo krijg je wel de stabiliteit van de monopod, maar kun je eenvoudig het toestel alsnog kantelen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik vind dat leuk he die balhoofden op een monopod, maar als ik mijn monopod iets in mijn hand beweeg dan heb ik al een andere compositie, verder heb ik een sport fotograaf met een monopod nog nooit met een bal hoofd gezien, die buigen naar voren naar achteren en de lenzen die zij gebruiken hebben allemaal een statiefgondel voor portrait stand. Met een 234RC2 kan je idd snel wisselen en kan ik ook portait standen en alle andere hellingshoeken aan. Daarbij staat je monopod nooit waterpas dus die balhoofd vind ik een laboratorium theorie. Maar misschien kan iemand mij bijspijkeren.

Als je een statief koopt en daarvoor ook een balhoofd of drieweg hoofd als keuze hebt dan kan ik me voorstellen dat je dan een balhoofd neemt omdat je dan geen kantelhoofd hoeft te hebben, maar veel balhoofden hangen ondanks hun gewichts aanduidingen door en drieweg hoofden zijn langzer in te stellen echter voor landschaps fotografie weer makelijker. Echter ik wil ook een balhoofd voor op mijn statief met een RC2 voor uitwisselbaarheid en snelle instellingen, maar of ik hem dan daarna op mijn monopod ga zetten of een betere monopod erbij koop en hem daarop monteren, ik betwijfel het.

Maar please enlight me :P about the use of ballheads on monopods.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Bij het gebruik van een monopod is de tiltfunctie onmisbaar. Wanneer je geen statiefgondel hebt dan is een ballhoofd ideaal om de keuze tussen: "Landscape" en "Portrait" te kunnen maken.

Nadelen zijn dat het gewicht van de monopod aardig omhoog gaat, hij duurder wordt en je moet oppassen met verstellen (zodat de camera nijt wegklapt).
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

En daar gebruik ik de 234RC2 dus voor, maar misschien is die te licht voor jouw werk en glaswerk.

Zou dat de overwging kunnen zijn?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

jvanarkel schreefCOLON. Maar misschien kan iemand mij bijspijkeren.
Ik laat je eind augustus wel zien op de Kennemer waarom dat ding er op zit :lol:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

sgoed 8)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
@nita
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 22:13
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Zelf heb ik een Canon monopod 100 met balhoofd.
Hij heeft een maximale hoogte van 164cm.
Stevig statief met quicklock en niet duur (€49,95)
Ben er zelf zeer tevreden mee!

Misschien heb je er wat aan. :wink:

Groetjes,
Anita
[size=75]Canon EOS 350D | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM | Canon EF 70-200mm f/4 [color=red]L [/color]IS USM | Proud to be a member of 'WTC'.[/size]
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties. Ga er binnenkort een kopen.

henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
fireblade

Ik heb er een imitatie gekocht die heel veel op de manfrotto lijkt bij Cameraland. Zal hem zondag meenemen naar Artis.

Gr. Chris
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar