Plaatjes redden van Overjarige Film (mea culpa)

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Bij het opruimen van mijn zolder kwam ik een doos tegen met 25 oude (tussen de 5 en 15 jaar oud) niet ontwikkelde negatief filmpjes.

Omdat ik best wel benieuwd was wat er op staat heb ik de helft weggebracht naar ontwikkelcentrale.
Kwaliteit van afdrukken verschilt heel erg, over het algemeen geldt: hoe ouder hoe slechter (zoals te verwachten) er zit een blauw waas overheen en contrast is waardeloos.
Merendeel kan de prullenbak in, maar een aantal wil ik toch proberen op te lappen.
Ik heb de volgende vragen:
1- Is er een manier om de andere helft van de filmpjes met betere resultaten te laten ontwikkelen?
2- Kan ik bij het scannen en nabewerken beter uitgaan van de negatieven of van de afdrukken van de centrale?
3- Wie heeft er ook wel eens zoiets bij de hand gehad en kan mij tips geven over de beste manier om er nog iets van te redden.

Owja, ik heb een canon Pixma MP800, met een negatief/dia scan mogelijkheid.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Beste is om even een goed vaklab te zoeken en de situatie uit te leggen, zij kunnen er dan met ontwikkelen al rekening mee houden, en wellicht wat aangepast ontwikkelen. Is wat duurder, maar misschien scheelt het je in de nabewerking enorm. Een goed vaklab in Rotterdam is Het Beeldgebouw: www.hetbeeldgebouw.nl

Ik zou de reeds ontwikkelde negatieven in een zo hoog mogelijke resolutie inscannen en grondig door Photoshop halen, kleurzwemen zijn in PS relatief makkelijk te verhelpen. Echt goede kwaliteit moet je denk ik niet meer verwachten (zet anders eens een voorbeeld online, kunnen we meekijken/helpen), maar misschien toch nog goed genoeg voor wat 10x15 afdrukjes.

Rest mij nog 1 vraag, waarom laat je rolletjes zo lang on-ontwikkeld op je zolder liggen? :)
[color=silver]18-55[/color]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Hoe het gekomen is....
Het zijn voornamelijk foto's van een betrekkelijk rampzalig verlopen vakantie. We waren met gezin op twee tandems en hebben toen door valpartij vakantie moeten afbreken.
Alle kampeerspullen zijn na de vakantie naar de zolder verhuisd, en daar zaten dus ook de bewuste rolletjes tussen.
Ook zitten er rolletjes bij die we vanwege budgetaire redenen niet direct konden laten verwerken.
De rest is blijven liggen toen ik overgestapt ben op digitaal.

En je weet hoe het gaat op zolders... daar kunnen spullen makkelijk langer blijven liggen dan gepland....

Ik zal een paar voorbeelden van ingescande foto's en negatieven neerzetten in WIP.
Laatst gewijzigd door 1 op hennie, in totaal 27 keer gewijzigd.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Oei, da's wel een behoorlijk dramatische reden ja. Gelukkig dat dan uiteindelijk toch nog wat beelden gered kunnen worden, verzacht misschien na jaren nog iets.

Ik ga de WIP in de gaten houden.
[color=silver]18-55[/color]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Het is best wel arbeidsintensief, ben er nog wel even mee bezig.

Wat misschien voor anderen wel interresant kan zijn is het volgende:
- Filmpjes tot 5 jaar oud, goede negatieven en goede afdrukken van standaard centrale
- Filmpjes tussen 5 en 10 jaar oud, wat afnemende kwaliteit. Afdrukken van centrale worden blauwer. Negatiefscanner en software komen tot acceptabele scans.
- Filmpjes tussen 10 en 15 jaar oud, Contrast neemt sterk af, korrel neemt sterk toe. Afdrukken van centrale zijn niet meer acceptabel. Scans van negatieven zijn iets op te halen maar worden niet echt goed meer.
- Oudste film waar nog iets op te zien was is 17 jaar geleden belicht.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik heb een paar voorbeelden in WIP gezet in een apart topic:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 938#474938
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar