Welke videokaart? en heeft de Video invloed op kleuren in PS

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Waar moet je opletten bij het aanschaffen van een videokaart voor de pc of mac en welke zijn goed geschikt voor beeldbewerking en juiste kleurweergaven in PS.

Kunnen alle kleurruimtes goed weergegeven worden

Hoeveel mb intern geheugen aan te raden

Maakt het nog uit Mac of PC

Op het moederboard of toch liever los.

Alvast bedankt.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Veel vragen...

Maar kon dit niet al in het topic die al gemaakt had @ http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=40692 ?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mijn hoofdvraag gaat over de video kaart de rest van de vragen sluit hier een beetje op aan, mijn andere topic gaat echt over de mac of pc.

maar als je denkt dat het handiger is om samen te voegen is dat goed, ik ben alleen bang dat de vraag over de video kaart dan niet echt beantwoord meer wordt.

Wie?? :-)

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik heb 2 jaar geleden een Nvidia Geforce 7800GT gekocht en die werkt prima hier.
Ze worden volgens mij niet meer verkocht, het model werd al vrij snel uit de handel gehaalt omdat de 7900 uitkwam die 2x zo snel was (was dus beetje domme aankoop van mij).
Maar goed, de kaart is vrij snel en geeft de kleuren goed weer.
Ben over het algemeen goed te spreken over Nvidia.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk overigens dat het niet heel veel uitmaakt welke videokaart je neemt als je wilt beeldbewerken.
Denk dat je weinig verschil merkt tussen on-board videokaart en de dikste videokaart.

Verschil tussen de videokaarten is vooral de 3D snelheid (spellen e.d.).

Qua MB intern zou ik nu persoonlijk voor toch minimaal 1GB gaan, maar liefst zelfs nog 2GB...
Vooral met CS3 is 2GB toch wel aan te raden!
(en wat kost geheugen tegenwoordig nog??)

Mac of PC? Mac zonder twijfel! ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik ben net ge-upgrade van 2 naar 4GB intern. Betaalde ik in oktober vorig jaar voor 2Gb DDR2 800 geheugen nog bijna €400,-, nu betaalde ik €119,-.

Je moet wel even kijken hoe je CS3 moet instellen om het geheugen zo goed mogelijk te kunnen gebruiken.

Zelf heb ik overigens een redelijk simpele PCI-e kaart met 256Mb geheugen. Ik heb ook altijd begrepen dat je geen speciale 3D kaart nodig hebt als je met Photoshop werkt.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONIk heb ook altijd begrepen dat je geen speciale 3D kaart nodig hebt als je met Photoshop werkt.
Volgens mij is een videokaart ook meer bedoel voor "hardcore" gamers, en niet zozeer voor fotobewerking. Processor, RAM en monitor zijn volgens mij de belangrijke factoren.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONJe moet wel even kijken hoe je CS3 moet instellen om het geheugen zo goed mogelijk te kunnen gebruiken.
Heb onlangs ook een nieuwe pc gekocht met 4gb intern geheugen en gebruik CS2. Geldt daarvoor ook dat je apart iets moet instellen om het geheugen optimaal te gebruiken? Had gehoopt dat dat een automatisme zou zijn :wink:
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik las er wel wat over in een topic op www.fotoapparatuur.nl. Je moet iets in je boot.ini instellen. Maar die kon ik niet zo snel vinden, dus ik heb er verder nog niet naar gekeken.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Volgens mijn hoef je enkel het RAM verbruik in te stellen in de preferences.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Iedere videokaart met een dvi-i uitgang is goed genoeg voor photoshop. Aansluiten via dvi-i kabel is wel een stukje beter, dan met standaard vga. Wil je nog eens met twee schermen gaan werken, zorg er dan voor, dat je twee maal dvi-i uitgang hebt.

side-topic: weet iemand voor mij nog een simpel AGP kaartje, die twee maal dvi-i heeft?
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONIk las er wel wat over in een topic op www.fotoapparatuur.nl
Draadje gevonden: http://www.fotoapparatuur.nl/forum/view ... ot+ini+cs3

Zal es kijken of ik er wat mee kan.
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Volgens mij is die 1 Gb extra gewoon virtueel, dus een stukje van je harde schijf wat als geheugen word gebruikt.

In Vista werkt dit truucje volgens mij niet, omdat ik me meen te herinneren dat Vista geen boot.ini bestand gebruikt.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONside-topic: weet iemand voor mij nog een simpel AGP kaartje, die twee maal dvi-i heeft?
zoiets? De meeste agp-kaarten met 2x DVI gaan al over de 100 euri geloof ik.

Zelf ben ik voor een Geforce 8600GTS gegaan (met passieve koeling, voor een stil systeem). 256MB grafisch geheugen is genoeg voor Vista en hij heeft DX10 support en kan dus nog een flinke tijd mee. Prestaties in games zijn niet echt geweldig, maar daar heb ik hem dan ook niet voor gekocht. Hij heeft 2 DVI uitgangen, waardoor die probleemloos 2 20"tft's aanstuurt.

Wat voor grafische kaart je heb is (behalve de aansluitingen) doorgaans niet van een heel groot belang voor photoshop. Als je kiest tussen een Mac en een Windows-bak, heeft een Mac puur voor grafische applicaties de voorkeur. Maarja, dat is natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

bedankt, dat zocht ik. Wat zijn die dingen duur zeg ;-(
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Wat ik het rare vind is dat een pci-express variant goedkoper is dan de goedkoopste agp-uitvoering, zie deze
Bovendien passief (dus geluidloos) gekoeld.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

PCI Express is de standaard van tegenwoordig...
En tsja wat standaard is, wordt vanzelf goedkoper....
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Wat ik belachelijk vind is het opgenomen vermogen van zo'n grafische kaart. De Nvidia 8600GTS trekt iets van 75 watt onder volle belasting dat is meer dan een beetje stevige duo-core processor. De topmodellen pakken zomaar 120 watt. Ze lijken wel helemaal gek!! Lekker als je pc 14 uur per dag 7 dagen per week aanstaat. Zo'n kreng kost dan per jaar 625 KWh en dat kost ca. € 152,- alleen al voor de grafische kaart.

Lekker voor ons stroomverbruik als iedereen zo'n pc en vga kaart gaat gebruiken.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

weleens nagedacht over SLI of Crossfire?

zo heb ik 2x nvidia 7600 GS ( PCI-e 16x ), 2 gb ram en een fijne cpu ^^, FX-62 AMD 2x 2800 , maarja het ging om de videokaarten
(mijn cpu alleen is al 125watt namelijk..., let dus ook op je voeding, de duurdere videokaarten krijgen ook aparte voeding je voeding af, en dus wel weten of je een goede voeding hebt )
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

martinculemborg schreefCOLONWat ik belachelijk vind is het opgenomen vermogen van zo'n grafische kaart. De Nvidia 8600GTS trekt iets van 75 watt onder volle belasting dat is meer dan een beetje stevige duo-core processor. De topmodellen pakken zomaar 120 watt. Ze lijken wel helemaal gek!! Lekker als je pc 14 uur per dag 7 dagen per week aanstaat. Zo'n kreng kost dan per jaar 625 KWh en dat kost ca. € 152,- alleen al voor de grafische kaart.
Dat is alleen maar zo op het moment dat je hem volledig belast. En als je kijkt naar hoeveel rekenvermogen zo'n kaart heeft is dat helemaal niet zo raar. Maar den nieuwste generatie videokaarten hebben al een die-shrink ondergaan. De nieuwe geforce kaarten zullen op een 65nm schaal worden gemaakt in plaats van 80nm. Het resultaat in combinatie met een nieuwe architectuur levert 2 keer zoveel rekenkracht, terwijl er minder vermogen wordt gevraagd. Aan het eind van het jaar zullen ook de Intel processors een die shrink ondergaan, waardoor die zelfs op 45nm worden gemaakt. Ook die zullen dus energiezuiniger worden. Dus er glooit licht aan de horizon :wink:
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar