Scherpe foto's uit 400D: Het lukt me maar niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sylvia15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2007 09:29

Lieve mensen, ondanks heel veel pogingen lukt het me maar niet om een echt mooi scherpe foto te maken.

(400d)
Had eerst alleen de kitlens en dacht dat het misschien daaraan lag, maar heb nu een 18-200 lens gekocht en precies hetzelfde probleem

Heb nu al tien x het boekje doorgelezen en alle instellingen staan goed.

Zodra ik op de pc de foto ook maar een beetje vergroot word ie echt lelijk, het lijkt ook wel of ie niet genoeg pix heeft, maar hij staat op de hoogste kwaliteit ingesteld.
In welke stand hij ook staat of ingesteld word het resultaat is nog steeds niet geweldig, ik fotografeer voornamelijk honden, ook vanuit een rustpositie laat maar zeggen dus niet alleen rennend.
Ik denk dat het gewoon aan mij lig, misschien beweeg ik wel gewoon nog steeds te veel, maar het begint een beetje in mn schoenen te zinken hoor :cry:
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Zou je een voorbeeld kunnen plaatsen??
Gebruikers-avatar
Mikey
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 23:50

Je camera zal vanuit de automaatstand eigenlijk al redelijk acceptabele foto's moeten geven. Een voorbeeldfoto zal je probleem voor ons duidelijker maken. En heb je bij beide lenzen dezelfde problemen? In dat geval kunnen we bijna de lenzen al wegstrepen.
[size=75]Canon EOS 400D - Sigma 17-70 - Hoya UV Pro 1 HMC Super - Hoya Pro 1 digital polarisatiefilter - Manfrotto 709B - Transcend 4 GB CF[/size]
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

als ik het zo lees, ligt het dus aan je zelf, je spullen zijn goed, probeer eens met een statief.
grt,bouk.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Is de sluitertijd misschien niet iets te laag?

Foto zou zeker helpen met de exif gegevens erbij (sluitertijd, diafragma, ISO waarde).

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kan natuurlijk altijd dat je een probleem in je camera hebt zitten waar je niks aan kunt doen. Kan zijn dat je zelf iets verkeerd doet. Wij kunnen het niet zeggen zonder voorbeeld met inderdaad dingen als sluitertijde en andere exif-informatie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Ik denk dat je in de automaat stand foto's maakt, en dan komt het bekende probleem als je via de zoeker niet goed kijkt op welk punt hij scherp stelt. Dan krijg je onscherpe foto's. Op het kleien schermpje lijken ze wel scherp maar op de computer niet.

Zet je camera maar eens in P stand en stel de camera in op scherp stellen van het middelste scherpstel punt.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

In welk bestandgrootte fotografeer je?

Het mogelijk, dat je toestel op de kleinste S(klein/normaal) is ingesteld.
Dan krijg je dus ongeveer 800Kb foto's
En wanneer je die lekker inzoomt, worden de beelden dus blokkerig. Oftewel de pixels zijn dan zichtbaar.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Als je de camera op de hoogste stand hebt ingesteld, zou je eens kunnen kijken naar je computerbeeldscherm. Misschien staat die wel op een lage resolutie ingesteld.
Probeer eens op een ander beeldscherm te kijken.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Sylvia15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2007 09:29

Niet Kennen schreefCOLONIk denk dat je in de automaat stand foto's maakt, en dan komt het bekende probleem als je via de zoeker niet goed kijkt op welk punt hij scherp stelt. Dan krijg je onscherpe foto's. Op het kleien schermpje lijken ze wel scherp maar op de computer niet.

Zet je camera maar eens in P stand en stel de camera in op scherp stellen van het middelste scherpstel punt.
In de P stand heb ik nog geen fotos gemaakt, maar ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt, want ik zag toevallig bij een foto dat honden in het midden van de foto minder scherp waren en het gras erachter en water was wel scherp.
Ik zal is uitgebreid over de P stand gaan lezen want ik weet niet hoe ik de camera zo instel dat het hij daar bij het middelste puntje scherp stelt.

*martmarbus, hier had ik ook aan zitten denken maar hij staat toch echt op L, maar dan nog vind ik de foto's niet heel zwaar als ik bijv de foto's van mn vriend zn Nikon bekijk.

Andere mensen die advies gaven, ook bedankt natuurlijk, ik zal een voorbeeldfoto en instellingen nog gaan plaatsen, even kijken hoe dat moet en dan zal ik het doen.

Bedankt allemaal voor het al gegeven advies!
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Kun je eens een foto plaatsen, zodat we kunnen zien wat eventueel je instellingen waren?
Zo kunnen we in elk geval vele vragen uitsluiten.

Als het je niet lukt, kun je eventueel een account bij zoom.nl aanmaken en er daar eentje origineel plaatsen.
Dan hoef je alleen maar even een link te plaatsen.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Je mag ook wel een foto naar mij mailen, mijn e-mailadres staat op de beginpagina op mijn website vermeld.

Ik kan dan even kijken naar het orgineel en zal dan een verkleinde foto op het forum zetten, of ik stuur je een kleine foto terug zodat je die zelf in je album kan zetten.

Stuur maar even een pb'tje als je nog vragen hebt.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Sylvia15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2007 09:29

MarkGrob schreefCOLONJe mag ook wel een foto naar mij mailen, mijn e-mailadres staat op de beginpagina op mijn website vermeld.

Ik kan dan even kijken naar het orgineel en zal dan een verkleinde foto op het forum zetten, of ik stuur je een kleine foto terug zodat je die zelf in je album kan zetten.

Stuur maar even een pb'tje als je nog vragen hebt.
Mailtje is verstuurd hoor!
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

En een e-mailtje terug...
De foto's zijn erg klein (verkleind door een programma)...

Silvia verzocht om grotere foto's te mailen.
Ik vermoed dat alle focus punten zijn geselecteerd, waardoor de camera zelf bepaald wat er scherp wordt en wat niet.

Ik wacht even op de grote (originele) versies van de foto, met EXIF informatie erin... :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Scherpstelpunten kun je instellen door op knopje op de rechterbovenhoek te drukken. Er staat een blauwe vergroot glaasje met een plus erin erbij.
Draai aan het instelwieltje om de juiste scherpstelpunt te selecteren.

Je kunt ook op set drukken om te wisselen tussen alle instelpunten en alleen de middelste, je moet dan wel weer eerst op knopje drukken voor scherpstelpunten te selecteren.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Na een mailwisseling met Silvia ben ik tot de volgende conclussie gekomen.

Sluitertijd te kort voor de brandpuntsafstand. (1/brandpuntsafstand * 1.6)
En helemaal voor die bewegelijke hondjes.
Verkeerd AF punt (waarschijnlijk allemaal op auto).

Hierdoor was de achtergrond het meest scherp, maar ook die was niet echt scherp door de bewegings onscherpte.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mogen wij ook nog met de foto's meekijken?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

De verkleinde foto's die Silvia15 stuurde:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=86374[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=86375[/img]
Van deze foto heb ik de EXIF:
1/40s f/5.0 ISO400 59mm


Ik heb de topictitel ook even iets duidelijker gemaakt... :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Inderdaad een combinatie van een te trage sluitertijd en een te groot diafragma. (18-200 is al niet zo'n sterk objectief, en dan al helemaal niet bij grote diafragma-openingen). Doe daar nog eens ISO 400 bovenop en alle focuspunten aan, en je hebt het recept voor "disaster". :lol:

Gebruik de 18-200 bij voorkeur tussen f/7.1 en f/11 en tussen 35mm en 150mm :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik ben benieuwd wat het advies aan Sylvia is geweest na deze conclusie? :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar