"rechttrekken" bergfoto

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
maal
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 09:53
WoonplaatsCOLON Ernum
CONTACTCOLON

Natuurlijk zal ik een volgende keer beter er op letten dat ik niet letterlijk met een "scheef" oog kijk. Maar ja, thuis pas de resultaten goed kunnen bekijken. En van een aantal foto de horizon kunnen trekken. Alleen met foto's gemaakt in de franse Alpen blijf ik bij de resultaten de hele tijd een onbevredigend gevoel houden. Wie helpt mij? Wat gebruik ik als referentie? De wolken op de voorgrond of juist achtergrond? Of trek ik juist denkbeeldig een lijn over de bergen op de achtergrond? Als voorbeeld de volgende foto - gemaakt met Sigma 17-70 op 17mm:
Afbeelding

en hieronder een voorbeeld van een bewerking van "net" niet:
Afbeelding

Wie helpt mij op weg?

Maarten
Canon - Sigma vs Polar - Asics
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

als je het mij vraagt zou ik het gewoon bij foto 1 houden...

als je zoals je gedaan heb op foto twee .metde horizon gaat spelen om daar een rechte lijn van te maken ..gaat het aan de voorzijde juist fout omdat het daar dan weer scheef gaat staan.wat ik persoonlijk meer vindt storen dan de achtergrond. het verloop in de achtergond komt meer overeen met het verlopen van het wolkendek en toont meer overeenkomst met het natuurlijke element..
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Foto 2 ziet er beter uit.

Een beetje bolling in het wolkendek is niet erg, de aarde is immers rond, en dit geeft een mooi groothoek gevoel.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik denk dat het net-niet gevoel niet zo zeer door de horizon die al dan niet schuin is komt, maar meer daardat de compositie "net-niet" is. Niet negatief bedoeld hoor ;)... Maar dit herken ik bij mezelf ook. Als je wat meer ervaring hebt, dan ga je vanzelf dit soort situaties vermijden waarbij je moet nadenken hoe de horizon zou moeten lopen. Als dat het plaatje moet maken of breken, dan klopt het niet. Dus ga op zoek naar elementen waarmee je van nature diepte geeft in de foto.

Overigens ook met waterkanten aan de overkant van rivieren of meren krijg je van die lastige horizontaal-problemen, als je niet goed de horizon kunt zien (door bomen of heuvels). Het gevoel zegt dat de waterrand waterpas moet zijn, dus recht op de foto. Maar natuurlijk is dat alleen je exact parallel aan de overkant staat. Dat is meestal niet, dus krijg je ook van die net-niet situaties ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Volgende keer je AF punten gebruiken om je beeld recht te maken als je schiet. Achteraf corrigeren vind ik lastig bij deze foto. Je hebt nauwelijks een referentiepunt behalve dan de wolken die op foto 1 schuin staan maar wat ook deels kan komen door de groothoek. Tís even wennen maar als je er een gewoonte van maakt voor je op de knop drukt even te kijken of de boel recht staat tov je af punten scheelt dat achteraf veel gepuzzel.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Chow schreefCOLONVolgende keer je AF punten gebruiken om je beeld recht te maken als je schiet. Achteraf corrigeren vind ik lastig bij deze foto. Je hebt nauwelijks een referentiepunt behalve dan de wolken die op foto 1 schuin staan maar wat ook deels kan komen door de groothoek. Tís even wennen maar als je er een gewoonte van maakt voor je op de knop drukt even te kijken of de boel recht staat tov je af punten scheelt dat achteraf veel gepuzzel.
Maar wat bieden de af punten meer als referentie dan achteraf het meetlatje in PS in deze situatie? Wat kan helpen is een waterpas-oogje op je statief.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Wat helpt is dat wanneer je op locatie door de zoeker kijkt een beter beeld hebt van de omgeving dan achteraf. Op dit moment heb je geen idee meer hoe de bergen eigenlijk stonden tov de omgeving etc.. Nikon's hebben daarvoor een raster in de zoeker. Canon helaas niet maar je af punten helpen je dan enorm op weg..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Af-Punten gebruiken heb ik ook weleens gedaan om rechte horizon te krijgen.
Achteraf stond toen de horizon precies in het midden :cry:
Ik snap niet waarom er bij mijn 350d niet een paar autofocuspunten op de goede plaats zitten voor de gouden-snede regel.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De horizon bij een glooiend of bergachtig landschap hoeft niet horizontaal te zijn :wink:
Als ze er al zijn, is letten op niet-natuurlijke vertikale lijnen (palen, wanden, enz.) volgens mij het beste.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bij een foto als dit zou ik me inderdaad ook niet zozeer focussen op een absolute horizon; die is er niet.

Meetpunt zoude de wolken kunnen zijn, die lijken me bij deze plaat merr accuraat dan de bergen.
Maar over het algemeen zou ik dit op gevoel doen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Foxfire
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 15:25
WoonplaatsCOLON Deest

zoiets achteraf fixen blijft een inschatting. Volgens mij kun je het beste in Photoshop de measure tool op de lijn leggen waarvan jouw gevoel zegt dat de horizon zit. Daarna -> Image -> Rotate Canvas -> Arbitrary.
Photoshop geeft nu zelf de hoek waarop je dient te draaien om je horizon recht te krijgen...
Dat dan weer wel....
===========
Eos 60D / Canon 50mm f1.8 II / Canon 10-22mm f3.5-4.5 / Tamron 28-75mm f2.8 / Canon 70-300 IS USM / Canon 420EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar