opslaan in lightroom???

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Eindelijk ben ik eraan toe gekomen om me eens te verdiepen in lightroom, en ik ben er naar diverse tutorials achter dat het een erg handig programa is.
Echter ik heb één domme maar wel dringende vraag;
Als ik al mijn aanpassingen wil opslaan in de origineele foto"Hoe doe ik dat in hemels naam?".
Er is geen save button en ik kan het nergens vinden.

Mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
Stevro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

Je aanpassingen in lightroom blijven van toepassing , wanneer je bij tabblad develop > rechtsonder op Reset druk krijg jij je originele foto weer te zien.

Daarnaast kan je ook een duplicatie maken van je foto zodatje vergelijkingen kan maken met je originele foto en je gecorrigeerde bewerking van het origineel.

groeten

Stevro
Een visualiser met een Nikon D70s tekendoos.
www.stephan-vroom.nl
www.stephan-vroom.exto.nl
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Als aanvullig op Stevro;
Aanpassingen in lightroom worden als een soort recept aan je foto toegevoegd. Aan de originele veranderd niets.
Naast de duplicate kan je ook werken met virtual copy(s). welke je op ieder weer anders kan bewerken, zonder dat dit (veel) schijfruimte in beslag neemt.
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Dank voor jullie info.

Oké ik verander de foto's dus niet ik voeg alleen een recept toe. Maar nu heb ik in lightroom een foto gecropt en de kleuren opgehaald enz. Nu wil ik deze aangepaste foto met bordermaker voorzien van een leuk kadertje en een beetje verscherpen om aan jullie te laten zien 8)
Dit lukt dus niet omdat de originele foto dus niet veranderd, of ben ik nu gek :roll:

Mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

nieuw schreefCOLONDank voor jullie info.

.....of ben ik nu gek....

Marco
Daar kan ik niets over zeggen, maar je kan je foto bewerken in een ander programma met de optie <ctrl><alt><e> je kan dan ook kiezen in welk formaat en of je de aanpassingen van lightroom wil toepassen. Hierna kan je de foto (die copy) niet meer ontdoen van de LR aanpassingen, maar dat is niet erg aangezien het origineel ook nog beschikbaar is.

Verscherpen kan ook in LR, met behoorlijke resultaten (vanaf LR1.1) maar je kan meer bereiken met PS plug-ins.

Peter
Laatst gewijzigd door 1 op PeterK, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Maar het echte toverwoord is natuurlijk: Exporteren! :lol:

In de library-module zie je linksonder de knop 'Export'.
Daarmee sla je de foto buiten Lightroom op inclusief de aanpassingen.
In Lightroom zelf blijft natuurlijk het origineel en de lijst van aanpassingen intact, tenminste, als je de export een andere filenaam of plaats geeft.

Ik denk dat dit is, wat je eigenlijk bedoelde.
Maar wie ben ik? Goeie vraag :wink:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Exporteer, Idd dit bedoelde ik. Bedankt :D

Mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Robberto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2006 14:35
WoonplaatsCOLON soest

Interresant topic. Ik volg het met veel belangstelling..ik wil namelijk NIET exporteren maar mijn Raw bestand opslaan met alle bewerkingen die ik in lightroom heb gedaan. Vervolgens wil ik in RAW nog een bewerking doen met een ander programma...dat gaat dus niet in lightroom..of wel?

Ciao
EOS 300D, EOS 1DMKII, Canon 70-200 F4 L, 28-70 mm Canon
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@robberto:
Nee, een bewerking in een ander programma in Lightroom niet. Maar dat bedoel jij niet.

Lightroom laat het originele bestand intact, en slaat alle Lightroom-bewerkingen in een apart bestandje (c.q. database) op. Dus niets weerhoudt je ervan, om met een willekeurig ander programma je uit te leven op het originele bestand. Pas als je het bestand exporteert, worden de opgeslagen bewerkingen daadwerkelijk uitgevoerd. Maar niet op het origineel, dus het staat je vrij om daar weer allerlei fratsen mee uit te halen.

Ook kun je vanuit Lightroom een bewerking in een ander programma uitvoeren en vervolgens het resultaat weer als een kopie in Lightroom invoeren. Wil je daarbij de voorgaande Lightroom-bewerkingen meenemen, dan kan dat ook, maar het hoeft niet.

Als je met het Lightroom-bestand inclusief correcties in een ander programma verder wilt, kun je hem ook exporteren als .PSD bestand. Dan zijn alle lagen etc. die je hebt aangebracht nog in het bestand beschikbaar voor een programma dat daarmee overweg kan, zoals bijvoorbeeld Photoshop (Elements).
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Alleen de software die bij de camera zit kan wijzigingen in het RAW bestand opslaan en weer lezen.
Alle andere foto bewerkingsprogramma's kunnen dat niet.
Wil je alleen met RAW werken dan zijn er twee mogelijkheden:
  • 1: Je laat de wijzigingen wegschrijven in een XMP bestand
    2: Je zet de RAW bestanden om naar DNG.
Wil je XMP bestanden gebruiken moet je dat in LR bij de eigenschappen van de Catalog aangeven.

DNG is een openstandaard RAW, die onafhankelijk is van camera fabrikanten.
Je hebt dezelfde mogelijkheden als met RAW.
Bewerkingen worden in het DNG bestand opgeslagen, alles zit in een bestand.
Je kunt zelfs bij de conversie van RAW naar DNG opgeven dat het originele RAW bestand in het DNG bestand opgeslagen worden.
DNG is ontwikkeld door Adobe met als bedoeling dat het een open en universeel bestandsformaat wordt voor RAW.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Nieuw lightroomvraagje, maar heeft wel met opslag te maken, dus ik ga HIER verder.

Lightroom meldt mij nu dat mijn diskspace op C:, alwaar ik kennelijk mijn "images" naar importeer, laag is. Waar kan ik in Lightroom checken welke directory ik daar (kennelijk) voor gebruik, om die naar een andere schijf te verplaatsen en Lightroom DAAR op in te stellen ?

Wie kan mij stap voor stap vertellen wat mij te doen staat ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

denk eerder dat je werkruimte te beperkt wordt op C.
Zodra de foto daar staat in Raw en je gaat daar mee rommelen, gebeurt er nog niet zoveel met het bestand zelf. Alleen in Lightroom wordt het 1 en ander vastgelegd.
Ikzelf heb verschillende schijven maar hou de werkschijf, diegene waar windows op staat, toch wel redelijk open.
In Catalog settings zie je staan waar Lightroom zijn catalog gegevens opslaat. Je zou er voor kunnen kiezen om dat op een schijf te doen met meer ruimte.
Ook is er een optimalisatie mogelijkheid in Lightroom om wat op te ruimen. Zelfde optie.

Als je trouwens zegt dat je foto's daar klaarblijkelijk naar toe gaan, dan kijk je dus totaal niet wat er staat in je importscherm als je je camera of kaarlezer aansluit. Daar kan je namelijk zelf aangeven waar je foto's naar toe moeten.
groetjes,
Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar