Vier vriendinnen op de foto

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Als docent heb ik herfstvakantie, en dat gaf me gelegenheid weer eens wat te shooten. Ik had mijn dochter beloofd, dat ze samen met 3 vriendinnen een shoot konden doen bij me, en dat is er dus nu van gekomen. Van de grote hoeveelheid foto's een kleine selectie!

Het was voor deze meiden de eerste keer dat ze poseerden (behalve dan mijn dochter, die is vaker voor mijn lens geweest), maar ze vonden deze shoot in elk geval wel leuk om te doen (en ik denk dat dat wel te zien is).

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Zo dat zal niet makkelijk zijn geweest. Vier giegelende meiden.
Allemaal prachtig, goed scherp en mooi belicht.

Foto 5 is mijn favariet. Een model in spee!!
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Krijg eerlijk gezecht het id dat je je paraplu's te ver af hebt staan en niet helemaal op de goede plek naar mijn smaak :roll:
#1 vind ik het licht door het haar mooi, maar ik had in het gezicht zelf graag meer licht gezien.
#2 Bij liggende pozes vind ik het zelf het mooist als het hooftdicht ook vanaf de grond komt recht voor het model...Nu Zie je haar ogen bijna niet :roll:
#3 Denk ook weer hoofdlicht te veel van de zijkant, te ver af en eigenlijk ook te weinig naar mijn smaak.
#4 zelfde verhaal als 2.
#5 Vind ik een mooie pose en kompositie en ook de doek vind ik erg mooi 8) Bijna mijn ding, maar zwarte ogen :oops:
#6 Heerlijk spontane foto en mooi in beeld gebracht :P
De ogen van de meis aan de linker kant wel erg donker, maar dit soort spontane fotows zijn ook vaak moeilijk te belichten.
Vind dit dus wel de tofste fotow :D
#7 Hoe groot is jouw paraplu, of hoe ver zet je hem weg :?:
Ik wil niet schelden en ik heb wel respect voor je :wink:
Het is ook zeker een foto waar uit blijkt dat er zeker plezier in de shoot zat :lol:
#8 deze foto lukt me ook meestal niet om hem mooi te belichten;) Hele grote softbox lijkt mij de enigge oplossing :roll:

Ehhmmzz je bent een naam die ik al een aardig poosje ken van hier en ik heb in je album gezien dat je naar mijn mening met natuurlijk licht beter bent als mij
8) En dat je kennis van fotografie in het algemeen ook een eind groter is als die van mij, maar waarom zet je geen flitser pal voor het model :roll:
Dan van onder onder die flitser fotograferen, dan heb je altijd de ogen goed belicht.... zonder dat vind ik elke portret foto eigenlijk kaal :roll:
Weet niet wat voor een set je hebt, maar volgens mij zou een grotere paraplu of softbox ook al een eind verschil maken.
Aan de shoot zie ik inderdaat dat jullie er echt plezier aan beleeft hebben.
Zelf ben ik nog niet zo lang bezig en bijna nooit echt te vreden over mijn eind resultaten hoor:p
Als je wat wil zien kan je kijken op www.shootje.nl ;)
Heb al een boel van jou geleerd hoop dat ik je nu ook wat heb kunnen leren :lol:
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Dank voor je uitgebreide reactie, Top!
Ik heb bij bijna alle foto's een grote 8-hoekige softbox gebruikt (140 cm in doorsnede), en die staat redelijk dichtbij, op 50 cm of zoiets. Paraplu's gebruik ik (bijna) nooit.
Het donkere bij de eerste foto is absoluut opzet hoor! Ik vind dat mooi namelijk ;)
Bij de liggende poses heb ik wel het licht zo laag mogelijk geplaatst, maar niet op de grond. De zon staat tenslotte ook altijd boven ons, niet op onze hoogte.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Het voordeel van studio fotografie vind ik dat je daar wel kan bepalen waar het licht vandaan komt :lol:
Buiten shoots zou ik ook het liefst heel vroeg in de morgen doen, maar ik kan niet echt veel modellen vinden die dat willen :oops:
Dacht al dat het een kwestie van smaak moest zijn met jouw staat van dienst 8) Maar wat is er mooier als een paar knallende ogen :shock:
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

fokkedeboer schreefCOLON....Het donkere bij de eerste foto is absoluut opzet hoor! Ik vind dat mooi namelijk ;)
....
Dan heeft ie MIJN foto's nog nooit gezien.. hahahahaha.... die zijn MINSTENS zo donker.. ik vind dat hier nog mee vallen geloof ik...
Ik vind in foto 1. van Lena alleen aan háár rechterzijde (kijker links) alleen het licht iets te nadrukkelijk in het haar terug. Kwestie van smaak, dus niet twisten ;)
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Hallelujah... mooi hoor! Knap dat je met onervaren modellen nog zulke mooie foto's kunt produceren... Nr. 2 vind ik jammer dat ze er niet helemaal op staat (zoals nr 4), maar dat is misschien mijn smaak. 4, 5 en 6 zijn m'n favoriet. Nummer 6 zou ik centraler mooier vinden (maar de sjaal afsnijden is natuurlijk ook niet mooi) En wat een mooie achtergrond doeken... *gaat naar de winkel en koopt ook zulke dingen*
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
labby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
WoonplaatsCOLON brabant

Aangezien ik persoonlijk van 'soft' hou, vind ik foto 3 helemaal super. Heerlijk die meisjeachtige, dromerige gezichtjes en dat zachte licht.
Bewerk je dat nog na met photoshop (blurren ?) of bereik je dit effect tijdens het fotograferen al ??

De foto's van de vier meiden vind ik niet zo geweldig. En de blauwige achtergrond die ik al vaker van je heb gezien, kan me nog steeds niet zo bekoren.

Het meisje van foto 5 vind ik ook heel fotogeniek, ze heeft een mooie blik. Op mijn scherm is deze foto alleen wel heel erg licht aan de rechterzijde en dan met name in haar gezicht ter hoogte van mond en wang.

Jullie zullen vast wel pret hebben gehad, leuk hoor, zo'n gezellig clubje meiden !!! :D
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

Hoi Fokke

Ik vind het een erg leuke serie geworden. Ze vallen bij mij in de smaak.

Technisch kan ik er niet veel over zeggen. De gebruikte opstellingen zijn erg afhankelijk van smaak. En smaken verschillen toch!
Arjan B
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

1: Prachtig met de zachte schaduw in het gezicht en de keiharde backlight in het haar.
2: Een erg leuke foto. Heel meisjesachtig dus de spijker op z'n kop dacht ik zo. Door de uitkadering aan de onderkant lijkt ze nog dichterbij te liggen.
3, 4 en 5: "Gewoon" erg mooie foto's.
6: Super! Expressies en scherpte helemaal top. Vind het echt een reclamefoto voor een modeblad.
7: Mooie softness. Past hier goed. Alleen een beetje te "klef" naar mijn smaak. Maar wie ben ik.
8: Ontzettend leuk, vooral de gezichtsuitdrukking en dat voetje van Esther (is ze al fotomodel, anders moet ze 't snel worden!). De meiden staan er allevier ontzettend knap op.

Kortom, 4 knappe grieten ontzettend goed vastgelegd. En met het bekijken van de foto's kon ik maar aan 1 ding denken: "Wat moet ze trots zijn op d'r pa als haar vriendinnen dit zien"
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Ha Fokke,

Mooie foto's geworden. En ja, de lol straalt er vanaf.Behalve bij de eerste foto (moest waarschijnlijk nog even inkomen wat poseren betreft :D).
Bij foto 2 had ik alleen zelf graag de voorste hand helemaal op de foto gezien (zei iemand die zelf altijd handen / benen enzovoorts cropt, ha ha).
Foto 6 is vreselijk spontaan en leuk. Overigens doelbewust ''iets'' uit het midden gezet? Vind het overigens wel leuk hoor, maar vroeg mij dit af.
Foto 8 is ook erg leuk geworden. De laars die uitsteekt vind ik ook goed gevonden. Breekt net wat.

Kortom, goede serie met spontane meiden.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Nou Fokke, ik vind foto 1 helemaal super TOP :lol:
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Dank jullie wel voor alle leuke reacties! Een paar reacties van mijn kant daarop.
@Wheely: je hebt gelijk hoor, die backlight stond te hard... Helaas zag ik dat pas in de nabewerking.
@Jazzman en anderen: op foto 2 staat ze niet helemaal, want ze was te dicht bij de rand van het papier gaan liggen :( Dan maar liever wat verder croppen dan nét niet alles erop. Ennuh, dit zijn papieren achtergrondrollen ;)
@labby: Jazeker bewerk ik na, en die look krijg ik ook pas in de nabewerking. Is een combinatie van blurren, maar dan zeer selectief, plaatselijk verscherpen, oneffenheden weghealen, enz. Ben een hele tijd op zoek geweest naar een fijne methode, en denk die nu wel gevonden te hebben. En ja, die blauwe achtergrond... was (mede) hun eigen keus! En dank je voor het compliment over Jonne (foto #5), da's mijn dochter namelijk! En hij is inderdaad iets aan de lichte kant.
@Dr. Strooi: Foto 7 te klef? Ze deden dit geheel spontaan, eigen idee. En ik heb ze vaker meegemaakt, dat is een vrij natuurlijke manier van met elkaar omgaan, heb ik gemerkt. En nee, ze zijn geen van allen fotomodel!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar