Wat zijn jullie bevindingen m.b.t. de 75-300 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Ja hoor, weer een topic over de 75-300 IS USM. Ben van plan deze binnenkort aan te schaffen maar ben toch benieuwd wat jullie bevindingen zijn. Mijn bedoeling is in de toekomst nog een Kenko teleconverter erbij te kopen voor nog meer tele. Is deze lens een verstandige keuze of zouden jullie in deze prijsklasse toch voor iets anders kiezen? Ja ik weet het de 100-400 L of de 70-200 L zijn helemaal eindelenzen maar ik heb voor mezelf besloten het niet in de L categorie te gaan zoeken. Ergen moet een grens getrokken worden.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Ik heb hem zelf al een tijdje , en ik kan zeggen dat hij prima bevalt
Ik gebruik hem veel voor natuur en dieren en dan is de IS wel erg fijn
De enige minpuntje's zijn een iets tragere USM en de IS "knaagt" wat harder aan je accu.
Kijk even hier http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=4744 voor een voorbeeld
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Mmm is wel een strakke foto!

Dat knagen aan de accu maakt me nie uit. Heb nu een 28-135 IS en die lust em ook wel. Met 3 accu's op zak kun je best wel een dagje vooruit!
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik ben heel blij met m'n 75-300 IS USM. Dat IS knaagt aan de batterij merk ik niet. Ik heb dan ook een grip met 2 accu's erin. Dus tegen de tijd dat m'n kaart vol is, kan ik op de accu's nog doorschieten. Nou moet ik wel zeggen dat ik 'm heel weinig gebruik. Meestal alleen met vakantie en eerlijk gezegd neem ik 'm aanstaande vakantie waarschijnlijk niet eens mee. Heb dan ook net een stel andere objectieven die ik mee wil nemen.

Het enige dat me tegenvalt bij dit objectief is dat 'ie soms wat langzamer scherpstelt of "zoekt" naar het scherpstelpunt. AF zou ondanks USM sneller kunnen. Maar de plaatjes die eruit komen vind ik perfect. Ik ben ook heel blij met IS. Mocht ik het in deze prijsklasse over doen met dit budget, dan zou ik er zo weer voor gaan.

Tip: voordat je aanschaft gewoon proberen op je eigen camera met je eigen instellingen.
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Ik heb hem zelf sinds kort en vind hem vooral met wat donkerder weer wat onscherper worden.

Ik had de 28-135 al, en vond die lens wel lekker, dus beetje in dezelfde lijn de 75-300 gekocht, na wat rondvragen.

Ingezoomd op korte afstand levert hij mooie plaatjes op, verder weg is er uit de hand toch nog redelijk mee te schieten door de IS, maar vooral op grotere afstand worden de plaatjes iets onscherper (ook met statief en draadontspanner), en raakt de autofocus vaker de weg kwijt. Ik heb al een paar keer leuke momenten gemist, omdat de Autofocus aan het zagen slaat (heen en weer, zonder een goed punt te vinden).

Dat gezegd hebbende is het toch wel een leuke lens, die het door de IS mogelijk maakt om toch nog acceptabele shots uit de hand te schieten.
Maar de plaatjes die hier soms op het forum gepost worden, met van die haaaaaaarscherpe beestjes waar je elk haartje kunt tellen ... nee, die krijg ik er net niet uit (maar dat kan ook aan mijn fotografiekunsten liggen :lol: ) Ik geloof dat je dan aan een 70-200 of 100-400 moet, met
uiteraard een leuk F-getalletje.

Bij hogere iso-waarden krijg je in donkere vlakken wat paars/groene vlekjes, bij tegenlicht of foto's met hoog contrast krijg je langs de scheiding tussen donker en ligt soms ook een paars/groene zweem. Dat zie je eigenlijk alleen als je inzoomt in het plaatje.

Kijk even in mijn album, de 3 foto's van de ganzen, 3 foto's van de herten zijn ermee genomen, de gier, het vosje, de oehoe en die zwarte vogel ook. Bij die laatste 4 foto's was het wel extreem donker weer, en de foto's zijn behoorlijk opgepept in photoshop.

Eventueel heb ik nog wel een url voor je van meer foto's, wil niet het hele forum volplempen :lol:

Samengevat ben ik nog altijd een beetje twijfelachtig over de lens. Wilde eerst de 100-400 L of de 100-300 van sigma kopen, twijfelde toen en na wat financiele tegenslag toch maar deze lens gekocht (vind 1400 ook wel errrruggg veel voor een lens). Nu heb ik deels zoiets van, had ik maar doorgespaard, maar deels ook een goed gevoel dat ik nu deze lens heb. 't is een lekkere lichte lens, die je gemakkelijk een dagje om je nek houdt. Daardoor neem je hem sneller mee. De 75 als ondergrens maakt dat ie ook net genoeg heeft om het een tijd lang met 1 lens vol te houden.
Voor een dierentuinbezoekje bijvoorbeeld kun je ook gewoon alleen je camera en alleen deze lens meenemen.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Marieke.....jij hebt eigenlijk precies de spullen die ik voor mezelf ook in gedachten had....wil zelf alleen ook ooit nog een keer de EF-S 10-22 (moet ie nog wel wat in prijs zakken).

Ytos en Marieke....dank voor de beargumentering zover :-)
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Ytos schreefCOLONTip: voordat je aanschaft gewoon proberen op je eigen camera met je eigen instellingen.
Dat is nu juist een beetje het probleem. Heb em laatst hier in de winkel 2 minuten kunnen proberen. Daarna werd er eigenlijk al zo'n beetje verwacht "of kopen, of terugzetten". Schiet niet echt op. Lens is hier zo'n 200 euro duurder dan bij foto-konijnenberg maar dat is voor mij wel erg ver weg!
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Als je in deze prijsklasse wilt blijven is het denk de juiste keus voor dit bereik. Op de minpuntjes na die genoemt zijn heb ik er tot nu toe zeker geen spijt van.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Robin schreefCOLON
Ytos schreefCOLONTip: voordat je aanschaft gewoon proberen op je eigen camera met je eigen instellingen.
Dat is nu juist een beetje het probleem. Heb em laatst hier in de winkel 2 minuten kunnen proberen. Daarna werd er eigenlijk al zo'n beetje verwacht "of kopen, of terugzetten". Schiet niet echt op. Lens is hier zo'n 200 euro duurder dan bij foto-konijnenberg maar dat is voor mij wel erg ver weg!
Ik zou gewoon teruggaan naar die winkel. Objectief uitgebreid proberen. En dan bestellen bij Konijnenberg als 'ie bevalt. Winkeliers klagen wel, maar service verlenen... ho maar. Bij Konijnenberg krijg je naast service - je mag alles uitproberen - ook nog koffie. Men neemt daar tenminste de tijd voor je. Je denkt toch niet dat ze zomaar zo groot zijn geworden.

Als ik bij je in de buurt had gewoond had je m'n objectief zo mogen lenen. Anders is er wellicht iemand anders in Limbabwe die je kan helpen.
Kees-D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Spanje

@ Robin:
"Heb em laatst hier in de winkel 2 minuten kunnen proberen. Daarna werd er eigenlijk al zo'n beetje verwacht "of kopen, of terugzetten". "

Was dat toevallig in Maastricht bij "R......" ?
Zo ja, dan heb je het twee maal zo lang volgehouden als ik.

Binnenkort ga ik vanuit Limburg naar Den Ham voor de 75-300 IS Meerijden ?

Kees
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Nee was bij C....(bekende keten) in Venray. Is op zich geen verkeerd idee om te carpoolen. Wanneer wilde je gaan?
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Kees-D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Spanje

Ben nu nog in Spanje, maar ga in maart voor een week of twee naar
Beek bij Maastricht.

@ Mods: sorry maar PM funktie werkt niet naar behoren. Bij verzenden van
een PM komt de waarschuwing dat er een naam voor een nieuw topic moet worden ingevuld.
Laatst gewijzigd door 1 op Kees-D, in totaal 14 keer gewijzigd.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

De C ... is alleen goed om je lensdoekjes te halen. Voor de rest zijn ze alleen maar op je geld uit en service na de koop kennen ze al helemaal niet. Carpoolen is een strakke aktie en scheelt je 200 euro. :lol:
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Als je toch weet wat je wilt hebben gaat on-line of telefonisch bestellen ook prima hoor bij konijnenberg. goede ervaringen mee en scheelt je een rit (=benzine). Aan de andere kant is het wel heel erg leuk om er een keer te gaan kijken.

Tom
MarkR
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 14:14

Precies, je kunt telefonisch en via internet bestellen, gaat supersnel want binnen 2 dagen (indien op voorraad) heb je het spul in huis! :D Dat scheelt je dus een rritje, maar het is inderdaad ook wel de moeite waard om eens langs te gaan en dan un je naar hartelust alles uitproberen want daar doen ze absoluut niet moeilijk over.
@ Mods: sorry maar PM funktie werkt niet naar behoren. Bij verzenden van
een PM komt de waarschuwing dat er een naam voor een nieuw topic moet worden ingevuld.
Als je een PM stuurt moet je altijd een onderwerp invullen... :wink:
Groeten, Mark
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Het is overigens zeker waard om daar eens een keer te gaan kijken!
Je kan dan alles uitproberen met of zonder koffie en ze dwingen je niet tot aankoop of zo.
En ook relatief goedkoop vind ik!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Robin,

Dat USM en IS aan accu vreet merk ik niks van, heb 5 bats en hoef maar zelden een accu te vervangen als ik op SPL sta. Normaal schiet ik 1.5 dagen met een accu. Zaterdag ochtend een volle accu erin en zondag middag vervangen. De week erop zaterdag schieten en zondag morgen ergens de accu weer vervangen. Vraag me nogsteeds af waarom ik in 5 accus heb.

Wat Kelko converter betreft, ik heb vorige week een Kelko 1.4x PRO tussen die lens en m'n 20D gezet en gaat best goed. Behoud van AF en IS. Let er op dat je niet standaard met TC gaat schieten maar dat je de TC alleen gebruikt in noodgevallen. Wil je standaard toch rond de 400mm dan zou ik toch een 100-400mm aanbevelen.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

@Xiphias: Het was ook niet mijn bedoeling om die converter er standaard tussen te zetten. 300mm moet voldoende zijn maar stel nu dat je eens een keer de bossen in wil gaan om wat vogels of zo te spotten dan kan 1.4 x 480 wel eens handig zijn, niet?

Heb jij niet wat voorbeeldfoto's met die 1.4 converter ertussen?
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

Hou je met die 1,4 converter nog wel een beetje dieptescherpte over?
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

Ook ik heb de lens en ben er tevreden over. Als ik snel voorwerp wil schieten dan zet ik de IS wel eens uit ook de AF trouwens. Anders wil hij nog wel eens teveel gaan zoeken en dan ben je te laat om te schieten. Maar ik ben er van overtuigd dat de meeste van mijn foto's niet zo scherp zouden zijn. Ik ben er blij mee, al heb ik nog wel andere lenzen wensen. Ook wil ik graag foto's zien met een converter. Ik heb het geluk dat Konijn dicht in de buurt is, het moet er alleen niet zo druk zijn. Dus mensen bestel alles per internet. Groeten early
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar