[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Toch lees je bij deze laatste review ook weer over "problemen" met de AI-seervo modus, net zoals bij de 1Dmk-III

En een nieuw fenomeen: "Hunting" onder slechte lichtomstandigheden, ondanks de nieuwe 9 cross-type focuspunten.

Er word beweerd dat de 20D nog steeds aanzienlijk beter presteert, zowel op het gebied van AI-servo alsook de scherpstelling onder slechte lichtomstandigheden.

Dat zet je toch aan het denken wat ze nu eigenlijk veranderd of vervangen hebben in de 1D mk-III en 40D t.o.v. de 1D mk-IIN en de 20D.

Als een simpele reviewer deze constatering kan maken dan kan Canon dat zelf toch ook? (ze hebben het probleem bij de 1D-mkIII zelfs erkend en zijn nu bezig met een hardwarematige oplossing)

Al met al blijft de 40D een aantrekkelijk camera, die nu door Canon zelf in de markt word gezet als "Pro" camera. Hij zal uit moeten blinken door z'n geringe(re) ruis bij hoge ISO waarden en z'n 6,5 frames per seconde snelheid. Of de "live view" optie nu echt zo'n toegevoegde waarde heeft voor de allround fotograaf is voor mij nog steeds een twijfel. In de studio kan het verdomd handig zijn.

Wat alle overige features betreft blijft de nieuwe Nikon D300 toch nog steeds de "meer geavanceerde" camera van de twee.

Just my 2 cents worth. :wink:

P.S. ik kies zelf ook voor de 40D als 2e body, en deze zal er nog voor de kerst komen.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Wel alles lezen musicjohn. :D

Verder op staat nl. dit:

Despite my problems with autofocus as mentioned above, I generally shoot with a single AF point selected; and mostly that's the center AF point. I haven't had nearly the trouble I had with the multi-point mode selected. In low light, the Canon 40D outperforms the EOS 20D and Rebel XTiThe 20D and 30D do better than the XTi with the same subjects and same lens, and the 40D bests them all. My former extreme test subject of a person in light from a television proved the 40D better than all three. Testing in the lab proved that the EOS 40D does even better than the company claims, focusing accurately at less than -0.5 EV (1/4 foot candle), all the way down to 1/16 foot candle, the lowest light level we test. Of course, that's with a high-contrast black and white test target, and we have no way of knowing what Canon's test conditions are.
Mirella
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2005 15:15
WoonplaatsCOLON Noorden des Lands
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON
Mirella schreefCOLONNa 2 weken ernstig te zijn beproefd op mijn geduld werd dan gisteren eindelijk de 40D gebracht! Heb heel kort even gekeken en geprobeerd, vanavond ga ik hem eens volledig testen tijdens de Tuigpaardenavond van NIC Zuidlaren! 8)
Gezien mijn bovenstaande ervaringen ben ik erg benieuwd naar de focus in het telebereik.
Ik meldt het hier zeker even, mits ik op tijd ben... Vriendlief staat met pech langs de weg... :?
www.EquiVision.nl
Canon 40D | Canon 350D | 18-55mm F/3.5-5.6 | 50mm F/1.8 II | 75-300 F/3.5-5.6 III USM | 70-200 F/2.8 L |
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

rooster schreefCOLONWel alles lezen musicjohn. :D

Verder op staat nl. dit: (etc. etc.)
Dat had ik ook gelezen, maar als ik het goed begrepen had dan refereert hij aan het gebruik van slechts 1 focuspunt. De door hem eerder genoemde problemen zouden optreden met meerdere AF-punten i.c.m. de AI-servo modus. En dat is toch hetgene wat je gebruikt als je een bewegend onderwerp wilt tracken. Met slechts één focuspunt moet je je onderwerp exact in het midden van je zoeker houden wil je dat de cam het onderwerp goed blijft scherpstellen. En dat is voor (bijv.) sportfotografie niet echt bevorderlijk.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Mirella
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2005 15:15
WoonplaatsCOLON Noorden des Lands
CONTACTCOLON

Nou, gisteren even getest. Ben nog niet helemaal tevreden. Er zitten best een paar scherpe platen tussen, ook op 200mm inzoomen, maar anderen zijn echt weer waardeloos qua scherpte. En of dat dan aan mij ligt of aan de camera.......... ;) Ik probeer het vanavond nog wel verder, zat bij vrienden en dat werkt ook niet bevorderlijk voor de concentratie... Maar wel een hele verbetering met de 350D, dus wat dat betreft een verademing en niets dan lof!
www.EquiVision.nl
Canon 40D | Canon 350D | 18-55mm F/3.5-5.6 | 50mm F/1.8 II | 75-300 F/3.5-5.6 III USM | 70-200 F/2.8 L |
yudb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:15
WoonplaatsCOLON Muiden, Nederland

musicjohn schreefCOLONToch lees je bij deze laatste review ook weer over "problemen" met de AI-seervo modus, net zoals bij de 1Dmk-III

En een nieuw fenomeen: "Hunting" onder slechte lichtomstandigheden, ondanks de nieuwe 9 cross-type focuspunten.

Er word beweerd dat de 20D nog steeds aanzienlijk beter presteert, zowel op het gebied van AI-servo alsook de scherpstelling onder slechte lichtomstandigheden.

Dat zet je toch aan het denken wat ze nu eigenlijk veranderd of vervangen hebben in de 1D mk-III en 40D t.o.v. de 1D mk-IIN en de 20D.

Als een simpele reviewer deze constatering kan maken dan kan Canon dat zelf toch ook? (ze hebben het probleem bij de 1D-mkIII zelfs erkend en zijn nu bezig met een hardwarematige oplossing)

Al met al blijft de 40D een aantrekkelijk camera, die nu door Canon zelf in de markt word gezet als "Pro" camera. Hij zal uit moeten blinken door z'n geringe(re) ruis bij hoge ISO waarden en z'n 6,5 frames per seconde snelheid. Of de "live view" optie nu echt zo'n toegevoegde waarde heeft voor de allround fotograaf is voor mij nog steeds een twijfel. In de studio kan het verdomd handig zijn.

Wat alle overige features betreft blijft de nieuwe Nikon D300 toch nog steeds de "meer geavanceerde" camera van de twee.

Just my 2 cents worth. :wink:

P.S. ik kies zelf ook voor de 40D als 2e body, en deze zal er nog voor de kerst komen.
Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen?... hoe zit dat bij de 40d?
Ik ga m voornamelijk voor sport fotografie gebruiken, AI-Servo met alle focus punten dus... bevalt nu op de 350 goed, wil toch de overstap maken, maar begin nu toch wel te twijfelen of ik niet nog even moet wachten...
Flits....!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

yudb schreefCOLONKan iemand mij hier misschien meer over vertellen?... hoe zit dat bij de 40d?
Ik ga m voornamelijk voor sport fotografie gebruiken, AI-Servo met alle focus punten dus... bevalt nu op de 350 goed, wil toch de overstap maken, maar begin nu toch wel te twijfelen of ik niet nog even moet wachten...
Het probleem zou betrekking hebben tot AI-servo met slechts 1 focuspunt.

Zo ik het begrepen heb werkt de AI-servo met alle focuspunten geselecteerd beter dan welke camera dan ook, met uitzondering van de 1D mk-IIN
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
yudb schreefCOLONKan iemand mij hier misschien meer over vertellen?... hoe zit dat bij de 40d?
Ik ga m voornamelijk voor sport fotografie gebruiken, AI-Servo met alle focus punten dus... bevalt nu op de 350 goed, wil toch de overstap maken, maar begin nu toch wel te twijfelen of ik niet nog even moet wachten...
Het probleem zou betrekking hebben tot AI-servo met slechts 1 focuspunt.

Zo ik het begrepen heb werkt de AI-servo met alle focuspunten geselecteerd beter dan welke camera dan ook, met uitzondering van de 1D mk-IIN
Zou de mk III niet beter zijn als je een exemplaar zonder problemen hebt. Lijkt me niet dat Canon een beter AF gebruikt in de 40d en een minder presterend in de 1d en 1ds serie. Bovendien dienen de 1d problemen zich alleen aan als er hoge temperaturen en grote contrast verschillen zijn en dan ook nog op de 300 f2,8 en 400 f2,8.
Maar dat terzijde.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
yudb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:15
WoonplaatsCOLON Muiden, Nederland

Ik begrijp dus hieruit dat ik me met de 40d niet zoveel zorgen hoef te maken (ook niet als ik met 1 focus punt AI-servo gebruik).
Overigens heb ik de 300 & 400 2.8 niet dus dat scheelt :)
Flits....!
Defiant
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2006 11:18
WoonplaatsCOLON midduh van ut land !
CONTACTCOLON

sportfotografie bij goed & standaard weer werkt prima (zie foto's van mij Spa Racing Festival) en bij schemer is het gewoon moeilijker. 1 puntsfocus problemen niet gehad.

ben zeer tevreden over de 40D... (al had live view voor mij niet gehoeven, gebruik het toch niet)
Canon 10/300mm
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Net gemaild met kamera-express... 'grappig'

Ik vroeg me af waarom de combi-prijs (40D+17-55 IS USM) 6 euro duurder bleek dan de losse exemplaren:

40D body: 1064-70=994
17-55 2.8 IS USM: 878-60=818
samen: 994+818=1812 euro

combi 40D + 17-55 2.8 IS USM: 1948-130=1818 euro

Snel antwoord via mail:

Goededag, Soms is het geval dat een combinatie bij Canon lastig te verkijgen is.Dan worden de inkoopsprijzen op de losse items wat gunstiger aangeboden,wat in dit geval ertoe leidt dat de losse items goedkoper uitpakken dande kit.
Hmm, jaja :roll:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

sdirkx schreefCOLONHmm, jaja :roll:
Het gaat over 0,33% :shock:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ja, verschil is klein.. maar niet in het voordeel van de combi-koop. Da's dus wel opmerkelijk. Maar goed, uitleg is al gegeven. Wilde dit gewoon even delen :wink:
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Van raar hunten in het donker heb ik nog niets gemerkt en heb al vaak in het donker (theater) gezetten met dat ding.
AI-servo heb ik nog niet uitgeprobeerd.


Maar welke camera had ook alweer problemen met het flitsen op 1600 ISO?
Dat was toch de 1D mk-III?

Dat heb ik dus afgelopen week gehad tijdens een donker feestje.
Na ongeveer 40 foto's te hebben gemaakt ging de 40D icm 580EX zeer overbelichte foto's maken.
Ze waren gewoon spierwit met hier en daar een een beetje zwarte streepjes van wat mensen moesten zijn.
Instellingen: M-stand, 1600iso, 1/80s, f3.5 en flits aan (580EX)

Camera en flitser uit en aan gedaan maar dat hielp na 5 foto's ook niet.
In eens, spontaan ging het weer goed en bleef het ook goed.
Nou vraag je je toch af.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONMaar welke camera had ook alweer problemen met het flitsen op 1600 ISO?
Dat was toch de 1D mk-III?

Dat heb ik dus afgelopen week gehad tijdens een donker feestje.
Na ongeveer 40 foto's te hebben gemaakt .../... etc. etc.
Peter, ik zal het bij gelegenheid zelf ook eens uitproberen.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Expositie-Commissie
EOS Expo Team
EOS Expo Team
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 18:30
WoonplaatsCOLON EOSDigitaal
CONTACTCOLON

...
De Expositieruimte, je mooiste foto's in een hoekje
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
sugarman schreefCOLONMaar welke camera had ook alweer problemen met het flitsen op 1600 ISO?
Dat was toch de 1D mk-III?

Dat heb ik dus afgelopen week gehad tijdens een donker feestje.
Na ongeveer 40 foto's te hebben gemaakt .../... etc. etc.
Peter, ik zal het bij gelegenheid zelf ook eens uitproberen.
Ben benieuwd naar jou bevindingen John.
Komt misschien niet zo vaak voor dat je op 1600 ISO moet gaan flitsen maar toch.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Vind het eigenlijk wel erg stil rondom de 40D hoor...

Het Liveview filmpje in deze review vond ik wel interessant om te zien:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... on_40d.asp
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

sdirkx schreefCOLONVind het eigenlijk wel erg stil rondom de 40D hoor...
Gelukkig wel, we zijn er lekker mee aan het foto's nemen. . .
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Mirella
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2005 15:15
WoonplaatsCOLON Noorden des Lands
CONTACTCOLON

Zo'n mega overbelichtte foto had ik dit weekend ook ineens. Niks gewijzigd aan instellingen oid en daarna deed ie ook direct weer normaal... Vond het maar vaag! Dacht al dat ik aan de verkeerde knoppen had gezeten, maar nu lees ik hier een zelfde voorval :!:

Wellicht open ik straks nog een topic met wat foto's met de 40D...
www.EquiVision.nl
Canon 40D | Canon 350D | 18-55mm F/3.5-5.6 | 50mm F/1.8 II | 75-300 F/3.5-5.6 III USM | 70-200 F/2.8 L |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar