Op dit forum zag ik diverse mensen bezig met een lichttent. Dat wilde ik ook wel eens proberen en ik maakte me een lichttentje zoals zovelen op dit forum voor mij al deden.
De eerste foto's waren lang niet slecht (voor een echte beginneling) maar ik ben niet tevreden over de belichting. Ik heb twee bouwlampen van ongeveer 500 wat gebruikt (links en rechts, en in raw geschoten. Na het omzetten zijn de resultaten heel redelijk, maar toch nog een klein beetje (rode) zweem.
Ik heb zo'n beetje alle posts zitten lezen maar nergens vind ik antwoordt op mijn vragen. Ik lees ergens vaag iets over koude lampen van 5500 K? Maar meer ook niet.
Welke lampen kan ik het best gebruiken, en hoeveel watt? En kan ik die zo maar in elke fitting draaien? Wat is de beste opstelling voor de lampen. Ik gebruik een katoenen laken over mijn stellage, is dat goed? Of kan ik beter iets anders gebruiken. Moet ik de voorkant ook afdekken of kan deze open blijven?
Verder zijn alle tips welkom.
Welke lampen bij gebruik van een lichttent?
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Even hapsnap:henkroos schreefCOLONVerder zijn alle tips welkom.
- gebruik een statief en de zelfontspanner (eventueel ook spiegel opklappen)
- schiet in RAW
- gebruik een grijskaart voor de kleurcorrectie
- probeer eens een dubbele tent om een betere lichtspreiding te krijgen
(van daar het statief omdat de belichtingstijden dan oplopen)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Hoi Boels069,
Bedankt voor de reactie. Uiteraard gebruikte ik het statief en de
draadontspanner al. Zonder lukt niet eens vanwege de (door jou ook al
genoemde) langere sluitertijden.
Aan een dubbele tent had ik niet gedacht. Dat kan ik eens proberen?
Kan je me een bepaalde stof aanraden?
Een grijskaart heb ik niet en nog nooit mee gewerkt. Zal er eens een gaan
aanschaffen en een poging gaan wagen. Moet ik nog ergens op letten als
ik een grijskaart ga kopen?
Bedankt voor de reactie. Uiteraard gebruikte ik het statief en de
draadontspanner al. Zonder lukt niet eens vanwege de (door jou ook al
genoemde) langere sluitertijden.
Aan een dubbele tent had ik niet gedacht. Dat kan ik eens proberen?
Kan je me een bepaalde stof aanraden?
Een grijskaart heb ik niet en nog nooit mee gewerkt. Zal er eens een gaan
aanschaffen en een poging gaan wagen. Moet ik nog ergens op letten als
ik een grijskaart ga kopen?
Gr. Henk
Als ik gewone lampen zou zou gebruiken, dan werd het katoen.henkroos schreefCOLONKan je me een bepaalde stof aanraden?
Dit in verband met de relatief hoge temeratuur van de lampen.
Ik gebruikte (want mijn opstelling heb ik tijdelijk gesloopt) wit polyester vliegerstof en koude-katodebuizen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Ik had daar ook al wat vragen over gesteld omdat ik er maar bar weinig info over terug kon vinden,tot op dit moment ben ik ook nog niet heel veel wijzer geworden...
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=44331
Inmiddels heb ik besloten de lichttent+achtergronden te bestellen zonder een set koude lampen maar wel inclusief een grijskaart,en te beginnen met krachtige bouwlampen,bevalt het niet heb ik altijd nog snel genoeg een setje studio verlichting aangeschaft(als ik tenminste uit dat 'koude' lampen verhaal kom) .
Mijn tip aan jou is dus om hetzelfde te doen,expirimenteer eerst eens met 'gewone' verlichting,bevalt het niet/krijg je niet het gewenste resultaat,dan kun je nog altijd in een dergelijke set investeren(niet goedkoop geloof ik)
Weet inmiddels wel dat een grijskaart een must is als het om shoots met een lichttent gaat(zie voorbeeld BraCom in onderstaande link,laatste reply op pagina),of een grijskaart een grijskaart is,of dat daar onderling ook verschil in zit,is me niet duidelijk !
Mocht ik goede info tegen komen zal ik dat ook even hier plaatsen,ben zelf ook nog steeds zoekende naar wat antwoorden....
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=44399
Groet,
Mika.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=44331
Inmiddels heb ik besloten de lichttent+achtergronden te bestellen zonder een set koude lampen maar wel inclusief een grijskaart,en te beginnen met krachtige bouwlampen,bevalt het niet heb ik altijd nog snel genoeg een setje studio verlichting aangeschaft(als ik tenminste uit dat 'koude' lampen verhaal kom) .
Mijn tip aan jou is dus om hetzelfde te doen,expirimenteer eerst eens met 'gewone' verlichting,bevalt het niet/krijg je niet het gewenste resultaat,dan kun je nog altijd in een dergelijke set investeren(niet goedkoop geloof ik)
Weet inmiddels wel dat een grijskaart een must is als het om shoots met een lichttent gaat(zie voorbeeld BraCom in onderstaande link,laatste reply op pagina),of een grijskaart een grijskaart is,of dat daar onderling ook verschil in zit,is me niet duidelijk !
Mocht ik goede info tegen komen zal ik dat ook even hier plaatsen,ben zelf ook nog steeds zoekende naar wat antwoorden....
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=44399
Groet,
Mika.
Een grijskaart is 18% grijs, voorbeeldMika schreefCOLON....of een grijskaart een grijskaart is,of dat daar onderling ook verschil in zit,is me niet duidelijk !
Of haal even een tegel uit het trottoir
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Ik denk dat je er gewoon te veel achter zoekt. Een lichttent is maar een heel eenvoudig dingetje, in feite niet meer dan een tentje met witte, halfdoorschijnende wanden die het licht wat beter verdelen en ongewenste spiegelingen minimaliseren. Wat voor licht je daar op zet is niet zo heel erg interessant; zolang het maar voldoende licht is om er comfortabel nog wat doorheen te laten schijnen. Een flitsset is ideaal, maar met een paar bouwlampen of halogeen spots kom je ook al een heel eind.Mika schreefCOLONIk had daar ook al wat vragen over gesteld omdat ik er maar bar weinig info over terug kon vinden,tot op dit moment ben ik ook nog niet heel veel wijzer geworden...
Een grijskaart is in theorie 18% neutraal grijs *. Echter, wat "neutraal grijs" is, daar verschillen de opvattingen nog wel eens in. De kodak grijskaarten bijvoorbeeld zijn een beetje groenig waardoor er een wat warmere tint in je fotos overblijft als je die gebruikt. WhiBal heeft (had?) setjes kaarten met diverse kleurzwemen waardoor je heel precies kon kiezen voor een warm beeld, een neutrale, natuurgetrouwe weergave of juist een wat koudere tint.of een grijskaart een grijskaart is,of dat daar onderling ook verschil in zit,is me niet duidelijk !
Naast de kleur is ook het materiaal van belang. De kodak kaarten zijn van karton en hebben een witte achterkant (primair bedoeld voor wit balanseren van video apparatuur). Andere kaarten zijn vaak van kunststof, hetgeen ze minder vatbaar maakt voor vocht. Een kartonnen kaart spiegelt niet, sommige kunststof kaarten spiegelen meer. Hierdoor kun je valse kleuren krijgen als de ruimte waar je in werkt van een kleurtje voorzien is.
Last but not least: de afmetingen. De kodak grijskaart komt in twee afmetingen; een beetje kleiner dan A4 en een A6 ongeveer. De whibal is een stuk kleiner, andere kaarten zitten er vaak tussenin (A6 is makkelijk in gebruik maar soms is groter fijner).
Resumerend: kodak en MacBeth kaarten zijn van karton. Van oudsher heel bekend. Ze werken goed, kodak iets groenig, MacBeth gecallibreerd neutraal. Whibal is in diverse tinten verkrijgbaar en van kunststof. Andere merken zijn meestal redelijk neutraal tot ietsje blauwig, maar voldoen echt even goed. YMMV.
*): er zijn ook andere opvattingen... 12% grijs en 15% grijs kom je ook nog wel eens tegen als referentie. Dat is echter alleen marginaal van invloed op de belichting.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Mika:
Ik had die posts ook gelezen, maar net als jij werd ik er niet veel wijzer van.
Zou het idd tof vinden als je de informatie die je vind in deze post met me wil delen.
Boels069:
Die stoeptegel heb ik geprobeerd. Werkt wel, maar hij past niet zo goed in mijn slingshot 100.
Ook lastig om al die oude vrouwtjes iedere keer naar het ziekenhuis te moeten rijden als ze op hun plaat gaan.
Wat zijn trouwens koude-katodebuizen? En wat is daar het voordeel van?
Jeveos:
Bedankt voor je reactie. Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden aangaande grijskaarten.
Die van kunstof lijken me ideaal. Kan ik dan het beste gewoon 18% nemen?
Of is een aantal verschillende kaarten het beste?
Verder nog iemand die iets kan/wil roepen over lampen? Ik ben op zoek
naar lampen die het beste resultaat opleveren en dus de minste
bewerking geven achteraf.
Ik had die posts ook gelezen, maar net als jij werd ik er niet veel wijzer van.
Zou het idd tof vinden als je de informatie die je vind in deze post met me wil delen.
Boels069:
Die stoeptegel heb ik geprobeerd. Werkt wel, maar hij past niet zo goed in mijn slingshot 100.
Ook lastig om al die oude vrouwtjes iedere keer naar het ziekenhuis te moeten rijden als ze op hun plaat gaan.
Wat zijn trouwens koude-katodebuizen? En wat is daar het voordeel van?
Jeveos:
Bedankt voor je reactie. Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden aangaande grijskaarten.
Die van kunstof lijken me ideaal. Kan ik dan het beste gewoon 18% nemen?
Of is een aantal verschillende kaarten het beste?
Verder nog iemand die iets kan/wil roepen over lampen? Ik ben op zoek
naar lampen die het beste resultaat opleveren en dus de minste
bewerking geven achteraf.
Gr. Henk
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 270
- GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 17:38
- WoonplaatsCOLON Hilversum zuid
Hallo allemaal,
Volgens mij maakt het niets uit welke en wat voor lampen je gebruikt, de bouwmarktlampen vergeet die gewoon worden veel te heet.
Heb zelf een lichttent incl lampen (op statief) gekocht een prachtige combinatie echter veel te duur, http://www.fotocube.eu/nederlands
hierin heb ik daglichtlampen geplaatst 75w werkt prima heb er gewone witte lampen uit mijn donkerekamer in gedaan hetzelfde en ook nog de bijgeleverde 150w halogeen zie eigenlijk geen verschil.
Voordeel van de statieven je kan je licht omhoog/omlaag/verder weg en dichterbij zetten dat is erg mooi maar een paar gewone burolampjes met aan de binnenkant zilverfolie(geeft dan veel meer licht) en een paar koudlichtlampen werken zeeeeer goed kijk maar een op de site van MartinCulemborg die heeft de burolampen staan. Maar het belangrijkste is volgens mij je witbalans(grijskaart) als je deze gebruikt kom je met bijna ieder lamp goed voor de dag.
Jan
Volgens mij maakt het niets uit welke en wat voor lampen je gebruikt, de bouwmarktlampen vergeet die gewoon worden veel te heet.
Heb zelf een lichttent incl lampen (op statief) gekocht een prachtige combinatie echter veel te duur, http://www.fotocube.eu/nederlands
hierin heb ik daglichtlampen geplaatst 75w werkt prima heb er gewone witte lampen uit mijn donkerekamer in gedaan hetzelfde en ook nog de bijgeleverde 150w halogeen zie eigenlijk geen verschil.
Voordeel van de statieven je kan je licht omhoog/omlaag/verder weg en dichterbij zetten dat is erg mooi maar een paar gewone burolampjes met aan de binnenkant zilverfolie(geeft dan veel meer licht) en een paar koudlichtlampen werken zeeeeer goed kijk maar een op de site van MartinCulemborg die heeft de burolampen staan. Maar het belangrijkste is volgens mij je witbalans(grijskaart) als je deze gebruikt kom je met bijna ieder lamp goed voor de dag.
Jan
Het beste selecteer je 1 kaart en ga je daar mee aan de slag. Vindt je de kleuren niet mooi of niet 100% overeenkomstig met wat volgens jouw beleving overeenkomt met de werkelijkheid, dan maak je daar eenmalig een recept voor en je foto's komen er altijd op dezelfde wijze uit. In PSE (euh... nee, niet PSelements maar Canon's Picture Style Editor) kun je bijvoorbeeld uitstekend een picture style maken en die in DPP toepassen.henkroos schreefCOLONDie van kunstof lijken me ideaal. Kan ik dan het beste gewoon 18% nemen?
Of is een aantal verschillende kaarten het beste?
Dat maakt voor dit soort fotografie niet veel uit. Je hebt geen model dat last krijgt van die warmte en je kunt de lamp best een half metertje van de lichttent neerzetten - no problemo.jakobo schreefCOLONde bouwmarktlampen vergeet die gewoon worden veel te heet.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 270
- GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 17:38
- WoonplaatsCOLON Hilversum zuid
Jeveos,
Dat maakt voor dit soort fotografie niet veel uit. Je hebt geen model dat last krijgt van die warmte en je kunt de lamp best een half metertje van de lichttent neerzetten - no problemo.
Dat begrijp ik maar werk er maar is een uurtje mee je ogen gaan zeer doen, je krijgt het zelf warm, en de lichtrekening vliegt omhoog.
maaaaar je hebt gelijk.
Jan
Dat maakt voor dit soort fotografie niet veel uit. Je hebt geen model dat last krijgt van die warmte en je kunt de lamp best een half metertje van de lichttent neerzetten - no problemo.
Dat begrijp ik maar werk er maar is een uurtje mee je ogen gaan zeer doen, je krijgt het zelf warm, en de lichtrekening vliegt omhoog.
maaaaar je hebt gelijk.
Jan
Ze worden (in allerlei kleuren) gebruikt voor "case-modden" (het opleuken van je computerkast).henkroos schreefCOLONWat zijn trouwens koude-katodebuizen? En wat is daar het voordeel van?
Het zijn CCFL-buisjes die met een voorzetapparaatje werkt op 12V gelijkspanning en worden niet of nauwelijks (40 C) warm.
De kleurtemperatuur is ergens rond de 5200K.
Nadeel is wel dat er nogal wat van nodig zijn en bij €10 p.st. loopt dat hard op.
Zie bijvoorbeeld http://www.goris.nl/products.php?sgid=368
Hier een afbeelding:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34182[/img]
Mijn fiets spoort beter dan ik.