een paar vraagjes over camera's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jetty/Lathifa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2006 19:28
WoonplaatsCOLON leeuwarden

hallo iedereen,

ik wil graag weten wat het verschil is tussen een gewone digitale camera en een digitale spiegelreflex camera??

ik fotografeer nu met een olympus camedia c-350 zoom, maar die voldoet niet aan van wat ik wil.
graag wil ik een camera aanschaffen, die beelden dichtbij kan halen, macro's goed kan nemen en scherp is in alle opzichten en meerdere foto's kan nemen in een paar seconden of zo.
ja prijs is ook belangrijk, want zoveel heb ik niet te besteden, helaas.

wat raden jullie mij aan??????

groetjes Jetty/lathifa
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Lees eens hier over de verschillen tussen dlsr en een digitale gewone compact camera;
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=44483

Je kunt je zelf ook de volgende vraag stelllen.

<u>Welke fotograaf ben ik?</u>
Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera, dient u zichzelf de vraag te stellen wat voor soort fotograaf u bent.

<u>Digitale compact camera’s</u>
Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin? Dan zult u de digitale compact camera weten te waarderen!
• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.
• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.
• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.
• Compact camera’s zijn erg gemakkelijk mee te nemen, doordat ze compact en licht zijn.
Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

<u>Digitale spiegelreflexcamera’s</u>
Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u. Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera. Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen, afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen. Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers. Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.
• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.
• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.
• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.
• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.
• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.
BartM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2007 13:27

Jetty/Lathifa schreefCOLONik fotografeer nu met een olympus camedia c-350 zoom, maar die voldoet niet aan van wat ik wil.
graag wil ik een camera aanschaffen, die beelden dichtbij kan halen, macro's goed kan nemen en scherp is in alle opzichten en meerdere foto's kan nemen in een paar seconden of zo.
ja prijs is ook belangrijk, want zoveel heb ik niet te besteden, helaas.

wat raden jullie mij aan??????

groetjes Jetty/lathifa
Dat is een behoorlijke lijst wensen en dat is niet goedkoop.

Zet met de lijst van Niet Kennen dan dit eens tegenover elkaar:
- EOS 350D + tamron 18-250: Groothoek tot tele, redelijk scherp, geen macro, wel uitbreidbaar (met oa macro of betere kwaliteit lens dan de 18-250), ong 950 euro nieuw.
- Panasonic FZ50: 35- 420mm (geen groothoek, wel tele), macro, kantelbaar scherm, grote scherptediepte (waardoor het veel moeilijker is je onderwerp los te krijgen van de achtergrond), ong 500 euro.
- Canon G9: 35-210mm (geen groothoek, wel tele), macro, beeldstabilisatie, erg weinig ruis, klein, nog grotere scherptediepte (dat is dus nog steeds niet een voordeel), ong 500 euro.

Over deze camera's is nog veeeeel meer te zeggen, maar dan wordt het zo'n verhaal. Info genoeg te vinden. De twee compacts zijn m.i. de beste keuzes (als kwaliteit belangrijk is). Voor alle drie geldt dat er een flitser opgezet kan worden. Voor de 350D kan ook een andere body worden gekozen of wel deze body maar dan met andere lenzen (en dat hoeft niet veel duurder te zijn, bijv sigma 17-70 + sigma 70-300).

Helpt dit?
En ik heb nog stemrecht ook!
Jetty/Lathifa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2006 19:28
WoonplaatsCOLON leeuwarden

hoi beetje late reactie terug, sorry.

wil jullie bedanken voor de uitleg en ik zal mij er in gaan verdiepen, wat echt geschikt voor mij is.
ik heb inderdaad wel wat aan deze tips.
en misschien wat langer sparen voor een goede betere camera.

nogmaals dank jullie wel

groetjes jetty
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De veel grote scherptediepte van een compact camera kan juist bij macro een voordeel zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar