Welk TFT scherm is aan te raden voor PC ?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
digijan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:25
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen

Al een tijdje ben ik op zoek naar een geschikt scherm 20 - 21 inch voor
fotobewerking en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer bovendien staat m 'n fotobewerking nog in de kinderschoenen voor zover je in dit geval van kinderschoenen zou kunnen spreken. Ik wil er dan ook een goed scherm voor aanschaffen en dan geht 's los!
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Ik ben zeer tevreden over mijn samsung scherm 22" breedbeeld.
http://www.samsung.com/nl/products/moni ... /226bw.asp
Was niet het goedkoopste maar ik heb er geen moment spijd van gehad.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

FF het forum goed doorzoeken en je komt tegen onder ´tft and scherm´
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... tft+scherm

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... tft+scherm

en ga maar ff door. Die heb je bekeken en waarom niet daarin je vraag gesteld indien je meer zou willen weten.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zie mijn tutorial over TFT schermen:

http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

He is een beetje leesvoer, maar dan heb je een beetje inzicht welke zaken een belangrijke rol spelen bij de aanschaf van een scherm. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

fvdrunen schreefCOLONIk ben zeer tevreden over mijn samsung scherm 22" breedbeeld.
http://www.samsung.com/nl/products/moni ... /226bw.asp
Was niet het goedkoopste maar ik heb er geen moment spijd van gehad.
Inderdaad. Heb zelf ook dit scherm en hij bevalt mij perfect. Zeker een aanrader!!!
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

bij een 20" tft scherm heb je ook de resolutie van 1680 bij 1050.
Hierdoor zijn de pixels kleiner en fijner dan bij een 22".
(het wordt namelijk allemaal iets opgerekt dan).

Vaar zo'n 22" geeft ook zeker wel geweldig beeld! Daar ben ik van overtuigd.

Zelf werk ik met een 20" tft van LG.
Heerlijk contrast/kleuren (maar dat ligt vaak voor 90% nog aan jou persoonlijke instellingen).

Succes met zoeken iig.

Greetz
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fvdrunen schreefCOLONIk ben zeer tevreden over mijn samsung scherm 22" breedbeeld.
http://www.samsung.com/nl/products/moni ... /226bw.asp
Was niet het goedkoopste maar ik heb er geen moment spijd van gehad.
Ook nadat je de tutorial van musicjohn had gelezen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON Ook nadat je de tutorial van musicjohn had gelezen?
Tevredenheid en wijsheid zijn 2 dingen Jan...
Daarom ook mijn linkjes naar andere draadjes..
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Chris Tettero schreefCOLONTevredenheid en wijsheid zijn 2 dingen Jan...
- een tevredene is wijs
- een wijze is tevreden

Volgens mij een win-win situatie :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
fvdrunen schreefCOLONIk ben zeer tevreden over mijn samsung scherm 22" breedbeeld.
http://www.samsung.com/nl/products/moni ... /226bw.asp
Was niet het goedkoopste maar ik heb er geen moment spijd van gehad.
Ook nadat je de tutorial van musicjohn had gelezen?
Beeld blijft goed, beeld zal altijd wel beter kunnen maar voor wat ik er mee doe is het een geweldig beeldscherm.
Zet er maar eens en paar naast elkaar in deze prijsklasse, getallen zeggen me niets :shock:
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fvdrunen schreefCOLONBeeld blijft goed, beeld zal altijd wel beter kunnen maar voor wat ik er mee doe is het een geweldig beeldscherm.
Zet er maar eens en paar naast elkaar in deze prijsklasse, getallen zeggen me niets :shock:
Belangrijk is dat je tevreden bent met een TN-panel!

Maar eigenlijk gaat de vraag van de TS daar niet over.
In de tutorial wordt aangeraden geen TN-panel te kiezen vanwege de beperkte instelmogelijkheden (met een Huey of Xrite).

Maar er zijn ook ander overwegingen, waaronder de prijs.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
digijan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:25
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen

Het tutorial van Musicjohn heb ik ook inderdaad gelezen en wat is dan het
eventuele grote verschil tussen de 215 TW en de 226 BW en zijn ze allebei
24 bits ? Die 215 TW is toch aanmerkelijk duurder....

Groet, Jan
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

digijan schreefCOLONHet tutorial van Musicjohn heb ik ook inderdaad gelezen en wat is dan het
eventuele grote verschil tussen de 215 TW en de 226 BW en zijn ze allebei
24 bits ? Die 215 TW is toch aanmerkelijk duurder....

Groet, Jan
De 226 is een TN panel.

Hij is gemaakt speciaal voor gamers, en voor mensen die onder Vista draaien (Vista Certified / speciale Vista toepassingen).

De contrast ratio van 3000:1 is een "dynamische" ratio, software matig gecreëerd en vrijwel onbruikbaar. De statische ratio is gewoon 1000:1

De 16,7 miljoen kleuren worden bereikt door een electronisch foefje, genaamd: framerate control.

De monitor laat zich slecht calibreren en eenmaal gecalibreerd verloopt dit weer snel (bij iedere aan/uit schakeling).

Een paar quotes uit de professionele reviews:

"An enormously high contrast ratio of 3000:1 and a response time of just 2ms – these are the features Samsung is advertising for its 22-inch SyncMaster 226BW LCD monitor and they should awaken the interests of gamers and multimedia fans in particular"

"The elegant 22-inch comes with a TN panel and is equipped with Overdrive. This does not just increase the response speed but also allows a contrast ratio of up 3,000:1 to be achieved."

"However, the dynamic contrast of the Samsung monitor is mainly intended for video playback and should be enjoyed with some caution. The reason why becomes clear when you look more closely at certain parts of the screen. When the gamma curve is changed to heighten the contrast, colour tones are generally lost as a result.

"The result is colour and grey gradients with clearly visible. In addition, in the case of some colour combinations, a pixel block effect becomes visible. The brightness is much too high for office work and some users will be unhappy with the colours, which sometimes appear artificial."

"Although the static 1000:1 contrast ratio of the TN panel cannot compete with the black levels of a VA panel with the same contrast ratio"

"When the calibration is carried out, it becomes clear that good colour fidelity and colour gradients are not possible at the standard contrast ratio of 75. We calibrated the monitor with a contrast ratio of 50."

"Thanks to its Frame Rate Control, the Samsung 226BW can display 16.7 million colours and boasts a colour fidelity which we have already rated as very good"

"We established that the Samsung 226BW is very difficult to calibrate, since the brightness is not particularly well-maintained and drops significantly only to increase somewhat later on. Because of this, much work has to be done calibrating the monitor so as to achieve a good result."

"If the Samsung 226BW rates as "very good" in terms of colour fidelity and colour space and if it is comparable with high-quality VA monitors in these aspects, the viewing angles are a let-down. The 160 degrees advertised by the manufacturer are a sham and do not reflect reality at all"

"The maximum brightness of the Samsung 226BW within factory settings is 259 cd/m², which is significantly lower than the 300 cd/m² advertised."

"Because no ghosting, stripes or bright margins are visible when the brightness distribution is examined and because the monitor is therefore suitable for use in games, office work and DVD playback in this regard, the Samsung 226BW scrapes a rating of good. However, discrepancies in colour distribution could be irritating for users doing graphics work."
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ITR1649
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 20:48
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

De Samsung Syncmaster 215tw die musicjohn adviseert komt overal op het internet als zeer goed uit de bus voor fotobewerking. Helaas is het scherm niet meer leverbaar in het zwart maar wat nu...

Is de Dell UltraSharp 2007wfp S-IPS een goede vervanging of gewoon gaan voor de 215tw in het grijs vanuit Duitsland?

Iemand advies want buiten de (dure) Eizo's zijn goede foto schermen moeilijk te vinden?
[size=75]EOS 400D ● Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM, ● Tamron SP AF 28-75mm f2.8 XR Di ● Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro1:1 ● Canon EF 50/1.8 II ● Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) ● Canon 18-55mm EF-S[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

De Dell is ook een goede keuze. Te krijgen bij www.qsix.eu voor een leukere prijs dan bij Dell zelf ;).
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

fvdrunen schreefCOLONIk ben zeer tevreden over mijn samsung scherm 22" breedbeeld.
http://www.samsung.com/nl/products/moni ... /226bw.asp
Was niet het goedkoopste maar ik heb er geen moment spijd van gehad.
Die heb ik precies net geïnstalleerd... Afgelopen zondag besteld online en vanmiddag gekregen... Perfect beeld zeg, echt schitterend!!

Heb hem hier gekocht... Erg goede en snelle service en zo ongeveer de goedkoopste van NL volgens Tweakers Pricewatch...
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
ITR1649
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 20:48
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ytos schreefCOLONDe Dell is ook een goede keuze. Te krijgen bij www.qsix.eu voor een leukere prijs dan bij Dell zelf ;).
Die website had ik al gevonden in mijn zoektocht maar bedankt voor het meedenken. :D

Heb je ervaring met de Dell? Ik lees op sommige forums namelijk het volgende:
800:1 should set alarm bells ringing. Those monitors are too damn bright for color work. That ratio is not achieved by darker blacks, you know.
[size=75]EOS 400D ● Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM, ● Tamron SP AF 28-75mm f2.8 XR Di ● Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro1:1 ● Canon EF 50/1.8 II ● Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) ● Canon 18-55mm EF-S[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb zelf geen ervaring met Dell, maar ik weet dat op DPZ diverse tevreden gebruikers zitten.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

As je er geld voor over hebt koop een Eizo CG241W.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar