Canon 70-200 2.8 IS USM of Nikon 70-200 2.8 VR ??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik was niet degene die de opmerking had geplaats hoor, maar het is meer een kwestie van definitie.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
goshawk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 20:41
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Je hebt gelijk. Ik was in de war.

Maar het is geen kwestie van definitie. Een cropfactor veroorzaakt eenvoudigweg geen grotere tele. Niets meer niets minder.

Gr, Jan
Beter één vogel in de hand.......
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

hoe verklaar je dan dat een full frame veel minder scherptediepte heeft, tov een cropcamera ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
goshawk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 20:41
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik denk ook dat dat niet het geval is, maar dat het zo lijkt.

Vast staat dat een sensor niets verandert aan de optische en andere eigenschappen van een lens. Wat een cropcamera doet is precies datgene wat het woord zegt: croppen. D.w z. een cropsensor gebruikt maar een deel van het door de lens geproduceerde beeld; even ervan uitgaand dat je geen S-lens gebruikt. Dat betekent automatisch dat je een kleinerr beeldhoek hebt.
Wanneer je het gecropte beeld afdrukt op dezelfde grootte als het FF-beeld, "lijkt" het alsof je een goter beeld produceert. Dit is niet het geval, je vergroot extra. Ook lijkt het daardoor alsof de scherptdiepte veranderd is, maar ook dat is dus niet het geval.

Voor wie het niet gelooft: leg mij eens uit wat een kleinere sensor verandert aan een lens.

Ik kan zo snel niet de topics vinden die hier over gaan. Er bestaat een topic weaarin e.e.a. met beelden verduidleijkt wordt.

Gr, Jan
Beter één vogel in de hand.......
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Closeshooter schreefCOLONhoe verklaar je dan dat een full frame veel minder scherptediepte heeft, tov een cropcamera ?
Goede vraag!
(Denk dat het een retorische is :wink: )
Het heeft te maken met de grootte van de CoC, die afhangt van de grootte van de sensor/film en van de (min of meer arbitraire) definitie van wat scherpte in de praktijk inhoudt.
Voor 35mm film hanteert Canon 0.032mm en Leica 0,025mm.
Digitaal met cropfactor 1,6 wordt het dan 0,020mm en 0,0156mm.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 11 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wanneer je het gecropte beeld afdrukt op dezelfde grootte als het FF-beeld, "lijkt" het alsof je een goter beeld produceert. Dit is niet het geval, je vergroot extra.
Goede uitleg hoor. Ben het ermee eens. Het effect wat je bereikt is dus wel dat van 'meer tele'. Dan gaat het nu dus alleen over de techniek achter dit verschijnsel.

Wat Boels069 zegt gaat dan weer een beetje boven m'n petje.
CoC is de confusion of circle zeker? Pas tegengekomen in een DOF-table, maar geen idee wat dat nou precies was :?:
Lijkt het op 'dotpitch'?

Maar misschien gaan we iets teveel off-topic..
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

goshawk schreefCOLONJe hebt gelijk. Ik was in de war.

Maar het is geen kwestie van definitie. Een cropfactor veroorzaakt eenvoudigweg geen grotere tele. Niets meer niets minder.

Gr, Jan
Het is wel een definitie kwestie, cropcams hebben later een meer vergroot beeld zien, waardoor je je beeld dus als het ware dichterbij haalt. IK heb het berekent dat je een 37,4 mp FF sensor nodig hebt, om een 10,1 mp crop te maken van je beeld.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

?????
Ik zal van het weekend eens een tweetal foto's maken, eentje op statief natuurlijk met een 30D en een 24-105 en eentje met een 5D en een 24-105, kijken of bovenstaande theorien kloppen.
Theoretisch moet het verkaal kloppen, als je nl de 8 milj. vermenigvuldig met 1.6 kom ik precies aan de 12,8 mijl. pixels van de 5 (of is dit te kort door de bocht)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Wat is crop? Een 50mm is een 50mm en wordt echt geen 70mm op een 1.6 zie voorbeeld. Met een 1.6 zie je minder dan met een fullframe maar de brandpuntsafstand blijft gelijk.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96611[/img]

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Plaatje verklaard denk ik een hoop
Nu we het hebben gehad over cropfactor, CoC en al dat soort zaken, wil ik jullie eraan herinneren dat het hier over een Canon/Nikon-bash ging.
Als je meer wilt weten over cropfactoren, dan bent u vrij om uw eigen topic te starten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Ferry72 schreefCOLONIs misschien wel het beste om bij Nikon te blijven voor het uitwisselen ja. Maar ik hoop dat de lenzen, mocht er een Canonset bij komen, nooit meer van de body`s af komen. Daar gaat het eigenlijk om.
Is een uitgebreide compactcamera met een flink zoombereik dan geen betere optie? Zo niet, dan zou ik ook bij Nikon blijven, al is het maar omdat je met twee camera's van hetzelfde merk blind kan gaan op de bediening.
[color=silver]18-55[/color]
Ferry72
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 23:56

Uuuuh, van een Mamiya naar een Nikon en dan nog een stap terug.
Nou nee, thanks.
Ik wil stoppen met de 645 omdat het straks haast niet meer te ontwikkelen is en af te drukken. Ook rollen kopen wordt steeds moeilijker. Nu kan ik nog even terecht maar dat houd binnenkort op en ik wil toch kwaliteit blijven houden.
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Nou dan even een opmerking die misschien nergens op slaat, omdat ik in dit gebied niet erg op de hoogte ben van de (on)mogelijkheden:
Kun je op je Mamiya 645 niet zo'n digital back van Phase One o.i.d. monteren? Zal ongetwijfeld duur zijn, maar van kwaliteitsbehoud is dan wel sprake vermoed ik.


// Nu zie ik net dat de prijs wel eens spelbreker zou kunnen zijn... //
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
Ferry72
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 23:56

Ja das waar maar dat kan alleen op de AF modellen zover ik weet.
En laat ik die nu niet hebben :(

Trouwens van de prijs wordt ik zeker niet blij.
Wal Rus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2007 12:05

eew schreefCOLONVraag 1

Hoe wil je een nikkon opjectief op een canon camara zetten?
Met een adapter :wink: Andersom gaat niet lukken. De Nikon vatting is kleiner. Daarom kan Canon ook gemakkelijker extreem lichtsterke lenzen maken.
Canon EOS 30 en wat Nikons ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar