Waarom zijn deze niet scherp?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jokejanus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 13:38
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96884[/img]


2 deze is nog het beste :(
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96885[/img]


Wat heb ik fout gedaan, waardoor deze foto's niet scherp zijn geworden??
Foto 2 was nog het beste van de reeks.
Kan me hier iemand antwoord op geven en tips geven??
Bijna iedereen laat zijn betste foto's zien, maar ik durf ook de slechtere te laten zien, want daar leer ik van. :D

Groetjes Joke
Gebruikers-avatar
Bartcredo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 15:12
WoonplaatsCOLON Zeerijp

Volgens mij heb je een te lange sluitertijd. Hierdoor heb je problemen met de beweging van het onderwerp en de beweging van de camera. Dieren kun je het beste fotograferen met een sluitertijd van 1/250 of nog hoger.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Heel simpel: je schiet in Av stand en je houdt nu sluitertijden van 1/10e over met dit licht. Dat is ondoenlijk vanuit de hand. Tenminste zonder IS lens.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Beide foto's zijn genomen op 1/10 seconde. Met een brandpuntsafstand van 55mm heb je een kortere sluitertijd nodig, minimaal 1/60.
Een soort standaard regel is hierbij 1/ brandpuntsafstand; dwz als je met een telelens van 100mm fotografeert dat je 1/100 seconde sluitertijd of korter moet aanhouden.
De foto's zijn dus "bewogen".

Volgende keer kan je de ISO waarde nog verder opschroeven, of de foto inflitsen (of een heldere dag uitzoeken ;) ).
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Tja, 1/10e seconde sluitertijd, dat krijg je nooit scherp.
Neem als vuistregel dat je (behalve bij lenzen met stabilisatie, dan wordt het anders) als sluitertijd neemt dat je je brandpuntafstand maal 1,6 doet.
In jouw geval 55 mm maal 1,6 is ongeveer 90, dus je sluitertijd moet dan minstens 1/90e seconde zijn om redelijk zeker te zijn dat je op 55mm scherpe foto's kunt maken. Er is altijd, behalve dus bij stabilisatie lenzen, een minimum van 1/60e seconde, dus bij een brandpuntafstand van bv. 18mm mag je niet 18 maal 1,6 = 30 dus 1/30e seconde sluitertijd gebruiken. Dan zul je zeer warschijnlijk nog gen scherpe foto's krijgen.
Als je sluitertijd te lang is kun je bijvoorbeeld je iso hoger zetten en/of je diafragma vergroten (kleiner getal dus). Of, afhankelijk van of je dat wil en of je onderwerp niet te dichtbij of ver weg is, kun je je flitser gebruiken.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Hoi Joke

Je foto`s zijn gewoon bewogen.
Je sluitertijd staat op 1/10 .

Ik weet niet wat voor lens je gebruikt,maar met deze instellingen lukt
het alleen als het paard stil staat en jij een statief gebruikt.

Als je uit de hand schiet zonder IS op je lens moet je bij 1/60 al
verekte goed stilhouden.

Probeer volgende keer gewoon weer op AV minimaal 1/60 tot 1/00(het paard moet dan niet te snel bewegen) f op 4.0 met iso spelen tot deze instelling haalbaar is.(of wachten op beter weer :lol: )
Succes

Ronald

(Ooops..er waren er bij die sneller kunnen typen als ik :lol: :lol: )
Laatst gewijzigd door 1 op Brakel, in totaal 15 keer gewijzigd.
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

hoi_roy schreefCOLONEen soort standaard regel is hierbij 1/ brandpuntsafstand; dwz als je met een telelens van 100mm fotografeert dat je 1/100 seconde sluitertijd of korter moet aanhouden.
Nog maal 1,6. Dan zit je goed. Op 100mm fotograferen met 1/100e sluitertijd gaat je nog erg vaak bewogen foto's geven.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
jokejanus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 13:38
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Ik had ze dus beter op Tv stand kunnen nemen ipv de Av stand.
En een kortere sluitertijd moeten kiezen.
Dank jullie al voor de snelle reaktie.
Blij als ik met cursus fotografie ga beginnen :lol:
Dat gebeurt op 12 februari.
Hopelijk ben ik dan niet meer zo :mrgreen: achter de oren

:lol:
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Goed van je dat je je minder goede foto's durft te laten zien, helemaal goed dat de EXIF er nog in zit. Je hebt hier een sluitertijd gebruikt van 1/10 sec op 55mm. Wanneer je geen statief (of IS) hebt gebruikt levert dat bewegingsonscherpte op, aangezien je je camera niet zo lang stil genoeg kunt houden. Wil je geen bewegingsonscherpte, moet je zeker richting 1/80 sec. gaan denken, of je moet een hele vaste en geoefende hand hebben. Van 1/10 naar 1/80 zijn 3 stops (1/10->1/20->1/40->1/80), dus zul je met je diafragma en/of iso dat moeten compenseren. Aangezien ik vermoed dat je hier de kitlens gebruikte zit je daar al op je max (f5.6), dus blijft er niets anders over dan de iso 3 stops omhoog te zetten, wat iso 1600 oplevert. (200->400->800->1600). Veel kans dat je dan last krijgt van ruis in je foto's, maar dat is mijn inziens niet zo erg als bewegingsonscherpte. Ik zie verder dat de foto's eergisteren om kwart voor 5 zijn gemaakt, wanneer je dat eerder doet wanneer je meer (zon)licht hebt zal het waarschijnlijk een stukje makkelijker gaan.

Verder kan ik je aanraden om de beginnerstutorial te lezen van Jeroen (dejong1racing), voor zover je dat nog niet gedaan had; klikkerdeklik

edit: door mijn langzame typen zijn er al verschillende met soortegelijke tips.
Gebruikers-avatar
jokejanus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 13:38
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Hoi Brakel

Ik heb maar een standaard uitrusting.
Dat is mijn EOS350D met kitlens 18- 55mm
Daar moet ik het ff mee doen en daarom dus ook echt een beginneling.
Is nl mijn 1ste DSRL
Maar vindt het toch leuk
En dan die snelle reakties hier echt fijn :o
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

jokejanus schreefCOLONIk had ze dus beter op Tv stand kunnen nemen ipv de Av stand.
En een kortere sluitertijd moeten kiezen.
Dank jullie al voor de snelle reaktie.
Blij als ik met cursus fotografie ga beginnen :lol:
Dat gebeurt op 12 februari.
Hopelijk ben ik dan niet meer zo :mrgreen: achter de oren

:lol:
Nee hoor de AV stand is wel goed echter moet je wel je sluitertijd in de gaten houden. Door de av stand te kiezen kan je je DOF bepalen met de TV niet.

dus als je met diafragma 5.6 een sluitertijd van 1/10 krijg moet je of je diafragma groter maken (lagere f-waarde) of je iso verhogen of een combinatie hiervan.
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

en met IS wat het ook niks geworden. dat paard beweegt ook nl. en IS compenseert alleen je eigen bewegingen.
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Denk dat je sluitertijd ook zo laag is omdat je aan de schaduwkant van het paard stond, wellicht was het al een stuk beter gelukt als je aan de andere kant was gaan staan. Veel plezier overigens met het ontwikkelen van deze boeiende hobby.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nou, aan reacties geen gebrek; dat is fijn!!!
Moedig inderdaad, dat je deze foto's ter bespreking aanbiedt!
Hier kunnen we met z'n allen van leren...

Heb je nu een idee hoe je dit soort foto's de volgende keer scherper kunt krijgen? Je hebt echt geen dure apparatuur nodig om dit te laten slagen. Zelf vind ik het af en toe erg leerzaam en bemoeidigend om eens in het topic te kijken waarin men de beste foto's plaatst die genomen zijn met de kitlens; als je ziet wat daar tussen zit ( :shock: ) dan hoef je je niet echt bezig te houden met de vraag of je spullen wel goed zijn... maar kun je je lekker op je techniek richten :?


En als je nog vragen hebt, dan is daar de testcase voor!!! :wink:
We zijn namelijk allemaal (:mrgreen: achter de oren) bij het begin begonnen!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

$ander schreefCOLONen met IS wat het ook niks geworden. dat paard beweegt ook nl. en IS compenseert alleen je eigen bewegingen.
Enige verbetering had het kunnen geven in combinatie met AI SERVO :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jokejanus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 13:38
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Goh wat veel reakties, maar wel leuk.
Dank jullie allemaal voor de tips en ik zal er zeker iets mee doen.
Hier steken er meer iets van op, denk ik dan ik alleen.
Ben jullie dan ook heel erg dankbaar :D

En wie weet verdwijnt ooit dat :mrgreen: achter mijn oren.

:wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar