hoe het beste sluitertijd instellen bij rennende hond?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mijntjuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2006 10:43

Ik ben ech tnog een leek wat betreft fotograferen maar nu kom ik iets tegen wat ik nergens terug kan vinden. Ik had bedacht om onze rennende hond te gaan fotograferen op de Tv stand en dan de snelste sluitertijd 1/4000 en F 4.5 Als ik op deze manier een foto maak overdag met ISO 1600 krijg ik een donkere foto zie onderstaande foto nummer 1. (is onbewerkt) (ik zie trouwens dat die foto ISO 100 is, andere foto heb ik al gewist was iets lichter met ISO 1600, maar nog erg donker!) Ik zou de foto kunnen bewerken maar dan krijg ik hem niet echt natuurlijk.

Als ik dan de flitser wil gebruiken op de Tv stand springt de sluitertijd meteen terug naar 1/200 als onze hond dan rent dan krijg ik haar niet scherp (foto 2) :( . Ik doe iets verkeerd.. hoe kan ik haar nou rennend scherp krijgen en toch een goed belichte foto? Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven. Bedankt alvast.

Foto 1 :

Afbeelding

Foto 2 :

Afbeelding
Canon EOS 400D| Canon 18-55 mm|

Laat je probleem vrij en het keert zich terug met een oplossing....
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Hoi Mijntjuh,

Zelf ben ik ook nog maar een leek, maar kun je niks binnen de AF?
Fotografeer eens binnen de AI servo focus. Misschien helpt dit!

Groetjes

Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
mijntjuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2006 10:43

Hallo Jo,

Bedankt voor je berichtje!
Dat ga ik morgen eens proberen hier had ik net nog iets over gelezen ik had hem bij deze foto's op one shot staan. Met Al Servo blijft hij opnieuw scherpstellen ook als de hond b.v. beweegt tijdens het maken van de foto, toch?

groetjes Marijn
Canon EOS 400D| Canon 18-55 mm|

Laat je probleem vrij en het keert zich terug met een oplossing....
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mijntjuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2006 10:43

Dankje Frank, dit ga ik morgen ook eens proberen!!

groetjes marijn
Canon EOS 400D| Canon 18-55 mm|

Laat je probleem vrij en het keert zich terug met een oplossing....
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Je tweede foto zou op iso400 een sluitertijd hebben in de richting van de 1/800e seconde. Iedere iso-verdubbeling resulteert in een sluitertijdhalvering. En 1/800e moet meer dan genoeg zijn om je hond scherp vast te kunnen leggen. Meebewegen (wordt 'pannen' genoemd zoals hierboven al gezegd) kun je ook proberen, maar is wel moeilijk hoor, vergt veel oefening.

In het algemeen geldt dat je de belichting (dat zorgt voor de helderheid van je foto) kunt beïnvloeden door je diafragma (zo open mogelijk, groter f-getal, zorgt voor meer licht op je sensor), door de sluitertijd (hoe langer je sluiter open staat hoe lichter de foto) en door de iso (hoe hoger de iso hoe lichtgevoeliger je sensor).
Je kunt nog onder- of overbelichtingscompensatie toepassen, maar dat is eigenlijk niets meer en niets minder dan het aanpassen van de sluitertijd door de camera aan de hand van hoever jij 'm vertelt dat de belichting omlaag of omhoog moet. En dan heb je nog een flitser om meer licht aan de omstandigheden toe te voegen waardoor de camera meer licht naar binnen krijgt dan wanneer je geen flitser gebruikt.
En dan kun je nog een statief gebruiken om met langere sluitertijden te kunnen werken zonder last te krijgen van bewegingsonscherpte die je wel zou hebben zonder statief bij langere sluitertijden.
Nou, en als het dan nog niet lukt, dan zijn de omstandigheden te beperkt en moet je wachten tot een moment dat deze wel toereikend zijn om te kunnen doen wat je wilt.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe snel rent de hond?
Op welke afstand sta je bij de opname?
Welke brandpuntsafstand gebruik je?

Met die antwoorden kan er wel een berekeningetje gemaakt worden :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Akumal

Snelle Tv of pannen voor mooi dynamisch effect.
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

sluitertijd 1/4000 op F4.5 ja, dan krijg ik ook een onderbelichte foto op een zwaar bewolkte dag.
Zet je camera op standje Tv, vervolgens leg je sluitertijd ergens tussen de 1/100 - 1/250 en AF op AI servo en neem je de foto. Knippert je diafragmagetal, dan je sluitertijd langer maken anders gewoon scherpstellen en vervolgens misschien wel meetrekken. Je kan ook je ISO omhoog mikken, maar ik denk dat je in de meeste gevallen wel redelijk uit moet komen met ISO 100-400.
Ik kan me ook niet voorstellen dat honden zo hard kunnen rennen dat je het met 1/250 niet zou redden. Ik red Formule 1 auto's met 1/60 en dan meetrekken.
Meetrekken is wel zo mooi voor het effect, levert je een mooie streperige achtergrond op.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

beste en veiligste is op stand AV, grootste diafragmaopening en ISO 400 of hoger, AF servo en proberen mee te bewegen met de hond.
Zo weet je in ieder geval zeker dat de belichting redelijk goed is, je kunt wel op TV een heel snelle sluitertijd inzetten, maar als je diafragma het niet bijhoudt krijg je nog onderbelichte foto's, gewoon AV dus.
Een opmerking echter servo werkt eigenlijk alleen maar goed bij echt snelle lensen (USMs en L serie's), bij de kitlens denk ik dat je snelheid tekort komt, maar je kunt het proberen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mijntjuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2006 10:43

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties daar kan ik wel wat mee!!
Ik moet ook echt nog een beetje uitproberen.. en ja ik heb een hele snelle hond :lol: .. haha..
Ik ga vanmiddag nog wat foto's schieten als het weer meewerkt en gebruik jullie adviezen. Ik zal vanavond of morgen dan nog een aantal foto's plaatsen voor het resultaat! Super bedankt voor de tips!

Groetjes Marijn
Canon EOS 400D| Canon 18-55 mm|

Laat je probleem vrij en het keert zich terug met een oplossing....
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

pinkie and some brain schreefCOLON Ik kan me ook niet voorstellen dat honden zo hard kunnen rennen dat je het met 1/250 niet zou redden. Ik red Formule 1 auto's met 1/60 en dan meetrekken.
Meetrekken is wel zo mooi voor het effect, levert je een mooie streperige achtergrond op.
Je vergelijking gaat een beetje mank. Een formule 1 auto vervormt niet als hij langsrijd, een hond wel. Dus pannen bij een bewegende hond levert een heel ander resultaat op. Kan ook best mooi worden, maar is zeker anders.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ahaverkamp schreefCOLONDus pannen bij een bewegende hond levert een heel ander resultaat op.
Volgens mij zou je met én een korte sluitertijd én meepannen het beste resultaat kunnen krijgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

volgens mij worst met slaappillen :wink:
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mijntjuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2006 10:43

Closeshooter schreefCOLONvolgens mij worst met slaappillen :wink:
Dat gaat 'm worden! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht :lol: :wink:

Het is hier zulk slecht weer dat ik vandaag niet met de camera naar buiten ga :( Helaas.
Canon EOS 400D| Canon 18-55 mm|

Laat je probleem vrij en het keert zich terug met een oplossing....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ahaverkamp schreefCOLON Je vergelijking gaat een beetje mank. Een formule 1 auto vervormt niet als hij langsrijd, een hond wel.


:lol: :lol:

Ook die vergelijking gaat niet op. Honden rennen, maar ze rijden niet. Een hond vervormt ook niet tijdens het rennen. Wel als je er tegenaan rijd.

Maar om het wat beter uit te leggen. Een formule 1 auto zal relatief gezien een constante snelheid hebben. Alle delen van de auto bewegen even snel. Bij een hond is dat niet zo.
Het lichaam van de hond tov zijn hoofd en de bewegingen van zijn pootjes gaan niet constant even hard. Hij zal immers zijn pootjes van voor naar achteren en terug bewegen, dus dat beweegt tov zijn lichaam. Daarnaast gaat zijn koppie ook nog wel wat op en neer en dat verschilt qua beweging dus weer met de rest. Over de staart nog maar niet gesproken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Elly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 18:12
WoonplaatsCOLON almelo
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
ahaverkamp schreefCOLON Je vergelijking gaat een beetje mank. Een formule 1 auto vervormt niet als hij langsrijd, een hond wel.


:lol: :lol:

Ook die vergelijking gaat niet op. Honden rennen, maar ze rijden niet. Een hond vervormt ook niet tijdens het rennen. Wel als je er tegenaan rijd.

Maar om het wat beter uit te leggen. Een formule 1 auto zal relatief gezien een constante snelheid hebben. Alle delen van de auto bewegen even snel. Bij een hond is dat niet zo.DHet lichaam van de hond tov zijn hoofd en de bewegingen van zijn pootjes gaan niet constant even hard. Hij zal immers zijn pootjes van voor naar achteren en terug bewegen, dus dat beweegt tov zijn lichaam. Daarnaast gaat zijn koppie ook nog wel wat op en neer en dat verschilt qua beweging dus weer met de rest. Over de staart nog maar niet gesproken
Ook de vorm van het lichaam van een hond verandert tijdens het rennen. Op het moment dat de achterpoten naar voren gebracht worden, kromt de ruggegraat zich en het lichaam wordt wat korter. Daarna komt de fase van uitstrekken en wordt de ruggegraat soms wel hol getrokken.
Dus je kunt, denk ik wel stellen, dat de hond vervormt.

De methode van Closeshooter gebruik ik ook. Dus op Av, afhankelijk van het weer pas ik de ISO aan en let dan of de sluitertijd voldoende snel is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar